Το υπόμνημα της ΠΟΠΕΚ στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για το λαθρεμπόριο
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (ΠΟΠΕΚ)
Αρχιμήδους 29, 7306 Ηράκλειο-Κρήτη
Τηλ.2810220885 Fax. 2810220881
Κιν. Προέδρου 6984314310
E mail: popek@popek.gr
Ηράκλειο Κρήτης, 07/03/2012
Αρ. Πρωτ. 574
Προς τη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων
Συνεδρίαση της 7ης Μαρτίου 2012
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, η Ομοσπονδία μας έχει καταθέσει κατ επανάληψη στα αρμόδια υπουργεία προτάσεις για την πάταξη ή τουλάχιστον τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και της παράνομης διακίνησης καυσίμων. Δυστυχώς αυτή η πληγή της αγοράς δεν έχει κλείσει με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει έσοδα δισεκατομμυρίων ευρώ το χρόνο, την ίδια ώρα που κόβει μισθούς και συντάξεις για να περιορίσει το έλλειμμα, και ταυτόχρονα να βλάπτονται τα συμφέροντα των καταναλωτών και χιλιάδες πρατηριούχοι να αντιμετωπίζουν αθέμιτο ανταγωνισμό από τα παράνομα κυκλώματα που εξασφαλίζουν φθηνές προμήθειες και καταφέρνουν έτσι να πουλάνε καύσιμα σε αφύσικα χαμηλές τιμές. Συχνά χαμηλότερες από τις τιμές στις οποίες αγοράζουν οι νόμιμοι βενζινοπώλες.
Νοθεία, ελλειμματικές παραδόσεις, λαθρεμπόριο με πετρέλαιο θέρμανσης ή ναυτιλιακό πετρέλαιο , εικονικές εξαγωγές είναι οι βασικές πληγές της αγοράς για τις οποίες υπάρχουν λύσεις. Η Ομοσπονδία μας έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις, τις οποίες θα σας παρουσιάσω συνοπτικά στη συνέχεια.
1. Εφαρμογή εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης. Θυμίζω εδώ την δέσμευση του πρωθυπουργού κ. Λουκά Παπαδήμου για εγκατάσταση των συστημάτων αυτών σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της αγοράς καυσίμων, ωστόσο η ισχύουσα απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης προβλέπει την εγκατάστασή τους μόνο στα πρατήρια.
2. Συνεχείς και εντατικούς ελέγχους στα πρατήρια, για τον εντοπισμό μηχανισμών καταδολίευσης των αντλιών, για ελλειμματικές παραδόσεις στους καταναλωτές. Οι έλεγχοι αυτοί ξεκίνησαν ύστερα από καταγγελίες της Ομοσπονδίας μας και συνεχίστηκαν όσο το θέμα βρισκόταν στην επικαιρότητα. Τώρα όμως διαπιστώνεται μεγάλη καθυστέρηση στους ελέγχους με αποτέλεσμα να μην προστατεύονται αποτελεσματικά τα συμφέροντα των καταναλωτών.
3. Ηλεκτρονικός έλεγχος της διαδρομής των μέσων μεταφοράς (πλοία, βυτιοφόρα, τραίνα) καυσίμων προς εξαγωγή, μέχρι του τελικού προορισμού. Η τεχνολογία παρέχει πλέον τη δυνατότητα χωρίς μεγάλο κόστος να παρακολουθείται δορυφορικά η διαδρομή κάθε φορτίου που φεύγει από τα διυλιστήρια ή τις αποθήκες των εταιριών εμπορίας.
