“Πετρέλαιο και Κοροναϊός: Ο OPEC+ έχει μία και μόνη λύση για να αποφύγει την καταστροφή”.
Του Julian Lee
Πετρέλαιο, Κοροναϊός και OPEC+: Οι παραγωγοί πετρελαίου αρχίζουν να αισθάνονται τον αντίκτυπο του νέου κοροναϊού, καθώς ο τελευταίος συνεχίζει να εξαπλώνεται. Οι πετρελαιοπαραγωγοί χώρες πρέπει πλέον να λάβουν δραστικά μέτρα για να αποφύγουν μια δυνητικά καταστροφική επίπτωση στις τιμές. Οι μεγαλύτεροι παραγωγοί του κόσμου αντιμετωπίζουν δύο βασικά ερωτήματα: πόσον καιρό θα διαρκέσει η κρίση και πόσο σοβαρές θα είναι οι συνέπειες; Οι απαντήσεις είναι βέβαια ακόμη εντελώς “θολές”, ωστόσο η ομάδα χωρών του OPEC+ θα χρειαστεί σύντομα να εξετάσει κάποιες επεξεργασμένες προγνώσεις και να κινηθεί αναλόγως.
Η αρχική αντίδρασή τους, πάντως, μοιάζει με εκείνη μιας ανάστατης μυρμηγκοφωλιάς, τα μέλη της οποίας κινούνται με ξέφρενη βιασύνη προς όλες τις κατευθύνσεις, εν μέσω μιας εμφανούς έλλειψης συντονισμού. Τις τελευταίες ημέρες της περασμένης εβδομάδας υπήρξαν αιτήματα η επόμενη συνάντησή του μπλοκ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών, η οποία έχει προγραμματιστεί για την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, να διεξαχθεί νωρίτερα, έως και κατά έναν μήνα. Η κίνηση αυτή φάνηκε να κατευθύνεται από τη Σαουδική Αραβία, τον μεγαλύτερο παραγωγό στο πλαίσιο του OPEC, ωστόσο σε πρώτη φάση δεν βρήκε καμία υποστήριξη από την μεγαλύτερη χώρα η οποία δεν είναι μέλος του OPEC αλλά συμμετέχει στο ευρύτερο σχήμα του OPEC+, τη Ρωσία.
Ο παράγοντας “Κίνα”
Μία από τις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών και οι υπόλοιποι μεγάλοι εταίροι του στην παραγωγή πετρελαίου είναι ότι δεν έχουν ακόμη ιδέα για το πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα που έχουν απέναντί τους. Μέχρι στιγμής, οι εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις της επιδημίας του κοροναϊού στη ζήτηση πετρελαίου ποικίλλουν σημαντικά. Η S&P Global Platts θεωρεί ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κινηθεί με μια “σχεδόν καταστροφική” πτώση 2,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως τον Φεβρουάριο και 2 εκατ. βαρελιών τον Μάρτιο, σύμφωνα με το χειρότερο σενάριο της. Καταλαβαίνει κανείς εύκολα γιατί οι παραγωγοί πετρελαίου βρίσκονται σε κατάσταση πανικού.
Η Κίνα είναι – μακράν – η μεγαλύτερη αγορά στην οποία εξάγει αργό το μπλοκ του OPEC+, με τους μεγάλους παραγωγούς του Περσικού Κόλπου να είναι οι πλέον ευάλωτοι. Τα δεδομένα παρακολούθησης της κίνησης των δεξαμενόπλοιων του Bloomberg δείχνουν ότι σχεδόν το ένα τέταρτο όλων των φορτίων από την ευρύτερη περιοχή πέρυσι κατευθύνθηκαν στην Κίνα. Αν προσθέσει κανείς, δε, τους άλλους τρεις μεγάλους αγοραστές από πλευράς Ασίας – την Ινδία, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα – το ποσοστό αυτό αυξάνεται στα δύο τρίτα.
Δεν πρόκειται για κάποιου είδους υπερεκτίμηση της σημασίας της Κίνας για τις παγκόσμιες ισορροπίες στον κλάδο του πετρελαίου. Τον Ιανουάριο, οι προβλέψεις του OPEC έδειχναν ότι η χώρα με τον μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο αντιπροσώπευε περισσότερο από το ένα τέταρτο της συνολικής ζήτησης πετρελαίου παγκοσμίως για το 2020. Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (IEA) έβλεπε την χώρα να διαδραματίζει ακόμη μεγαλύτερο ρόλο, με σχεδόν 40% της αύξησης της ζήτησης εντός του έτους να αντιπροσωπεύεται από την Κίνα. Η λέξη “ιός” δεν υπήρχε στις μηνιαίες εκθέσεις των συγκεκριμένων οργανισμών.
