09:50 “Ν. ΑΦΡΙΚΗ Πώς οι αυξανόμενες τιμές των καυσίμων επηρεάζουν τις συνήθειες των οδηγών και τους σταθμούς των πρατηρίων”.
Τα νέα δεδομένα από το Lighstone και το Tracker δείχνουν πως η αύξηση των τιμών των καυσίμων επηρέασε τη συμπεριφορά των οδηγών στη Νότια Αφρική – με τους οικονομολόγους να προβλέπουν χειρότερες συνθήκες το 2019.
Οι καταναλωτές χτυπήθηκαν σκληρά από τις απότομες αυξήσεις των καυσίμων τους τελευταίους μήνες, ενώ αναμενόταν ακόμη μια περαιτέρω αύξηση το Σεπτέμβριο.
Ορισμένοι οικονομολόγοι έχουν προειδοποιήσει ότι οι νοτιοαφρικανοί θα πρέπει να αναμένουν μέχρι το τέλος του έτους τιμές καυσίμων μέχρι και R17,90, και θα μπορούσαν να φθάσουν έως και 20 RL ανά λίτρο στα τέλη του 2019, με μια ασθενέστερη τάση και να αυξήσουν τις τιμές του πετρελαίου.
Παρά τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης ότι ψάχνει για ένα σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση αυτών των αυξανόμενων τιμών, νέα δεδομένα από το Lightstone και το Tracker δείχνουν ότι οι οδηγοί αλλάζουν ήδη τις συνήθειες οδήγησης και των δαπανών τους για να μειώσουν το κόστος.
“Η Lightstone και η Tracker έχουν αναπτύξει μια οικονομική έκθεση παρακολούθησης που βασίζεται σε ένα δείγμα 250.000 οχημάτων που δραστηριοποιούνται τους τελευταίους 12 μήνες από τον Ιούλιο του 2017 έως τον Ιούνιο του 2018”, δήλωσε ο Michael Du Preez, υπεύθυνος προϊόντων και μάρκετινγκ στο Tracker.
Τα οχήματα αυτά αντιπροσωπεύουν ολόκληρη τη χώρα και έχουν ταξιδέψει σωρευτικά πάνω από επτά δισεκατομμύρια χιλιόμετρα, σε πάνω από 500 εκατομμύρια ταξίδια τους τελευταίους 12 μήνες.
Τα στοιχεία έδειξαν τρεις σαφείς τάσεις στη συμπεριφορά των οδηγών κατά τη διάρκεια της περιόδου, όλες δε συνδέονται με την αύξηση των τιμών των καυσίμων – συγκεκριμένα, οι οδηγοί ταξίδεψαν σε μικρότερες αποστάσεις, με λιγότερες επισκέψεις στο βενζινάδικο και στο εμπορικό κέντρο.
Ταξιδεύοντας σε μικρότερες αποστάσεις
Σε ολόκληρη τη χώρα υπήρξε μειωμένη δραστηριότητα σε καλυπτόμενες αποστάσεις – αν και αυτό δεν είναι εξίσου σοβαρό σε όλες τις περιοχές. Το Limpopo παρουσίασε τη μικρότερη πτώση, ενώ τα Mpumalanga και το Northern Cape μειώθηκαν περισσότερο.
Ωστόσο, η βάση στο Gauteng είναι πολύ μεγαλύτερη από άλλες επαρχίες, οπότε αυτή η πτώση 6% αντιπροσωπεύει το 40% της συνολικής πτώσης χιλιομέτρων σε εθνικό επίπεδο.
Ο χάρτης τάσεων για τους στόλους και τα φορτηγά έχει δείξει την πίεση που ασκείται στον τομέα της εφοδιαστικής, ενώ τα λεωφορεία και τα ταξί έχουν επίσης διαπιστώσει σημαντική μείωση στις διανυθείσες αποστάσεις.
Σύμφωνα με τον Lightstone, και οι δύο τομείς βλέπουν εποχιακές μεταβολές (και η βιομηχανία λεωφορείων ειδικότερα έχει πληγεί σκληρά από απεργίες), αλλά ούτε επέστρεψε στα επίπεδα που παρατηρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, δείχνοντας μια πολύ πραγματική πτώση.
Λιανική δραστηριότητα
Μια άλλη μετρική που χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό της αλλαγής στη συμπεριφορά των καταναλωτών είναι η κυκλοφορία σε εμπορικά κέντρα.
Κατά τη σύγκριση διαφόρων δραστηριοτήτων 1.000 εμπορικών κέντρων, παρατηρείται απότομη πτώση από το 2017 έως το 2018. Ο Lightstone ανακάλυψε ότι οι επισκέψεις σε εμπορικά κέντρα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 ήταν 5% χαμηλότερες από το τελευταίο εξάμηνο του 2017 και η μείωση αυτή ισχύει ακόμη και όταν η επίδραση των Χριστουγεννιάτικων αγορών του Δεκεμβρίου και της επιβράδυνσης του Ιανουαρίου από την αγορά εξαιρείται από τη σύγκριση.
Η πτώση δεν ήταν εξίσου σοβαρή σε όλα τα εμπορικά κέντρα με το Fourways Mall να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πτώση, πιθανώς λόγω των συνεχιζόμενων ανακαινίσεων.
Σταθμοί βενζίνης
Η ίδια τάση παρατηρείται όταν εξετάζονται πάνω από 3.200 πρατήρια καυσίμων στη Νότια Αφρική.
Οι σταθμοί των πρατηρίων καυσίμων παρουσίασαν ακόμη μεγαλύτερη πτώση – 10% χαμηλότερα από ό, τι πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με τον Lightstone, δείχνοντας τον Ιούνιο του 2018 ως τον χειρότερο μήνα.
Μια αύξηση το Μάρτιο του 2018 είναι πιθανώς το αποτέλεσμα του ταξιδιού Σαββατοκύριακου του Πάσχα, ανέφερε.
“Πρέπει να θυμόμαστε ότι οι σταθμοί εξυπηρέτησης πληρώνουν έναν διπλό σκοπό διάφορων λιανικών δραστηριοτήτων και γεμίσματος με καύσιμα”, ανέφερε η ομάδα. “Η πτώση των επισκέψεων είναι επομένως ενδεικτική των ανθρώπων που δεν απαιτούν τόσο πολύ καύσιμο όσο συχνά και εν μέρει ότι η λιανική δραστηριότητα σε αυτούς τους σταθμούς πρατηρίων έχει μειωθεί”.
Οι BP, Sasol και Total παρουσίασαν μεγαλύτερη πτώση στις επισκέψεις και ο Engen είχε τη χαμηλότερη πτώση. Η Engen και η Shell παρουσίασαν οριακή αύξηση του μεριδίου αγοράς από το τρίτο τρίμηνο το 2017 στο δεύτερο τρίμηνο το 2018.
Σύμφωνα με τον Lighstone, τα ταξιδιωτικά σχέδια αυτών των 250.000 οχημάτων είναι ένας αξιοσέβαστος δείκτης του πληθυσμού. “Πιο συγκεκριμένα, τα μοτίβα που παρατηρούνται στις συμπεριφορές των οδηγών αποτελούν δείκτη του τι αναμένεται από τους επόμενους μήνες.”
businesstech.co.za