4. Διασταύρωση των στοιχείων του ηλεκτρονικού ελέγχου της διαδρομής των μέσων μεταφοράς, με την ημερομηνία και την ώρα εξόδου των καυσίμων εξαγωγής, από τα αρμόδια τελωνεία της χώρας. Πρόσφατα δημοσιεύθηκε άρθρο του πρώην γενικού γραμματέα Εμπορίου κ. Δημήτρη Μάρδα ο οποίος διασταύρωσε τα επίσημα στοιχεία για τις εξαγωγές καυσίμων από την Ελλάδα προς τα Σκόπια με τις εισαγωγές των Σκοπίων από την Ελλάδα. Ενώ λοιπόν το 2009 δηλώθηκαν 220.000 τόνοι εξαγωγών από την Ελλάδα, τα Σκόπια δηλώνουν μόλις 12.000 τόνους εισαγωγών από την Ελλάδα. Δεν χρειάζεται να σας πω που κατέληξε η επιπλέον ποσότητα.
5. Ηλεκτρονικός έλεγχος του σημείου φόρτωσης, της διαδρομής του μέσου μεταφοράς και του σημείου παράδοσης των ναυτιλιακών καυσίμων, παράλληλα με την διασταύρωση των τελωνειακών συνοδευτικών εγγράφων. Και πάλι υπάρχει τεχνολογία για δορυφορική παρακολούθηση των πλοίων εφοδιασμού, έχουμε ακούσει και σχετικές εξαγγελίες αλλά δεν γνωρίζω να έχει εφαρμοστεί το νέο σύστημα ελέγχου.
6. Κατάργηση και κλείσιμο όλων των πρατηρίων αφορολόγητων καυσίμων της ΚΑΕ ΑΕ, που βρίσκονται στα χερσαία σύνορα της Ελλάδας. Δυστυχώς, παρά τις προειδοποιήσεις και τις διαμαρτυρίες μας το υπουργείο Οικονομικών επέτρεψε την επαναλειτουργία των πρατηρίων αυτών. Θυμίζω ότι τα πρατήρια αφορολόγητων καυσίμων έκλεισαν με απόφαση του ίδιου υπουργείου το 2006 ύστερα από τη διαπίστωση ότι μεγάλες ποσότητες αφορολόγητων καυσίμων διακινούνταν και καταναλώνονταν στην εσωτερική αγορά με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει έσοδα.
7. Εφαρμογή του Ν.3054/2002, με τον οποίο απαγορεύεται η φόρτωση και η μεταφορά καυσίμων με βυτιοφόρα οχήματα που δεν φέρουν το εμπορικό σήμα της εταιρίας για λογαριασμό της οποίας γίνεται η μεταφορά.
8. Εφαρμογή απαγόρευσης της μεταφοράς από βυτιοφόρα οχήματα, ελεύθερων και TRANZIT καυσίμων.
9. Εξίσωση του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, για την πάταξη της παράνομης διακίνησης, αφού προηγουμένως θεσπιστεί αδιάβλητος μηχανισμός επιδότησης με δίκαιο και αντικειμενικό τρόπο, κοινωνικών ομάδων με ετήσια χαμηλά εισοδήματα. Η επιδότηση να χορηγείται σε δύο δόσεις, στην αρχή και στη μέση της χειμερινής περιόδου. Το υπουργείο Οικονομικών έχει εξαγγείλει την εξίσωση των φόρων, δεν ακούμε όμως τίποτα για το θέμα του επιδόματος θέρμανσης. Ήδη η πλειοψηφία των καταναλωτών αδυνατούν να καλύψουν τις δαπάνες θέρμανσης μετά την αύξηση του φόρου που ίσχυσε κατά την τρέχουσα περίοδο με αποτέλεσμα το πετρέλαιο να ξεπεράσει σε πολλές περιοχές και το 1 ευρώ το λίτρο. Με την εξίσωση των φόρων η τιμή προβλέπεται να κυμανθεί στο 1,4 – 1,5 ευρώ το λίτρο οπότε αντιλαμβάνεστε ότι οι καταναλωτές θα αντιμετωπίσουν τεράστιο πρόβλημα. Σας καλούμε να εξετάσετε τώρα το θέμα για να μη φτάσουμε πάλι τελευταία στιγμή το φθινόπωρο, να ψάχνουμε ποιο σύστημα θα εφαρμοστεί.
