“ΕΣΠΑ: Τα Πρατήρια παροχής Καυσίμων και Ενέργειας έχουν δικαίωμα υποβολής επενδυτικών σχεδίων”.
Οι επίμονες και συντονισμένες προσπάθεις που κατεβλήθησαν από την Π.Ο.Π.Ε.Κ. με επικεφαλής τον Πρόεδρο κ. Γιώργο Ασμάτογλου, και τον Πρόεδρο της ΕΝΒΕΘ κ. Θέμη Κιουρτζή, είχαν σαν αποτέλεσμα για πρώτη φορά τα Πρατήρια παροχής Καυσίμων και Ενέργειας να έχουν δικαίωμα υποβολής επενδυτικών σχεδίων. Για το θετικό αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας το Δ.Σ της Π.Ο.Π.Ε.Κ. ευχαριστεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, τον Υφυπουργό Ευστ. Γιαννακίδη για την κατανόηση του, καθώς και τους Βουλευτές κα Χαρά Καφαντάρη και κ. Ιωάννη Αμανατίδη, για την υποστήριξη τους.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Δημοσιεύθηκε η Απόφαση ένταξης των Πρατηρίων παροχής Καυσίμων και Ενέργειας
με την οποία έχουν δικαίωμα υποβολής επενδυτικών σχεδίων στη Δράση «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας : Εμπόριο, Εστίαση, Εκπαίδευση» του Ε.Π. «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)», ΕΣΠΑ 2014 – 2020 (Α/Α3429, Κωδ. 022ΚΕ).
44) Τα πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας τα οποία: (α) είτε λειτουργούν με σύμβαση συνεργασίας με το σήμα εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών, (β) είτε δεν συνεργάζονται με το σήμα εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών και λειτουργούν με δική τους αποκλειστική εμπορική ονομασία ή ως ανεξάρτητα πρατήρια έχουν δικαίωμα υποβολής επενδυτικών σχεδίων στη Δράση;
Τα πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας τα οποία: (α) είτε λειτουργούν με σύμβαση συνεργασίας με το σήμα εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών, (β) είτε δεν συνεργάζονται με το σήμα εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών και λειτουργούν με δική τους αποκλειστική εμπορική ονομασία ή ως ανεξάρτητα πρατήρια έχουν δικαίωμα υποβολής επενδυτικών σχεδίων στη Δράση;
Σύμφωνα με την Αναλυτική Πρόσκληση Δικαιούχοι της Δράσης ενισχύονται αποκλειστικά υφιστάμενες Μικρές και Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ, οι οποίες πριν την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης χρηματοδότησης:
έχουν κλείσει τουλάχιστον τρεις (3) διαχειριστικές χρήσεις δωδεκάμηνης διάρκειας.
ii. Διαθέτουν τουλάχιστον έναν εκ των επιλέξιμων ΚΑΔ επένδυσης σύμφωνα με το Παράρτημα ΙII «ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΚΑΔ)», ως ενεργή κύρια ή δευτερεύουσα δραστηριότητα, καθ’ όλη τη διάρκεια των τριών αυτών τελευταίων διαχειριστικών χρήσεων. Υποχρεωτικά οι ΚΑΔ επένδυσης οι οποίοι επιλέγονται, θα πρέπει να ανήκουν σε έναν εκ των τριών (3) κλάδων.
iii. έχουν κατ’ ελάχιστον τις κάτωθι ΕΜΕ μισθωτής εργασίας το έτος που προηγείται της ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης χρηματοδότησης, ως εξής:
• Για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου (Επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στις κατηγορίες 45 και 47): 1 ΕΜΕ
• Για τον κλάδο της εστίασης (Επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στην κατηγορία 56): 2 ΕΜΕ
• Για τον κλάδο της εκπαίδευσης-κοινωνικής μέριμνας (χωρίς παροχή καταλύματος) (επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στην κατηγορία 85, 88): 3 ΕΜΕ.
Δεν είναι επιλέξιμες οι επιχειρήσεις που εντάσσονται σε ήδη οργανωμένο ομοιόμορφο δίκτυο διανομής προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών και οι οποίες εκμεταλλεύονται κατόπιν σχετικών συμβάσεων άδειες εκμετάλλευσης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, που αφορούν συνήθως εμπορικά σήματα ή διακριτικούς τίτλους και τεχνογνωσία για την χρήση και τη διανομή αγαθών ή υπηρεσιών (π.χ. franchising, Shop in shop, δίκτυο πρακτόρευσης κλπ).
Tα ανεξάρτητα πρατήρια παροχής καυσίμων σε κάθε περίπτωση έχουν δικαίωμα υποβολής επενδυτικών σχεδίων στην Δράση.
