Παρέμβαση της ΠΟΠΕΚ στη δημόσια διαβούλευση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την Κανονιστική Παρέμβαση στον κλάδο των πετρελαιοειδών
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) με επιστολή της σχολιάζει στη δημόσια διαβούλευση τις απόψεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την Κανονιστική Παρέμβαση στον κλάδο των πετρελαιοειδών, τονίζοντας ότι παρά την εμπεριστατωμένη μελέτη την οποία ετοίμασε, η Επιτροπή δεν έλαβε υπόψην τις διάφορες στρεβλώσεις στην αγορά καυσίμου και επιχειρεί να πείσει ότι το «φαινόμενο του φτερού» είναι υπαρκτό και αληθές.
Όπως σημειώνει η ΠΟΠΕΚ «πρωτίστως, δεν αναλύετε ούτε στο ελάχιστο τις τεκμηριωμένες θέσεις μας για τον αθέμιτο ανταγωνισμό που δέχεται ο οικογενειάρχης πρατηριούχος από τις θυγατρικές εταιρίες χονδρικής πώλησης καυσίμων και τα πρατήρια ιδιοκτησίας αυτών, γεγονός που στρεβλώνει τον υγιή ανταγωνισμό και την ελεύθερη, αδέσμευτη επιχειρηματικότητα και δεν αναλύετε τις εξοντωτικές επιπτώσεις της παραβατικότητας, η οποία έχει λάβει πλέον τεράστιες και ανεξέλεγκτες διαστάσεις».
Σημαντικό ζήτημα για τον κλάδο λιανικής πώλησης καυσίμων αποτελεί η προσπάθεια αιτιολόγησης του φαινομένου του φτερού, το οποίο αποδίδει η Επιτροπή στα πρατήρια και ιδίως στα πρατήρια DODO.
Η ΠΟΠΕΚ διαπιστώνει ότι ο συντάκτης των απόψεων της Επιτροπής λαμβάνει αποσπασματικά οριακές χρονικές περιόδους, προκειμένου να ισχυροποιήσει την έωλη θέση του:
Στις 24-2-2022 η τιμή διυλιστηρίου (ΕΛΠΕ) ήταν 1,758 ευρώ / λίτρο και μέση λιανική τιμή στην Ελλάδα 1,892 ευρώ /λίτρο ήτοι το τρομερό !!! κέρδος για τις εταιρίες εμπορίας, των μεταφορικών (και των νησιών) και των πρατηριούχων των 13,4 λεπτών του ευρώ. Από αυτό το «τρομερό» κέρδος θα πληρωθεί ο φόρος προστιθέμενης αξίας ΦΠΑ 24% και η τραπεζική προμήθεια των τερματικών POS.
Δηλαδή για τους προηγούμενους τρείς εταιρίες – μεταφορείς – πρατηριούχους υπολείπεται ένα ποσοστό 5,35%, προκαλώντας μας να αναρωτηθούμε αν μη τι άλλο σε ποιο άλλο επάγγελμα υπάρχει τέτοιο τεράστιο κέρδος.
Στις 9 Μαρτίου 2024, ημερομηνία που εντέχνως, όπως φαίνεται, αποσιωπά ο συντάκτης (άραγε γιατί;) οι αντίστοιχες τιμές είναι, για τα ΕΛΠΕ 2,0 ευρώ/ λίτρο, μέση λιανική τιμή 2,053 ευρώ/ λίτρο κέρδος 5,3 λεπτά, που σημαίνει ότι το κέρδος μειώνεται κατά 8,1 λεπτά το λίτρο σε αυτή την περίοδο.
Στις 17 Μαρτίου 2024 και ενώ έχει μεσολαβήσει μία μεγάλη απότομη πτώση των διυλιστηριακών τιμών 14,8 λεπτών σε μόλις 5 εργάσιμες ημέρες, δηλαδή χρονικό περιθώριο που δεν μπορούν να αναπληρωθούν οι ποσότητες στα πρατήρια όλης της χώρας αφού υπάρχουν περιοχές που παραλαμβάνουν καύσιμα μια φορά την εβδομάδα, φαίνεται να ανεβαίνει το περιθώριο στα 21 λεπτά.
