| I | ,

Εκτόξευση τιμών καυσίμων στην Ιταλία

Με στοιχεία από το EURACTIV και το ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η βενζίνη στην Ιταλία έφθασε να κοστίζει έως και 2,5 ευρώ μετά την ολοκλήρωση των μειώσεων φόρων που είχε κάνει η κυβέρνηση Ντράγκι.

Η τιμή στην αντλία της βενζίνης, του ντίζελ και του υγραερίου είναι το άθροισμα τριών συνιστωσών: το καθαρό κόστος του καυσίμου, ο πάγιος ειδικός φόρος κατανάλωσης και ο ΦΠΑ 22%. Πλέον, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης βαρύνει και πάλι σχεδόν 55% στο τελικό κόστος συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ της βενζίνης και του ντίζελ.

Από τον Ιανουάριο του 2023, στην πραγματικότητα, τα καύσιμα έχουν υψηλότερη τιμή, καθώς η κεντροδεξιά κυβέρνηση υπό την ηγεσία της Τζόρτζια Μελόνι (Αδέλφια της Ιταλίας/Ecr) δεν ανανέωσε την έκπτωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης που εισήγαγε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Τον Μάρτιο του 2022, ο πρώην πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι εισήγαγε έκπτωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης καυσίμων με στόχο τη μείωση της τιμής στην αντλία της βενζίνης, του ντίζελ, του υγραερίου και του μεθανίου για αυτοκίνητα. Με την κατάργηση της έκπτωσης, η οποία κόστισε στο κράτος εκατομμύρια ευρώ, οι τιμές αυξήθηκαν αυτόματα.

Τα κερδοσκοπικά φαινόμενα από την πλευρά των εμπόρων λιανικής φαίνεται επίσης ότι επιδείνωσαν την κατάσταση και προκάλεσαν αύξηση των τιμών.

Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι μίλησε ανοιχτά για κερδοσκοπία στις τιμές της βενζίνης και πρόσθεσε, όσον αφορά τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης: «Θα μιλήσουμε με την πρωθυπουργό, (…) υπάρχει κάποιος που νομίζει ότι είναι έξυπνος», είπε αναφερόμενος στους λιανοπωλητές.

Ο Αντόλφο Ούρσο, υπουργός Επιχειρήσεων και Made in Italy, ζήτησε συνεχή παρακολούθηση των τιμών και ανακοίνωσε ότι θα συναντηθεί με τις ενώσεις καταναλωτών την επόμενη εβδομάδα, ενώ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας, Τζιλμπέρτο Πισέτο Φρατίν, έκανε λόγο για «κερδοσκοπία» για τιμές άνω των 2 ευρώ ανά λίτρο και ανακοίνωσε κυβερνητική παρέμβαση για τη συγκράτηση των τιμών.

Πηγές του Υπουργείου Οικονομίας επιβεβαίωσαν στο πρακτορείο Ansa ότι ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Υπουργός Οικονομίας Τζανκάρλο Τζορτζέτι έδωσε εντολή στις οικονομικές αρχές να παρακολουθούν την κατάσταση ώστε να αποτραπεί η κερδοσκοπία με τις τιμές των καυσίμων στους δρόμους και τους αυτοκινητόδρομους. Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των ελέγχων, ώστε να εξακριβωθούν οι λόγοι της αύξησης των τιμών και οι υπεύθυνοι.

Η Figisc, ένα από τα συνδικάτα που εκπροσωπούν τα πρατήρια καυσίμων στην Ιταλία, χαρακτήρισε τις κατηγορίες για διόγκωση των τιμών των καυσίμων «fake news», υποστηρίζοντας ότι η αύξηση των τιμών αντιστοιχεί ακριβώς στην αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Assoutenti, Φούριο Τρούτσι, οι τιμές των καυσίμων στην Ιταλία είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη λόγω της «ανώμαλης φορολογίας» που θέτει σε μειονεκτική θέση τους Ιταλούς αυτοκινητιστές.

«Αναρωτιόμαστε αν η πρωθυπουργός Μελόνι γνωρίζει αυτούς τους αριθμούς και αν σκοπεύει να παρέμβει για να αποφύγει μια νέα οικονομική έκτακτη ανάγκη που αναπόφευκτα θα έχει βαριές άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στις οικογένειες και τις επιχειρήσεις», πρόσθεσε ο Τρούτσι.

Τελικά, μόλις χθες η κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι ενέκρινε ειδικό διάταγμα, με αναφορά στη διαφάνεια της αγοράς των καυσίμων. Όπως μεταδίδουν τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης, θα συνεχίσει να παρακολουθείται σε καθημερινή βάση η μεταβολή των σχετικών τιμών.

Αποφασίστηκε επίσης η υποχρεωτική ανάρτηση της μέσης τιμής των καυσίμων σε κάθε πρατήριο της χώρας, με κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Παράλληλα, για το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις θα μπορούν να προσφέρουν σε κάθε εργαζόμενο κουπόνια βενζίνης ύψους έως και 200 ευρώ.

Ο Ιταλός υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας, Τζιλμπέρτο Πικέτο Φρατίν, δήλωσε στη δημόσια τηλεόραση Rai ότι «τις επόμενες ημέρες αναμένεται σταθεροποίηση των τιμών βενζίνης και ντίζελ». «Όταν υπερβαίνουν, όμως, τα 2 ευρώ το λίτρο, θα πρέπει να δίδονται συγκεκριμένες εξηγήσεις», πρόσθεσε ο Ιταλός υπουργός.

Η ιταλική κυβέρνηση, μετά από μεγάλο προβληματισμό, δεν πρόκειται επί του παρόντος να εγκρίνει νέα μείωση των κρατικών φόρων στα καύσιμα. Όπως εξήγησε ο αρμόδιος υπουργός για τις σχέσεις με το κοινοβούλιο, Λούκα Τσιριάνι, «πρόκειται για πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα και στην παρούσα φάση, οι συγκεκριμένοι πόροι χρησιμοποιούνται για την αύξηση των κατώτερων συντάξεων και τη μείωση των φόρων που πληρώνουν οι εργαζόμενοι». Η «έκπτωση» των κρατικών φόρων στα καύσιμα έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2022.

Τα στοιχεία που έχει συλλέξει η ιταλική οικονομική αστυνομία, ύστερα από ελέγχους σε χιλιάδες πρατήρια βενζίνης της χώρας, θα αποσταλούν επίσης στην Εθνική Αρχή για το Αδιάβλητο του Ανταγωνισμού και της Αγοράς, με στόχο να διαπιστωθεί αν υπήρξε παραβίαση της ισχύουσας νομοθεσίας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!