Οι πρώτες αντιρρήσεις στο σχέδιο ενίσχυσης της ΔΕΠΑ στην λιανική αγορά της Αττικής διατυπώθηκαν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού πριν ακόμη ολοκληρωθεί η συναλλαγή για την εξαγορά του μεριδίου της Shell στην ΕΠΑ Αττικής από την ΔΕΠΑ, εξέλιξη που προδιαγράφει σε μεγάλο βαθμό το τι θα συμβεί όταν υπογραφεί η συμφωνία και τεθεί προς έγκριση από τις αρμόδιες ελληνικές και ευρωπαϊκές Αρχές, όπως προβλέπει το μνημόνιο.
Τις αντιρρήσεις της στην εξαγορά του 100% της ΕΠΑ Αττικής εξέφρασε μέσω Υπομνήματος που κατέθεσε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η Motor Oil του Ομίλου Βαρδινογιάννη, ενώ πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται την ίδια γραμμή να ακολουθήσουν και άλλοι ενεργειακοί όμιλοι.
Εξαγοράζοντας το 100% της ΕΠΑ Αττικής, η ΔΕΠΑ θα διατηρεί κάθετη και οριζόντια δραστηριότητα (χονδρέμπορος και προμηθευτής) και θα ελέγχει πλήρως τις αποφάσεις της εταιρίας για επιλογή προμηθευτή κάτι που σήμερα δεν γίνεται αφού το 51% της ΕΠΑ Αττικής και το μάνατζμεντ ελέγχονται από τη Shell, πρακτική που σύμφωνα με το σκεπτικό της Motor Oil αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό.
Δεδομένου ότι θα ακολουθήσει η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, ο επενδυτής που θα επιλεγεί ως στρατηγικός που θα εισέλθει στην εταιρία θα έχει διασφαλίσει προνομιακή σχέση έναντι άλλων επενδυτών στην αγορά του φυσικού αερίου.
Αυτό ακριβώς είναι που η Motor Oil επιδιώκει από τώρα να αποτρέψει, στόχο στον οποίο πολύ πιθανό να συστρατευθούν και άλλες εταιρίες.
Υπόμνημα άνευ καταγγελίας προς το παρόν
Το Υπόμνημα που κατατέθηκε από τη Motor Oil στην Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει τη μορφή καταγγελίας, αφού ακόμη δεν έχει υπογραφεί συμφωνία και δεν υπάρχει συγκέντρωση.
Ωστόσο θεωρείται βέβαιο ότι θα πάρει τη μορφή καταγγελίας όταν η συμφωνία κατατεθεί προς έγκριση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, διαδικασία κατά την οποία η Επιτροπή θα ζητήσει τη γνώμη της αγοράς.
Η έγκριση των συναλλαγών τόσο για την απόσυρση της ΔΕΠΑ από την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας (η σχετική συμφωνία με την ΕΝΙ έχει ήδη υπογραφεί) όσο και για την ενίσχυση της θέσης της στην Αττική , έχει τεθεί από τους θεσμούς ως προαπαιτούμενο για την υλοποίηση του όλου σχεδίου.
Η υπογραφή της συμφωνίας με τη Shell πάντως δεν φαίνεται να καθίσταται δυνατή μέχρι αύριο Τετάρτη 6 Ιουνίου, ημερομηνία για την οποία έχει δεσμευθεί ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης έναντι των θεσμών.
Αυτό που απασχολεί τον τελευταίο κύκλο διαπραγματεύσεων μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell είναι η διασφάλιση μιας «καθαρής εξόδου» της πολυεθνικής από την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου.
Οι ανησυχίες της ΔΕΠΑ πηγάζουν από το γεγονός ότι η Shell δεν συμμετέχει στην ΕΠΑ Αττικής απευθείας ή μέσω κάποιας θυγατρικής της, αλλά μέσω ενός οχήματος ειδικού σκοπού (SPV).
Ζητάει, λοιπόν, από τη Shell να δεσμευθεί η ίδια ή κάποια θυγατρική της για την καλή εκτέλεση της συμφωνίας που θα υπογραφεί, αλλά και για τις πάσης φύσεως εκκρεμότητες που μπορεί να εμφανιστούν στο μέλλον, κάτι που η Shell δεν έχει αποδεχθεί μέχρι στιγμής.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Μotor Oil έχει διασφαλίσει τρεις άδειες για την δραστηριοποίησή της στην αγορά φυσικού αερίου.
Τη διείσδυση του Ομίλου στην λιανική αγορά , όπως ανακοίνωσε προσφάτως στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος κ. Πέτρος Τζαννετάκης, θα αναλάβει η Coral μέσω του ευρύ δικτύου πρατηρίων της που ξεπερνά τα 730 σημεία.
www.worldenergynews.gr