06:58 “Σε αργό θάνατο οδηγούνται οι αμερικανικές πετρελαϊκές”.
Η ελεύθερη πτώση που έχουν σημειώσει εν μέσω πανδημίας οι τιμές του «μαύρου χρυσού», με αποκορύφωμα την αρνητική τιμή του αμερικανικού αργού τη Δευτέρα, προοιωνίζεται τον θλιβερό θάνατο μιας βιομηχανίας στρατηγικής σημασίας για τις ΗΠΑ. Η κατάρρευση της ζήτησης εξαιτίας της πανδημίας και η συνεπακόλουθη πτώση 70% που έχουν σημειώσει οι τιμές του πετρελαίου από τον Ιανουάριο έχουν αναγκάσει ενεργειακούς κολοσσούς όπως οι ExxonMobil, Chevron, ConocoPhillips και Occidental Petroleum να περικόψουν δραματικά τις δαπάνες τους.
Οι αμερικανικές σχιστολιθικές, όμως, οι εταιρείες που ανέδειξαν την υπερδύναμη σε πρώτη χώρα στον κόσμο σε παραγωγή «μαύρου χρυσού», έχουν κυριολεκτικά γονατίσει, εγκαταλείπουν την παραγωγή και απολύουν χιλιάδες. Και ο Αμερικανός πρόεδρος, ο οποίος χάρη σε αυτόν τον κλάδο πανηγύριζε μόλις προ ενός έτους για την «ενεργειακή κυριαρχία των ΗΠΑ», τώρα εξετάζει εναλλακτικές διεξόδους για να κρατήσει όρθιες όσες από τις βιομηχανίες του μπορούν να σωθούν. Σε ό,τι αφορά την ανάκαμψη που σημείωσε χθες η τιμή του αργού, στα 15 δολάρια, δεν μπορεί να αλλάξει την κατάσταση.
Οπως επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, είναι ορατός ο κίνδυνος να διακοπεί η παραγωγή 1,75 εκατ. βαρελιών την ημέρα, ενώ σύμφωνα με την HIS Markit μέχρι το τέλος του έτους ενδέχεται να έχει μειωθεί ο αριθμός των νέων πετρελαιοπηγών κατά σχεδόν 90%. Σύμφωνα με τον Ραούλ Λεμπλάν, αναλυτή της HIS Markit, «ακόμη και με τη σημερινή τιμή των 15 δολαρίων το βαρέλι, οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου χάνουν χρήματα».
Στον κλάδο επικρατεί μια εικόνα σχεδόν αποκαλυπτικής καταστροφής, με τις εταιρείες να κλείνουν μία στις τρεις πετρελαιοπηγές, να εγκαταλείπουν την υδραυλική ρηγμάτωση, να απολύουν 51.000 υπαλλήλους, να μειώνουν τους μισθούς όσων παραμένουν στις θέσεις τους, ενώ πολλές κηρύσσουν πτώχευση μόλις έξι εβδομάδες από τη στιγμή που μπήκε σε πτωτική πορεία η τιμή του πετρελαίου. Ανάμεσά τους εισηγμένες πετρελαϊκές που προχωρούν σε μείωση δαπανών κατά περισσότερο από 31 δισ. δολάρια ενώ βλέπουν το χρέος τους να εκτινάσσεται στα 190 δισ. δολάρια, έχοντας αυξηθεί κατά 11 δισ. δολάρια σε διάστημα μικρότερο της μιας εβδομάδας.
Αναλυτές της Evercorre ISI προεξοφλούν πως τουλάχιστον 30% των εισηγμένων σχιστολιθικών θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν κάθε δραστηριότητα στο εγγύς μέλλον.
Αντιμέτωπος, έτσι, με την κατάρρευση του κλάδου, ο Αμερικανός πρόεδρος υπόσχεται με tweet να κάνει χρήση όσων μέσων διαθέτει για να τον στηρίξει. Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, το αμερικανικό Συμβούλιο Εκμετάλλευσης και Παραγωγής πετρελαίου, που δεν είναι άλλο από το λόμπι των σχιστολιθικών, προτείνει στον Αμερικανό πρόεδρο να πιέσει το Πεκίνο ώστε να αγοράσει περισσότερο πετρέλαιο. Οι εξαγωγές αμερικανικού αργού στην Κίνα έφτασαν το υψηλότερο επίπεδό τους το 2017 και δεν υπερέβησαν τις 470.000 βαρέλια την ημέρα. Αυτός ο όγκος εξαγωγών απέχει πολύ από το 1,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα που πρέπει να αυξήσει τις εξαγωγές της η υπερδύναμη. Στο μεταξύ η Κίνα έχει και άλλες εναλλακτικές πολύ φθηνότερες, καθώς δεν έχουν ανακληθεί οι δασμοί στις εισαγωγές από τις ΗΠΑ.
Μια άλλη επιλογή που εξετάζει η Ουάσιγκτον είναι η επιβολή δασμών στο εισαγόμενο πετρέλαιο την οποία υποστηρίζουν πολλές από τις σχιστολιθικές των ΗΠΑ. Τη θεωρούν, όμως, καταστρεπτική οι περισσότερες μεγάλες πετρελαϊκές των ΗΠΑ, καθώς τα διυλιστήρια ενδιαφέρονται να έχουν εύκολη πρόσβαση σε φθηνό πετρέλαιο από οποιαδήποτε χώρα. Η Ουάσιγκτον γνωρίζει, πάντως, πως η πηγή του προβλήματος είναι η ραγδαία πτώση της ζήτησης κατά περισσότερο από 30% μετά την αναστολή της οικονομικής δραστηριότητας λόγω πανδημίας. Ετσι, εξετάζει την προοπτική να αγοράσει μεγάλο όγκο πετρελαίου και να τον αποθηκεύσει στις δεξαμενές των λεγόμενων στρατηγικών αποθεμάτων. Το πρόβλημα είναι ότι το Κογκρέσο αρνείται να χρηματοδοτήσει τις αγορές αυτού του είδους εάν δεν δαπανηθούν αντίστοιχα κεφάλαια για επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια.
Και τέλος, μία ακόμη ιδέα, την οποία υποστηρίζουν τράπεζες και hedge funds, είναι να αγοράζει η αμερικανική κυβέρνηση το πετρέλαιο που έχουν εντοπίσει οι εταιρείες αλλά το αφήνουν στο υπέδαφος με σκοπό να προχωρήσουν σε εξορύξεις όταν θα έχουν ανακάμψει οι τιμές.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr