Skip to main content

Διαμαρτυρία για τον χρόνο εναρμόνισης των πρατηρίων καυσίμων στα μέτρα δέουσας επιμέλειας

Την έντονη διαμαρτυρία και αγανάκτηση του κλάδου σχετικά με την πρόθεση – ενέργεια της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να δώσει εντολή στις συνεργαζόμενες εταιρείες Εμπορίας Πετρελαιοειδών να διακόψουν την προμήθεια καυσίμων σε όσα πρατήρια δεν έχουν ολοκληρώσει την εναρμόνιση με τα μέτρα δέουσας επιμέλειας στα πρατήρια τους, κατ’ εφαρμογή Ν. 5073/2023 (ΦΕΚ 204/Α/11-12-2023 και Α.1046/2024, αποτυπώνει επιστολή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Καυσίμων, την οποία έστειλε προς την Επιτελική Υπηρεσία Τελωνειακών Ελέγχων της ΑΑΔΕ.

Όπως σημειώνει στην επιστολή της η ΠΟΠΕΚ, η ταυτόχρονη προσαρμογή όλων των πρατηρίων ανά την Ελλάδα και εν προκειμένω είναι αδύνατο να ολοκληρωθεί εγκαίρως, διότι απαιτεί τον έλεγχο όγκου στοιχείων και δικαιολογητικών, πιστοποιητικών, αδειών λειτουργίας της κάθε επιχείρησης, Υπεύθυνων Δηλώσεων Εξουσιοδοτημένων Συνεργείων για εργασίες στο σύστημα των αντλιών, Υπεύθυνων Δηλώσεων Εγκαταστατών για την εγκατάσταση και νόμιμη λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος, αλλά και τροποποιήσεων που έχουν μεσολαβήσει στο πρατήριο και απαιτούν σχετικό έλεγχο και αδειοδότηση.
Παρά τις επανειλημμένες επισημάνσεις της Ομοσπονδίας περί ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος και αδυναμίας εφαρμογής των μέτρων δέουσας επιμέλειας από τους εγκαταστάτες και τεχνικούς ανά την Ελλάδα, για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται η ανησυχία ότι ο κλάδος θα «πληρώσει» την λογική αδυναμία προσαρμογής από τους συνεργάτες μας.

Η Ομοσπονδία διαμαρτύρεται έντονα και για την αυτόματη αιφνιδιαστική διακοπή της τροφοδοσίας του πρατηρίου και των εγκαταστάσεων πωλητών πετρελαίου θέρμανσης, χωρίς την οποιαδήποτε προειδοποίηση.

Οι έμποροι σαφώς έχουν δώσει εντολή στους αρμόδιους που υποστηρίζουν τις εγκαταστάσεις τους να προβούν στις ανάλογες ενέργειες και δεν φέρουν καμία ευθύνη για την μερικώς δικαιολογημένη καθυστέρηση αυτών. Πρέπει να καταλάβει η Πολιτεία ότι όλες οι νομοθετικές απαιτήσεις απαιτούν χρόνο και χρήμα, που σε ορισμένες περιπτώσεις δεν υπάρχει.

Ενημερώνει επίσης ότι εδώ και μήνες «έχουμε παραγκωνίσει τις δουλειές μας για να ανταπεξέλθουμε στις γραφειοκρατικές διαδικασίες από τις διάφορες νομοθετικές επιταγές και όλα αυτά έχουν επίσης επιβαρύνει την ψυχική υγεία μας».

Η απότομη διακοπή τροφοδοσίας των εγκαταστάσεων με καύσιμα, εν αγνοία μας, όχι μόνο αντιβαίνει σε κάθε εμπορική λογική και ανθρώπινη συμπεριφορά, αλλά είναι μία εκφοβιστική και δικτατορική λογική.

Με την ευκαιρία, η Ομοσπονδία τονίζει ότι όλα τα μέτρα που λαμβάνονται και υποτίθεται ότι θα πατάξουν την παραβατικότητα, τα οποία ελήφθησαν απουσία των πρατηριούχων, το μόνο που προσέθεσαν είναι τεράστια κόστη και άγχος στους πρατηριούχους αλλά και ταυτόχρονα ανακούφιση στους παραβατικούς.

Η άποψη της Ομοσπονδίας είναι ότι αν πραγματικά επιδιώκετε τον έλεγχο και την επιβολή της νομιμότητας στην διακίνηση των καυσίμων, πρέπει τόσο η νομοθεσία όσο και η στρατηγική, να στραφούν σε διαφορετικό προσανατολισμό. Ο κλάδος δεν αντέχει άλλες κοστοβόρες διαδικασίες.

