| Notaka

09:11 “Κλειδί για την επόμενη ημέρα των ΕΛΠΕ οι αποφάσεις Λάτση – τα σενάρια και οι ευθύνες για το ναυάγιο”.

 

Του Γιώργου  Φιντικάκη,

Τα πάντα ανοικτά είναι για την επόμενη ημέρα των ΕΛΠΕ, δίχως να αποκλείεται, όταν και εφόσον επιχειρηθεί να επαναληφθεί η προσπάθεια πώλησης ποσοστού του ομίλου, η πλευρά Λάτση να απόσχει από αυτήν, ακολουθώντας διαφορετικό δρόμο από εκείνο του Δημοσίου, αρνούμενη να διαθέσει από κοινού μέρος του ποσοστού της.

Αυτή τη στιγμή, τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι, δίχως ακόμη να έχουν ληφθεί αποφάσεις, καθώς είναι πολύ πρόωρο για κάτι τέτοιο, είναι τα εξής :

  • Το πρώτο αφορά την επανάληψη της ίδιας ακριβώς διαδικασίας, δηλαδή την από κοινού πώληση του 50,1% τόσο από το Δημόσιο, όσο και από την Paneuropean. Οπως ωστόσο σχολιάζει με νόημα άνθρωπος του χώρου, η κοινή λογική λέει ότι η επανάληψη του ίδιου ακριβώς διαγωνισμού, ο οποίος απέτυχε για συγκεκριμένους λόγους, μάλλον δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση, ακόμη και αν βελτιωθούν κάποιοι από τους όρους.
  • Το δεύτερο σενάριο αφορά τη πώληση μόνο του ποσοστού που έχει στα χέρια του το Δημόσιο. Σε μια τέτοια ωστόσο περίπτωση, εφόσον το Δημόσιο αποφάσιζε να προχωρήσει σε διαγωνισμό δίχως την Paneuropean (όμιλος Λάτση), θα αναγκαζόταν να πουλήσει ολόκληρο το ποσοστό του, δηλαδή και το 35,5%, ενώ δύσκολα θα κατάφερνε να κρατήσει υπό τον έλεγχό του τις εξορύξεις υδρογονανθράκων.
  • Το τρίτο σενάριο προβλέπει να επιλεγεί ο δρόμος του χρηματιστηρίου, δίχως να διευκρινίζεται αν αυτό αφορά από κοινού πώληση ποσοστών των δύο μετόχων των ΕΛΠΕ ή όχι.

Σύμφωνα με κάποιες πηγές, θα μπορούσε να υπάρξει και ένα τέταρτο σενάριο, δηλαδή να καταφέρει η κυβέρνηση να πείσει τους δανειστές να αφαιρεθεί η υποχρέωση πώλησης των ΕΛΠΕ από το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ.

Ευθύνες για το ναυάγιο

Από εκεί και πέρα, και παρ΄ότι αμφότερες οι εμπλεκόμενες πλευρές (Δημόσιο και Paneuropean) δεν θέλουν να ανοίξουν τώρα συζήτηση για τις ευθύνες που οδήγησαν στο ναυάγιο, είναι προφανές ότι αυτές υπήρξαν.

Σίγουρα με όσα διέρρεαν προχθες πηγές των πωλητών, η αποτυχία του εγχειρήματος αποδίδεται στο γεγονός ότι οι διεκδικητές απαίτησαν αφενός την αποκλειστική διαχείριση της παραγωγής αργού και πετρελαιοειδών προϊόντων, αφετέρου να μπορούν ανά πάσα στιγμή να πουλήσουν τη συμμετοχή τους στα ΕΛΠΕ, και να αποχωρήσουν. Επίσης, το ναυάγιο έχει αποδοθεί στο “βελούδινο” πραξικόπημα που έλαβε χώρα στην Αλγερία, εμποδίζοντας έτσι το ένα από τα δύο ζευγάρια, όπου συμμετείχε η κρατική εταιρεία Sonatrach, να υποβάλει προσφορά.

