Accessibility Tools

Skip to main content

06:50 “Κυρίαρχος του παιχνιδιού το πράσινο υδρογόνο”.

Της  Μαίρης Βενέτη, Ένας νέος ενεργειακός «πόλος» δίπλα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αρχίζει να αναπτύσσεται, εκείνος του «πράσινου» ή «καθαρού» υδρογόνου. Ο βιομηχανικός κλάδος χρησιμοποιεί σήμερα μεγάλες ποσότητες υδρογόνου, το οποίο όμως παράγεται κυρίως από το φυσικό αέριο( «γκρι» υδρογόνο). Το υδρογόνο το οποίο παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια, είναι το λεγόμενο «πράσινο υδρογόνο». Πιο συγκεκριμένα, παράγεται  μέσω ηλεκτρόλυσης από την ενέργεια των φωτοβολταϊκών που χάνεται, είτε διότι δεν απορροφάται από το δίκτυο, είτε διότι η ζήτηση τις ώρες που παράγεται είναι χαμηλή. Αν καταφέρουμε να αντικαταστήσει το υδρογόνο που χρησιμοποιείται σήμερα στη βιομηχανία, τότε θα έχουμε συμβάλλει καθοριστικά στην προσπάθεια για την απαλλαγή του πλανήτη από τις εκπομπές του άνθρακα. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το  «Πράσινο» υδρογόνο αποτελεί βασικό πυλώνα του ευρωπαϊκού «Green Deal» , ήτοι της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας με στόχο  τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50-55% έως το 2030, με απώτερο σκοπό έως το 2050 η ΕΕ να έχει καταστεί κλιματικά ουδέτερη. Ως εκ τούτου, έχει ήδη αρχίσει μια εξαιρετική κινητικότητα για τον μετασχηματισμό του τρόπου παραγωγής του, με τις  Βρυξέλλες να έχουν προχωρήσει σε πρόγραμμα επενδύσεων  ύψους από 180-470 δισ. ευρώ και διάρκειας τριάντα ετών, με την παροχή κινήτρων με στόχο την παραγωγή του. Αρχικός στόχος είναι η παραγωγή ενός εκατομμυρίου τόνων πράσινου υδρογόνου έως το 2024 και δέκα εκατομμυρίων τόνων έως το 2030. Λαμπρό δείγμα αυτής της κινητικότητας είναι το έργο NortH2, που  προβλέπει την κατασκευή αιολικών πάρκων στη Βόρεια Θάλασσα, τα οποία αναμένεται να φτάσουν σε συνολική ισχύ τα 10 GW, κάτι που θα μπορούσε να καλύψει τις τρέχουσες ανάγκες σε ηλεκτρικό ρεύμα 12,5 εκατομμυρίων νοικοκυριών στην Ολλανδία. Η κοινοπραξία των εταιρειών Gasunie, Groningen Seaports και Shell Nederland εγκαινίασε το NortH2, που αρχικά θα έχει  ισχύ 3-4 GW, και θα χρησιμοποιεί την παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή υδρογόνου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την εγκατάσταση μιας μεγάλης μονάδας ηλεκτρόλυσης στο Eemshaven, όπου η αιολική ενέργεια θα μετατρέπεται σε «πράσινο» υδρογόνο και μέσω ενός έξυπνου δικτύου μεταφοράς στις Κάτω Χώρες και στη Βορειοδυτική Ευρώπη, το παραγόμενο υδρογόνο θα μεταφέρεται στις βιομηχανίες και στους καταναλωτές. Ο παράγοντας κόστος βέβαια  εξακολουθεί να διχάζει την Ευρώπη, τόσο σε επίπεδο κρατών, όσο και επιχειρηματικά. Το κόστος του «πράσινου» υδρογόνου είναι εξαιρετικά υψηλό, σχεδόν  πενταπλάσιο του κόστους ενέργειας που παράγεται από αιολικά ή φωτοβολταϊκά  και διπλάσιο του κόστους παραγωγής του «γκρι» υδρογόνου. Γι’ αυτό και η Ε.