Skip to main content

Το ντεπόζιτο του Ford model T (1909-1929) και η ανάπτυξη των πρώτων τυποποιημένων πρατηρίων καυσίμων

Mια λιγότερο γνωστή πτυχή της ιστορίας του Ford model Τ αφορά το ρόλο που διαδραμάτισε στην ανάπτυξη των πρατηρίων βενζίνης -και ο ρόλος που έπαιξαν τα πρατήρια βενζίνης στην άνοδο του αυτοκινήτου.

Tο ντεπόζιτο του Ford model T -με χωρητικότητα 10 γαλόνια (US) ή 38 λίτρα- ήταν αρχικά κάτω από το μαξιλάρι του καθίσματος του οδηγού (και αργότερα σε κυλινδρικό δοχείο πίσω από το κάθισμα). Για να το γεμίσεις, έπρεπε να σηκώσεις το μαξιλάρι και να ρίξεις τη βενζίνη σε μια τρύπα στην κορυφή του ντεπόζιτου. Προτού φτάσεις όμως στο στάδιο αυτό, έπρεπε πρώτα να επισκεφτείς ένα κατάστημα -συχνά το τοπικό παντοπωλείο –όπου έβαζες τη βενζίνη σε ένα δοχείο και, στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας ένα χωνί, την μετέφερες από το δοχείο στο ντεπόζιτο. Ήταν μια φασαριόζικη, αναποτελεσματική και τελικά μη βιώσιμη διαδικασία αν τελικά το αυτοκίνητο επρόκειτο να αντικαταστήσει το άλογο και το κάρο.

Ford model T fuel tank
πηγή: https://www.tfordworldtour.org/modifications-to-the-model-t/

Έως το 1912, το σύστημα αυτό είχε αντικατασταθεί σε μεγάλο βαθμό από αντλίες που εγκαταστάθηκαν στα πεζοδρόμια από μικρούς επιχειρηματίες, οι οποίοι αγόραζαν βενζίνη από χονδρεμπόρους. Χρησιμοποιούσαν στόμια που είχαν φτιαχτεί έτσι ώστε να χωράνε στο άνοιγμα της δεξαμενής καυσίμων του δημοφιλούς Ford model T, δημιουργώντας, έτσι, μια τυποποίηση που εξασφάλιζε ότι όλα τα στόμια και όλες οι δεξαμενές θα είναι συμβατά το ένα με το άλλο.

vintage pump filtered gasoline
Tυποποιημένη αντλία βενζίνης

Με την τυποποίηση αυτή οι μεγάλοι παραγωγοί πετρελαίου (Texaco, Shell και Esso) παραγκώνισαν τους μικρούς επιχειρηματίες και ξεκίνησαν να χτίζουν εθνικά δίκτυα πρατηρίων καυσίμων, δημιουργώντας τα αυτόνομα πρατήρια που γνωρίζουμε σήμερα.

Οι παραγωγοί πετρελαίου κατάλαβαν ότι όσο περισσότερα αυτοκίνητα ήταν στο δρόμο, τόσο περισσότερο πετρέλαιο μπορούσαν να πουλήσουν – και όσα περισσότερα βενζινάδικα μπορούσε να βρει ένας οδηγός, τόσο περισσότεροι άνθρωποι θα αισθανόταν άνετα να αγοράσουν το πρώτο τους αυτοκίνητο.

Η στρατηγική λειτούργησε: Σύμφωνα με το βιβλίο “Fill ’Er Up: The Great American Gas Station” (2007), μεταξύ 1909 και 1918, ο αριθμός των αυτοκινήτων στους αμερικανικούς δρόμους αυξήθηκε από 312.000 σε 6,2 εκατομμύρια.

* με στοιχεία από το Bloomberg και το capital.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!