| Notaka

“Τι σημαίνουν οι συλλήψεις για την πετρελαϊκή πολιτική της Σαουδικής Αραβίας”.

Ίσως να μη μάθουμε ποτέ πλήρως τι κρύβεται πίσω από την απόφαση του πρίγκιπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν να συλλάβει πάνω από 200 Σαουδάραβες, ανάμεσά τους 11 πρίγκιπες και 4 υπουργούς, με κατηγορίες διαφθοράς, τη στιγμή που η ένταση με το Ιράν κλιμακώνεται.

 

Ίσως να μη μάθουμε ποτέ πλήρως τι κρύβεται πίσω από την απόφαση του πρίγκιπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν να συλλάβει πάνω από 200 Σαουδάραβες, ανάμεσά τους 11 πρίγκιπες και 4 υπουργούς, με κατηγορίες διαφθοράς, τη στιγμή που η ένταση με το Ιράν κλιμακώνεται.

Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι η κίνησή του ενίσχυσε την τιμή του πετρελαίου και μείωσε την ελκυστικότητα της Aramco για μελλοντικούς πιθανούς επενδυτές. Όμως, θα ήταν λάθος να συμπεράνουμε ότι αυτή η πολιτική απόφαση σηματοδοτεί αλλαγή στη σαουδαραβική πετρελαϊκή πολιτική ή ζημιώνει μόνιμα τις προοπτικές της δημόσιας προσφοράς για την εταιρεία. Οι τιμές του αργού πάντα αντιδρούν στην αναταραχή στη Μέση Ανατολή, ακόμα και όταν οι χώρες παράγουν λίγο ή καθόλου πετρέλαιο. Το γεγονός ότι αυξήθηκε τώρα, εν όψει συλλήψεων στον μεγαλύτερο παραγωγό της περιοχής και εν μέσω απειλών ενάντια στο Λίβανο και το Ιράν καθώς εκτοξεύτηκε πύραυλος από την Υεμένη, δεν θα πρέπει να εκπλήσσει.

Η αύξηση, που ώθησε την τιμή σε υψηλό διετίας αμέσως μετά τις συλλήψεις, ενδέχεται να στηρίξει μια παύση πριν ο ΟΠΕΚ και οι εταίροι του αποφασίσουν τι θα κάνουν με τη συμφωνία περιορισμού της παραγωγής ως τα τέλη του 2018. Υπάρχουν ορισμένοι, όπως ο Βλαντιμίρ Πούτιν, που δήλωσαν ότι είναι ακόμα νωρίς για να αποφασιστεί το μέλλον της συμφωνίας πριν τη λήξη της το Μάρτιο. Όμως, οι διαφορετικές φωνές είναι πιθανό να φθίνουν όταν τα μέρη συναντηθούν στη Βιέννη στις 30 Νοεμβρίου. Οι περιορισμοί δεν στοχεύουν σε μια συγκεκριμένη τιμή, καθώς όπως δήλωσε ο Σαουδάραβας υπουργός Πετρελαίου τον Ιούνιο, στόχος είναι να μειωθούν τα πλεονασματικά αποθέματα. Το πρόβλημα αυτό δεν λύθηκε ακόμα.

Η Σαουδική Αραβία έχει περικόψει την παραγωγή της περισσότερο από όσο συμφωνήθηκε κάθε μήνα εκτός από τον Ιούνιο.

Ο “MbS”, όπως είναι γνωστός ο πρίγκιπας, ήδη θέτει την πετρελαϊκή πολιτική του βασιλείου. Ανέτρεψε την προηγούμενη στάση της χώρας που προέβλεπε ώθηση της παραγωγής ώστε να ανακτηθεί το μερίδιο και έθεσε τη χώρα στο επίκεντρο των μειώσεων ώστε να περιοριστούν τα αποθέματα και περιέκοψε την παραγωγή περισσότερο από όσο προβλεπόταν από τη συμφωνία. Ήδη εξέφρασε τη στήριξή του στην επέκταση της συμφωνίας.

