Στην αμόλυβδη, οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 67% της τιμής λιανικής. Η τιμή διυλιστηρίου αντιστοιχεί στο 28 % της τελικής τιμής ενώ το περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων, ανέρχεται στο 6% της τελικής τιμής. Σε απόλυτους αριθμούς, ο φόρος ανά λίτρο φτάνει στο 1 ευρώ καθώς:
- Μόνο 70 λεπτά είναι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης μετά και την πρόσφατη αύξηση που ενεργοποιήθηκε από τις αρχές του 2017.
- Ο ΦΠΑ 24%, υπολογίζεται όχι μόνο επί της διυλιστηριακής τιμής και επί του κέρδους στο στάδιο της εμπορίας αλλά και επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Είναι η γνωστή πρακτική που επιβάλλει σε πολλά προϊόντα η Ελλάδα: φόρος στον φόρο. Έτσι, ο ΦΠΑ σε ένα λίτρο, φτάνει να αντιστοιχεί στα 0,2892 ευρώ.
- Αν προστεθούν και τα διάφορα τέλη (ανταποδοτικό τέλος ρυθμιστικής αρχής ενέργειας, εισφορά ειδικού λογαριασμού πετρελαιοειδών και ειδικό τέλος δικαιωμάτων εκτέλεσης τελωνειακών εργασιών) τότε η συνολική επιβάρυνση προσεγγίζει το 1 ευρώ.
Στο πετρέλαιο κίνησης, η εικόνα είναι διαφορετική καλύτερη καθώς σε ένα λίτρο, επιβάλλονται φόροι και τέλη 0,6614 ευρώ. Αντιστοιχούν δηλαδή στο 53,04% της τιμής λιανικής η οποία την προηγούμενη εβδομάδα διαμορφωνόταν στα 1,247 ευρώ.
Να λοιπόν πώς προκύπτει η απώλεια εσόδων για το δημόσιο: για κάθε λίτρο αμόλυβδης που αντικαθίσταται από ένα λίτρο πετρελαίου κίνησης, το δημόσιο χάνει 1 ευρώ και εισπράττει 0,66 ευρώ. Άρα προκύπτει μια απώλεια 0,34 ευρώ. Επί ποιων ποσοτήτων υπολογίζονται αυτές οι απώλειες;
- Αμόλυβδη: Η κατανάλωση αμόλυβδης βενζίνης συρρικνώθηκε το 2016 για μια ακόμη χρονιά αν και με μικρότερο ρυθμό συγκριτικά με τα προηγούμενα μνημονιακά χρόνια. Οι πωλήσεις περιορίστηκαν στα 2,299 εκατομμύρια μετρικούς τόνους έναντι 2,349 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2015. Από την κατανάλωση που υπήρχε το 2010, έχει χαθεί περίπου το ένα τρίτο, ποσοστό που μεταφράζεται 1,123 εκατομμύρια τόνους. Το 2010, πρώτο μνημονιακό έτος, οι οδηγοί κατανάλωναν περίπου 3,422 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.
- Πετρέλαιο κίνησης: Το 2016 ήταν το 4ο διαδοχικό έτος αύξησης της κατανάλωσης στοιχείο που αποτυπώνει κατά κύριο λόγο τη στροφή των οδηγών προς την πετρελαιοκίνηση (σ.σ τα 6 στα 10 νέα οχήματα είναι πετρελαιοκίνητα). Από το 2016, οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης είναι μεγαλύτερες συγκριτικά με την αμόλυβδη ενώ φέτος η ψαλίδα άνοιξε ακόμη περισσότερο. Έτσι, το 2016, πουλήθηκαν 2,622 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι έναντι 2,513 εκατομμυρίων το 2015. Η αύξηση είναι συνεχής μετά το 2013 οπότε και επετράπη η είσοδος των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Τα έσοδα
Στο τετράμηνο, τα έσοδα και από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα αλλά και από τον ΦΠΑ, διαμορφώθηκαν στα 1,394 δις. ευρώ με τον στόχο για την συγκεκριμένη περίοδο να ανέρχεται στα 1,495 δις. ευρώ. Έτσι, έναντι του στόχου παρατηρούνται ήδη απώλειες 126 εκατ. ευρώ. Στο τέλος του μήνα, το υπουργείο Οικονομικών θα αναθεωρήσει τους στόχους βάσει των αναθεωρημένων προβλέψεων που έγιναν στο μεσοπρόθεσμο. Σε κάθε περίπτωση, η πτωτική τάση δύσκολα θα ανατραπεί μέσα στους επόμενους μήνες εκτός και αν αλλάξει η εικόνα λόγω τουρισμού.
ΠΗΓΗ: http://www.fpress.gr