Όπως όλοι γνωρίζουν πολύ καλά, η ημερομηνία για την Brexit βρίσκεται πολύ κοντά και δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί η συμφωνία απόσυρσης. Χωρίς συμφωνία σχετικά με την απόσυρση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, απλά δεν μπορούν να διεξαχθούν διαπραγματεύσεις για τη φύση της μελλοντικής εμπορικής σχέσης. Επίσης, δεν θα υπάρξει μεταβατική περίοδος κατά την οποία το Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσε να παραμείνει στην ενιαία αγορά για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Στην περίπτωση αυτή, η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο θα αρχίσουν να πραγματοποιούν συναλλαγές σύμφωνα με τους κανόνες του ΠΟΕ.
Μήνυμα του Γενικού Γραμματέα της ACEA – Οκτώβριος 2018
Μια τέτοια μη-συμφωνία Brexit θα μπορούσε να έχει καταστροφικές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Νομίζω ότι μπορούμε με ασφάλεια να ισχυριστούμε ότι δεν υπάρχει άλλη βιομηχανία που να είναι πιο στενά ενσωματωμένη από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό οφείλεται σε δύο βασικούς παράγοντες. Πρώτα απ ‘όλα, υπάρχουν οι εξαιρετικά πολύπλοκες εφοδιαστικές αλυσίδες αυτοκινήτων που εκτείνονται σε ολόκληρη την Ευρώπη. Δεύτερον, το επιχειρηματικό μοντέλο των αυτοκινητοβιομηχανιών εξαρτάται απόλυτα από την παράδοση και την παραγωγή “just-in-time” και “just-in-sequence”.
Οι μονάδες παραγωγής όλων των μελών μας – είτε στην ΕΕ είτε στο Ηνωμένο Βασίλειο – λαμβάνουν και ταιριάζουν εκατομμύρια και εκατομμύρια εξαρτήματα σε οχήματα κάθε μέρα. Οι λειτουργίες τους βασίζονται σε αυτά τα μέρη που παραδίδονται εγκαίρως, σε καθημερινή βάση, χωρίς καθυστερήσεις ή εμπόδια. Δεν το συνειδητοποιούν πλήρως όλοι, αλλά οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν αποθηκεύουν τα απαραίτητα εξαρτήματα και τα εξαρτήματά τους στα εργοστάσιά τους.
Οι κατασκευαστές γενικά δεν διαθέτουν αποθήκες. Αντ ‘αυτού, τα μέρη που χρειάζονται για να συναρμολογήσουν ένα αυτοκίνητο βρίσκονται σε συνεχή διαμετακόμιση. Βρίσκονται σε φορτηγά που φτάνουν στον προορισμό τους, φθάνουν όταν και όταν χρειάζονται. Για να σας δώσουμε μια ιδέα για το μέγεθος αυτής της κατάστασης, κάθε μέρα, 1.100 φορτηγά της ΕΕ διασχίζουν τη Μάγχη για να παραδοθούν σε εργοστάσια αυτοκινήτων και μηχανών μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό είναι το επιχειρηματικό μοντέλο της βιομηχανίας μας. λειτουργεί και είναι οικονομικά αποδοτικό. Έτσι, αν η Βρετανία έρθει να σπάσει έξω από την ΕΕ χωρίς συμφωνία τον Μάρτιο του επόμενου έτους, τι θα συμβεί στις ώρες και τις ημέρες που ακολουθούν;
Η καθιέρωση τελωνειακών διαδικασιών, στις οποίες δεν υπήρχαν πριν, προφανώς θα προκαλέσει καθυστερήσεις στους λιμένες. Εκτιμάται ότι μόνο δύο επιπλέον λεπτά ελέγχων θα μπορούσαν να τριπλασιάσουν τις ουρές στα λιμάνια. Το όραμα των εμπορευματοκιβωτίων με ζωτικά μέρη και εξαρτήματα για τη συναρμολόγηση αυτοκινήτων, που είναι κολλημένα σε μακριές απολήξεις εκτός των θυρίδων και στις δύο πλευρές της Μάγχης, είναι επομένως τόσο ρεαλιστικό όσο και πολύ ανησυχητικό. Ακόμη και οι βραχείες παραμονές στα τελωνειακά σύνορα θα προκαλέσουν τεράστιες υλικοτεχνικές δυσκολίες στους κατασκευαστές, προκαλώντας σημαντικό κόστος. Εάν λείπει μόνο ένα μόνο κομμάτι, ένα αυτοκίνητο απλά δεν μπορεί να κυλήσει από τη γραμμή συναρμολόγησης. Δεν θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να υποφέρει η παραγωγή.