Ε. επιδιώκει τη χρήση του σε τομείς που πρέπει να απανθρακοποιηθούν άμεσα,  αλλά δεν μπορεί να επιτευχθεί ο μετασχηματισμός τους με τον ηλεκτρισμό, όπως στις μεταφορές τα μεγάλα φορτηγά, τα πλοία και τομείς της βιομηχανίας όπως τα χαλυβουργεία. Η ανάπτυξη και η χρήση πάντως μιας αξιακής αλυσίδας καθαρού υδρογόνου, θα προσφέρει στην Ευρώπη πρωτοπορία σε παγκόσμιο επίπεδο και  υπεροχή στις καθαρές τεχνολογίες». Στο παιχνίδι και οι  ΗΠΑ Οι επενδύσεις των Αμερικανών παραγωγών στις ΑΠΕ μπορεί να μη  βρίσκονται στην ίδια κλίμακα με αυτή των Ευρωπαίων, όμως , η ανάγκη για μεγάλη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε απομακρυσμένες περιοχές στρέφει το ενδιαφέρον τους στην αιολική και ηλιακή ενέργεια. Ο νέος υποψήφιος μάλιστα για το προεδρικό χρίσμα των Δημοκρατικών – και βάση των δημοσκοπήσεων με σοβαρές πιθανότητες εκλογής-  Joe Biden έχει αφιερώσει ένα μεγάλο μέρος της καμπάνιας του για μια νέα «Πράσινη Συμφωνία». Σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας, περίπου το ένα τέταρτο των εκπομπών CO2 στις  ΗΠΑ προέρχεται σήμερα από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, το 40% οποίας  προέρχεται από πηγές χωρίς άνθρακα. Ο Biden έχει δεσμευτεί να φτάσει αυτό το ποσοστό στο 100% μέχρι το 2035,  επενδύοντας  2 τρισ. δολάρια  και συμβάλλοντας όχι μόνο στην αντιμετώπιση  της κλιματικής αλλαγής αλλά και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τα «πράσινα» όμως σχέδια του Biden προϋποθέτουν επέκταση  της χωρητικότητας των ηλιακών και αιολικών πάρκων, την πρόσθετη δημιουργία νέων, υδροηλεκτρικές εγκαταστάσεις, αλλά πάνω από όλα  τη μαζική υιοθέτηση τεχνολογιών αποθήκευσης ενέργειας. Επίσης προϋποθέτει το λεγόμενο «πράσινο υδρογόνο» το οποίο τροφοδοτεί σήμερα λιγότερο από το 1% των ενεργειακών αναγκών του κόσμου, να ανεβάσει το μερίδιο του στο 24%. Στόχος όχι ανέφικτος αρκεί να επεκτείνουμε το χρονικό διάστημα προσαρμογής έως το  2050. Μέχρι τότε και σύμφωνα με το Bloomberg,  το υδρογόνο από όλες τις πηγές θα μπορούσε πράγματι  να καλύψει το 24% των ενεργειακών αναγκών του κόσμου, ενώ η τιμή του θα μπορούσε να μειωθεί σε μόλις 1 δολάριο ανά χιλιόγραμμο σε μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές, καθιστώντας το ανταγωνιστικό έναντι ακόμη και των ορυκτών καυσίμων. Εν τω μεταξύ έως την πολυπόθητη ημερομηνία-στόχο του 2035, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ, το δίκτυο των ΗΠΑ θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει υπάρχουσες τεχνολογίες – ηλιακά, αιολικά, πυρηνικά, υδροηλεκτρικά φράγματα και μπαταρίες -για να τροφοδοτήσει το 90% των αναγκών ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό το extra 10% που δεν καλύπτεται από τις υπάρχουσες τεχνολογίες θα μπορούσε να καλυφθεί από το «πράσινο υδρογόνο»;
O Jim Robo, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στον NYSE NextEra Energy πιστεύει πως υπάρχει μια ευκαιρία τα επόμενα 10 χρόνια να εκτοπιστεί αυτό το 10% των εκπομπών άνθρακα από τον ηλεκτρικό τομέα, κατασκευάζοντας υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές. Οι εταιρείες που επενδύουν σ’ ένα νέο μέλλον Σε όλον τον πλανήτη ιδιωτικές και κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες διαθέτουν τεράστια κονδύλια προκειμένου να διερευνήσουν, πώς το πράσινο υδρογόνο θα  βοηθήσει στη μετάβαση στο νέο ενεργειακό μοντέλο χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Η