Άλλωστε συν τοις άλλοις δεν τεκμαίρεται η επιβολή παύσης εφοδιασμού ή λειτουργίας του πρατηρίου, καθώς ισχύει η ακόλουθη νομοθεσία, η οποία ορίζει την χορήγηση άδειας εντός 30 ημερών όπου ο ενδιαφερόμενος θεωρείται ότι έχει νομίμως ιδρύσει/λειτουργήσει την επιχείρηση του πρατηρίου χωρίς κανένα πρόσθετο περιορισμό.

«Σύμφωνα με το ν.4439/16 (ΦΕΚ Α’222/30.11.2016) για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης/λειτουργίας και για την αλλαγή δικαιούχου άδειας λειτουργίας πρατηρίου, στην περίπτωση που το προβλεπόμενο διάστημα των τριάντα (30) εργάσιμων ημερών για χορήγηση άδειας ίδρυσης/λειτουργίας ή δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών για αλλαγή δικαιούχου, παρέλθει, χωρίς η αδειοδοτούσα Υπηρεσία να εγκρίνει ή να απορρίψει το αίτημα, ο ενδιαφερόμενος θεωρείται ότι έχει νομίμως ιδρύσει/λειτουργήσει την επιχείρηση του πρατηρίου χωρίς κανένα πρόσθετο περιορισμό.

Παρακάτω αναφέρονται τα σχετικά αποσπάσματα της νομοθεσίας:

Νόμος 4439/16 (ΦΕΚ Α’222/30.11.2016)

Πρατήρια υγρών καυσίμων
παρ. 2, αρ. 14 (άδεια ίδρυσης)
“Στην περίπτωση που το διάστημα των τριάντα (30) εργασίμων ημερών, παρέλθει, χωρίς η αδειοδοτούσα Υπηρεσία να εγκρίνει ή να απορρίψει το αίτημα, ο ενδιαφερόμενος θεωρείται ότι έχει νομίμως ιδρύσει την επιχείρηση του πρατηρίου χωρίς κανένα πρόσθετο περιορισμό. Επίσης, ο ενδιαφερόμενος, στην περίπτωση της ανωτέρω σιωπηρής έγκρισης, δύναται να ζητήσει σχετική βεβαίωση από την αδειοδοτούσα Αρχή, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 3230/2004 (Α΄ 44).

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Η παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 3230/2004 (Α΄ 44) αναφέρει:
[Με αποφάσεις του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, οι οποίες δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι διοικητικές πράξεις οι οποίες τεκμαίρεται ότι έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το σχετικό αίτημα, εάν έχει παρέλθει άπρακτη συγκεκριμένη προθεσμία από την υποβολή την αίτησης και υπό την προϋπόθεση ότι οι σχετικές πράξεις δεν δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με τις αποφάσεις αυτές καθορίζονται και οι τρόποι ενημέρωσης των ενδιαφερόμενων τρίτων. Στις περιπτώσεις πράξεων των οποίων η έκδοση τεκμαίρεται κατά τα ανωτέρω, ο πολίτης μπορεί να ζητήσει σχετική βεβαίωση από την αρμόδια για την έκδοση της πράξης διοικητική αρχή.]”

παρ. 2, αρ. 15 (άδεια λειτουργίας)
«Στην περίπτωση που το διάστημα των τριάντα (30) εργασίμων ημερών, παρέλθει, χωρίς η αδειοδοτούσα Υπηρεσία να εγκρίνει ή να απορρίψει το αίτημα, ο ενδιαφερόμενος θεωρείται ότι έχει νομίμως λειτουργήσει την επιχείρηση του πρατηρίου χωρίς κανένα πρόσθετο περιορισμό. Επίσης, ο ενδιαφερόμενος, στην περίπτωση της ανωτέρω σιωπηρής έγκρισης, δύναται να ζητήσει σχετική βεβαίωση από την αδειοδοτούσα Αρχή, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 3230/2004 (Α΄ 44).»

