Skip to main content
| I | , ,

Μελέτη του καθηγητή Δημήτρη Μάρδα για το λαθρεμπόριο καυσίμων (2012)

Λαθρεμπόριο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ με εικονικές εξαγωγές καυσίμων σε Σκόπια, Αλβανία, Βουλγαρία και Τουρκία αποκαλύπτει η μελέτη του καθηγητή Οικονομικών επιστημών του ΑΠΘ κ. Δ. Μάρδα, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της ΠΟΠΕΚ και της ΓΣΕΒΒΕ.

Τα στοιχεία για τις εικονικές εξαγωγές καυσίμων που παρουσίασε ο κ. Μάρδας σε συνέντευξη Τύπου στα γραφεία της ΓΣΕΒΕΕ δείχνουν ότι οι ελληνικές αρχές δηλώνουν στον ΟΗΕ μεγαλύτερες ποσότητες εξαγωγών προς τα Σκόπια από ό,τι δηλώνουν τα Σκόπια ότι εισήγαγαν στην Ελλάδα. Η εξήγηση είναι ότι αφορολόγητα καύσιμα που προορίζονται για εξαγωγή επιστρέφουν στην εσωτερική αγορά της Ελλάδας με αποτέλεσμα τα κυκλώματα του λαθρεμπορίου να κερδίζουν τη διαφορά των φόρων. Ενδεικτικά στο διάστημα 2001-2010 δηλώθηκαν εξαγωγές καυσίμων αξίας 530 εκατ. προς τα Σκόπια, τα οποία για το ίδιο διάστημα δήλωσαν εισαγωγές μόλις 192 εκατ. Ανάλογη εικόνα προκύπτει και για τις άλλες όμορες χώρες, ενώ με την Τουρκία διαπιστώνεται αντιστροφή του ισοζυγίου τα τελευταία χρόνια κάτι που σύμφωνα με τον κ. Μάρδα οφείλεται μάλλον στο ότι γίνεται λαθρεμπόριο από την άλλη πλευρά.

Μιλώντας στην παρουσίαση ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ κ. Χ. Μαυράκης επεσήμανε τις επιπτώσεις του λαθρεμπορίου στο υγιές τμήμα της αγοράς που υφίσταται αθέμιτο ανταγωνισμό ενώ τόνισε ότι με την τεχνολογία που υπάρχει σήμερα το κύκλωμα διακίνησης των καυσίμων μπορεί να ελεγχθεί άμεσα. Το πρόβλημα, είπε, είναι η έλλειψη πολιτικής βούλησης.

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ κ. Δ. Ασημακόπουλος τόνισε σε παρέμβασή του ότι την ώρα που αυξάνονται οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης στο 1,4-1,5 ευρώ για να αντιμετωπισθεί το λαθρεμπόριο, δεν υπάρχει περιθώριο ολιγωρίας ενώ έκανε επίσης λόγο για έλλειψη πολιτικής βούλησης και ισχυρές διασυνδέσεις των κυκλωμάτων λαθρεμπορίου με το πολιτικό σύστημα.

Παρών στην εκδήλωση ήταν και ο γενικός Γραμματέας Πληροφορικών Συστημάτων κ. Χ. Θεοχάρης ο οποίος ανέφερε ότι η εξίσωση των φόρων κατανάλωσης στα ντήζελ κίνησης και θέρμανσης, θα περιορίσει μεν το λαθρεμπόριο με το πετρέλαιο θέρμανσης αλλά θα οδηγήσει σε αύξηση της παράνομης διακίνησης του αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας. Ο ίδιος ανέφερε ότι δεν έχει αποφασιστεί ακόμη αν εκτός από τους φόρους θα ενοποιηθούν και οι προδιαγραφές των δύο πετρελαίων, κίνησης και θέρμανσης, καθώς οι προδιαγραφές του κίνησης (και κυρίως το γεγονός ότι περιλαμβάνει σε ένα ποσοστό βιοντήζελ) μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στους καυστήρες κεντρικής θέρμανσης, ενώ σηματοδοτεί και επιπλέον κόστος για τους καταναλωτές (πέρα από την εξίσωση των φόρων) της τάξης των 6 λεπτών ανά λίτρο.

Ο κ. Θεοχάρης παραδέχθηκε επίσης τις καθυστερήσεις αλλά είπε ότι η αρμόδια Επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών κατέληξε στις τεχνικές προδιαγραφές για τη διασύνδεση των συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών με τη ΓΓΠΣ.

Η μελέτη εκτός από την αποτύπωση των εικονικών εξαγωγών, περιλαμβάνει τις προτάσεις της ΠΟΠΕΚ αλλά και του ΣΕΕΠΕ για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε  εδώ .

Για να δείτε την παρουσίαση πατήστε  εδώ .

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!