| Notaka

“Μπορεί το Ιράν να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ; Και τι θα συμβεί εάν το κάνει;”.

 

Της Νατάσας Στασινού,

Όταν η Ουάσιγκτον ανακοίνωσε ότι από 1ης Μαΐου θα πρέπει όλες οι χώρες να σταματήσουν να αγοράζουν την παραμικρή ποσότητα ιρανικού πετρελαίου, η Τεχεράνη απάντησε ότι θα κλείσει τα Στενά του Ορμούζ. Ήταν μία «αντανακλαστική» κίνηση, που θα μείνει να αιωρείται ως απειλή; Ή μπορεί όντως να την κάνει πράξη; Και εάν ναι, πόσο σοβαρές θα είναι οι επιπτώσεις για την αγορά πετρελαίου, την παγκόσμια οικονομία και την γεωπολιτική σκηνή; Τα Στενά αποτελούν την πιο σημαντική πετρελαϊκή «αρτηρία» στον πλανήτη, ενώνοντας τους παραγωγούς της Μέσης Ανατολής με τις κύριες αγορές της Ασίας, της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. 

«Αν μας απαγορεύσουν τη χρήση των Στενών του Ορμούζ, θα τα κλείσουμε» διεμήνυσαν οι Φρουροί της Επανάστασης, που πρόσφατα χαρακτηρίστηκαν τρομοκρατική οργάνωση από τον Λευκό Οίκο σε μία ένδειξη της πρόθεσης Τραμπ να σκληρύνει τη στάση απέναντι στο ιρανικό καθεστώς. Ο πορθμός ανάμεσα στον κόλπο του Ομάν και τον Περσικό Κόλπο, που έχει στα βόρειά του το Ιράν, στα νότια τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στο στενότερο σημείο του εμφανίζει πλάτος μόλις 29 ναυτικών μιλίων (54 χλμ), είναι το πιο ισχυρό όπλο στα χέρια των Ιρανών, αλλά και το πιο δύσκολο να ενεργοποιηθεί. Τα Στενά του Ορμούζ αποτελούν το μόνο θαλάσσιο πέρασμα στον Αραβικό Κόλπο και αυτό που είναι που τα καθιστά ένα από τα ύψιστης στρατηγικής σημασίας σημεία του πλανήτη. 

Περίπου το 35% του πετρελαίου που διακινείται μέσω θαλάσσιων μεταφορών και το 20% της συνολικής ποσότητας που καταναλώνεται παγκοσμίως περνάει από τον πορθμό, που το Ιράν δεν ελέγχει αποκλειστικά, αλλά λόγω της εγγύτητάς του μπορεί να αξιοποιεί ως απειλή. Εάν η Τεχεράνη κλείσει τα Στενά και τις στρόφιγγες, οι τιμές θα εκτιναχθούν στα ύψη,- ενδεχομένως και πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι- με το οικονομικό πλήγμα για την Ευρώπη και μεγάλες ασιατικές οικονομίες- αγοραστές πετρελαίου, με πρώτη την Κίνα,να είναι άμεσο και καίριο.

Οι ΗΠΑ, αν και στηρίζονται πια στο δικό τους αργό, θα δουν και εκείνες τις τιμές της βενζίνης να απογειώνονται. Ωστόσο το πλήγμα θα είναι πρωτίστως γεωπολιτικό. Αναλυτές εκτιμούν ότι μία τέτοια πρόκληση δεν θα μπορούσε να μείνει αναπάντητη από την Ουάσιγκτον και η όποια «απάντηση» θα άναβε μεγάλες φωτιές συνολικά στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. 

Το Ιράν έχει επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια απειλήσει να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, προκαλώντας ενεργειακή ασφυξία, αλλά δεν το έχει κάνει ποτέ. Για αυτό και μερίδα αναλυτών δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη ούτε την τωρινή προειδοποίηση. 

«Η απειλή του Ιράν ήταν μία αντανακλαστική κίνηση, την οποία δεν θεωρούμε αξιόπιστη» έγραψαν σε σημείωμά τους αναλυτές της Eurasia Group. Ωστόσο τους ανησυχεί κάτι άλλο: «Έχουμε όμως εδώ και καιρό προειδοποιήσει για την ιρανική κυβερνο-απειλή και ειδικά την προοπτική η Τεχεράνη να εξαπολύσει κυβερνο-επίθεση και να καταφέρει ισχυρό πλήγμα στις πετρελαϊκές υποδομές της Σαουδικής Αραβίας» τόνισαν στο σημείωμά τους, προσθέτοντας ότι ο κίνδυνος αυξάνεται όσο το Ριάντ εμφανίζεται διατεθειμένο να στηρίξει τη σκληρή στάση του Τραμπ. 

