08:09 “Φορτηγά και ατυχήματα που σχετίζονται με την όραση: ενεργή ασφάλεια κατά 50% πιο αποτελεσματική από τις καμπίνες άμεσης όρασης”.
Από το 2005, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα που αφορούν τα βαρέα φορτηγά στην ΕΕ έχει μειωθεί σχεδόν κατά 50%. Επιπλέον, τα φορτηγά εμπλέκονται σε μόλις 15% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ σήμερα.
Ωστόσο, τα ατυχήματα με φορτηγά που περιλαμβάνουν ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (VRUs) όπως οι ποδηλάτες και οι πεζοί προκαλούνται συχνά από παράγοντες σχετικούς με την όραση. Για παράδειγμα, όταν τα VRU βρίσκονται στο τυφλό σημείο ενός φορτηγού. Όλοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τα ατυχήματα που σχετίζονται με τον όραμα, αλλά όλα τα προτεινόμενα μέτρα δεν είναι εξίσου αποτελεσματικά με άλλα.
Άμεση όραση
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το άμεσο οπτικό πεδίο των οδηγών φορτηγών πρέπει να επεκταθεί με τροποποίηση ολόκληρης της δομής του οχήματος , προκειμένου να δημιουργηθούν καμπίνες “άμεσης όρασης” χαμηλής εισόδου για φορτηγά. Αυτό συνεπάγεται την τοποθέτηση της καμπίνας μπροστά από τον κινητήρα του οχήματος αντί του πάνω του, γεγονός που θέτει τον οδηγό πιο κοντά στο δρόμο αλλά μειώνει τη διαθέσιμη χωρητικότητα φόρτωσης καθώς και αυξάνει την επιφάνεια του παραθύρου της καμπίνας.
Ενεργός ασφάλεια
Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι τα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας – χρησιμοποιώντας κάμερες και αισθητήρες για την αύξηση του οπτικού πεδίου του οδηγού – είναι περίπου 50% πιο αποτελεσματικοί στη μείωση των θανάτων από ό, τι ο επανασχεδιασμός φορτηγών . Τα συστήματα για την ανίχνευση των ευάλωτων χρηστών των οδών (όπως πεζούς ή ποδηλάτες), για παράδειγμα, μπορούν να μειώσουν τους θανάτους κατά 1,53% σε σύγκριση με μόλις 0,95% στην περίπτωση των καμπίνων χαμηλής εισόδου.
Επιπλέον, σε αντίθεση με τις καμπίνες χαμηλής εισόδου «άμεσης όρασης», τα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας θα προσελκύουν ενεργά την προσοχή του οδηγού στην κρίσιμη περιοχή ή τα σχετικά VRU . Ακόμα και με το ευρύτερο δυνατό πεδίο θέασης σε καμπίνα με χαμηλή είσοδο, ο οδηγός φορτηγού μπορεί να κοιτάξει προς μία κατεύθυνση μόνο τη φορά και μπορεί ακόμα να μην εντοπίσει κάποιον πεζικό ή ποδηλάτη στην άλλη πλευρά του οχήματος. Πράγματι, μια ολιστική προσέγγιση (συνδυάζοντας την τεχνολογία ενεργητικής ασφάλειας με βελτιωμένη άμεση και έμμεση όραση) είναι πολύ πιο αποτελεσματική από την εστίαση στις καμπίνες χαμηλής εισόδου.
Ένα άλλο μειονέκτημα των καμπίνων χαμηλής εισόδου «άμεσης όρασης» είναι η αρνητική τους επίδραση στην ικανότητα φόρτωσης φορτηγών, καθώς απαιτούν σημαντικές αλλαγές στη διάταξη ενός οχήματος. Όσο λιγότερος χώρος μεταφοράς έχει ένα φορτηγό, τόσο περισσότερα οχήματα χρειάζονται για να μεταφέρουν το ίδιο φορτίο, πράγμα που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε αύξηση των εκπομπών CO2 .
popek.gr / acea