ΕΛΠΕ: Μεγάλη πτώση κερδών και πωλήσεων λόγω μειωμένης ζήτησης και κατάρρευσης των διεθνών τιμών
Με σημαντικές απώλειες έκλεισε το δεύτερο τρίμηνο του έτους για τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων, καταδεικνύοντας ότι οι σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας στη διεθνή βιομηχανία πετρελαίου είχαν αντίστοιχη επίδραση και στην εγχώρια αγορά, με βασικά χαρακτηριστικά την πτώση της ζήτησης και ιστορικά χαμηλά επίπεδα στα περιθώρια διύλισης.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσαν τα ΕΛΠΕ για το πρώτο εξάμηνο/δεύτερο τρίμηνο 2020, τα συγκρίσιμα κέρδη ΕΒΙΤDA (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) μειώθηκαν κατά 52% το β΄τρίμηνο, έναντι του αντίστοιχου περσινού, και κατά 24% σε επίπεδο α΄ εξαμήνου (2020 έναντι 2019). Αντίστοιχα μεγάλη πτώση εμφανίζεται και στα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη, της τάξεως του 70% το α΄εξάμηνο του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο 2019, ενώ αρνητικά διαμορφώθηκε το σχετικό μέγεθος το β΄τρίμηνο (-22 εκατ) έναντι 33 εκατ το β΄ τρίμηνο 2019. Τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν κατά 93% το β΄τρίμηνο, ενώ σε επίπεδο εξαμήνου εμφανίζονται ζημιές (-336 εκατ) έναντι κερδών (121 εκατ) το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Επιπλέον ο καθαρός δανεισμός αυξήθηκε το α΄ εξάμηνο του έτους κατά 25%.
Η σταδιακή ανάκαμψη των τιμών αργού και προϊόντων από τα χαμηλά επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί στις αρχές του β΄τριμήνου, οδήγησε σε κέρδη από αποτίμηση αποθεμάτων ύψους 26 εκατ ευρώ, μειώνοντας μερικώς τη σημαντική απώλεια που κατέγραψε το α΄τρίμηνο και συγκρατώντας τα κέρδη EBITDA του β΄τριμήνου στα 76 εκατ, έναντι 187 εκατ το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο (-60%).
Κατάρρευση τιμών και ζήτησης λόγω πανδημίας
Χαρακτηριστική της εικόνας που διαμορφώθηκε είναι η μεγάλη μείωση τόσο των πωλήσεων (-57 στο β΄τρίμηνο, -33 στο α΄εξάμηνο 2020) όσο και των όγκων πωλήσεων διύλισης (-12% και -2%, σε επίπεδο β΄τριμήνου και α΄εξαμήνου, αντίστοιχα).
Όπως είναι γνωστό οι διεθνείς τιμές του αργού κατέρρευσαν το προηγούμενο διάστημα φτάνοντας στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2003, με το πετρέλαιο brent να βρίσκεται κατά μέσο όρο στα 30 δολάρια/βαρέλι, ενώ τον περασμένο Απρίλιο υποχώρησε και κάτω από τα 20 δολάρια/βαρέλι, έχοντας σημειώσει πτώση 45 δολαριών από τις αρχές του έτους. Πάντως, από τον Μάιο παρατηρείται σταδιακή ανάκαμψη των διεθνών τιμών, σε συνέχεια της συμφωνίας των κύριων χωρών παραγωγών πετρελαίου παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ, τα περιθώρια του ντίζελ και της βενζίνης, που αποτελούν τα βασικά προϊόντα των διυλιστηρίων του ομίλου, υποχώρησαν σε πολυετή χαμηλά, λόγω κατάρρευσης της ζήτησης ιδιαίτερα στο πρώτο μισό του β΄ τριμήνου, αλλά και των υψηλών αποθεμάτων παγκοσμίως. Τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης οδηγήθηκαν στα χαμηλότερα επίπεδα ιστορικά, φτάνοντας στα 0,5 δολάρια/βαρέλι (περιθώρια για διυλιστήρια τύπου FCC) και στα 0,1 δολάρια/βαρέλι (περιθώρια Hydrocracking).
Παράλληλα, η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, στους 1,6 εκατ. ΜΤ, καθώς ο πενταπλασιασμός των συνολικών όγκων πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης, λόγω περιορισμών στις μετακινήσεις και χαμηλών τιμών, αντιστάθμισε τη μεγάλη μείωση ύψους 24% της κατανάλωσης καυσίμων κίνησης. Η κρίση επηρέασε ιδιαίτερα το κλάδο αερομεταφορών, με τη μείωση της αεροπορικής δραστηριότητας στο β΄τρίμηνο να φτάνει το 81%, ενώ στην Ελλάδα, οι τουριστικές αφίξεις για το α΄εξάμηνο ήταν μειωμένες κατά 77%. Η αδασμολόγητη αγορά κατέγραψε ακόμη μεγαλύτερη μείωση (-58%), λόγω κατάρρευσης της ζήτησης αεροπορικών καυσίμων (-94%) και μείωσης στα ναυτιλιακά καύσιμα άνω του 40%.
Κατά τα ΕΛΠΕ, παρά τις δυσμενείς συνθήκες ο όμιλος διατήρησε υψηλά επίπεδα λειτουργίας, με την παραγωγή των διυλιστηρίων να ανέρχεται σε 3,7 εκατ. τόνους (αντίστοιχα με το 2019), αξιοποιώντας τους μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους στα διυλιστήρια του, ενώ ταυτόχρονα, προβαίνοντας σε εμπορικές συναλλαγές και χρηματοοικονομικά παράγωγα, απέφυγε υπερβολική έκθεση σε κίνδυνο απώλειας λόγω τιμών και αξιοποίησε τη δομή της αγοράς (contango market structure) για να διασφαλίσει βελτίωση των αποτελεσμάτων από διεθνείς συναλλαγές.
Στις σημαντικότερες εξελίξεις για τον όμιλο περιλαμβάνεται η έναρξη στις 28 Αυγούστου του εκτεταμένου προγράμματος συντήρησης στο Διυλιστήριο Ασπροπύργου, με τη σταδιακή προσωρινή παύση λειτουργίας των βασικών μονάδων. Το πρόγραμμα θα διαρκέσει 9 βδομάδες, δυο επιπλέον από το προβλεπόμενο, ώστε να περιλάβει επιπλέον μέτρα ασφάλειας για αποφυγή κρουσμάτων covid-19. Με συνολικό κόστος 130 εκατ. χαρακτηρίζεται ως το μεγαλύτερο αντίστοιχο έργο στην ιστορία του ομίλου, ενώ εκτός των εργασιών συντήρησης σε όλες τις μονάδες, περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 60 εκατ., με έργα που θα ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος και αφορούν, κυρίως, στον τομέα ασφάλειας και περιβάλλοντος, με αναμενόμενη περαιτέρω μείωση εκπομπών μικροσωματιδίων (PMs) του διυλιστηρίου κατά 50%.
Α.Ζ.
ΠΗΓΗ: avgi.gr