Skip to main content
| I | , ,

«Παράθυρο» για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, εάν καίνε συνθετικά καύσιμα

Η Γερμανία και η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξαν σε συμφωνία για τη διαμάχη που υπήρχε σχετικά με το μέλλον των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η συμφωνία επιτρέπει την ταξινόμηση νέων οχημάτων με συμβατικής τεχνολογίας κινητήρες ακόμη και μετά το 2035, υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούν μόνο κλιματικά ουδέτερα καύσιμα (βιοκαύσιμα και συνθετικά μείγματα).

Με ανάρτησή του στο Twitter, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Φρανς Τίμερμανς ανακοίνωσε ότι υπάρχει «συμφωνία με τη Γερμανία για τη μελλοντική χρήση ηλεκτρονικών καυσίμων στα αυτοκίνητα», ενώ ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, Βόλκερ Βίσινγκ, έγραψε στο Twitter ότι άνοιξε ο δρόμος για ταξινόμηση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιούν μόνο κλιματικά ουδέτερα καύσιμα και μετά το 2035.

Η λήψη απόφασης για την αρχική πρόταση των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με νέα πρότυπα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα είχε αναβληθεί λόγω της αντίθεσης της Γερμανίας. Η Ε.Ε. ήθελε να απαγορεύσει την πώληση όλων των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Η Γερμανία είχε ζητήσει εξαίρεση για τα αυτοκίνητα που καίνε ηλεκτρονικά καύσιμα, υποστηρίζοντας ότι τέτοια καύσιμα μπορούν να παραχθούν με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και άνθρακα που απορροφάται από την ατμόσφαιρα, ώστε να μην εκπέμπουν περαιτέρω επικίνδυνα αέρια στην ατμόσφαιρα επηρεάζοντας το κλίμα.

Ο Βόλκερ Βίσινγκ δήλωσε ότι υπάρχει συμφωνία για συγκεκριμένα διαδικαστικά βήματα και ότι ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα έχει γίνει δεσμευτικό. «Θέλουμε να ολοκληρωθεί η διαδικασία μέχρι το φθινόπωρο του 2024», σημείωσε.

Ο Φρανς Τίμερμανς επισήμανε ότι «θα εργαστούμε τώρα για να εγκριθεί το συντομότερο δυνατό ο κανονισμός για τα πρότυπα CO2 για αυτοκίνητα».

Το ζήτημα των μηχανών εσωτερικής καύσης έχει δημιουργήσει και εσωτερική σύγκρουση στη γερμανική κυβέρνηση, καθώς οι Πράσινοι ζητούν πλήρη απαγόρευσή τους, ενώ οι Φιλελεύθεροι Δημοκράτες, στους οποίους ανήκει ο Βίσινγκ, επέμενε στην παράταση χρήσης τους.

Ενάντια στην πανευρωπαϊκή απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έχουν ταχθεί και οι Χριστιανοδημοκράτες που είναι στην αντιπολίτευση, προειδοποιώντας ότι θα έβλαπτε την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας. Επίσης, όσοι απορρίπτουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης ως επικίνδυνους για το κλίμα, υποστηρίζουν ότι η τεχνολογία μπαταρίας ταιριάζει καλύτερα στα επιβατικά αυτοκίνητα και τα πολύτιμα συνθετικά καύσιμα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο όπου δεν είναι εφικτή καμία άλλη επιλογή, όπως στην αεροπορία.

Η συμφωνία

Η τεχνολογία αυτή, η οποία βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης, συνίσταται στην παραγωγή καυσίμου από CO2 που εκπέμπεται από τις βιομηχανικές δραστηριότητες. Η τεχνολογία υποστηρίζεται από γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την παράταση της χρήσης θερμικών κινητήρων μετά το 2035.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματευόταν τις τελευταίες εβδομάδες τρόπους για την έξοδο από την κρίση με την Γερμανία, η οποία ζητούσε την ανάληψη αυστηρότερης δέσμευσης σχετικά με τα συνθετικά καύσιμα, στα οποία γινόταν αναφορά στο αρχικό κείμενο, αλλά κατά τρόπο που δεν εθεωρείτο δεσμευτικού χαρακτήρα.

«Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα καύσης θα μπορούν να τεθούν σε κυκλοφορία μετά το 2035 αν χρησιμοποιούν ουδέτερα καύσιμα σε ό,τι αφορά τις εκπομπές CO2», δήλωσε στο Twitter ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Φόλκερ Βίσινγκ.

Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων αμφισβητείται από τις περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις που την θεωρούν δαπανηρή, ενεργοβόρα και ρυπαντική. Πολλοί ειδικοί του αυτοκινήτου αμφιβάλλουν ότι θα έχει την δυνατότητα να επιβληθεί στην αγορά απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια.

Η κίνηση του βέτο στο κείμενο της Κομισιόν από το Βερολίνο ήταν πρωτοβουλία των φιλελευθέρων του FDP.

Το μικρό αυτό κόμμα, που σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις συγκεντρώνει περί το 5% της πρόθεσης ψήφου, έχει χάσει πέντε διαδοχικές τοπικές εκλογικές αναμετρήσεις. Ελπίζει να αντιμετωπίσει ως πολιτική δύναμη τους Οικολόγους αναλαμβάνοντας τον ρόλο του υπερασπιστή του αυτοκινήτου ποντάροντας στην αρνητική στάση μεγάλου μέρους του γερμανικού πληθυσμού απέναντι στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων.

Για να διασφαλίσει την ενότητα του κυβερνητικού του συνασπισμού, ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς προτίμησε να υποστηρίξει τη θέση του FDP. Η βιομηχανία από την πλευρά της, πάντως, θεωρώντας δεδομένο το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο, έχει επενδύσει μαζικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ακόμη και αν καθιερωθούν, τα συνθετικά καύσιμα, τα οποία σήμερα δεν υπάρχουν, «δεν θα παίξουν σημαντικό ρόλο μεσοπρόθεσμα στο μερίδιο που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως», δήλωσε ο Μαρκους Νούσμαν, ο επικεφαλής της Audi (όμιλος Volkswagen), στο περιοδικό Spiegel.

error: Content is protected !!