15:48 “Οι χώρες που εισάγουν πετρέλαιο χρειάζονται ένα καρτέλ για να προκαλέσουν τον ΟΠΕΚ”.

Η ανακοίνωση τον περασμένο μήνα ότι η Κίνα και η Ινδία σκέφτονται να σχηματίσουν έναν «όμιλο αγοραστών πετρελαίου» για να αντισταθμίσουν την ισχύ στην αγορά του Οργανισμού Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών, αποδεικνύει ότι η τρέχουσα πορεία των τιμών του πετρελαίου φέτος, από $ 30 το βαρέλι στα $ 80, συμβαίνει σε ένα πολύ διαφορετικό πλαίσιο από τις αιχμές του παρελθόντος. Η προτεινόμενη εναλλακτική λύση στον ΟΠΕΚ μπορεί να είναι καλή είδηση για την εισαγωγή των οικονομιών των εθνών και του περιβάλλοντος.
Τώρα η ταχεία εμπορευματοποίηση των ηλεκτρικών οχημάτων κατέστησε το μονοπώλιο του πετρελαίου και το στραγγαλισμό του ΟΠΕΚ πέρα από την παγκόσμια οικονομία όλο και πιο αναχρονιστική. Έτσι, αυτή τη φορά είναι διαφορετική. Οι τιμές του πετρελαίου χτυπήθηκαν μόλις 80 δολάρια πριν από ένα μήνα και έχουν ήδη μειωθεί. Αλλά πολύ πριν από την κορυφή, οι οικονομολόγοι προειδοποιούν εισαγωγείς πετρελαίου, όπως η Ινδία και η Κίνα, ότι εάν οι τιμές συνέχισαν να κινούνται προς την κατεύθυνση του στόχου του ΟΠΕΚ, θα υπάρξουν σημαντικές επιβράδυνση στην οικονομική τους ανάπτυξη. Στις ΗΠΑ, οι οικονομολόγοι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου το 2017 είχαν μειώσει τα πραγματικά εισοδήματα για τα τμήματα εργασίας, συμπεριλαμβανομένου του 80% του αμερικανικού εργατικού δυναμικού.
Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τράμπ έγραψε αρκετές φορές την εικαζόμενη οργή του για τις δραστηριότητες του καρτέλ του ΟΠΕΚ.
Η ανακοίνωση της Κίνας και της Ινδίας ότι ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αμφισβητήσουν τη στρατηγική υψηλών τιμών του ΟΠΕΚ είναι πιθανό να προσελκύσουν υποστήριξη από την Ιαπωνία και την Ευρώπη.
Αυτό είναι καλά νέα: Οι τιμές του καρτέλ μεταφέρουν υπερβολικό πλούτο σε πετροστατικά όπως η Σαουδική Αραβία, το Ιράν και η Ρωσία και βλάπτουν την υπόλοιπη παγκόσμια οικονομία. Η λέσχη αγοραστών πετρελαίου είναι επίσης δυνητικά πολύ καλή είδηση για το περιβάλλον. Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 70% του πετρελαίου μας, το οποίο είναι πλέον η μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης του κλίματος. Αυτό κάνει τα ηλεκτρικά οχήματα το κλειδί για τον τερματισμό του εθισμού μας στο πετρέλαιο – φθηνό ή ακριβό. Ακόμη και η τελευταία ανάλυση της Royal Dutch Shell παραδέχεται ότι η ηλεκτροδότηση είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων του Παρισιού για το κλίμα.
Τόσο η Ινδία όσο και η Κίνα το προηγούμενο έτος έχουν τοποθετηθεί για να επιταχύνουν την επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων. Η αυτοκινητοβιομηχανία, η ΕΕ που εισάγει πετρέλαιο, θα είναι ένας προφανής εταίρος ηλεκτροδότησης. Η Ιαπωνία, με την ηγετική της θέση στην προηγμένη αγορά μπαταριών, έχει κάθε κίνητρο να ενταχθεί. Μαζί, η Κίνα, η Ινδία, η Ευρώπη και η Ιαπωνία έχουν την κατασκευαστική επιρροή (αντιπροσωπεύουν το 65% των οχημάτων του κόσμου) και την αγοραστική δύναμη (καταναλώνουν το 35% του πετρελαίου παγκοσμίως) για να αντικαταστήσουν γρήγορα τον βρώμικο, ξεπερασμένο κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικό οχήματα.