Τα μέλη μας προβαίνουν ήδη σε σχέδια έκτακτης ανάγκης και αναζητούν αποθήκες για την αποθήκευση εξαρτημάτων. Αλλά ο χώρος που απαιτείται για την αποθήκευση για περισσότερο από ένα μικρό χρονικό διάστημα παραγωγής θα ήταν απολύτως τεράστιο και ακριβό. Ορισμένα μέλη της ACEA προγραμματίζουν ακόμη και προσωρινή διακοπή παραγωγής μετά τη Brexit. Αλλά το σκληρό γεγονός είναι ότι κανένα ποσό σχεδιασμού έκτακτης ανάγκης δεν μπορεί να καλύψει ρεαλιστικά όλα τα κενά που άφησε η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ όσον αφορά τους όρους του ΠΟΕ.
Παράλληλα με την πρόκληση διαταραχής της παραγωγικής διαδικασίας, ένα αποτέλεσμα χωρίς συμφωνία θα οδηγήσει φυσικά σε πολύ επαχθείς τελωνειακές διαδικασίες – που συνεπάγονται τεράστιο όγκο γραφειοκρατίας με χιλιάδες νέα έγγραφα που θα συμπληρώσουν. Και πάλι, όλα αυτά θα κοστίζουν χρόνο και χρήμα.
Καμία συμφωνία δεν θα σήμαινε επίσης το τέλος της αφορολόγητης διαπραγμάτευσης. Σύμφωνα με τους κανόνες του ΠΟΕ, ένα τιμολόγιο 10% θα εφαρμόζεται σε όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα που αποτελούν αντικείμενο εμπορίου μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου. Και λάβετε υπόψη ότι τα περιθώρια κέρδους στη βιομηχανία μας είναι σημαντικά χαμηλότερα από το 10%. Στο τέλος της ημέρας, αυτές οι πρόσθετες δαπάνες θα πρέπει να μεταφερθούν στους καταναλωτές ή να απορροφηθούν από τους κατασκευαστές. Είτε έτσι είτε αλλιώς, η ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών θα τεθεί σε κίνδυνο σε μια ήδη πολύ δύσκολη αγορά.
Επιπλέον, η νομοθεσία της ΕΕ απαιτεί τα αυτοκίνητα να δοκιμάζονται από μια εθνική τεχνική υπηρεσία για την επαλήθευση της τήρησης των περιβαλλοντικών προτύπων, των προτύπων ασφάλειας και ασφάλειας, προτού κυκλοφορήσουν στην αγορά οπουδήποτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση – το αποκαλούμενο σύστημα «έγκρισης τύπου». Είναι σημαντικό οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να μπορούν να διατηρούν έγκυρες εγκρίσεις τύπου τόσο στην ΕΕ όσο και στο Ηνωμένο Βασίλειο από τις 30 Μαρτίου 2019, ανεξάρτητα από την έκδοση της έγκρισης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοίμασε σχέδιο πρότασης κανονισμού που θα επέτρεπε σε μια αρχή έγκρισης τύπου ενός κράτους μέλους της ΕΕ να εκδώσει εκ νέου έγκριση που είχε αρχικά εκδοθεί από το Ηνωμένο Βασίλειο. Υποστηρίζουμε αυτήν την πρωτοβουλία. τώρα είναι να διασφαλίσουμε ότι ο νέος κανονισμός θα εγκριθεί και θα δημοσιευθεί πριν από το τέλος του έτους. Παρομοίως, χαιρετίζουμε επίσης την πρόσφατη δέσμευση της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου να επιτρέψει μια απλουστευμένη διαδικασία καταχώρισης για τις εγκρίσεις που τηρούν σήμερα οι αρχές της ΕΕ στο Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου.
Είμαι βέβαιος ότι είναι πλέον σαφές ότι η απουσία μιας σταδιακής εφαρμογής της Brexit θα έχει σοβαρές συνέπειες για τον κλάδο μας, επηρεάζοντας αρνητικά την κερδοφορία των κατασκευαστών αυτοκινήτων, τις τιμές των αυτοκινήτων και ίσως και την απασχόληση. Το ρολόι ταιριάζει, αλλά δεν είναι ακόμα πολύ αργά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο παροτρύνουμε τις διαπραγματευτικές ομάδες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους για την επιτυχή ολοκλήρωση μιας συμφωνίας απόσυρσης.
Η ευθύνη για την επίτευξη επιτυχημένης συμφωνίας βαρύνει τους διαπραγματευτές. Το βάρος τους είναι σοβαρό, αλλά μια πολιτική συμφωνία που αντικατοπτρίζει την επιχειρηματική πραγματικότητα δεκαετιών ευρωπαϊκής οικονομικής ολοκλήρωσης είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορούμε να ελαχιστοποιήσουμε τον αντίκτυπο σε όλες τις πτυχές της οικονομίας μας.
Erik Jonnaert
Γενικός Γραμματέας της ACEA

