| Notaka

09:11 “Κλειδί για την επόμενη ημέρα των ΕΛΠΕ οι αποφάσεις Λάτση – τα σενάρια και οι ευθύνες για το ναυάγιο”.

 

Του Γιώργου  Φιντικάκη,

Τα πάντα ανοικτά είναι για την επόμενη ημέρα των ΕΛΠΕ, δίχως να αποκλείεται, όταν και εφόσον επιχειρηθεί να επαναληφθεί η προσπάθεια πώλησης ποσοστού του ομίλου, η πλευρά Λάτση να απόσχει από αυτήν, ακολουθώντας διαφορετικό δρόμο από εκείνο του Δημοσίου, αρνούμενη να διαθέσει από κοινού μέρος του ποσοστού της.

Αυτή τη στιγμή, τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι, δίχως ακόμη να έχουν ληφθεί αποφάσεις, καθώς είναι πολύ πρόωρο για κάτι τέτοιο, είναι τα εξής :

  • Το πρώτο αφορά την επανάληψη της ίδιας ακριβώς διαδικασίας, δηλαδή την από κοινού πώληση του 50,1% τόσο από το Δημόσιο, όσο και από την Paneuropean. Οπως ωστόσο σχολιάζει με νόημα άνθρωπος του χώρου, η κοινή λογική λέει ότι η επανάληψη του ίδιου ακριβώς διαγωνισμού, ο οποίος απέτυχε για συγκεκριμένους λόγους, μάλλον δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση, ακόμη και αν βελτιωθούν κάποιοι από τους όρους.
  • Το δεύτερο σενάριο αφορά τη πώληση μόνο του ποσοστού που έχει στα χέρια του το Δημόσιο. Σε μια τέτοια ωστόσο περίπτωση, εφόσον το Δημόσιο αποφάσιζε να προχωρήσει σε διαγωνισμό δίχως την Paneuropean (όμιλος Λάτση), θα αναγκαζόταν να πουλήσει ολόκληρο το ποσοστό του, δηλαδή και το 35,5%, ενώ δύσκολα θα κατάφερνε να κρατήσει υπό τον έλεγχό του τις εξορύξεις υδρογονανθράκων.
  • Το τρίτο σενάριο προβλέπει να επιλεγεί ο δρόμος του χρηματιστηρίου, δίχως να διευκρινίζεται αν αυτό αφορά από κοινού πώληση ποσοστών των δύο μετόχων των ΕΛΠΕ ή όχι.

Σύμφωνα με κάποιες πηγές, θα μπορούσε να υπάρξει και ένα τέταρτο σενάριο, δηλαδή να καταφέρει η κυβέρνηση να πείσει τους δανειστές να αφαιρεθεί η υποχρέωση πώλησης των ΕΛΠΕ από το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ.

Ευθύνες για το ναυάγιο

Από εκεί και πέρα, και παρ΄ότι αμφότερες οι εμπλεκόμενες πλευρές (Δημόσιο και Paneuropean) δεν θέλουν να ανοίξουν τώρα συζήτηση για τις ευθύνες που οδήγησαν στο ναυάγιο, είναι προφανές ότι αυτές υπήρξαν.

Σίγουρα με όσα διέρρεαν προχθες πηγές των πωλητών, η αποτυχία του εγχειρήματος αποδίδεται στο γεγονός ότι οι διεκδικητές απαίτησαν αφενός την αποκλειστική διαχείριση της παραγωγής αργού και πετρελαιοειδών προϊόντων, αφετέρου να μπορούν ανά πάσα στιγμή να πουλήσουν τη συμμετοχή τους στα ΕΛΠΕ, και να αποχωρήσουν. Επίσης, το ναυάγιο έχει αποδοθεί στο “βελούδινο” πραξικόπημα που έλαβε χώρα στην Αλγερία, εμποδίζοντας έτσι το ένα από τα δύο ζευγάρια, όπου συμμετείχε η κρατική εταιρεία Sonatrach, να υποβάλει προσφορά.