Οι ΗΠΑ είναι απίθανο να ενταχθούν με την Κίνα και την Ινδία, αν και θα έπρεπε. Η Trump ισχυρίζεται ότι η Αμερική είναι καθαρός παραγωγός πετρελαίου και όχι καταναλωτής, παρόλο που η χώρα εξακολουθεί να διατηρεί εμπορικό έλλειμμα πετρελαίου ύψους περίπου 200 δισ . Δολαρίων , τόσο μεγάλο όσο τα συνδυασμένα εμπορικά ελλείμματα των ΗΠΑ με τον Καναδά, τη Γερμανία και την Ιαπωνία.
Ωστόσο, μια ομάδα που αποτελείται από την Κίνα, την Ινδία, την Ευρώπη και την Ιαπωνία θα μπορούσε να ασκήσει ένα πολύ ισχυρό χέρι διαπραγμάτευσης. Θα μπορούσε να καταστήσει σαφές στον ΟΠΕΚ ότι η μεταφορά βρίσκεται σε μετάβαση από το πετρέλαιο και προς την ηλεκτρική ενέργεια και ότι η μετατόπιση θα μπορούσε να είναι πιο σταδιακή εάν όλες οι πλευρές μπορούν να συμφωνήσουν σε μέτριες τιμές, για παράδειγμα $ 30 έως $ 50 το βαρέλι. Αλλά εάν ο ΟΠΕΚ πρόκειται να συνεχίσει να αυξάνει το αργό μέχρι τα $ 60, $ 80 και $ 100 το βαρέλι, τα έθνη της αντι-καρτέλ θα μπορούσαν να ενωθούν πίσω από την ταχεία ηλεκτροδότηση και πολύ περισσότερο πετρέλαιο θα παραμείνει στο έδαφος.
Είτε η έκβαση θα μειώσει τη ζήτηση πετρελαίου κατά 50 τοις εκατό ή περισσότερο μέχρι τα μέσα του αιώνα, όπως απαιτούν οι στόχοι του Παρισιού, και θα σήμαινε το τέλος της πετρελαϊκής εποχής.
Ο ΟΠΕΚ θα προωθήσει. Θεωρητικά, μπορεί να αυξήσει ή να επιταχύνει την παραγωγή πετρελαίου και τις τιμές πολύ γρήγορα – πολύ πιο γρήγορα από ό, τι οι εισαγωγείς μπορούν να ηλεκτριστούν οι μεταφορές. Ταυτόχρονα, τα μέλη του ΟΠΕΚ έχουν ισχυρό κίνητρο να αντλούν περισσότερο πετρέλαιο από την ποσόστωσή τους όταν οι τιμές είναι υψηλές. Επομένως, η σύμπραξη δυσκολεύεται να κάνει και να επιβάλει συμφωνίες. Αντίθετα, τα μέλη μιας λέσχης αγοραστών πετρελαίου θα έχουν κίνητρο να ξεπεράσουν τις δεσμεύσεις τους για ηλεκτροκίνηση προκειμένου να προσπαθήσουν να πάρουν το προβάδισμα στην αυριανή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΠΕΚ θα πληρώσει υψηλότερη τιμή αν υπερπληρωθεί το χέρι του. Μόλις οι αντίπαλοί της αποφασίσουν να επεκτείνουν την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με κίνητρα πολιτικής, η ιδιοκτησία είναι απίθανο να μειωθεί ακόμη και αν η σύμπραξη συμφώνησε αργότερα να μειώσει τις μακροπρόθεσμες τιμές του πετρελαίου.
Έτσι, ένα club του αγοραστή, εάν περιλαμβάνει ένα αρκετά μεγάλο μερίδιο καταναλωτών πετρελαίου και κατασκευαστών αυτοκινήτων, θα μπορούσε να βγει στην κορυφή. Παραμένει να δούμε αν η ανερχόμενη συνεργασία Κίνας-Ινδίας που ανακοινώθηκε αυτό το μήνα θα ευδοκιμήσει σε ένα τέτοιο πλήρες αντι-καρτέλ. Αλλά αν το κάνει, θα μπορούσε να είναι ένας γεωπολιτικός, οικονομικός και κλιματικός αλλαγής παιχνιδιού. Οι αγορές πρέπει να δίνουν προσοχή.
popek / bloomberg.com