Ο ιός δεν πρόκειται να επηρεάσει εξίσου όλα τα προϊόντα που σχετίζονται με το πετρέλαιο. Με τις ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και την εκτεταμένη περίοδο αργίας για την κινεζική Πρωτοχρονιά, τα μεταφορικά καύσιμα θα πληγούν περισσότερο. Η βενζίνη, τα καύσιμα για αεροσκάφη και το ντίζελ αναμενόταν να αντιπροσωπεύουν το 55% της ζήτησης πετρελαίου της Κίνας για το 2020 και το 60% της ανάπτυξης των παγκόσμιων πωλήσεων.
Είναι ακριβώς αυτά τα προϊόντα που θα πληγούν περισσότερο – και όχι μόνο στην Κίνα. Οι απαγορεύσεις πτήσεων προς την Κίνα από πολλές αεροπορικές εταιρείες, όπως η British Airways και η Delta Air Lines, καθώς και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί για τους Κινέζους τουρίστες θα επηρεάσουν τη χρήση καυσίμων και σε άλλες περιοχές, ιδίως στις γειτονικές προς την Κίνα χώρες, που προτιμώνται ως τουριστικοί προορισμοί για οργανωμένα γκρουπ εκδρομέων.
Οι αλυσιδωτές συνέπειες
Και ακολουθούν οι αλυσιδωτές συνέπειες. Η μικρότερη ζήτηση από τους τελικούς χρήστες σημαίνει χαμηλότερη ζήτηση από τους διυλιστές. Τα μεγάλα κρατικά κινεζικά εργοστάσια διύλισης μπορεί να χρειαστεί να μειώσουν τη δραστηριότητά τους κάτω του 70% για να αντιμετωπίσουν την πτώση της ζήτησης, σύμφωνα με σημείωμα της συμβουλευτικής για ζητήματα του κλάδου του πετρελαίου JLC, ενώ η δραστηριότητα σε ανεξάρτητα ιδιωτικά διυλιστήρια στην ανατολική επαρχία Shandong της Κίνας ενδέχεται να μειωθεί ακόμη και κάτω του 50%.
Ακόμη και πριν από την έναρξη της διάδοσης του νέου κοροναϊού, οι χώρες – παραγωγοί που απαρτίζουν τον OPEC+ αντιμετώπιζαν προβλήματα. Η – με μεγάλη δυσκολία – επιτευχθείσα συμφωνία για τα επίπεδα της παραγωγής, στην οποία κατέληξαν τον Δεκέμβριο, απέτυχε να επιφέρει σημαντικές περικοπές στα συνολικά επίπεδα παραγωγής κι έτσι οι τιμές υποχώρησαν.
Η συμφωνία έχει προγραμματιστεί να λήξει στα τέλη Μαρτίου. Η απλή επέκταση των περικοπών δεν θα βελτιώσει σε τίποτε την επιδεινούμενη ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης και συνεπώς θα χρειαστούν νέες κινήσεις προκειμένου να συγκρατηθούν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Συμφωνία για βαθύτερες περικοπές φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολη – η Ρωσία, κομβικής σημασίας “παίκτης”, έχει ταχθεί εναντίον τους – ωστόσο αυτή είναι η μόνη λύση η οποία θα στήριζε τις τιμές μπροστά στο φάσμα μιας κινεζικής επιβράδυνσης.
Υπάρχουν ήδη ενδείξεις ότι η συγκεκριμένη επιβράδυνση είναι εδώ. Οι αποστολές φορτίων πετρελαίου προς την Κίνα από τη Λατινική Αμερική μηδενίστηκαν την περασμένη εβδομάδα. Οι παραγωγοί του Περσικού Κόλπου αρχίζουν να λαμβάνουν προκαταρκτικές ειδοποιήσεις από τους πελάτες τους για το πόσο πετρέλαιο θα χρειαστούν τον Μάρτιο και εκεί θα φανεί κατά πόσον τα κινεζικά διυλιστήρια θα μειώσουν τους όγκους που λαμβάνουν από τους τερματικούς σταθμούς εξαγωγών της Μέσης Ανατολής.
Οι χώρες εκτός OPEC – με επικεφαλής τις ΗΠΑ, τη Νορβηγία, τη Βραζιλία και τη νέα παραγωγό, Γουϊάνα – αναμένεται να προσθέσουν δύο επιπλέον βαρέλια για κάθε ένα επιπλέον βαρέλι που θα καταναλωθεί φέτος σε όλο τον κόσμο, συμπιέζοντας τον OPEC. Η απώλεια μεγάλου μέρους της αύξησης της ζήτησης από την Κίνα θα συντρίψει τον OPEC κάτω από το βάρος της πτώσης των τιμών του πετρελαίου, εκτός εάν οι χώρες – μέλη του, συλλογικά, αποφασίσουν να μειώσουν περαιτέρω την παραγωγή τους.