Σαουδική Αραβία, στην προσπάθεια της να μετασχηματίσει την οικονομία της με όχημα  την κρατική εταιρεία Saudi Aramco, στρέφεται επίσης στο υδρογόνο, αναπτύσσοντας παράλληλα και με ταχύτατους ρυθμούς  υποδομές ΑΠΕ. Πιλοτικά projects υδρογόνου αναπτύσσονται στην Κίνα –όπως η μετατροπή του Rugao σε πόλη υδρογόνου. Στην Κίνα επίσης όπως και στις ΗΠΑ, εταιρείες κατασκευάζουν  ταμιευτήρες αποθήκευσης υψηλής πίεσης υδρογόνου, που  μεταφέρονται με ασφάλεια όπως το πετρέλαιο ή αναπτύσσουν χιλιάδες χιλιόμετρα αγωγών μόνο για υδρογόνο. Η Αυστραλία προχωρεί στην παραγωγή υδρογόνου  με στόχο να μεταβεί από το LNG στην εξαγωγή υδρογόνου, ενώ η Κομισιόν στις 8 Ιουλίου ανακοίνωσε τη σύσταση της Clean Hydrogen Alliance, στο πλαίσιο της οποίας πρόκειται να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να εργαστούν από κοινού δημόσιοι οργανισμοί, ερευνητικά κέντρα, κορυφαίες εταιρείες της βιομηχανίας καυσίμων, καθώς επίσης και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Ενδεικτικό του πόσο αγκαλιάζει η αγορά την προοπτική του «πράσινου» υδρογόνου είναι ότι  η Enel μαζί με άλλους κολοσσούς της αγοράς όπως οι EDP, Iberdrola, Vestas, κ.α και με τις ενώσεις για την ηλιακή και αιολική ενέργεια SolarPower Europe και WindEurope, απέστειλαν επιστολή στον αντιπρόεδρο της ΕΕ, υπογραμμίζοντας τα πλεονεκτήματα του «πράσινου» υδρογόνου.
Όμως και πολλές άλλες εταιρείες επιχειρούν στον νέο ενεργειακό πόλο. Η BP και άλλες εταιρείες στη βιομηχανία πετρελαίου έχουν χρηματοδοτηθεί απευθείας από κυβερνήσεις για εγκαταστάσεις υδρογόνου. Η Siemens, η Nel Hydrogen, η Hydrogenics, McPhy, ITM κ.α.  επενδύουν σε κυψέλες καυσίμου, ήτοι συνδυάζουν υδρογόνο και οξυγόνο στην κλασική παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση. Η  Tesla, LG Chem, BASF Samsung δίνουν αγώνα δρόμου για την καλύτερη μπαταρία υδρογόνου, ενώ η Air Liquide  και η Enel επενδύουν στην  αποθήκευση υδρογόνου, με την τελευταία να ακούγεται ότι σχεδιάζει αποθήκη υδρογόνου στη Ρόδο, όπου και λειτουργεί   ήδη αιολικό πάρκο 14 μεγαβάτ. Στη νέα ενεργειακή εποχή ετοιμάζονται να μπουν και  ελληνικές επιχειρήσεις. Ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ Γιάννης Παπαθανασίου έχει μιλήσει για τη δημιουργία του πρώτου σταθμού εφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο στην Ελλάδα, ενώ ο  επικεφαλής της ΔΕΗ, κ. Γιώργος Στάσσης, στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών αναφέρθηκε στην προοπτική μετατροπής της λιγνιτικής μονάδας «Πτολεμαΐδα 5»  προκειμένου να  καίει βιομάζα ή υδρογόνο. Τα μεγάλα «πράσινα» projects των ΗΠΑ Η ΕDF Renewables  και η NV Energy υπέγραψαν αρχές Αυγούστου  συμβόλαιο για ένα από τα μεγαλύτερα έργα ηλιακής παραγωγής και  συν-αποθήκευσης στον κόσμο, το οποίο συνδυάζεται με ένα από τα μεγαλύτερα συμβόλαια ισχύος. Η EDF Renewables  υπέγραψε  22ετή συμφωνία αγοράς ενέργειας (PPA) με την NV Energy για την παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια από το ηλιακό αγρόκτημα Chuckwalla. Το φωτοβολταϊκό έργο  θα φθάνει τα 200 MW  σε συνδυασμό με σύστημα αποθήκευσης μπαταρίας τεσσάρων ωρών, ισχύος 180 MW και θα ξεπεράσει τη μεγαλύτερη εγκατάσταση αποθήκευσης