
Οι θέσεις της ΠΟΠΕΚ για την παραβατικότητα, τον ΕΦΚ στο υγραέριο, τον εκσυγχρονισμό λειτουργιών του κράτους, τις ευθύνες των προμηθευτών και μια πρόταση για την επιβίωση του κλάδου στις παραμεθόριες περιοχές
Αίτημα συνάντησης με τον νέο υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, έστειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, για να θέσουν τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο.
Συνοπτικά τα αιτήματα του κλάδου είναι:
ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Η παραβατικότητα στη διακίνηση υγρών και αερίων καυσίμων είναι προφανέστατα ένα φλέγον θέμα με τεράστιες διαστάσεις και επιπτώσεις, που σχετίζονται με την απώλεια εσόδων στα δημόσια ταμεία, με την ζημία των καταναλωτών τόσο στα οχήματά τους όσο και στο εισόδημά τους αλλά και βέβαια στην επιβίωση των οικογενειαρχών πρατηριούχων, οι οποίοι δεν μπορούν εκ των πραγμάτων να ανταγωνιστούν ούτε τα κάθε είδους παραβατικά πρατήρια, ούτε βέβαια και τα θυγατρικά πρατήρια των διυλιστηρίων, τα οποία μετέρχονται αθέμιτες πρακτικές ανταγωνισμού.
Ο πρατηριούχος εξαιτίας της άκρατης καθετοποίησης της αγοράς έχει ως κύριο ανταγωνιστή του τον ίδιο τον προμηθευτή του, οποίος συγκεντρώνει τις ιδιότητες του παραγωγού, έχοντος πρόσβαση σε απεριόριστα κεφάλαια αλλά και ισχύ στις αποφάσεις.
Διαχρονικά η Πολιτεία έχει λάβει αποτυχημένες εκ των αποτελεσμάτων νομοθετικές πρωτοβουλίες για τις οποίες η Ομοσπονδία μας είχε προειδοποιήσει.
Δυστυχώς όμως εκτός των σχεδόν μηδαμινών αποτελεσμάτων, σημαντική παράμετρος στη δυσφορία μας είναι ότι κλήθηκαν αλλά και καλούνται ακόμη οι πρατηριούχοι να πληρώνουν σημαντικά ποσά, προκειμένου να προσαρμοστούν στις άστοχες νομοθεσίες, όταν μάλιστα εξαιρείται, λανθασμένα κατά την άποψη μας, ο κλάδος μας και συγκεκριμένα ο ΚΑΔ 4730 από όλα τα Ευρωπαϊκά επιδοτούμενα προγράμματα.
Εκ του περισσού μεν, αλλά τονίζουμε ότι ο κλάδος μας είναι υποχρεωμένος και εξαναγκασμένος να μετασχηματιστεί και να εκσυγχρονιστεί, ώστε να επιβιώσει μέσω νέων δραστηριοτήτων και αυτοματοποίησης, διότι εκτός όλων των άλλων, η εξεύρεση προσωπικού είναι αδύνατη.
Σημαντικός παράγοντας στην καθίζηση επιβίωσης της λιανικής αγοράς και της αύξησης της παραβατικότητας είναι η επιβολή πλαφόν μικτού περιθωρίου κέρδους τα τελευταία τρία χρόνια, με το αδιανόητο ακόμη γεγονός μια ζημιογόνα επιχείρηση να μην μπορεί να ανεβάσει το περιθώριο κέρδους της, συντασσόμενο με το ίδιο της περιόδου του 2021.
Δεν χρειάζεται να αναφέρουμε την αύξηση κοστολογίου των επιχειρήσεών μας, διότι είναι αυτονόητο για όλους.
Ωστόσο, οι ενέργειες της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος
(ΔΑΟΕ) απέδειξαν ότι η πρότασή μας για αλλαγή του επιχειρησιακού μοντέλου ήταν επιβεβλημένη, καρποφόρα και επιτυχής έστω και για το μερίδιο 1/3 των παραβατών. Η λογική μας είναι ότι, νομοθετικές παρεμβάσεις χωρίς αποτελεσματική και εχέμυθη επιχειρησιακή δράση, δεν έχουν αποτέλεσμα.
Αποφάσεις οι οποίες λαμβάνονται χωρίς τις απόψεις των πρατηριούχων είναι καταδικασμένες σε αποτυχία. Αποτελεί για εμάς ένα ερωτηματικό το γεγονός ότι ποτέ δεν ζητήθηκε η άποψη των εκπροσώπων του κλάδου.
Από την μία πλευρά αποδείχτηκε ότι η ΔΑΟΕ (δηλαδή μια νέα Υπηρεσία) έκανε σωστή δουλειά και από την άλλη πλευρά τίθεται λογικά το ερώτημα γιατί δεν έγινε κάτι ανάλογο τόσα πολλά χρόνια και αφέθηκε η αγορά να έχει γεωμετρική αύξηση στο παραβατικό πεδίο.
