«Το 90% των αυτοκινήτων ντίζελ υπερβαίνει τα όρια ρύπανσης».
Σχεδόν εννέα στα δέκα αυτοκίνητα ντίζελ παραβιάζουν τα νέα όρια ρύπανσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν δοκιμάζονται σε δρόμους και όχι σε πίστες δοκιμών, αποδεικνύοντας παράλληλα πως κατά μέσο όρο εκπέμπουν επτά φορές πάνω από το επιτρεπόμενο όριο των αερίων οξειδίων του αζώτου, με το χειρότερο εξ αυτών να παράγει 22 φορές το νόμιμο όριο.
Σχεδόν εννέα στα δέκα αυτοκίνητα ντίζελ παραβιάζουν τα νέα όρια ρύπανσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν δοκιμάζονται σε δρόμους και όχι σε πίστες δοκιμών, αποδεικνύοντας παράλληλα πως κατά μέσο όρο εκπέμπουν επτά φορές πάνω από το επιτρεπόμενο όριο των αερίων οξειδίων του αζώτου, με το χειρότερο εξ αυτών να παράγει 22 φορές το νόμιμο όριο.
Μοντέλα από κάθε μεγάλο κατασκευαστή οχημάτων βρέθηκαν να παραβιάζουν το όριο όταν αξιολογήθηκαν υπό πραγματικές συνθήκες, παρόλο που από την 1η Σεπτεμβρίου, τα νέα αυτοκίνητα ντίζελ στην Ε.Ε. πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες εκπομπών με την ονομασία «Euro 6».
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν ένα ευρύ φάσμα τεχνικών ώστε να εξασφαλίζουν ότι τα αυτοκίνητά τους αποδίδουν πολύ καλύτερα υπό συνθήκες δοκιμής σε σχέση με όταν τα χειρίζονται απλοί οδηγοί.
Χρησιμοποιούν τεχνικές όπως την αφαίρεση εξαρτημάτων από το αυτοκίνητο ώστε να μειωθεί το βάρος, τη χρήση ειδικών λιπαντικών, το υπερβολικό φούσκωμα ελαστικών και τη χρήση εξαιρετικά ομαλών πιστών δοκιμών. Τα αέρια οξειδίων του αζώτου και οι υπόλοιποι ρύποι που σχετίζονται με οχήματα εκτιμάται ότι προκαλούν μισό εκατομμύριο πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο στην Ε.Ε.
Η έκθεση του οργανισμού Transport & Environment (T&E) αποκαλύπτει επίσης ότι οι κατασκευαστές οχημάτων συχνά πωλούν λιγότερο ρυπογόνα μοντέλα των ίδιων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, όπου οι κανόνες εκπομπών είναι αυστηρότεροι. Αυτό επιτυγχάνεται με τη συμπερίληψη συσκευών που προσλαμβάνουν τη ρύπανση σε ένα βαθμό και κοστίζουν μερικές εκατοντάδες ευρώ. Μέχρι το 2018 η Ε.Ε. σχεδιάζει την εισαγωγή νέων δοκιμών που θα μετρούν τις εκπομπές υπό πραγματικές συνθήκες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παράλληλα, προσπαθούν να τις καθυστερήσουν μέχρι το 2020.
Μείωση ρύπων
Σύμφωνα με στοιχεία, τα ελαφρά οχήματα -αυτοκίνητα και ημιφορτηγά- είναι μία από τις κύριες πηγές ατμοσφαιρικής ρύπανσης και παράγουν περίπου το 15 % των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Η Ε.Ε. καταβάλλει προσπάθειες για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών και για την υποστήριξη της μετάβασης προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Όπως προβλέπεται από τις οδηγίες της Ε.Ε., οι κατασκευαστές θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι όλα τα νέα οχήματα τα οποία πωλούνται, ταξινομούνται ή τίθενται σε λειτουργία συμμορφώνονται με τα πρότυπα εκπομπών που ορίζονται στον κανονισμό. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να παρέχουν στους αγοραστές στοιχεία σχετικά με τις εκπομπές CO2 και την κατανάλωση καυσίμων τη στιγμή της αγοράς του οχήματος, να διασφαλίζουν ότι τα συστήματα ελέγχου της ρύπανσης που είναι τοποθετημένα σε ένα όχημα καλύπτουν 160 000 km και ότι ελέγχονται μετά από 5 έτη ή 100.000 km (όποιο από τα δύο συμβεί νωρίτερα) και να παρέχουν απεριόριστες και τυποποιημένες πληροφορίες επισκευής και συντήρησης του οχήματος σε ανεξάρτητους φορείς μέσω δικτυακών τόπων.
(Ημερησία, 26/9/2015)