Για την Barclays από την άλλη η απειλή των Στενών μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Σε πρόσφατο σημείωμα με το οποίο αναθεωρούσε προς τα επάνω την πρόβλεψη για την εφετινή μέση τιμή του πετρελαίου, εξηγούσε: «Οι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι για άνοδο των τιμών έχουν να κάνουν με α) την εκτίμηση ότι η απάντηση της Σαουδικής Αραβίας θα είναι βραδύτερη και λιγότερο έντονη σε σχέση με το παρελθόν, β) τον αυξημένο κίνδυνο για κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ. 

Η σημασία των Στενών 

Η Vortexa, εταιρεία αναλύσεων στην αγορά πετρελαίου, υπολογίζει ότι περί τα 17,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως περνούν από τα Στενά. Τα περισσότερα εξάγονται από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν (έως και πριν τις κυρώσεις), τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, του Κουβέιτ και το Ιράκ. Παράλληλα συνιστούν τη βασική δίοδο για το σύνολο σχεδόν των τεράστιων ποσοτήτων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που φεύγουν από το Κατάρ προς προορισμούς σε Ασία και Ευρώπη.

Ο Πέμπτος Στόλος των ΗΠΑ, με βάση το Μπαχρέιν, έχει αναλάβει την προστασία των εμπορικών πλοίων στην περιοχή, μετά και τον πόλεμο ανάμεσα σε Ιράν και Ιράκ τη δεκαετία του 1980. 

Υπάρχουν κάποιοι εναλλακτικοί αγωγοί, οι οποίοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ώστε να μην σταματήσουν εντελώς οι ροές. Αλλά είναι συνολικής χωρητικότητας 6,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως. Αυτοί φαίνονται στον πίνακα, που ακολουθεί. 

 

Επεισόδια του παρελθόντος στα Στενά

1988: Τον Ιούλιο εκείνου του έτους το πλοίο του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού Vincennes κατέρριψε ιρανικό αεροσκάφος, σκοτώνοντας τους 290 επιβαίνοντες. Η Ουάσιγκτον έκανε λόγο για ατύχημα, υποστηρίζοντας ότι το πλήρωμα πίστευε πως πρόκειται για μαχητικό. Το Vinceness βρισκόταν στην περιοχή προκειμένου να προστατεύσει εμπορικά πλοία από επιθέσεις του ιρανικού ναυτικού, σύμφωνα πάντα με την αμερικανική πλευρά. Η Τεχεράνη έκανε λόγο για σκόπιμη επίθεση. 

2008: Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι ιρανικά πλοία έχουν εξαπολύσει απειλές κατά τριών δικών τους πολεμικών στα Στενά. Οι Φρουροί της Επανάστασης απειλούν να κλείσουν τα Στενά, εάν οι ΗΠΑ επιτεθούν. 

2010: Το ιαπωνικό πετρελαιοφόρο M Star δέχεται επίθεση. Οργάνωση συνδεόμενη με την Αλ Κάιντα αναλαμβάνει την ευθύνη. 

2012: Το Ιράν απειλεί και πάλι να μπλοκάρει τα Στενά, στον απόηχο αμερικανικών και ευρωπαϊκών κυρώσεων που έχουν ως στόχο να το αναγκάσουν να τερματίσει το πυρηνικό πρόγραμμά του. 

2015: Τον Μάιο εκείνου του έτους ιρανικά πλοία εξαπολύουν πυρά κατά τάνκερ με σημαία Σιγκαπούρης. Υποστηρίζουν ότι το τάνκερ προκάλεσε ζημιά σε ιρανική πλατφόρμα πετρελαίου. 

2018: Ο Χασάν Ρουχανί, πρόεδρος του Ιράν, αφήνει να εννοηθεί ότι εάν οι ΗΠΑ θελήσουν να μηδενίσουν τις εξαγωγές πετρελαίου της χώρας, θα απαντήσει με κλείσιμο των Στενών. Την επομένη οι Φρουροί της Επανάστασης το δηλώνουν ξεκάθαρα. 

Με πληροφορίες από Reuters, CNBC, WSJ, Foreing Policy 

 

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews REPSOL Revoil RMM Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies Urals WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ ΡΕΒΟΙΛ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
ΕΔΡΑ:
Διεύθυνση: Αρχιμήδους 29
Ηράκλειο Κρήτης, 71306
ΤΗΛ: 2810 220885
FAX: 2810 220881
EMAIL: popek@popek.gr
Χάρτης πρατηρίων καυσίμων

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!