(Κατά τη γνώμη μας μπορεί να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης στα 330€ ανά χιλιόλιτρο, που είναι και το ελάχιστο επιτρεπόμενο όριο από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα, όπου αν εδώ συνυπολογίσουμε την αποφορολόγηση του ΦΠΑ 23% από τους επαγγελματίες, η τιμή θα προσεγγίσει την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και έτσι με αυτόν τον τρόπο ελαχιστοποιείται το κίνητρο της παράνομης χρήσης πετρελαίου θέρμανσης από τους επαγγελματίες και όχι μόνο, με αποτέλεσμα να διασφαλίζονται τα δημόσια έσοδα ενώ παράλληλα το μέτρο αυτό θα συμβάλλει στην τόνωση της αγοράς.)
10. Έλεγχος των σημείων διάθεσης, όλων των εισαγόμενων και παραγόμενων ποσοτήτων υποκατάστατων βενζινών, όπως Μεθανόλης, Βιοαιθανόλης, Τολουόλης, κ.λ.π. Οι ουσίες αυτές εισάγονται ανεξέλεγκτα, αποτελούν όμως την πρώτη ύλη για νοθεία των καυσίμων που μειώνει τα έσοδα του Δημοσίου, επιβαρύνει τους καταναλωτές και προκαλεί προβλήματα για το περιβάλλον και την ασφάλεια των πολιτών.
11. Δημιουργία βάσης δεδομένων όλων των αδειών που προβλέπονται στον Ν.3054/2002, των εγκαταστάσεων αποθήκευσης καυσίμων (Εταιριών Εμπορίας, Πωλητών Θέρμανσης, Πρατηρίων Υγρών Καυσίμων), ως προς τον αριθμό και την χωρητικότητα των δεξαμενών τους. Να υπάρξει δηλαδή ένα μητρώο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά.
12. Απογραφή με χαρτογράφηση υπεδάφους για να καταγραφούν ο αριθμός των εγκατεστημένων δεξαμενών και η χωρητικότητα τους στα πρατήρια υγρών καυσίμων και σε εγκαταστάσεις πωλητών θέρμανσης. Αντιλαμβάνεστε ότι αν υπάρχουν κρυφές δεξαμενές ή διαφορετική χωρητικότητα από τη δηλωθείσα, κανένας έλεγχος δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός.
13. Έλεγχος συνοδευτικών παραστατικών (Τιμολόγια, Δ.Αποστολής), αν αναγράφεται πλην όλων των άλλων στοιχείων του παραλήπτη και ο αριθμός της άδειας λειτουργίας.
14. Προγραμματισμός ελέγχων καθ’ οδό σε όλα τα μέσα μεταφοράς, στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης και στα σημεία λιανικής πώλησης καυσίμων, από τα ΚΕΔΑΚ και ΣΔΟΕ σε όλη την Επικράτεια.
15. Προγραμματισμός αιφνιδιαστικών ελέγχων από ΣΔΟΕ, σε “ύποπτες” επιχειρήσεις που βρίσκονται εγκατεστημένες στην ευρύτερη περιοχή γύρω από διυλιστηριακές εγκαταστάσεις, και λιμενικές εγκαταστάσεις.
16. Να ελέγχεται η πολύ χαμηλή τιμή λιανικής πώλησης των καυσίμων που διαθέτουν τα πρατήρια αν δικαιολογείται σε σχέση με την τιμή κτήσεως και τα λειτουργικά τους έξοδα.
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, αφού σας ευχαριστήσω για τη δυνατότητα που μας δώσατε να αναπτύξουμε τις απόψεις μας για το θέμα της παράνομης διακίνησης καυσίμων, θέλω να εκφράσω την ελπίδα αυτή τη φορά η Πολιτεία να προχωρήσει στη λήψη μέτρων που θα αντιμετωπίσουν ριζικά ή τουλάχιστον θα περιορίσουν το φαινόμενο.
Με εκτίμηση
Για την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Ο Γ. Γραμματέας
Μαυράκης Χαράλαμπος Μελίδης Σπύρος