«Χρ. Λιάγγου: Στρατηγικές συνέργειες εντός και εκτός Ελλάδος προωθούν τα ΕΛΠΕ».
Στρατηγικές συνεργασίες εντός και εκτός συνόρων προωθεί η νέα διοίκηση των ΕΛΠΕ, με στόχο την αποδοτικότερη λειτουργία τους και τη μετεξέλιξή τους σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο με δραστηριότητες σε όλο το ενεργειακό φάσμα.
Στρατηγικές συνεργασίες εντός και εκτός συνόρων προωθεί η νέα διοίκηση των ΕΛΠΕ, με στόχο την αποδοτικότερη λειτουργία τους και τη μετεξέλιξή τους σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο με δραστηριότητες σε όλο το ενεργειακό φάσμα.
Στα σκαριά μάλιστα βρίσκονται οι πρώτες συνεργασίες στην προμήθεια αργού με τη Motor Oil και στον τομέα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων (upstream) με την Energean Oil. Η νέα διοίκηση των κ. Στάθη Τσοτσορού (πρόεδρος) και Γρηγόρη Στεργιούλη (διευθύνων σύμβουλος) επανασχεδιάζει την πολιτική προμηθειών αργού, που στηριζόταν κατά βάση στους μεσάζοντες (traders) επιβαρύνοντας το κόστος με ποσό που έφτανε μέχρι και 1,5 δολάριο το βαρέλι. Στο πλαίσιο αυτό έχει ξεκινήσει ένα γύρο επαφών με χώρες παραγωγούς πετρελαίου, όπως η Αίγυπτος, η Λιβύη, το Ιράκ, η Ρωσία, το Ιράν, αλλά και η μακρινή Βενεζουέλα.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η επίσκεψη στη Βενεζουέλα έγινε από κοινή ομάδα στελεχών των ΕΛΠΕ και της Motor Oil, σε συνέχεια επαφών που είχαν οι δύο εταιρείες για τη διερεύνηση δυνατοτήτων συνεργασίας. Οπως εξηγούν στην «Κ» αρμόδια στελέχη των ΕΛΠΕ, τα διυλιστήρια του ομίλου και της Motor Oil έχουν τη δυνατότητα να επεξεργαστούν δύο τύπους πετρελαίου της Βενεζουέλας, το οποίο μπορούν να προμηθευτούν σε χαμηλή τιμή. Αυτό που κρατάει μακριά μέχρι σήμερα το αργό της Βενεζουέλας από τις εγκαταστάσεις των ελληνικών διυλιστηρίων είναι το υψηλό κόστος μεταφοράς λόγω της απόστασης. ΕΛΠΕ και όμιλος Βαρδινογιάννη εξέτασαν για πρώτη φορά τη δυνατότητα της από κοινού προμήθειας αργού από την κρατική εταιρεία PDVSA (Petroleos de Venezuela S.A.) της Βενεζουέλας και της από κοινού μεταφοράς του, με τις πληροφορίες να θέλουν τους δύο ομίλους να βρίσκονται κοντά σε συμφωνία για τη μεταφορά του πρώτου φορτίου. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ έχει αξιολογήσει θετικά μια σειρά από συνολικότερες συνέργειες που θα μπορούσαν να έχουν οι δύο όμιλοι, αποβλέποντας κυρίως στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους στην αγορά του εξωτερικού, δεδομένου ότι η Motor Oil είναι σε ποσοστό 70% εξαγωγική και τα ΕΛΠΕ διοχετεύουν πλέον στο εξωτερικό το 40% της παραγωγής τους.
Αντίστοιχες συνέργειες αναζητάει ο όμιλος των ΕΛΠΕ και με την εταιρεία Energean Oil στην εγχώρια αγορά υδρογονανθράκων. Η «κόντρα» που προέκυψε μεταξύ των δύο εταιρειών για τη διεκδίκηση της χερσαίας περιοχής Αρτας – Πρέβεζας στον διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη από το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, φαίνεται να εξελίσσεται σε σύμπραξη, κατεύθυνση που ενίσχυσε και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Τα αρμόδια στελέχη των δύο εταιρειών έχουν πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής σειρά επαφών με στόχο να καταλήξουν σε συμφωνία για την περιοχή Αρτας – Πρέβεζας. «Είμαστε δύο εταιρείες και αντί να τσακωνόμαστε μεταξύ μας, καλύτερο θα ήταν να δούμε εάν και πώς μπορούμε να συνεργαστούμε στην αγορά των υδρογονανθράκων που ανοίγει», τονίζουν στην «Κ» κύκλοι των ΕΛΠΕ.
Ανοιχτή σε συνεργασίες εμφανίζεται, όμως, η νέα διοίκηση των ΕΛΠΕ σε κάθε ενδιαφερόμενη εταιρεία που δραστηριοποιείται σε τομείς όπως η ηλεκτροπαραγωγή και το φυσικό αέριο, όπου στοχεύει να επεκταθεί, προσβλέποντας στη μετεξέλιξή του σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο που θα διαθέτει στην αγορά πλήρες «πακέτα» ενεργειακών προϊόντων. Η μεταφορά LNG στα νησιά φέρεται να είναι στα άμεσα πλάνα του ομίλου, ενώ στις άμεσες προτεραιότητες είναι η βελτίωση τόσο της αποδοτικότητας του τομέα της διύλισης όσο και της εμπορίας.
Η κατάργηση των μεσαζόντων σε όλους τους τομείς είναι μια πρώτη παρέμβαση σε αυτή την κατεύθυνση, με τα αρχικά θετικά αποτελέσματα να καταγράφονται στον τομέα της προμήθειας αργού. Η εξάρτηση από τους traders στην προμήθεια έχει ήδη περιοριστεί, με αποτέλεσμα κατά τους τελευταίους μήνες τα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ από τρεις με τέσσερις τύπους αργού που επεξεργάζονταν να έχουν φτάσει τους πέντε με έξι, με προοπτική να εξαντλήσουν τη δυναμικότητά τους για επεξεργασία δέκα τύπων αργού. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ βρέθηκε για τρίτη φορά χθες στην Τεχεράνη συνοδεύοντας τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά, επιδιώκοντας μια καλή συμφωνία προμήθειας ιρανικού αργού, η οποία θα ευοδωθεί με την άρση των κυρώσεων από τους επιθεωρητές του ΟΗΕ στο τέλος Δεκεμβρίου. Μια καλή συμφωνία με το Ιράν, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΠΕ κ. Γρ. Στεργιούλη, θεωρείται η προμήθεια μέχρι και 4 εκατ. βαρελιών περσικού αργού τον μήνα. Στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών βρίσκεται και η αποπληρωμή των χρεών, ύψους περίπου 700 εκατ. δολαρίων, των ΕΛΠΕ προς την κρατική εταιρεία του Ιράν, NIOC.
(Καθημερινή)