| Notaka
“Παραμένει στα… τάρταρα το πετρέλαιο – Πού θα πάει, όμως, η τιμή της βενζίνης;”.
Η ιστορική κατάρρευση που καταγράφεται στο αμερικανικό πετρέλαιο δεν θα επηρεάσει την ελληνική αγορά καυσίμων επειδή οι εγχώριες τιμές εξαρτώνται από την πορεία του μπρεντ, που είναι μεν πτωτική, αλλά σε κάθε περίπτωση πιο διαχειρίσιμη.
Αυτό ξεκαθαρίζουν στελέχη του κλάδου στην εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”. Υπενθυμίζεται ότι η τιμή του μπρεντ έκανε την Τρίτη βουτιά της τάξεως του 28% και διαμορφώθηκε στα 18,31 δολάρια το βαρέλι. Πρόκειται για τα χαμηλότερα επίπεδα από το 2002, με τις απώλειες να έχουν περιοριστεί, ωστόσο, ελαφρώς, στο 20%.
Με αυτά τα δεδομένα, οι πρατηριούχοι εκτιμούν πως από εκεί που πωλείται, ήδη, πολύ οικονομικά, σήμερα, η απλή αμόλυβδη, περί τα 1,35 ευρώ το λίτρο (μέση πανελλήνια τιμή), θα… πέσει στα 1,30 ευρώ το λίτρο εντός των επόμενων ημερών.
Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), Γιάννης Αληγιζάκης, τονίζει στην εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” πως η τεράστια πτώση στο αμερικανικό πετρέλαιο δεν επηρεάζει τη διεθνή αγορά που συναλλάσσεται η Ελλάδα και κατ’ επέκταση τις τιμές στα εγχώρια καύσιμα. Απεναντίας, η χώρα μας εξαρτάται από την τιμή μπρεντ, η οποία -κατά τα λεγόμενά του- καταγράφει ένα περισσότερο διαχειρίσιμο ποσοστό υποχώρησης.
Καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της τιμής του μπρεντ τις προσεχείς ημέρες έχουν δύο μεταβλητές: η πορεία του κορονοϊού και η άρση των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπισή του. Αυτές θα κρίνουν αν θα συνεχιστεί η πτωτική πορεία στην τιμή του μπρεντ ή αν θα οδεύσουμε, σταδιακά, προς τη σταθεροποίησή της.
Επιπλέον , ο κ. Αληγιζάκης εγγυάται πως η Ελλάδα έχει αποθέματα καυσίμων και δεν πρόκειται να υπάρξει κανένα πρόβλημα στην τροφοδοσία της αγοράς. «Δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας», δηλώνει. Αναφερόμενος, ταυτόχρονα, στους αποθηκευτικούς χώρους των καυσίμων στη χώρα μας, υποστήριξε πως διαθέτουμε επάρκειες. Το μόνο καύσιμο που «φεύγει» στην παρούσα χρονική συγκυρία είναι το πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο θα πωλείται, ωστόσο, μέχρι τα τέλη του μήνα, αφού τότε λήγει η περίοδος διάθεσης (15 Οκτωβρίου-30 Απριλίου).
Από την άλλη πλευρά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασμάτογλου τονίζει στην εφημερίδα του Ελεύθερου Τύπου πως, πως όσο περνούν οι ημέρες αυξάνεται και η ζήτηση για το πετρέλαιο θέρμανσης. Σε αυτό, πέραν της τιμής του που κινείται χαμηλά, γύρω από τα 0,800 ευρώ το λίτρο, συνέβαλε και ο καιρός που είχε διακυμάνσεις, οπότε υπήρξε κόσμος που άναψε τη θέρμανση.
Μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που σπεύδουν να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές και τις διευκολύνσεις που παρέχονται στην αγορά του πετρελαίου θέρμανσης (π.χ. σε κάποια πρατήρια πληρώνοντας με κάρτα υπάρχει έκπτωση 5% και αν πρόκειται για πιστωτική, η εξόφληση της αγοράς μπορεί να γίνει ακόμη και σε έως 12 άτοκες δόσεις) αποκτώντας απόθεμα για τους φθινοπωρινούς, ακόμη και τους χειμερινούς μήνες του 2020.
Αναφορικά με τα επίπεδα των τιμών, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (20.4.2020), η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώθηκε σε 1,35 ευρώ το λίτρο, για το πετρέλαιο κίνησης ανήλθε σε 1,15 ευρώ το λίτρο και για το πετρέλαιο θέρμανσης ήταν ελάχιστα κάτω από τα 80 λεπτά το λίτρο (0,797 ευρώ).
Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να σημειωθεί πως το μεγαλύτερο μέρος της λιανικής τιμής αντιστοιχεί σε φόρους (αφορούν στο 70% περίπου της τελικής τιμής), οι οποίοι δεν επηρεάζονται, βεβαίως, από την πτώση των διεθνών τιμών. Υπενθυμίζεται πως από την 1.1.2017, μετά τις νομοθετημένες αυξήσεις στα καύσιμα του ΕΦΚ, η Ελλάδα έχει τον τρίτο υψηλότερο ΕΦΚ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ειδικότερα, σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται στα 700 και 410 ευρώ/1.000 λίτρα αντίστοιχα, ενώ στο πετρέλαιο θέρμανσης στα 280 ευρώ το χιλιόλιτρο και στο υγραέριο στα 430 ευρώ ανά τόνο. Ο δε ΦΠΑ ανέρχεται στο 24%, από 1.6.2016.
ΠΗΓΗ: topontiki.gr