09:50 “Τι φέρνει η καθίζηση των τιμών στα ενεργειακά αγαθά”.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Συγκεκριμένα η τιμή του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά έχει υποχωρήσει σημαντικά έως και τα 8,6 δολάρια/mmbtu από τα 12,6 δολάρια/mmbtu που βρισκόταν στις αρχές Ιανουαρίου και από τα 9,7 δολάρια/mmbtu που βρισκόταν στα μέσα Φεβρουαρίου.
Οι τιμές TTF του φυσικού αερίου αντικατοπτρίζουν κυρίως την τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG ενώ επηρεάζουν και το φυσικό αέριο από αγωγούς σύμφωνα με τις νέες φόρμουλες τιμολόγησης της Gazprom.
Πτώση όμως καταγράφουν και οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων. Συγκεκριμένα από τα 26,59 ευρώ ο τόνος που ήταν η τιμή στα τέλη Δεκεμβρίου και τα 25,66 ευρώ ο τόνος που ήταν στα μέσα Φεβρουαρίου, οι τιμές υποχώρησαν τις προηγούμενες ημέρες έως και τα 23,25 ευρώ ο τόνος.
Συνακόλουθα έχουν επηρεαστεί και οι τιμές χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας. Για παράδειγμα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις τιμές της προημερήσιας αγοράς η οριακή τιμή του συστήματος (χονδρική τιμή του ρεύματος) από τα 49,2 ευρώ/MWh την Παρασκευή, έπεσε τη Δευτέρα στα 41,42 ευρώ/MWh, και χθες στα 43,12 ευρώ/MWh.
Η υποχώρηση των τιμών των ενεργειακών commodities, έχει ως αποτέλεσμα να ενισχύεται ακόμη περισσότερο η ανταγωνιστικότητα των μονάδων ηλεκτρισμού που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο, αν και η υποχώρηση της τιμής των ρύπων αποτελεί καλή είδηση για τις μονάδες ηλεκτρισμού που χρησιμοποιούν ως καύσιμο τον άνθρακα ή το λιγνίτη.
Πετρέλαιο
Την ίδια στιγμή η τιμή των καυσίμων συνεχίζει να υποχωρεί αν και όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, η σημαντική μείωση στις διεθνείς τιμές αναμένεται να αποτυπωθεί στις αντλίες των πρατηρίων μέχρι την Παρασκευή. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών του υπουργείου ανάπτυξης τη Δευτέρα η μέση τιμή της αμόλυβδης είχε υποχωρήσει στο 1,562 ευρώ το λίτρο.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς καυσίμων, μέχρι το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να έχουν υποχωρήσει σε ποσοστό 8% οι λιανικές τιμές των καυσίμων.
Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι, πάντα σύμφωνα με πηγές της αγοράς, καταγράφεται σχετική μείωση στις καταναλώσεις καυσίμων κίνησης ενώ σημαντική είναι η επίπτωση από την κρίση του κοροναϊού στις πωλήσεις αεροπορικών καυσίμων.
Σε κάθε περίπτωση η πτώση των τιμών του πετρελαίου λειτουργεί θετικά υπέρ της ενίσχυσης των περιθωρίων για τις εταιρείες διύλισης, έστω και εάν λογιστικά θα επηρεαστούν τα αποτελέσματά τους από την αποτίμηση των υποχρεωτικών αποθεμάτων που τηρούν.
ΠΗΓΗ: capital.gr