Σύμφωνα ωστόσο με ανθρώπους κοντά στο διαγωνισμό, δεν ήταν μόνο αυτές οι αιτίες για την αποτυχία. “Οποιος πει ότι όλα πήγαν καλά στο σχεδιασμό, κάποια άλλη ιδιωτικοποιηση παρακολουθούσε”, λέει με νόημα πηγή κοντά στο διαγωνισμό.

Σαν παράδειγμα που έπαιξε ρόλο στη στάση των επενδυτών, φέρνει την απόφαση του Δημοσίου να αλλάξει την αρχική συμφωνία για τη θυγατρική των ΕΛΠΕ στις εξορύξεις υδρογονανθράκων. Εκείνη προέβλεπε ότι τα δικαιώματα παραχώρησης για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων θα μεταβιβαστούν σε μια holding όπου το Δημόσιο θα ελέγχει μόνο το 25%. Τελικά, κατόπιν πιέσεων του Δημοσίου που επικαλέστηκε το εθνικό συμφέρον, η συμφωνία άλλαξε, και το κράτος απέκτησε το 51% της εταιρείας.

Οι καθυστερήσεις στο διαγωνισμό

Έπειτα, ρόλο λέγεται ότι έπαιξε και η μεγάλη χρονική διάρκεια προετοιμασίας και υλοποίησης του διαγωνισμού. Οι καθυστερήσεις, όπως λένε οι συνομιλητές μας, έχουν πάντα κόστος, και θυμίζουν ότι η συζήτηση για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ έχει ξεκινήσει εδώ και ενάμιση χρόνο. Οι κουβέντες για να υπάρξει κοινή γραμμή κυβέρνησης-Λάτση είχαν ξεκινήσει από τον Δεκέμβριο του 2017, ενώ η τελική συμφωνία για από κοινού πώληση του 50,1% επετεύχθη τον Απρίλιο του 2018.

Χάθηκε δηλαδή, σύμφωνα με την ίδια ανάγνωση, πολύτιμος χρόνος, στη διάρκεια του οποίου συνέβησαν γεγονότα τα οποία άλλαξαν τα δεδομένα, όπως η πτώση της τιμής του αργού, αλλά και η επιδείνωση της οικονομίας στη Τουρκία, η οποία αποτελεί βασική εξαγωγική αγορά για τα ΕΛΠΕ.

Τέλος, τα πράγματα θα ήταν ενδεχομένως διαφορετικά αν ενδιαφέρον για τα ΕΛΠΕ δεν είχαν εκφράσει αρχικά μόνο traders (Vitol, Glencore), αλλά και μακροπρόθεσμοι επενδυτές της παγκόσμιας διύλισης.

Στο ερώτημα γιατί δεν εμφανίστηκαν μεγαλύτεροι παίκτες, η απάντηση συνδέεται ενδεχομένως τόσο με την συνολικότερη εικόνα της ελληνικής οικονομίας, όσο και με την περιβαλλοντική πολιτική της ΕΕ. Η Κομισιόν επιβάλει πλέον σε όλες τις ρυπογόνες δραστηριότητες, υψηλά κόστη CO2, ένας επομένως μεγάλος παίκτης διύλισης δεν έχει λόγο να έρθει στην Ελλάδα, παρά μπορεί να αγοράσει το διυλιστήριο που θέλει, για παράδειγμα στην Τουρκία, δηλαδή σε χώρα εκτός Ε.Ε.

energypress.gr

Spyrides ad-blue containers

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas AVINOIL Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil FuelMate Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Greek Mafia Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG LPC Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka sts TEXACO TotalEnergies TotalEnergy twitter Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αττική Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις Γιάννης Θεοτοκάς ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΛΣΤΑΤ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΤΕπ ΕΥΠ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΝΕ-ΓΣΕΕ ΙΟΒΕ Ιλχάν Αχμέτ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κονταξής Δημήτρης Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μεθάνιο Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μητσοτάκης Κυριάκος Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Πέτη Πέρκα Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τζιόλας Χρήστος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος Τσεχία ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χάρης Δούκας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. άδεια έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο ατύχημα βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επενδύσεις επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κακοκαιρία κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο ληστεία λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια ρύποι στάθμη στατιστικά συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνθετικά καύσιμα συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υπερκέρδη υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φωτοβολταϊκά φόροι φόρτιση ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!