Επί τη ευκαιρία οφείλουμε να σας ρωτήσουμε και να μας απαντήσετε πόσα συνολικά πρατήρια έκλεισαν εν τέλει ή πρόκειται να κλείσουν από εκείνα που αποδείχτηκε ότι κλέβουν, τα οποία σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΔΑΟΕ ξεπερνούν τα 220 στον αριθμό, ώστε να ενημερώσουμε από την πλευρά μας, τόσο τους οικογενειάρχες πρατηριούχους ως δικαίωση και ικανοποίηση, διότι δέχονται πολλά χρόνια τον αθέμιτο ανταγωνισμό, όσο και τους θιγόμενους καταναλωτές.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΜΕΘΩΡΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ: Οικονομικό πλήγμα και αιμορραγία επικρατεί στις επιχειρήσεις παραμεθόριων περιοχών και δη στα πρατήρια καυσίμων, η οποία οφείλεται στο αγεφύρωτο χάσμα απόκλισης των τιμών καυσίμων στις γειτονικές χώρες και δη στην Βουλγαρία, ιδίως τώρα που η διέλευση είναι πλήρως ελεύθερη και ανεξέλεγκτη.
Ο κλάδος μας έχει ζητήσει, είτε την άμεση Εφαρμογή της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ/27.10.2003 με την οποία επιτρέπεται σε κράτος μέλος να εφαρμόζει διαφοροποιημένα επίπεδα φορολογίας στα καύσιμα κίνησης σε ορισμένες γεωγραφικές περιοχές (Σχετ: ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ του ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ υπό στοιχεία COM(2015) 4 final 2015/0004 (NLE)/15.1.2015).
είτε την επιδότηση μέρους του ΕΦΚ καυσίμων κίνησης στις παραμεθόριες περιοχές, το ύψος της οποίας θα καθιστά ανώφελη την έξοδο σε γειτονικές χώρες, προς αναζήτηση φθηνών καυσίμων, με πρώτο δοκιμαστικό στάδιο εφαρμογής στο Νομό Ροδόπης.
Η εφαρμογή και χρήση κάρτας κατοίκου των εν λόγω περιοχών, εμβέλειας 20 χιλιομέτρων από τους συνοριακούς σταθμούς, με ειδική τιμή για συγκεκριμένη ποσότητα καυσίμων κίνησης, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, όμοιας με την επιδότηση καυσίμων fuel pass, , θα χρησιμεύσει στην ασφαλή εξαγωγή οικονομικών αποτελεσμάτων του εγχειρήματος, για την επέκταση του μέτρου και στις υπόλοιπες συνοριακές περιοχές.
Ζητάμε έστω και δοκιμαστικά να λειτουργήσει η μέθοδος επιστροφής του ΕΦΚ στους κατοίκους παραμεθόριων περιοχών. Θα μπορούσατε να εφαρμόστε την δοκιμαστική εφαρμογή επί παραδείγματι στο νομό ην Κομοτηνής .
ΜΕΙΩΣΗ ΕΦΚ ΣΤΟ ΥΓΡΑΕΡΙΟ ΣΕ ΜΕΣΟΣΤΑΘΜΙΚΗ ΤΙΜΗ (ΚΙΝΗΣΗΣ- ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ- ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ): Η πρότασή μας για την αποτελεσματική καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στο υγραέριο, την στιγμή που οι ελεγκτικές αρχές αδυνατούν!! να το ελέγξουν, είναι ο κοινός παρανομαστής, η μεσοσταθμική τιμή κίνησης- θέρμανσης και βιομηχανικού υγραερίου, ήτοι οι ΕΦΚ θέρμανσης 60 ευρώ, κίνησης 430 ευρώ και βιομηχανικού 120 ευρώ να εξομοιωθούν διαιρούμενοι διά τρία, και να οριστεί ο μέσος συντελεστής 203 ευρώ ανά τόνο, όπου αντιστοιχούν σε 11,4 λεπτά ανά λίτρο, όπου δηλαδή σε κάθε περίπτωση, είναι οικονομικότερος από τα άλλα καύσιμα.
Σημειώνουμε ότι η παραβατικότητα στην διακίνηση υγραερίου έχει ξεπεράσει το 30% και με αυτό τον τρόπο χωρίς κόστος για τον καταναλωτή, αφενός αφαιρείται το κίνητρο της λαθρεμπορίας άρα επωφελείται το κράτος των δασμών/φόρων που του αναλογούν και αφετέρου σταματάει ο αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των διακινητών, δίνοντας τη δυνατότητα στην αγορά να λειτουργήσει υγιώς.
Η μέθοδος είναι γνωστή σε όλους, και είναι η εξής: είτε εκδίδονται εικονικά παραστατικά παράδοσης σε επιχειρήσεις οι οποίες εκμεταλλεύονται το έξοδο μειώνοντας τα κέρδη τους, είτε σε ανυποψίαστους καταναλωτές υγραερίου θέρμανσης και το φτηνό πλέον υγραέριο πωλείται από τα πρατήρια. Η διαφορά αυτού του καυσίμου φτάνει τα 27 λεπτά. Εξάλλου είναι γνωστό ότι αρκετές ποσότητες κλεμμένου καυσίμου πωλούνται σε οικιακούς καταναλωτές χωρίς καθόλου παραστατικά.