Μόνο αν επιστρέψουν τα αποθέματα σε πιο φυσιολογικά επίπεδα μπορεί η Σαουδική Αραβία και ο ΟΠΕΚ να ελπίζουν να επιστρέψουν σε ένα κόσμο όπου οι αποφάσεις τους επηρεάζουν την αγορά. Οι διώξεις κατά της διαφθοράς δεν αλλάζουν κάτι στην πετρελαϊκή πολιτική. ο MbS σίγουρα σκέφτεται ότι η επέκταση της συμφωνίας έχει ήδη προεξοφληθεί από την αγορά και μια αποτυχία παράτασής της στα τέλη του μήνα θα σκοτώσει το πρόσφατο ράλι των τιμών, παρά τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή.
Η εκτίμηση της επίδρασης των συλλήψεων για τη δημόσια προσφορά της Aramco είναι λιγότερο προβλέψιμη. Το 95% των μετοχών θα παραμείνει στα χέρια μιας κυβέρνησης που εμφανίζεται πλέον απρόβλεπτη. Αν οι συλλήψεις αποδειχτούν τίποτα παραπάνω από διώξεις αντιφρονούντων προς την άνοδο του πρίγκιπα στο θρόνο, τότε οι πιθανοί επενδυτές θα κρυφτούν. Ίσως όμως οι διώξεις να είναι το πρώτο βήμα προς ένα πιο ανοικτό και δυναμικό επιχειρηματικό περιβάλλον στη Σαουδική Αραβία. Αν σηματοδοτούν όντως την αρχή του τέλους του κράτους που έχει πλήξει την ανάπτυξη της χώρας τότε μπορούν να ενισχύσουν τις προοπτικές των επενδύσεων και την ελκυστικότητα των μετοχών. Η όρεξη των ξένων επενδυτών για ένα κομμάτι μιας εν μέρει ιδιωτικής Aramco δεν θα εξαρτηθεί από την τιμή του αργού τη στιγμή της προσφοράς. Η απόφαση για επένδυση στην εταιρεία θα εξαρτηθεί περισσότερο στο μέρισμα και τη φορολογική πολιτική της κυβέρνησης, αλλά και την άποψη του επενδυτή για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του πετρελαίου.

Πράγματι, θα μπορούσαμε να πούμε ότι μακροπρόθεσμα η Aramco μπορεί να επωφεληθεί από μια χαμηλότερη τιμή αργού, η οποία να στηρίζει τη ζήτηση και να κάνει τις ΑΠΕ λιγότερο ελκυστικές, υπονομεύοντας παράλληλα άλλου τύπου ακριβότερη πετρελαϊκή παραγωγή. Αυτό θα πρόσφερε την καλύτερη προοπτική για την παραγωγή καθώς η Aramco διαθέτει το χαμηλότερο κόστος εκμετάλλευσης στον πλανήτη. Αν το σχέδιο “Όραμα 2030” για απεξάρτηση του βασιλείου από τα πετρελαϊκά έσοδα υλοποιηθεί έστω εν μέρει, η Aramco θα απαλλαχθεί από μέρος του βάρους της για να στηρίζει τις κρατικές δαπάνες. Αυτό θα ωθούσε την ελκυστικότητα των μετοχών της. Προκειμένου να γίνει πράξη το όραμα της ιδιωτικοποίησης της Aramco – και το 5% ίσως είναι μόνο η αρχή – ο νεαρός πρίγκιπας πρέπει να δείξει στους επενδυτές ότι οι πρόσφατες διώξεις ήταν το πρώτο βήμα προς μια νέα Σαουδική Αραβία.

ΠΗΓΗ: (του Τζούλιαν Λι, Bloomberg)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas AVINOIL Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG LPC Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις Γιάννης Θεοτοκάς ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΛΣΤΑΤ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κονταξής Δημήτρης Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τζιόλας Χρήστος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!