Το Δ.Σ. της ΠΟΠΕΚ δεν μπορεί να φανταστεί έστω έναν που να θεωρεί ότι κάποιος που π.χ. κερδίζει 5 λεπτά ανά λίτρο, μπορεί να κατεβάσει την τιμή κατά 14,8 λεπτά.
Η ανάλυση των δεδομένων για τον οποιονδήποτε αμερόληπτο αναγνώστη είναι η εξής:
Μετά το αρχικό (24.2.2022) περιθώριο κέρδους των 13,4 λεπτών είχαμε μία πτώση 8,1 λεπτών (17.3.2022) μειώνοντας το περιθώριο σε 5,3 λεπτά και ακολούθως από το αρχικό των 13,4 λεπτών είχαμε αύξηση (17.3.22) κατά 7,6 λεπτά, δηλαδή μεσοσταθμικά η αύξηση είναι μικρότερη. Παρά το γεγονός των πάρα πολύ μεγάλων διακυμάνσεων το μέσο περιθώριο κέρδους στις 24.3.2022 στη χώρα γίνεται 12,5 λεπτά.
Σε ότι αφορά την διακύμανση των τιμών, η ΠΟΠΕΚ γνωστοποιεί ότι διαχρονικά οι λιανικές τιμές διαμορφώνονται στα πρατήρια, σύμφωνα με την τιμή ΕΛΠΕ με χρονοκαθυστέρηση στην άνοδο και την πτώση. Επίσης είναι καταγεγραμμένο ότι στην περίοδο των ανοδικών τάσεων η χρονοκαθυστέρηση είναι μεγαλύτερη , δηλαδή η πτώση των τιμών έρχεται γρηγορότερα στον καταναλωτή από ότι η αύξηση αυτών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ημερομηνία 10.3.2022, όπου η τιμή του πετρελαίου κίνησης διυλιστηρίου είναι ίδια με την μέση λιανική της χώρας.
- Περαιτέρω ανάλυση χρήζει και η περίοδος Ιανουαρίου – Μαΐου 2022, καθώς στα τέλη Φεβρουαρίου ξέσπασε ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Το spread λιανικής για τη βενζίνη αμόλυβδη 95 οκτανίων σημειώνει σημαντική άνοδο από τα μέσα Μαρτίου, ξεπερνώντας τα […] ευρώ, ενώ σταδιακά αποκλιμακώνεται επιστρέφοντας στα επίπεδα μεταξύ […] και […] ευρώ έως τον Μάιο 2022. Αυτό συνέβη διότι οι τιμές λιανικής αυξήθηκαν περισσότερο σε σχέση με τις τιμές χονδρικής. Συγκεκριμένα, ενώ οι τιμές χονδρικής την 17.3.2022 αυξήθηκαν σε σχέση με την 24.2.2022, ημερομηνία έναρξης του πολέμου στην Ουκρανία, κατά […]%, οι τιμές λιανικής για το ίδιο διάστημα αυξήθηκαν κατά […]%.
Σημειώνεται δε, ότι το διάστημα αυτό οι τιμές διυλιστηρίου αυξήθηκαν κατά […]%.
Αντίστοιχα, μέχρι το τέλος Μαρτίου 2022 (31.3.2022) σε σχέση με τις τιμές την 24.2.2022 οι τιμές διυλιστηρίου αυξήθηκαν κατά […]%, οι χονδρικές τιμές αυξήθηκαν κατά […]%, και οι τιμές λιανικής […]%
«Για να είμαστε ειλικρινείς ο κλάδος μας περίμενε αρκετά παραπάνω από την 300σέλιδη μελέτη σας» καταλήγει η παρέμβαση της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.