Το πρώτο τρίμηνο του 2017 η μείωση των πωλήσεων αμόλυβδης βενζίνης έφθασε στο 4,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016, ενώ οι νέες επιβαρύνσεις που επιβάλλονται στα πρατήρια απειλούν τη συνέχιση της λειτουργίας πολλών από τα περίπου 4.500 που έχουν απομείνει σε όλη τη χώρα έναντι των 8.000 που λειτουργούσαν πριν την οικονομική κρίση.
Μετά τη συνδυασμένη εφαρμογή, από 1.1.2017, των μέτρων για τη φορολογία, τις ασφαλιστικές εισφορές, τις ηλεκτρονικές πληρωμές και τις υποχρεωτικές καταβολές φόρου του επόμενου έτους, οι πρατηριούχοι δηλώνουν ότι αδυνατούν να επιβιώσουν οικονομικά.
Μάλιστα διαμαρτύρονται διότι η κατάσταση επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο λόγω των εκτεταμένων πληρωμών με κάρτα, για τις οποίες το πρατήριο επιβαρύνεται με ποσοστό τραπεζικής προμήθειας από 0,70% μέχρι και 1,50% επί του τζίρου.
Με βάση αυτά τα δεδομένα και αν ο μέσος όρος της τραπεζικής προμήθειας είναι 1%, η επιβάρυνση στα μεικτά κέρδη των πρατηρίων είναι τεράστια, καθώς αυτά κυμαίνονται μεταξύ 3% και 4,5%.
Επί πλέον αυξήθηκε ο ΦΠΑ και επιβλήθηκαν δυσθεώρητες ασφαλιστικές εισφορές, τέλη επιτηδεύματος, εισφορά αλληλεγγύης κ.α.
Οι ανελαστικές δαπάνες ενός πρατηρίου πλησιάζουν να καλύψουν το 100% των κερδών.
Όπως δηλώνουν χαρακτηριστικά πρατηριούχοι κάτω από αυτές τις συνθήκες ένα πρατήριο που διαθέτει αποκλειστικά καύσιμα είναι αδύνατο να επιβιώσει.
Επιπρόσθετες δυσκολίες από το νέο αδειοδοτικό καθεστώς
Οι δυσκολίες εντείνονται ακόμη περισσότερο λόγω του νέου αδειοδοτικού καθεστώς που ισχύει από τέλος του 2016 και απαιτεί τεράστιες επενδύσεις από τους πρατηριούχους για να μπορέσουν τα πρατήριά τους να είναι σύννομα.
Ενδεικτικά χρειάζεται δημιουργία αντι-εκρηκτικών ζωνών και εγκατάσταση νέου συστήματος ανάκτησης ατμού που απαιτεί το λιγότερο προσαρμογή ή και αλλαγή αντλιών κτλ.
Όλες αυτές οι επενδύσεις ανέρχονται περίπου στις 30 – 40.000 ευρώ για κάθε πρατήριο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα στη λιανική τιμή της αμόλυβδης – 95, κατέχει την 4η θέση της ακριβότερης τιμής και στο πετρέλαιο κίνησης την 7η θέση της ακριβότερης τιμής.
Όσον αφορά τις μέσες λιανικές τιμές της ΕΕ των 28, η Ελλάδα είναι ακριβότερη κατά 10,73% στη βενζίνη και 3,74% στο πετρέλαιο. Αντίθετα, στις τιμές των ίδιων καυσίμων χωρίς φόρους και δασμούς, η Ελλάδα στην αμόλυβδη – 95 κατέχει την 20η θέση σε 28 χώρες και στο πετρέλαιο κίνησης την 26η θέση.
www.worldenergynews.gr