Σύμφωνα ωστόσο με ανθρώπους κοντά στο διαγωνισμό, δεν ήταν μόνο αυτές οι αιτίες για την αποτυχία. “Οποιος πει ότι όλα πήγαν καλά στο σχεδιασμό, κάποια άλλη ιδιωτικοποιηση παρακολουθούσε”, λέει με νόημα πηγή κοντά στο διαγωνισμό.

Σαν παράδειγμα που έπαιξε ρόλο στη στάση των επενδυτών, φέρνει την απόφαση του Δημοσίου να αλλάξει την αρχική συμφωνία για τη θυγατρική των ΕΛΠΕ στις εξορύξεις υδρογονανθράκων. Εκείνη προέβλεπε ότι τα δικαιώματα παραχώρησης για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων θα μεταβιβαστούν σε μια holding όπου το Δημόσιο θα ελέγχει μόνο το 25%. Τελικά, κατόπιν πιέσεων του Δημοσίου που επικαλέστηκε το εθνικό συμφέρον, η συμφωνία άλλαξε, και το κράτος απέκτησε το 51% της εταιρείας.

Οι καθυστερήσεις στο διαγωνισμό

Έπειτα, ρόλο λέγεται ότι έπαιξε και η μεγάλη χρονική διάρκεια προετοιμασίας και υλοποίησης του διαγωνισμού. Οι καθυστερήσεις, όπως λένε οι συνομιλητές μας, έχουν πάντα κόστος, και θυμίζουν ότι η συζήτηση για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ έχει ξεκινήσει εδώ και ενάμιση χρόνο. Οι κουβέντες για να υπάρξει κοινή γραμμή κυβέρνησης-Λάτση είχαν ξεκινήσει από τον Δεκέμβριο του 2017, ενώ η τελική συμφωνία για από κοινού πώληση του 50,1% επετεύχθη τον Απρίλιο του 2018.

Χάθηκε δηλαδή, σύμφωνα με την ίδια ανάγνωση, πολύτιμος χρόνος, στη διάρκεια του οποίου συνέβησαν γεγονότα τα οποία άλλαξαν τα δεδομένα, όπως η πτώση της τιμής του αργού, αλλά και η επιδείνωση της οικονομίας στη Τουρκία, η οποία αποτελεί βασική εξαγωγική αγορά για τα ΕΛΠΕ.

Τέλος, τα πράγματα θα ήταν ενδεχομένως διαφορετικά αν ενδιαφέρον για τα ΕΛΠΕ δεν είχαν εκφράσει αρχικά μόνο traders (Vitol, Glencore), αλλά και μακροπρόθεσμοι επενδυτές της παγκόσμιας διύλισης.

Στο ερώτημα γιατί δεν εμφανίστηκαν μεγαλύτεροι παίκτες, η απάντηση συνδέεται ενδεχομένως τόσο με την συνολικότερη εικόνα της ελληνικής οικονομίας, όσο και με την περιβαλλοντική πολιτική της ΕΕ. Η Κομισιόν επιβάλει πλέον σε όλες τις ρυπογόνες δραστηριότητες, υψηλά κόστη CO2, ένας επομένως μεγάλος παίκτης διύλισης δεν έχει λόγο να έρθει στην Ελλάδα, παρά μπορεί να αγοράσει το διυλιστήριο που θέλει, για παράδειγμα στην Τουρκία, δηλαδή σε χώρα εκτός Ε.Ε.

energypress.gr

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals WOOD WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
ΕΔΡΑ:
Διεύθυνση: Αρχιμήδους 29
Ηράκλειο Κρήτης, 71306
ΤΗΛ: 2810 220885
FAX: 2810 220881
EMAIL: popek@popek.gr
Χάρτης πρατηρίων καυσίμων

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!