Οι ανωτέρω υπό στοιχεία (α) επιχειρήσεις με σύμβαση συνεργασίας με το σήμα εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών δύναται να είναι επιλέξιμες υπό την προϋπόθεση ότι δεν εντάσσονται σε ήδη οργανωμένο ομοιόμορφο δίκτυο διανομής προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών και οι οποίες εκμεταλλεύονται κατόπιν σχετικών συμβάσεων άδειες εκμετάλλευσης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, που αφορούν συνήθως εμπορικά σήματα ή διακριτικούς τίτλους και τεχνογνωσία για την χρήση και τη διανομή αγαθών ή υπηρεσιών (π.χ. franchising, Shop in shop, δίκτυο πρακτόρευσης κλπ).
Στην κατηγορία αυτών των επιλέξιμων κατ΄αρχήν επιχειρήσεων ανήκουν περιοριστικά οι εξής περιπτώσεις.
Στην περίπτωση του μεταπωλητή/ιδιοκτήτη πρατηρίου καυσίμων όπου ο μεταπωλητής είναι ιδιοκτήτης του πρατηρίου υγρών καυσίμων στο οποίο ασκεί την εκμετάλλευση αναλαμβάνοντας ο ίδιος τον επιχειρηματικό κίνδυνο συνδεόμενος ταυτόχρονα με την εταιρεία καυσίμων μέσω συμφωνιών αποκλειστικής αγοράς, που δεν περιέχουν ρήτρα διαχειρίσεων των τιμών, δεν υφίσταται κίνδυνος σώρευσης των ενισχύσεων( Απόφαση της 13.6.2002 Υπόθεση C382/99 Kάτω Χώρες Κατά Επιτροπής) και κατά συνέπεια η ως άνω επιχείρηση δύναται να υποβάλει επενδυτικό σχέδιο στην Δράση.
Ομοίως στην περίπτωση του μεταπωλητή /μισθωτή πρατηρίου καυσίμου, όπου ο μισθωτής μισθώνει το πρατήριο υγρών καυσίμων, του οποίου τον επιχειρηματικό κίνδυνο αναλαμβάνει ο ίδιος ενώ ταυτόχρονα συνδέεται, ως μισθωτής με την εταιρεία καυσίμων μέσω αποκλειστικής προμήθειας που δεν περιέχουν ρήτρα διαχειρίσεως των τιμών δεν υφίσταται κίνδυνος σώρευσης των ενισχύσεων( Απόφαση της 13.6.2002 Υπόθεση C382/99 Kάτω Χώρες Κατά Επιτροπής) και κατά συνέπεια η ως άνω επιχείρηση δύναται να υποβάλει επενδυτικό σχέδιο στην Δράση.
Στην περίπτωση που η εταιρεία καυσίμων έχει την κυριότητα των πρατηρίων και ασκεί την εκμετάλλευση του πρατηρίου ή συνδέεται με το πρατήριο υγρών καυσίμων με ρήτρα διαχειρίσεως τιμών, υπάρχει κίνδυνος σώρευσης των ενισχύσεων υπέρ των οικείων εταιρειών καυσίμων και κατά συνέπεια η επιχείρηση αυτή αποκλείεται από την Δράση
Προσοχή περαιτέρω πρέπει να δίνεται σε περιπτώσεις όπου μια κατάσταση οικονομικής εξάρτησης μεταξύ της εταιρείας καυσίμων και του πρατηρίου καυσίμων μπορεί να οδηγήσει σε έλεγχο de facto , εφόσον για παράδειγμα , πολύ σημαντικές μακροπρόθεσμες συμφωνίες εφοδιασμού ή παροχής πιστώσεων με προμηθευτές ή πελάτες , σε συνδυασμό με διαρθρωτικούς δεσμούς , εξασφαλίζουν αποφασιστική/κυρίαρχη επιρροή εκ μέρους του προμηθευτή προς την επιχείρηση εκμετάλλευσης του πρατηρίου καυσίμων . Συνεπώς σε κάθε περίπτωση θα εξετάζεται εάν βάσει της σύμβασης μεταξύ του πρατηρίου υγρών καυσίμων και της εταιρείας καυσίμων το πρατήριο καυσίμων διατηρεί ή όχι την ανεξαρτησία/ αυτονομία του σε επίπεδο επιχειρηματικής δράσης ή /και ανάληψης του επιχειρηματικού κινδύνου, οπότε αναλόγως η όποια ενίσχυση του δοθεί έχει ως συνέπεια την ενίσχυση ή μη της εταιρείας καυσίμων. Προς τούτο κατά τον χρόνο υποβολής της επιχειρηματικής πρότασης θα ζητούνται και ελέγχονται οι σχετικές συμβάσεις προμήθειας, αντιπροσώπευσης και εν γένει εκμετάλλευσης του πρατηρίου καυσίμων, ενώ επίσης παρόμοιος έλεγχος προβλέπεται στο κανονιστικό πλαίσιο της δράσης ότι λαμβάνει χώρα σε κάθε χρόνο υλοποίησης του επιχειρηματικού σχεδίου αλλά και μετά την υλοποίηση αυτού.