Σε αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν λίγο χώρο αποθήκευσης για το πετρέλαιό τους σε βαπόρια, τρένα, αγωγούς και σπηλιές επιδίδονται πλέον οι έμποροι ενέργειας, καθώς οι συμβατικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης έχουν σχεδόν κλείσει.
Τις τελευταίες ημέρες δεκάδες τάνκερ ενοικιάστηκαν έναντι αδρού τιμήματος για την αποθήκευση τουλάχιστον 30 εκατ. βαρελιών καυσίμων στην θάλασσα, καθώς οι περισσότερες επίγειες δεξαμενές πετρελαίου είναι πλήρεις ή έχουν κλειστεί από τις κρατήσεις των εμπόρων. Πέραν της ποσότητας αυτής έχουν αποθηκευτεί ήδη σε δεξαμενόπλοια περίπου 130 εκατ. βαρέλια αργού.
Η ραγδαία αύξηση της αποθήκευσης πετρελαίου στη θάλασσα -παρότι αυτή είναι ακριβότερη και πιο περίπλοκη από την επίγεια- αποτελεί σαφή ένδειξη της οριακής κατάστασης στην οποία βρίσκονται πλέον οι αποθηκευτικοί χώροι του αργού πετρελαίου παγκοσμίως λόγω της υπερπροσφοράς και της χαμηλής ζήτησης. Παραγωγοί, διυλιστήρια και έμποροι στρέφονται σε ακόμη πιο ασυνήθιστες πρακτικές, όπως η αποθήκευση αργού και καυσίμων σε βαγόνια-βυτία (στις ΒΑ ΗΠΑ) ή σε αγωγούς που δεν χρησιμοποιούνται. Στη Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα στη Σουηδία και τις άλλες σκανδιναβικές χώρες υπόγεια σπήλαια άλατος που χρησιμοποιούνται ως αποθήκες φέρονται να έχουν γεμίσει με πετρέλαιο ή να έχουν κλείσει από κρατήσεις εμπόρων.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) προέβλεψε νωρίτερα αυτό τον μήνα ότι τα παγκόσμια αποθέματα αργού πετρελαίου θα αυξηθούν πιθανότατα στη διάρκεια του β΄τριμήνου με ρυθμό 11,9 εκατ. βαρελιών ημερησίως. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση που έχει καταγραφεί ποτέ και το ερώτημα αποθήκευσης προβάλλει έντονο.
Οι περισσότεροι αναλυτές της αγοράς πετρελαίου θεωρούν ότι η αποθηκευτική ικανότητα αργού στις ΗΠΑ θα έχει εξαντληθεί στις επόμενες 4-8 εβδομάδες, ενώ παγκοσμίως τον Ιούνιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΑ από την ύψους 6,7 δισ. βαρελιών συνολική ικανότητα αποθήκευσης αργού πετρελαίου παγκοσμίως, στα τέλη Ιανουαρίου είχαν καλυφθεί τα 4,2 δισ. βαρέλια. Υπήρχε δηλαδή αξιοποίηση του 63% των συνολικής αποθηκευτικής χωρητικότητας. Το μέγιστο λειτουργικό επίπεδο αυτής της χωρητικότητας εκτιμάται όμως στο 80%, κάτι που σημαίνει ότι επί της ουσίας στα τέλη Ιανουαρίου υπήρχε παγκοσμίως πλεονάζων χώρος αποθήκευσης περίπου 1,2 δισ. βαρελιών. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι με τον τρέχοντα ρυθμό αύξησης των αποθεμάτων η συνολική αποθηκευτική ικανότητα αργού θα μπορούσε να καλυφθεί πλήρως ώς τα μέσα του έτους, ενώ για τις ΗΠΑ ακόμη νωρίτερα.
Προ πανδημίας του κορονοϊού οι ΗΠΑ παρήγαγαν 13 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ενώ οι Αμερικανοί οδηγοί ήταν υπεύθυνοι για 10% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου. Μετά την εξάπλωση της πανδημίας όμως η κατανάλωση των τελευταίων έχει μειωθεί στο μισό, ενώ τα διυλιστήρια των ΗΠΑ έχουν μειώσει την παραγωγή τους περισσότερο από 25% και ενδεχομένως θα μειώσουν κι άλλο συρρικνώνοντας την παραγωγική τους ικανότητα μόλις στο 60%. Οι πιέσεις στους εγχώριους παραγωγούς αργού πετρελαίου είναι πλέον αφόρητες.
Η αμερικανική πετρελαϊκή βιομηχανία είναι έντονα κατακερματισμένη, καθώς υπάρχουν πάνω από 5.000 παραγωγοί πετρελαίου και περισσότερα από 140 διυλιστήρια. Το 10% του αμερικανικού πετρελαίου παρέχεται από μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες αντλούν καθημερινά λιγότερα από 15 βαρέλια. Η καθίζηση των τιμών αποτελεί καταστροφή γι’ αυτές. Κάποιες εξ αυτών έχουν αρχίσει ήδη να μειώνουν την παραγωγή ή να κλείνουν πετρελαιοπηγές τους. Καθώς οι περισσότερες είναι υπερχρεωμένες, τα λουκέτα στη συνέχεια θεωρούνται σίγουρα. Αρκετές εξ αυτών αναμένεται ότι θα εξαγοραστούν σίγουρα από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου που έχουν μεγαλύτερες αντοχές. Η ιστορική βουτιά της τιμής του αμερικανικού αργού την προηγούμενη Δευτέρα στα -37,6 δολάρια και η νέα καθίζηση την Τρίτη ήταν γι’ αυτές καμπανάκι κινδύνου σε μια φωτιά που έβλεπαν ότι έκαιγε εδώ και πολύ καιρό.
Χθες πάντως οι τιμές ανέκαμπταν. Αργά το απόγευμα η τιμή του μπρεντ (συμβόλαιο παράδοσης Ιουνίου) σημείωνε άνοδο 5% στα 20,55 δολάρια ανά βαρέλι. Νωρίτερα το πρωί είχε υποχωρήσει όμως ώς τα 15,98 δολάρια, το χαμηλότερο επίπεδο από το 1999. Η ανάκαμψη για το αμερικανικό αργό ήταν ακόμη μεγαλύτερη. Η τιμή του συμβολαίου παράδοσης Ιουνίου προσέγγιζε αργά το απόγευμα τα 14,50 δολάρια ανά βαρέλι, καταγράφοντας άνοδο 25%. Αρχικά είχε υποχωρήσει έως τα 10,26 δολάρια. Στην ανάκαμψη φαίνεται να έβαλε το χέρι του ο Ντόναλντ Τραμπ που με την ξαφνική εντολή του χθες το μεσημέρι να βυθιστεί οποιοδήποτε ιρανικό πλοίο παρεμποδίζει αμερικανικό έφτιαξε κλίμα στην αγορά.
ΠΗΓΗ: efsyn.gr