| Notaka

“4+1 οίκοι προειδοποιούν για το πετρέλαιο”.

Εκεί που το πετρέλαιο φαινόταν να έχει αφήσει πίσω του τα χειρότερα, πορευόμενο σταθερά στον δρόμο της ανάκαμψης (τον Ιούνιο ξεπέρασε τα 50 δολάρια το βαρέλι μετά το χαμηλό 12 ετών και τα 27 δολάρια του Ιανουαρίου), οι πρόσφατες καθοδικές πιέσεις στην τιμή του “μαύρου χρυσού” (που έφτασε να χάνει και πάλι τα 40 δολάρια), φαίνεται πως ξύπνησαν τις… αρκούδες στην αγορά. 

 

Εκεί που το πετρέλαιο φαινόταν να έχει αφήσει πίσω του τα χειρότερα, πορευόμενο σταθερά στον δρόμο της ανάκαμψης (τον Ιούνιο ξεπέρασε τα 50 δολάρια το βαρέλι μετά το χαμηλό 12 ετών και τα 27 δολάρια του Ιανουαρίου), οι πρόσφατες καθοδικές πιέσεις στην τιμή του “μαύρου χρυσού” (που έφτασε να χάνει και πάλι τα 40 δολάρια), φαίνεται πως ξύπνησαν τις… αρκούδες στην αγορά. Άλλωστε την προηγούμενη εβδομάδα το πετρέλαιο εισήλθε επισήμως στην bear market έχοντας απολέσει πάνω από το 20% της αξίας του από το υψηλό έτους  (52 δολάρια). Οι διεθνείς οίκοι χτυπούν τα πρώτα καμπανάκια, προβλέποντας συνέχεια στην πτώση των τιμών του αργού, ενώ χαρακτηρίζουν “εύθραυστη” την πρόσφατη ανάκαμψή του. Μάλιστα, ορισμένοι εξ αυτών μιλούν για διολίσθηση του πετρελαίου στην περιοχή των 30 δολαρίων πριν αρχίσει η πραγματική εξισορρόπηση της αγοράς. 

Τα “καλά” και τα “άσχημα” νέα της Παγκόσμιας Τράπεζας

Στις τελευταίες προβλέψεις της για το πετρέλαιο, η Παγκόσμια Τράπεζα είχε καλά, αλλά και άσχημα νέα για το μέλλον του “μαύρου χρυσού”. Τα καλά είναι ότι αύξησε την εκτίμησή της για την τιμή του εμπορεύματος φέτος στα 43 δολάρια το βαρέλι, από 41 δολάρια που προέβλεπε τον Απρίλιο. Τα άσχημα νέα είναι ότι το πετρέλαιο θα αποχαιρετήσει το 2016 σε χαμηλότερα από τα υφιστάμενα επίπεδα.

Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, οι τιμές του “μαύρου χρυσού” αυξήθηκαν πάνω από 30% το δεύτερο τρίμηνο του έτους, εξαιτίας των διακοπών στην προσφορά και της ισχυρής ζήτησης, και, ως εκ τούτου, αναμένεται πτώση των αποθεμάτων το δεύτερο μισό του 2016. “Η ανάκαμψη του “μαύρου χρυσού” αντανακλά μια σειρά από διαταραχές στην προσφορά, που μείωσαν την παραγωγή κατά 2,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα την περίοδο Μαΐου-Ιουνίου, με τις μεγαλύτερες απώλειες παραγωγής να καταγράφονται στον Καναδά, λόγω πυρκαγιών, και στη Νιγηρία, λόγω των επιθέσεων ενόπλων σε πετρελαϊκές εγκαταστάσεις. Επιπροσθέτως, υπήρχαν διακοπές στην παραγωγή και σε άλλες χώρες, όπως το Κουβέιτ, το Ιράκ και τη Λιβύη”, σημειώνει στην έκθεσή της η τράπεζα.

Παρά την αύξηση των προβλέψεων, η εκτίμηση της Παγκόσμιας Τράπεζας παραμένει κατά 15% χαμηλότερη σε σχέση με τα επίπεδα του 2015, καθώς η υποχώρηση των υψηλών αποθεμάτων αντισταθμίζεται μερικώς από την αύξηση της παραγωγής χωρών του ΟΠΕΚ. Άλλωστε, όπως εξηγεί η Τράπεζα, μπορεί η παραγωγή από χώρες εκτός ΟΠΕΚ να υποχώρησε, αλλά τα μέλη του Οργανισμού αύξησαν το προϊόν τους, κυρίως λόγω του πετρελαίου που διοχέτευσε στην αγορά το Ιράν μετά την άρση των κυρώσεων της Δύσης. Στο μεταξύ, η παγκόσμια ζήτηση –παρά την επιβράδυνση– παρέμεινε ισχυρή.

