«Με την πτώση του πετρελαίου στο 70%, η τιμή στην αντλία μειώθηκε 19%».
“Ψαλιδισμένες” φτάνουν οι μειώσεις του αργού πετρελαίου στην αντλία της βενζίνης και των λοιπών υγρών καυσίμων λόγω της υψηλής φορολόγησης αλλά και των υψηλών περιθωρίων κέρδους στην αλυσίδα της διύλισης, εμπορίας και πώλησης.
του Χρήστου Κολώνα
“Ψαλιδισμένες” φτάνουν οι μειώσεις του αργού πετρελαίου στην αντλία της βενζίνης και των λοιπών υγρών καυσίμων λόγω της υψηλής φορολόγησης αλλά και των υψηλών περιθωρίων κέρδους στην αλυσίδα της διύλισης, εμπορίας και πώλησης.
Αυτό προκύπτει από την επεξεργασία των τιμών που έκανε το “Business Energy”, ενώ η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, υπαινίσσεται στρεβλή λειτουργία του ανταγωνισμού.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων προκύπτει ότι το αργό πετρέλαιο από τις 20 Ιουνίου του 2014 μέχρι και τις 8 Ιανουαρίου έχει πέσει κατά 70%, ενώ η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης μειώθηκε μόλις κατά 19%. Η αμόλυβδη είναι στα 1,371 ευρώ το λίτρο και το αργό πετρέλαιο στα 33,55 δολάρια το βαρέλι ή στα 30,71 ευρώ το βαρέλι. Στις 20 Ιουνίου του 2014 η τιμή του Μπρεντ ήταν στα 114,81 δολάρια το βαρέλι ή στα 84,36 ευρώ το βαρέλι. Στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι οι μετατροπές έγιναν με βάση τις ισοτιμίες του ευρώ/δολαρίου της 8ης Ιανουαρίου του 2016 και της 20ης Ιουνίου του 2014. Τότε, επίσης, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης βρισκόταν στα 1,696 ευρώ το λίτρο.
Από την περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι η τιμή των διυλιστηρίων μειώθηκε για την ίδια περίοδο κατά 44,85%. Από τα 0,615 ευρώ που ήταν στις 20 Ιουνίου του 2014 υποχώρησε στις 8 Ιανουαρίου του 2016 στα 0,339 ευρώ το λίτρο.
Ωστόσο, ανέβηκαν κατά 20% το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των βενζινάδικων. Από τα 0,08 ευρώ αυξήθηκε κοντά στα 0,10 ευρώ το λίτρο.
Σε ό,τι αφορά τους φόρους αυτοί παρέμειναν ουσιαστικά αμετάβλητοι. Στις 20 Ιουνίου του 2014 ήταν στο 1 ευρώ το λίτρο και στις 8 Ιανουαρίου στα 0,935 ευρώ το λίτρο. Η μεταβολή είναι μικρή καθώς στο σύνολο των φόρων και των τελών το μεγαλύτερο μερίδιο αντιστοιχεί στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που είναι σταθερό στα 0,670 ευρώ το λίτρο.
Σημειώνεται ότι οι φόροι διαμορφώνουν το περίπου 68% της τελικής τιμής της βενζίνης, το 25% καθορίζεται από τα διυλιστήρια και περίπου 7% από το περιθώριο κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηρίων υγρών καυσίμων.
ΠΟΠΕΚ
Την ίδια στιγμή η ΠΟΠΕΚ με επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιώργο Σταθάκη και τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού Δημήτρη Κυριτσάκη τους μεταφέρει “το μόνιμο ερώτημα χιλιάδων καταναλωτών που είναι: Γιατί ενώ η τιμή του αργού βρίσκεται σε πτώση, η τελική τιμή των καυσίμων δεν ακολουθεί αντίστοιχη πορεία;”
Οι βενζινοπώλες ζητούν την παρέμβαση των αρμόδιων αρχών καλώντας τους να απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερωτήματα :
1.Από τον Ιούλιο του 2014 μέχρι σήμερα οι τιμές του αργού πετρελαίου (BRENT), μειώθηκαν περισσότερο από 70%, αλλά δεν είχαμε ανάλογη μείωση στις προ φόρων τιμές των διυλιστηρίων. Γιατί;;
2.Ποιος είναι ο βαθμός ανταγωνισμού στην διαμόρφωση των τιμών σε όλα τα στάδια διάθεσης των πετρελαιοειδών προϊόντων;
3.Με ποια αντικειμενικά κριτήρια (π.χ. εκπτώσεις κλίμακας), χορηγούνται
-αν χορηγούνται – σχετικές εκπτώσεις προς τους πρατηριούχους;
4.Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση των μέτρων για την ενίσχυση του ανταγωνισμού, πού έχει προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού;
5.Πως ασκείται η εποπτεία της αγοράς πετρελαιοειδών για περιπτώσεις αντιανταγωνιστικών πρακτικών και αθέμιτου ανταγωνισμού, από επιχειρήσεις εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων (π.χ. με τον καθορισμό των τιμών στο πλαίσιο συμπράξεων ή με την συγκέντρωση και την κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους στην αγορά), σε βάρος των καταναλωτών, ζημιώνοντας παράλληλα και όλες τις επιχειρήσεις που σέβονται τους σχετικούς κανόνες;
πηγή : businessenergy.gr