Κοινό αίτημα από ΟΒΕ και ΠΟΠΕΚ για την ανάγκη ρύθμισης διογκωμένων προβλημάτων της λιανικής αγοράς καυσίμων
Κοινή επιστολή έστειλαν στον υπουργό Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, οι δύο Ομοσπονδίες Βενζινοπωλών (ΟΒΕ) και Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), επισημαίνοντας την άμεση ανάγκη να ρυθμιστούν ζητήματα που «συσσωρευμένα σήμερα κάνουν αδύνατη την βιώσιμη λειτουργία των πρατηρίων – επιχειρήσεων λιανικής».
Το κόστος και οι επιπτώσεις σε εργατοώρες και υποχρεωτικές επενδύσεις πολλών ρυθμίσεων ποτέ δεν έχει αξιολογηθεί από τους νομοθέτες. Σήμερα όμως έχουν υπονομεύσει τη βιωσιμότητα των πρατηρίων.
Οι περισσότερες από τις υποχρεώσεις αφορούν τον έλεγχο της παραβατικότητας, πολλές των οποίων θα ήταν αχρείαστες αν το κράτος ασκούσε τον δικό του συστηματικό και πραγματικό έλεγχο της αγοράς.
Η αγνόηση των παρεμβάσεων του κλάδου για σειρά θεμάτων για τα οποία λήφθηκαν αποφάσεις απορρίπτοντας τις ενστάσεις των δύο Ομοσπονδιών, «έφεραν μεγαλύτερες στρεβλώσεις από αυτές που στόχευαν σε διόρθωση».
Η κατάργηση π.χ. της απαγόρευσης τιμών πώλησης κάτω του επιχειρηματικού κόστους, εμφάνισε τιμές ίσες ή ακόμη και μικρότερες των τιμών διυλιστηρίων! Όλοι αντιλαμβανόμαστε την ανωμαλία και τον εξοντωτικό αθέμιτο ανταγωνισμό που ασκούν στα νομίμως λειτουργούνται πρατήρια, αλλά απαντήσεις του τύπου «αυτό είναι νόμιμο» (!) επιβραβεύει εμμέσως τους παραβάτες!
Ομοίως η επιβολή των συστημάτων εισροών εκροών αντί να ξεκινήσει από τα υψηλά επίπεδα και τις πηγές παροχής και χονδρικής εμπορίας και διακίνησης, ξεκίνησε από τα πρατήρια με αποτέλεσμα το λαθρεμπόριο να μένει άθικτο και η τεράστια πίεση να επιπίπτει στα πρατήρια που τηρούν τη νομιμότητα.
Δεν χρειάζεται ούτε καν να αναφέρουμε τους υψηλούς ΕΦΚ καυσίμων που πυροδοτούν τις ορέξεις των παραβατών. Δεν είναι δυνατόν η χώρα με μια από τις τελευταίες θέσεις σε αγοραστική δύναμη εισοδήματος να έχει από τις υψηλότερες τιμές στην ΕΕ27 για τις οποίες ευθύνονται οι ΕΦΚ.
Τον τελευταίο καιρό, οι νέες γραφειοκρατικές και λειτουργικές υποχρεώσεις που προστέθηκαν στα πρατήρια με την παράλληλη καθήλωση των περιθωρίων κέρδους σε μεγέθη του 2021, οδηγούν τα πρατήρια σε αδυναμία ανταπόκρισης.
Τα παραδείγματα είναι ατελείωτα με αποτέλεσμα οι βενζινοπώλες εκτός από άμισθοι συλλέκτες φόρων του κράτους να μετατρέπονται σε λογιστές, τεχνικοί και φοροτέχνες!
Απευθυνόμενες προσωπικά στον υπουργό, οι δύο Ομοσπονδίες επισημαίνουν ότι προστασία λειτουργίας των νόμιμων πρατηρίων είναι πρώτιστη ανάγκη για να λειτουργήσει η αγορά νόμιμα, με διαφάνεια και με πραγματικό ανταγωνισμό, τονίζοντας ότι «η σύνθεση της λιανικής αγοράς αλλάζει. Χιλιάδες επαγγελματικά – οικογενειακά πρατήρια εκτοπίστηκαν και έκλεισαν τα τελευταία χρόνια. Σε σημαντικό βαθμό αντικαταστάθηκαν από πρατήρια ισχυρών αλυσίδων, θυγατρικών ολιγοπωλίων, αλλά το κυριότερο και από «αλυσίδες» ανεξέλεγκτων κεφαλαίων τα οποία ασκούν διαφόρων τύπων αθέμιτο ανταγωνισμό κατά των νόμιμων πρατηρίων με σκοπό να τα εκτοπίσουν από την αγορά και να ελεγχθεί από αυτά. Τα παραδείγματα, κάποια των οποίων είναι αιματηρά, είναι πολλά και δεν χρειάζεται άλλη αναφορά.»
Η κοινή πρόταση ζητά να επανεξεταστεί το σύνολο των θεμάτων της λιανικής αγοράς καυσίμων και μέσα από διάλογο να υπάρξουν ρυθμίσεις αποτελεσματικές και εφαρμόσιμες που δεν θα δημιουργούν βάρη και περιττές εργασίες. Σήμερα η τεχνολογία προσφέρει δυνατότητες ολιστικού ελέγχου του συνόλου των καυσίμων από τα διυλιστήρια μέχρι την κάνουλα των πρατηρίων. Στη βάση αυτή μπορεί και ο κλάδος να εκσυγχρονισθεί και να εξυγιανθεί, επιτρέποντας στους πρατηριούχους να ασχοληθούν απρόσκοπτα με την εργασία τους.
Και προτείνουν μια κοινή συνάντηση με συμμετοχή εκπροσώπων συναρμόδιων υπουργείων που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα στην αγορά καυσίμων, ώστε το σύνολο των προβλημάτων να τεθούν στο μικροσκόπιο για τη σκοπιμότητα και από τη σκοπιά κόστους – οφέλους, τόσο για τα πρατήρια όσο και για το κράτος που χάνει τεράστια ποσά από την συνεχιζόμενη παραβατικότητα και την αδυναμία συνολικής αντιμετώπισής της.