ΖΗΤΑΜΕ
Την επιβολή της νομιμότητας στην αγορά μέσω επιχειρησιακών μεθόδων, όπως επιτυχώς έπραξε η ΔΑΟΕ, η οποία από ότι φαίνεται, παράκαμψε πολλούς επίορκους ελεγκτές.
Νομοθεσίες που να στοχεύουν στην πραγματική παραβατικότητα και όχι αυτές που θα εξαντλήσουν τους πρατηριούχους για την εφαρμογή τους αλλά και που θα τιμωρούν επαγγελματίες για τυχαία φυσικά φαινόμενα ή ανθρώπινα λάθη που δεν έχουν καμία σχέση με κάθε είδους φοροαποφυγή.
Να αναθεωρηθούν οι διατάξεις για την εκ νέου κοστοβόρα ογκομέτρηση των δεξαμενών, όταν δεν εμφανίζονται διαφορές στα ισοζύγια, για τις αποκλίσεις της τάξης του 0,5% στα ισοζύγια, όταν παγκοσμίως είναι αποδεκτή απόκλιση σε κάθε μετρικό όργανο +-0,5% και στις περιπτώσεις της διακίνησης καυσίμων μεσολαβούν τουλάχιστον τρία μετρικά όργανα διότι είναι πασιφανές ότι οι παραβάτες αυτά τα θέματα τα έχουν λύσει καταδολιεύοντας τα συστήματα εισροών εκροών.
Τον έλεγχο της καθετοποιημένης αγοράς και την επιβολή κανόνων ώστε να εκλείψουν οι αθέμιτες πρακτικές των διυλιστηρίων.
Την μείωση των τραπεζικών προμηθειών όπως και των εταιρικών καρτών στόλου, που σήμερα φτάνουν να λαμβάνουν πάνω από το 70% του καθαρού κέρδους μας.
Την ένταξη του κλάδου σε επιδοτούμενα προγράμματα προκειμένου να ανταπεξέλθει στις νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως επίσης προκειμένου να επιβιώσει μέσω εκσυγχρονισμού με νέους τρόπους λειτουργίας π.χ αυτοεξυπηρέτηση και νέες δραστηριότητες.
ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ: Σύμφωνα με τα νέα ηλεκτρονικά δεδομένα και την συνεργασία των δημόσιων υπηρεσιών και λειτουργιών μεταξύ τους, (παρατηρητήριο τιμών, myData στο υγραέριο, Ήφαιστος μέσω myData, διευκόλυνση στη διανομή θέρμανσης) πρέπει να προχωρήσει και το κράτος σε εκσυγχρονισμό των λειτουργειών του. Επί παραδείγματι στον κλάδο μας διατηρούνται πλατφόρμες με στοιχεία που θα μπορούσαν να συγχωνευτούν, να αντληθούν, όπως για παράδειγμα οι τιμές των καυσίμων στο παρατηρητήριο, η ΓΓΣΠΣ με το σύστημα εισροών εκροών, η επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης ΗΦΑΙΣΤΟΣ, όπως επίσης η ηλεκτρονική αποστολή των δεδομένων των τιμολόγιων υγραερίου κίνησης ώστε να ελαφρυνθούν οι ελεγκτές τελωνειακών ελέγχων από χιλιάδες ώρες άσκοπων ελέγχων.
Ένας τελωνειακός υπάλληλος θα απασχοληθεί και θα αναλωθεί για να διασταυρώσει ανά πρατήριο σε 300-400 τιμολόγια ποσότητες λίτρων σε φυσική και 15 βαθμούς θερμοκρασία, κιλά, και κωδικό διασάφησης, ενώ αυτά μπορούν κάλλιστα να συγκεντρώνονται σε ένα pdf αρχείο.
ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ:
Ο κλάδος μας έχει πολλάκις επωμιστεί τις οικονομικές συνέπειες από καθυστέρηση εφαρμογής νομοθετικών υποχρεώσεων, είτε διότι το περιθώριο εφαρμογής ήταν ασφυκτικό για να καλύψει όλη την επικράτεια, είτε λόγο καθυστέρησης από τους συνεργάτες μας.
Όλοι οι προμηθευτές μας πρέπει να καταστούν υπεύθυνοι για τα υλικά και τις υπηρεσίες που μας προμηθεύουν ή παρέχουν, ώστε να μην πέφτουν οι ευθύνες στους πρατηριούχους, που εναπόκεινται στην συνεργασία και στην υποστήριξη άνευ όρων.
Κονσόλες , εμπορικά προγράμματα, πάροχοι ηλεκτρονικής τιμολόγησης, εταιρίες καυσίμων, σφραγιστές αντλιών, λιτρομετρήσεις αντλιών, ογκομετρήσεις δεξαμενών και λοιπές υπηρεσίες ή προϊόντα πρέπει να φέρουν υπευθυνότητα, όπως υπευθυνότητα φέρουμε και εμείς στις επιχειρήσεις πρατηρίων καυσίμων που λειτουργούμε.