Αυτός ο στόχος αποτελεί κεντρικό σημείο του Εθνικού Σχεδίου Μεταφορών, το οποίο συζητείται ευρύτατα αυτό το διάστημα στη Νορβηγία. Ο τομέας των μεταφορών προκαλεί το ένα τρίτο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο χώρα. Στη Νορβηγία εξετάζονται όμως και άλλα μέτρα: Μετά το 2030 όλα τα πλοία νέας κατασκευής να μην προκαλούν βλαβερές εκπομπές. Επίσης σχεδιάζεται ευρύτερη χρήση βιοκαυσίμων στις αερομεταφορές και στα οχήματα μεταφοράς βαρέων φορτίων.
Κρατικές επιδοτήσεις, αλλά όχι για πολύ ακόμη
Πάντως η χώρα των πέντε και κάτι εκατομμυρίων κατοίκων είναι πρωτοπόρος στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης. Σε κανένα άλλο κράτος της Ευρώπης δεν πωλούνται -σε αναλογία με τον πληθυσμό- τόσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσα εκεί. Το 15% όλων των νέων αδειών κυκλοφορίας για ιδιωτικής χρήσης οχήματα αφορά αυτοκίνητα που κινούνται με ρεύμα. Ο στόχος είναι το ποσοστό αυτό αυξηθεί περαιτέρω, δεδομένου ότι η χώρα επιδοτεί εδώ και χρόνια σημαντικά την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με φοροελαφρύνσεις και μηδενικές εισφορές.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η Νορβηγία, μια χώρα που πλούτισε χάρη στα τεράστια κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, παράγει σχεδόν το 100% του ηλεκτρικού της ρεύματος από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: το νερό και τον άνεμο.
Πάντως οι προοπτικές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φαντάζουν αβέβαιες λόγω της περιορισμένης αυτονομίας τους. Το βασικό πρόβλημα στα ηλεκτροκίνητα είναι η μπαταρία τους. «Δεν πιστεύω ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον», επισημαίνει ο έμπορος αυτοκινήτων Χανς-Πετερ Κλέβεν, ο οποίος εκτιμά ότι αργά ή γρήγορα τα υβριδικά και τα αυτοκίνητα υδρογόνου θα κατακτήσουν την αγορά.
Το νέο Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών της Νορβηγίας, που αναμένεται να φτάσει στο κοινοβούλιο της άνοιξη του 2017, συνιστά μεν κρατική επιδότηση με φορολογικά μέσα των αυτοκινήτων με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές, ωστόσο αυτή δεν φαίνεται ότι θα κρατήσει… για πάντα. Η συγκυβέρνηση συντηρητικών και φιλελευθέρων σχεδιάζει τη σταδιακή κατάργηση των φορολογικών προνομίων μετά το 2017.
(Deutsche Welle)