Μια ανάσα από την bear market βρίσκεται το πετρέλαιο, καθώς το συμβόλαιο αργού τύπου WTI έχει υποχωρήσει κατά 19% από το υψηλό έτους των 52 δολαρίων. Αν η πτώση φτάσει το 20%, τότε ο “μαύρος χρυσός” εισέρχεται επίσημα στην αγορά αρκούδας.

“Οι καθοδικοί κίνδυνοι στις τιμές της ενέργειας περιλαμβάνουν την πιθανότητα μεγαλύτερης των εκτιμήσεων παραγωγής και περαιτέρω αποδυνάμωσης της ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες και αναδυόμενες οικονομίες. Οι διακοπές της προσφοράς σε βασικούς παραγωγούς θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περαιτέρω αύξηση των τιμών”, σημειώνει η Παγκόσμια Τράπεζα.

Morgan Stanley: Ετοιμαστείτε για βουτιά στα 35 δολάρια

“Ανησυχητικές τάσεις” στην προσφορά και τη ζήτηση πετρελαίου λόγω της μεγάλης ποσότητας βενζίνης που παρήγαγαν τα διυλιστήρια τους τελευταίους μήνες διαπιστώνει σε έκθεσή της η Morgan Stanley. Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου έχει πλημμυρίσει από βενζίνη, με τα αποθέματά της να βρίσκονται σε υψηλό πέντε ετών, γεγονός που θα πλήξει τις τιμές του αργού τον επόμενο μήνα, εξηγεί ο Adam Longson της Morgan Stanley.

Η επενδυτική τράπεζα εκτιμά ότι ο “μαύρος χρυσός” θα σημειώσει νέα βουτιά το δεύτερο μισό του 2016, ενώ σημειώνει ότι το “bearish bias” που διατηρούσε για τον κλάδο επιβεβαιώνεται τις τελευταίες εβδομάδες. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι από τα 52 δολάρια που έφτασε τον Ιούνιο, έπειτα από μια δυναμική ανάκαμψη, το πετρέλαιο έχει χάσει σχεδόν 10 δολάρια, υποχωρώντας κάτω από τα 42 δολάρια αυτή την εβδομάδα.

“Η ζήτηση αργού υποχώρησε για πρώτη φορά σε τρία χρόνια κάτω από τη ζήτηση για διυλισμένα προϊόντα”, σημειώνει η επενδυτική τράπεζα, εξηγώντας πως τα διυλιστήρια είναι οι μεγαλύτεροι καταναλωτές αργού πετρελαίου. Εκτιμά, δε, ότι η ζήτηση για αργό θα συνεχίσει να υποχωρεί τους επόμενους μήνες. “Βλέπουμε ανησυχητικές εξελίξεις για την προσφορά, τη ζήτηση, τα διυλισμένα προϊόντα και το μακροοικονομικό περιβάλλον και όλα αυτά μπορεί να σκάσουν στο τέλος του καλοκαιριού”, τονίζει ο Longson. Ως εκ τούτου, η Morgan Stanley δεν βλέπει rebalancing στην αγορά πριν από το β’ εξάμηνο του 2017, ενώ προβλέπει μείωση της τιμής του πετρελαίου στα 40 δολάρια το βαρέλι έως το τέλος του έτους και περαιτέρω διολίσθησή του στα 35 δολάρια το πρώτο τρίμηνο του 2017.

Goldman Sachs: Οι χαμηλές τιμές ήρθαν για να μείνουν

Οι τιμές του αργού πετρελαίου θα παραμείνουν στο εύρος των 45-50 δολαρίων τουλάχιστον έως τα μέσα του 2017, καθώς η εικόνα της προσφοράς και της ζήτησης παραμένει στάσιμη, εκτιμά από την πλευρά της η Goldman Sachs.

“Η βελτίωση των θεμελιωδών του πετρελαίου εξακολουθεί να παραμένει εύθραυστη και να εμφανίζει μεγάλες αντισταθμιστικές δυνάμεις: οι πυρκαγιές στον Καναδά αντιστάθμισαν την αύξηση της παραγωγής από το Ιράν, η επιβράδυνση της ζήτησης από την Ινδία και την Κίνα το β’ εξάμηνο του 2016 θα αντισταθμίσει τα προβλήματα παραγωγής στη Νιγηρία και τη Βενεζουέλα κ.λπ.”, σημειώνουν οι αναλυτές της τράπεζας.

