“«Αυλαία» για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες; “.
Του Κώστα Βουτσαδάκη,
Κομβικής σημασίας για το μέλλον των ερευνών για υδρογονάνθρακες στην ελληνική επικράτεια είναι η χθεσινή αναφορά του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή από την οποία προκύπτει η δραματική υποχώρηση των τιμών του αργού εξαιτίας της κρίσης του κορονοϊού μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε ματαίωση των σχετικών επενδύσεων.
Επί της ουσίας το ζήτημα που τίθεται είναι ότι η κρίση έχει οδηγήσει σε πρώτη φάση σε αναστολή των επενδύσεων που προγραμματίζονταν στις περιοχές της χώρας που έχουν παραχωρηθεί τα τελευταία χρόνια για έρευνες.
Δεδομένου όμως ότι η εποχή του πετρελαίου πλησιάζει στο τέλος της, η καθυστέρηση μπορεί να σημάνει ότι οι ελληνικοί υδρογονάνθρακες, εφόσον υπάρχουν, πιθανώς θα παραμείνουν στο υπέδαφος.
Μιλώντας στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης για το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε συγκεκριμένα μεταξύ άλλων τα εξής:
«Με τις τιμές του πετρελαίου εκεί που βρίσκονται σήμερα είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν υπάρχει πραγματικό επιχειρηματικό ενδιαφέρον για νέες εξορύξεις πετρελαίου στη χώρα μας. Εδώ η μία υφιστάμενη πετρελαιοπηγή στον Πρίνο, η οποία λειτουργεί αδιάλειπτα εδώ και 45 χρόνια, χωρίς καμία -πρέπει να το τονίσουμε αυτό- περιβαλλοντική επιβάρυνση για την περιοχή της Καβάλας, χωρίς κανένα ατύχημα, αυτή τη στιγμή κινδυνεύει, πολύ απλά διότι η επένδυση αυτή και η υφιστάμενη παραγωγική δραστηριότητα, με πλήρεις αποσβέσεις πια, δεν βγαίνει με τις υφιστάμενες τιμές του πετρελαίου. Άρα είναι πολύ πιθανό ότι και όλη αυτή η συζήτηση να είναι μια συζήτηση που θα ξεπεραστεί από τις ίδιες τις εξελίξεις στην αγορά της ενέργειας».
Στον Πρίνο η κατάσταση βρίσκεται πραγματικά σε οριακό σημείο καθώς οι τιμές πώλησης του αργού διαμορφώνονται πολύ χαμηλότερα από το κόστος παραγωγής του με αποτέλεσμα να τίθεται ζήτημα βιωσιμότητας της επένδυσης.
Σημειώνεται πάντως ότι η Διακυβερνητική συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med που κατατέθηκε την Τρίτη 5 Μαΐου 2020 στη Βουλή για ακύρωση προβλέπει ότι το έργο θα περιλαμβάνει σημεία εισόδου στην Ελλάδα για την έγχυση φυσικού αερίου εφόσον εντοπιστούν κοιτάσματα στην ελληνική επικράτεια και ειδικότερα στην θαλάσσια περιοχή της Κρήτης. Ο αγωγός σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδας.
ΠΗΓΗ: ecopress.gr