παρ. 2, αρ. 16 (αλλαγή δικαιούχου άδειας λειτουργίας)

«Στην περίπτωση που το διάστημα των δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών, παρέλθει, χωρίς η αδειοδοτούσα Υπηρεσία να εγκρίνει ή να απορρίψει το αίτημα, ο ενδιαφερόμενος θεωρείται ότι έχει νομίμως λειτουργήσει την επιχείρηση του πρατηρίου χωρίς κανένα πρόσθετο περιορισμό. Επίσης, ο ενδιαφερόμενος, στην περίπτωση της ανωτέρω σιωπηρής έγκρισης, δύναται να ζητήσει σχετική βεβαίωση από την αδειοδοτούσα Αρχή, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 3230/2004 (Α΄ 44).»

Πρατήρια υγραερίου ή μικτά πρατήρια
παρ. 2, αρ. 17 (άδεια ίδρυσης)
«Στην περίπτωση που το διάστημα των τριάντα (30) εργασίμων ημερών, παρέλθει, χωρίς η αδειοδοτούσα Υπηρεσία να εγκρίνει ή να απορρίψει το αίτημα, ο ενδιαφερόμενος θεωρείται ότι έχει νομίμως ιδρύσει την επιχείρηση του πρατηρίου χωρίς κανένα πρόσθετο περιορισμό. Επίσης, ο ενδιαφερόμενος, στην περίπτωση της ανωτέρω σιωπηρής έγκρισης, δύναται να ζητήσει σχετική βεβαίωση από την αδειοδοτούσα Αρχή, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 3230/2004 (Α΄ 44).»

παρ. 2, αρ. 18 (άδεια λειτουργίας)
«Στην περίπτωση που το διάστημα των τριάντα (30) εργασίμων ημερών, παρέλθει, χωρίς η αδειοδοτούσα Υπηρεσία να εγκρίνει ή να απορρίψει το αίτημα, ο ενδιαφερόμενος θεωρείται ότι έχει νομίμως λειτουργήσει την επιχείρηση του πρατηρίου χωρίς κανένα πρόσθετο περιορισμό. Επίσης, ο ενδιαφερόμενος, στην περίπτωση της ανωτέρω σιωπηρής έγκρισης, δύναται να ζητήσει σχετική βεβαίωση από την αδειοδοτούσα Αρχή, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 3230/2004 (Α΄ 44).»

παρ. 2, αρ. 20 (αλλαγή δικαιούχου άδειας λειτουργίας)
«Στην περίπτωση που το διάστημα των δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών παρέλθει, χωρίς η αδειοδοτούσα Υπηρεσία να εγκρίνει ή να απορρίψει το αίτημα, ο ενδιαφερόμενος θεωρείται ότι έχει νομίμως λειτουργήσει την επιχείρηση του πρατηρίου χωρίς κανένα πρόσθετο περιορισμό. Επίσης, ο ενδιαφερόμενος, στην περίπτωση της ανωτέρω σιωπηρής έγκρισης, δύναται να ζητήσει σχετική βεβαίωση από την αδειοδοτούσα Αρχή, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 3230/2004 (Α΄ 44).»
Είναι αδιανόητο το γεγονός να παύει ο εφοδιασμός του πρατηρίου, επειδή δεν έχει ολοκληρωθεί η εναρμόνιση με τα μέτρα δέουσας επιμέλειας. Δεν μπορεί να αγνοείται το γεγονός ότι υποχρεωθήκαμε σε αυτήν την διαδικασία με σημαντική οικονομική επιβάρυνση, που δεν επιδότησε το κράτος, με σκοπό την πάταξη της λαθρεμπορίας των ενεργειακών προϊόντων.
Το λαθρεμπόριο και την παραβατικότητα τα έχουμε πληρώσει πολλάκις εμείς οι οικογενειάρχες νόμιμοι πρατηριούχοι, σε κάθε μέτρο και εγχείρημα του κράτους να τα πατάξει.
Το αποτέλεσμα της αγοράς δείχνει ότι πατάξαμε τους νόμιμους επιχερηματίες και εξακολουθουμε…
Πρέπει να συνυπολογίσουμε τους παραπάνω παράγοντες και πριν αιφνιδίως διακοπεί η τροφοδοσία του πρατηρίου, να υπάρξει τουλάχιστόν έγκαιρη ενημέρωση, διότι μπορεί να υπάρχει ανωτέρα βία. Επίσης μην αγνοούμε το γεγονός ότι το καύσιμο είναι είδος πρώτης ανάγκης.

Δικαίως πρέπει να παρέχεται επτά ημέρες επιπλέον χρονικό περιθώριο για την ολοκλήρωση
εναρμόνισης των πρατηριούχων.

error: Content is protected !!