Οι κινήσεις του δολαρίου –το παγκόσμιο εμπόριο αργού γίνεται σε δολάρια– καθορίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό από τα θεμελιώδη τις τιμές του πετρελαίου, λόγω των βραχυπρόθεσμων αβεβαιοτήτων στο outlook του “μαύρου χρυσού”, σημειώνει η Goldman Sachs, κάνοντας λόγο για ένα μικρό έλλειμμα στην προσφορά της τάξης των 230.000 βαρελιών την ημέρα το β’ εξάμηνο του 2016. Σημειώνεται ότι τον Ιούλιο το δολάριο κινήθηκε ανοδικά, καθιστώντας ακριβότερο το αποτιμημένο σε αμερικανικό νόμισμα πετρέλαιο. 

Nordea Bank: Δύσκολοι καιροί για το πετρέλαιο

Σε παρόμοιο κλίμα κινούνται και οι δηλώσεις της Nordea Bank, που ανέφερε ότι οι πελάτες της στη βιομηχανία του πετρελαίου είναι αντιμέτωποι με δύσκολα χρόνια, καθώς το αργό αδυνατεί να ανακάμψει στα προ κρίσης επίπεδα.

“Η παραγωγή συνεχίζει να υποχωρεί. Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα στην αγορά και είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς πότε θα ισορροπήσει ξανά”, δήλωσε ο  Snorre Storset, CEO της Nordea. “Πιστεύουμε ότι θα έχουμε ζημίες το 2016 και το 2017, τις οποίες έχουμε αρχίσει να υπολογίζουμε”, πρόσθεσε.

Σημειώνεται ότι η Νορβηγία, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου της Δυτικής Ευρώπης, παλεύει τα τελευταία χρόνια για να προσαρμοστεί στις νέες χαμηλές τιμές του πετρελαίου. Πάνω από 30.000 εργαζόμενοι στην πετρελαϊκή βιομηχανία έχουν χάσει τις δουλειές τους, ενώ έχει σημειωθεί κύμα χρεοκοπιών εταιρειών του κλάδου. Παρότι το Βrent έχει ανακάμψει από τα χαμηλά των 27 δολαρίων του Ιανουαρίου, εντούτοις τα 44 δολάρια, όπου βρίσκεται σήμερα, απέχουν πολύ από το υψηλό ρεκόρ των 115 δολαρίων του 2014. Οι ζημίες της Nordea από δάνεια σε πετρελαϊκές αυξήθηκαν κατά 23%, στα 127 εκατ. ευρώ, το δεύτερο τρίμηνο, ενώ η τράπεζα αυξάνει τις προβλέψεις της για το δεύτερο μισό του έτους. 

“Αντίσταση” στα 40 δολάρια βλέπει η Societe Generale

“Αυτό που μας λένε τα περιθώρια διύλισης είναι πως ενδεχομένως να υπάρχει κάποια αδυναμία στη ζήτηση. Πιστεύω, όμως, πως οι φόβοι εκεί έξω είναι λίγο υπερβολικοί”, σχολίασε από την πλευρά του ο Michael Wittner, επικεφαλής του τμήματος Πετρελαίου της Societe Generale. Ο ίδιος παραδέχτηκε, ωστόσο, πως τα παγκόσμια αποθέματα αργού παραμένουν υψηλά, αλλά, όπως εξήγησε, αυτό συμβαίνει πολλούς μήνες τώρα, δεν πρόκειται περί μιας ξαφνικής στροφής προς το χειρότερο.

Σημειώνεται ότι τα αμερικανικά διυλιστήρια εξακολουθούν να παράγουν μεγάλες ποσότητες βενζίνης, με αποτέλεσμα τα αποθέματα να έχουν αυξηθεί κατά 10% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Αν και ορισμένοι αναλυτές μιλούν για διολίσθηση του πετρελαίου στην περιοχή των 30 δολαρίων το βαρέλι, ο Wittner δεν συμμερίζεται αυτή την άποψη. “Πιστεύω πως υπάρχει μια ελαφρά αντίσταση στην περιοχή των 40 δολαρίων”, ανέφερε ο ίδιος, χωρίς όμως να αποκλείσει την πιθανότητα υποχώρησης του αργού κάτω από αυτό το επίπεδο. “Δεν πιστεύω ότι το πετρέλαιο καταρρέει. Ξέρω ότι είναι δύσκολο, αλλά δεν νομίζω ότι πρόκειται για επανάληψη της κακής εμπειρίας του πρώτου τριμήνου. Είναι πολύ διαφορετικό, η μετάβαση από την παγκόσμια υπερπροσφορά στην ισορροπία είναι πολύ σημαντική. Γι’ αυτό διαφέρει αυτή η πτώση”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Wittner, προσθέτοντας ότι η Societe διατηρεί την εκτίμηση για άνοδο του αργού στα 48 δολάρια έως το τέλος του έτους, παρά τις τρέχουσες αναταράξεις. 

(της Αΐντας Κίτου, capital.gr)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!