| Notaka

«Τέσσερις μνηστήρες για το τεμάχιο «10» της κυπριακής ΑΟΖ».

Τέσσερις είναι οι αιτήσεις για το τεμάχιο-φιλέτο «10», ουσιαστικά και οι οκτώ εταιρείες που συμμετέχουν στον γ’ γύρο αδειοδότησης (τρεις κοινοπραξίες και μία εταιρεία όπως ήδη έγραψε ο «Φ») το διεκδικούν. Αυτό δείχνει, ιδιαίτερα μετά τα δεδομένα του «Ζορ», ότι το «10» είναι αρκετά ελπιδοφόρο.

 

Τέσσερις είναι οι αιτήσεις για το τεμάχιο-φιλέτο «10», ουσιαστικά και οι οκτώ εταιρείες που συμμετέχουν στον γ’ γύρο αδειοδότησης (τρεις κοινοπραξίες και μία εταιρεία όπως ήδη έγραψε ο «Φ») το διεκδικούν. Αυτό δείχνει, ιδιαίτερα μετά τα δεδομένα του «Ζορ», ότι το «10» είναι αρκετά ελπιδοφόρο.

Πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι κάποιοι από τους ισχυρούς διεκδικητές του «10», βλέπουν ακόμα και «ολική επαναφορά» των αρχικών ενεργειακών σχεδιασμών της Κύπρου, που ανατράπηκαν με τις διαπιστώσεις για τους μικρότερους όγκους και ποσότητες στο «Αφροδίτη».

Πέραν από τις τέσσερις αιτήσεις για το «10», μία αίτηση αφορά το «8» και είναι αυτή της ΕΝΙ που έχει σημαντικές συνέργειες, ερευνητικές, γεωλογικές και εκμετάλλευσης με το «9» για το οποίο έχει τα δικαιώματα.

Επίσης, όπως με στοιχεία έδειξε από το Σάββατο ο «Φ», μία αίτηση, της ισχυρής κοινοπραξίας ΕΝΙ-Total, διεκδικεί το «6».

Αυτό δείχνει η επίλυση του σταυρολέξου των αιτήσεων με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία, που μπορεί να ερμηνευτεί και ως ένα πολύ σημαντικό βήμα στην εξέλιξη του τομέα της έρευνας, εξόρυξης και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ. Ήδη τα πέντε από τα οκτώ ονόματα των διεκδικητών έχουν γίνει γνωστά. Οι ΕΝΙ-Τotal δεν κρύφτηκαν καθόλου στην κατάθεση των αιτήσεων στο Υπουργείο Ενέργειας την περασμένη Παρασκευή, μάλλον οι ιθύνοντες των δύο κολοσσών στην Κύπρο ήταν ευχαριστημένοι από τη δημοσιότητα και την ικανοποίηση από την παρουσία τους. Επίσης, ανακοινώθηκε στο χρηματιστήριο του Ισραήλ και η δεύτερη κοινοπραξία, αυτή της Cairn με Delek και Avner.

Λόγω και του ιδιαίτερα υψηλού εκτοπίσματος των κοινοπραξιών που διεκδικούν τα τεμάχια «6», «8» και «10», οι πιθανότητες κατάληξης σε υπογραφές συμφωνιών και για τα τρία τεμάχια είναι πολύ υψηλές.

Αυτό σημαίνει ότι πέραν των τεμαχίων «2», «3», «9» και «11» που βρίσκονται στο στάδιο της έρευνας και των ερευνητικών γεωτρήσεων, στο ίδιο στάδιο προστίθενται σύντομα και τα «6», «8» και «10». Δηλαδή θα έχουμε συνολικά επτά τεμάχια από τα οποία αναμένονται εξελίξεις, ενώ αναμένεται και η οριστικοποίηση του σχεδίου ανάπτυξης του «Αφροδίτη».

Παράλληλα, είναι φανερό ότι ο γ’ γύρος ενίσχυσε σημαντικά το εκτόπισμα της κυπριακής ΑΟΖ, αφού στον α’ γύρο ουσιαστικά είχαμε μόνο τη Noble, στον β’ γύρο είχαμε 15 προτάσεις με ξεχωριστής σημασίας τη συμμετοχή των Τotal και ΕΝΙ που ήρθαν και έμειναν.

Τώρα το ενδιαφέρον των πιο μεγάλων εταιρειών στον κόσμο είναι φανερό. Η κοινοπραξία ΕΝΙ-Τotal που ήταν για όλους έκπληξη, έδειξε ότι οι δύο κολοσσοί αναμένουν ότι έχουν να ανταγωνιστούν στο «10» πολύ μεγάλους αντιπάλους, κάτι που αναμένεται να επιβεβαιωθεί αύριο με την ανακοίνωση και των υπόλοιπων τριών ονομάτων, που με βάση τα στοιχεία πρόκειται για πανίσχυρη κοινοπραξία και ακόμα ένα ευρωπαϊκό κολοσσό, με το ενδιαφέρον τους να αυξάνει κατακόρυφα την σημασία της κυπριακής ΑΟΖ σε ενεργειακό και γεωπολιτικό επίπεδο.

