Skip to main content
| I | ,

Εκτόξευση τιμών καυσίμων στην Ιταλία

Με στοιχεία από το EURACTIV και το ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η βενζίνη στην Ιταλία έφθασε να κοστίζει έως και 2,5 ευρώ μετά την ολοκλήρωση των μειώσεων φόρων που είχε κάνει η κυβέρνηση Ντράγκι.

Η τιμή στην αντλία της βενζίνης, του ντίζελ και του υγραερίου είναι το άθροισμα τριών συνιστωσών: το καθαρό κόστος του καυσίμου, ο πάγιος ειδικός φόρος κατανάλωσης και ο ΦΠΑ 22%. Πλέον, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης βαρύνει και πάλι σχεδόν 55% στο τελικό κόστος συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ της βενζίνης και του ντίζελ.

Από τον Ιανουάριο του 2023, στην πραγματικότητα, τα καύσιμα έχουν υψηλότερη τιμή, καθώς η κεντροδεξιά κυβέρνηση υπό την ηγεσία της Τζόρτζια Μελόνι (Αδέλφια της Ιταλίας/Ecr) δεν ανανέωσε την έκπτωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης που εισήγαγε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Τον Μάρτιο του 2022, ο πρώην πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι εισήγαγε έκπτωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης καυσίμων με στόχο τη μείωση της τιμής στην αντλία της βενζίνης, του ντίζελ, του υγραερίου και του μεθανίου για αυτοκίνητα. Με την κατάργηση της έκπτωσης, η οποία κόστισε στο κράτος εκατομμύρια ευρώ, οι τιμές αυξήθηκαν αυτόματα.

Τα κερδοσκοπικά φαινόμενα από την πλευρά των εμπόρων λιανικής φαίνεται επίσης ότι επιδείνωσαν την κατάσταση και προκάλεσαν αύξηση των τιμών.

Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι μίλησε ανοιχτά για κερδοσκοπία στις τιμές της βενζίνης και πρόσθεσε, όσον αφορά τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης: «Θα μιλήσουμε με την πρωθυπουργό, (…) υπάρχει κάποιος που νομίζει ότι είναι έξυπνος», είπε αναφερόμενος στους λιανοπωλητές.

Ο Αντόλφο Ούρσο, υπουργός Επιχειρήσεων και Made in Italy, ζήτησε συνεχή παρακολούθηση των τιμών και ανακοίνωσε ότι θα συναντηθεί με τις ενώσεις καταναλωτών την επόμενη εβδομάδα, ενώ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας, Τζιλμπέρτο Πισέτο Φρατίν, έκανε λόγο για «κερδοσκοπία» για τιμές άνω των 2 ευρώ ανά λίτρο και ανακοίνωσε κυβερνητική παρέμβαση για τη συγκράτηση των τιμών.

Πηγές του Υπουργείου Οικονομίας επιβεβαίωσαν στο πρακτορείο Ansa ότι ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Υπουργός Οικονομίας Τζανκάρλο Τζορτζέτι έδωσε εντολή στις οικονομικές αρχές να παρακολουθούν την κατάσταση ώστε να αποτραπεί η κερδοσκοπία με τις τιμές των καυσίμων στους δρόμους και τους αυτοκινητόδρομους. Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των ελέγχων, ώστε να εξακριβωθούν οι λόγοι της αύξησης των τιμών και οι υπεύθυνοι.

Η Figisc, ένα από τα συνδικάτα που εκπροσωπούν τα πρατήρια καυσίμων στην Ιταλία, χαρακτήρισε τις κατηγορίες για διόγκωση των τιμών των καυσίμων «fake news», υποστηρίζοντας ότι η αύξηση των τιμών αντιστοιχεί ακριβώς στην αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Assoutenti, Φούριο Τρούτσι, οι τιμές των καυσίμων στην Ιταλία είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη λόγω της «ανώμαλης φορολογίας» που θέτει σε μειονεκτική θέση τους Ιταλούς αυτοκινητιστές.

«Αναρωτιόμαστε αν η πρωθυπουργός Μελόνι γνωρίζει αυτούς τους αριθμούς και αν σκοπεύει να παρέμβει για να αποφύγει μια νέα οικονομική έκτακτη ανάγκη που αναπόφευκτα θα έχει βαριές άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στις οικογένειες και τις επιχειρήσεις», πρόσθεσε ο Τρούτσι.

Τελικά, μόλις χθες η κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι ενέκρινε ειδικό διάταγμα, με αναφορά στη διαφάνεια της αγοράς των καυσίμων. Όπως μεταδίδουν τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης, θα συνεχίσει να παρακολουθείται σε καθημερινή βάση η μεταβολή των σχετικών τιμών.

Αποφασίστηκε επίσης η υποχρεωτική ανάρτηση της μέσης τιμής των καυσίμων σε κάθε πρατήριο της χώρας, με κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Παράλληλα, για το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις θα μπορούν να προσφέρουν σε κάθε εργαζόμενο κουπόνια βενζίνης ύψους έως και 200 ευρώ.

Ο Ιταλός υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας, Τζιλμπέρτο Πικέτο Φρατίν, δήλωσε στη δημόσια τηλεόραση Rai ότι «τις επόμενες ημέρες αναμένεται σταθεροποίηση των τιμών βενζίνης και ντίζελ». «Όταν υπερβαίνουν, όμως, τα 2 ευρώ το λίτρο, θα πρέπει να δίδονται συγκεκριμένες εξηγήσεις», πρόσθεσε ο Ιταλός υπουργός.

Η ιταλική κυβέρνηση, μετά από μεγάλο προβληματισμό, δεν πρόκειται επί του παρόντος να εγκρίνει νέα μείωση των κρατικών φόρων στα καύσιμα. Όπως εξήγησε ο αρμόδιος υπουργός για τις σχέσεις με το κοινοβούλιο, Λούκα Τσιριάνι, «πρόκειται για πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα και στην παρούσα φάση, οι συγκεκριμένοι πόροι χρησιμοποιούνται για την αύξηση των κατώτερων συντάξεων και τη μείωση των φόρων που πληρώνουν οι εργαζόμενοι». Η «έκπτωση» των κρατικών φόρων στα καύσιμα έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2022.

Τα στοιχεία που έχει συλλέξει η ιταλική οικονομική αστυνομία, ύστερα από ελέγχους σε χιλιάδες πρατήρια βενζίνης της χώρας, θα αποσταλούν επίσης στην Εθνική Αρχή για το Αδιάβλητο του Ανταγωνισμού και της Αγοράς, με στόχο να διαπιστωθεί αν υπήρξε παραβίαση της ισχύουσας νομοθεσίας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!