Η συνεργασία αυτή, από τις ελάχιστες, αν όχι η πρώτη περίπτωση συνεργασίας των δύο ευρωπαϊκών και διεθνών κολοσσών στο στάδιο διεκδίκησης δικαιωμάτων σε ερευνητικά τεμάχια, εκφράζεται και με τη συνεργασία για το «6». Δηλαδή οι Τotal και ΕΝΙ αποφάσισαν να σμίξουν δυνάμεις και τεχνοκρατικά και να μοιραστούν το ρίσκο οικονομικά, αλλά και να δημιουργήσουν ένα ισχυρό πολιτικό πεδίο γύρω από το «6», ώστε να αντεπεξέλθουν στις τουρκικές αντιδράσεις.

Επίσης, έχει κοινοποιηθεί από τις ίδιες τις εταιρείες και η συμμετοχή στον γ’ γύρο αδειοδότησης της επίσης ισχυρής ευρωπαϊκής -σκωτσέζικης- εταιρείας Cairn Energy σε συνεργασία με την ισραηλινή Delek.

Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοιχείο σε σχέση με την Cairn Energy, είναι το ότι ο δεύτερος μεγαλύτερος της μέτοχος, είναι η γνωστή μας Black Rock. Η Cairn Energy συμμετέχει στην κοινοπραξία με 50% μέσω της θυγατρικής της Capricorn, ενώ το υπόλοιπο 50% μοιράζονται στα ίσα η Delek και η θυγατρική της Avner.

Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι η κοινοπραξία διεκδικεί το τεμάχιο «10» και θα ήταν ένας πολύ ισχυρός διεκδικητής αν η αίτηση αυτή υποβαλλόταν στον α’ γύρο αδειοδότησης. Στον γ’ γύρο όμως, εύκολα μπορεί να χαρακτηριστεί αουτσάιντερ για το «10», δεδομένης της διεκδίκησής του από πολύ μεγαλύτερες κοινοπραξίες. Εξάλλου, η Cairn Energy είχε διεκδικήσει τεμάχια και στον β’ γύρο Αδειοδότησης και μάλιστα με πολύ πιο ισχυρούς συμμάχους στην κοινοπραξία – όπως η Marathon Oil, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο αμερικανικές εταιρείες του κλάδου. 

Το τεμάχιο «6» σε ΕΝΙ και Τotal

Με ενδιαφέρον αναμένεται η πολιτική που θα ακολουθήσει η Τουρκία στο τεμάχιο «6», μέρος του οποίου αμφισβητεί ότι βρίσκεται υπό την κυριότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας, αφού προβάλλει το επιχείρημα ότι η Κύπρος δεν έχει δική της ΑΟΖ.

Ωστόσο, η πρόσφατη 512 σελίδων απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου της Χάγης επί της προσφυγής των Φιλιππίνων έρχεται να επισφραγίσει το δικαίωμα της Κύπρου για ΑΟΖ όπως προβλέπεται μέσα από τις διεθνείς συμφωνίες. Συγκεκριμένα, με απλά λόγια, εφόσον η Κύπρος αδιαμφισβήτητα είναι νησί με μόνιμη οργανωμένη ζωή και κοινωνία, με μόνιμους ιστορικά κατοίκους, δικαιούται να έχει την δική της ΑΟΖ, είναι το συμπέρασμα.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση το Δικαστήριο απέρριψε τους ισχυρισμούς της Κίνας ότι επειδή δημιούργησε τεχνητά νησιά μπορεί να δηλώσει επέκταση της ΑΟΖ της στα όρια της ΑΟΖ των Φιλιππίνων.

Η απόφαση των ΕΝΙ-Τotal να συμμαχήσουν στη διεκδίκηση του τεμαχίου 6 προφανώς λήφθηκε σε ανώτατο επίπεδο πολύ πριν την ανακοίνωση της απόφασης του Δικαστηρίου της Χάγης στις 12 Ιουλίου, ενώ η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι τέτοιες αποφάσεις δεν λαμβάνονται χωρίς να προηγηθεί πολιτική συνεννόηση με τις κυβερνήσεις τους.

Η απόφαση της Χάγης ενισχύει περισσότερο τις νομικές και πολιτικές θέσεις της Κύπρου έναντι των παράνομων τουρκικών διεκδικήσεων και προκλήσεων. Οι εξελίξεις για το τεμάχιο «6» (πολιτικές και γεωλογικές) προφανώς θα δείξουν και τον δρόμο για τα υπόλοιπα δύο τεμάχια της περιοχής, τα «4» και «5».

(Π. Θεοχαρίδης, Φιλελεύθερος)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!