μπαταριών που λειτουργεί αυτή τη στιγμή στον κόσμο, τη Hornsdale Power Reserve των 150 MW στη Νότια Αυστραλία. Η ηλιακή φάρμα Chuckwalla Solar + Storage αναμένεται να τεθεί σε σύνδεση έως το τέλος του 2023, θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας και θα παρέχει αρκετή καθαρή ηλεκτρική ενέργεια ετησίως για την τροφοδοσία 45.000 μέσων σπιτιών της Νεβάδα. Μάλιστα η NV Energy υπέβαλε πρόταση στις κρατικές ρυθμιστικές αρχές για την προσθήκη 478 MW νέας ηλιακής ενέργειας και νέας αποθήκευσης 338 MW έως το τέλος του 2023. Η καινοτομία της συγκεκριμένης συμφωνίας είναι ότι συνδυάζει παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας, έτσι ώστε  να καταστεί εφικτή η ισορροπία μεταξύ παραγωγής και ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, με αποτέλεσμα τη σταθερότητα του δικτύου και την εξομάλυνση των τιμών. Σημαντική στροφή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πραγματοποιεί  και η Chevron, ακολουθώντας τα χνάρια της ExxonMobil,  όταν το 2018 αγόρασε 500 μεγαβάτ αιολικής και ηλιακής ενέργειας από την Ørsted στο Τέξας, σε μια από τις μεγαλύτερες συμφωνίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από μια εταιρεία πετρελαίου. Η Chevron πέρσι υπέγραψε συμφωνία αγοράς ισχύος 35 ΜW με την SunPower για την τροφοδοσία του πετρελαίου της Lost Hills στην κομητεία Kern της Καλιφόρνια, ενώ εν έτη 2020 έχει βάλει σαν στόχο  να κατασκευάσει έργα ΑΠΕ, συνολικής ισχύος 500 MW, προκειμένου  να τροφοδοτήσει με καθαρή ενέργεια ορισμένες από τις παγκόσμιες εγκαταστάσεις της. Θα συνεργαστεί με την Algonquin Power & Utilities του Καναδά- πρόκειται για  έναν παγκόσμιας κλάσης προγραμματιστή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας- για να κατασκευάσει τα εργοστάσια στη λεκάνη Permian του Τέξας , του Νέου Μεξικού, καθώς και στην Αργεντινή, το Καζακστάν και τη Δυτική Αυστραλία. Τα έργα θα αναπτυχθούν από κοινού και θα ανήκουν στην Chevron και την Algonquin, με την Chevron να αγοράζει ηλεκτρική ενέργεια μέσω συμφωνιών αγοράς ενέργειας. Πρόκειται δηλαδή για μια αντίστοιχη συμφωνία με αυτή της NV Energy και της EDF Renewables. ΠΗΓΗ: liberal.gr

Motor Oil Hellas: Πράσινος στόχος για 300MW ΑΠΕ

Του Χάρη Φλουδόπουλου
Η στρατηγική του ομίλου της Motor Oil Hellas προσανατολίζεται πλέον “πιο ζεστά” στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ανέφερε χθες κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων εξαμήνου στους αναλυτές, ο αν. διευθύνων σύμβουλος Π. Τζαννετάκης.
Όπως ανέφερε ο κ. Τζαννετάκης αυτή τη στιγμή ο όμιλος δεν είναι έτοιμος να παρουσιάσει εξειδικευμένο πλάνο ανάπτυξης στον τομέα, καθώς η ΜΟΗ αυτήν την περίοδο βρίσκεται στη φάση αναδιοργάνωσης με τη δημιουργία ειδικού τμήματος  – επιχειρησιακής μονάδας,  που θα ασχολείται με την πράσινη ενέργεια, τον ηλεκτρισμό και το φυσικό αέριο.
Το συγκεκριμένο πλάνο ανάπτυξης της Motor Oil Hellas για τον τομέα των ΑΠΕ, αναμένεται να παρουσιαστεί εντός του έτους, πρόσθεσε ο ίδιος. “Φιλοδοξία μας είναι τα επόμενα 2 έως 3 χρόνια να ξεπεράσουμε τα 300MW ΑΠΕ και αυτό είναι ένα εφικτό πλάνο”, τόνισε ο αν. διευθύνων σύμβουλος του ομίλου. Πάντως όπως τόνισε, πέραν των γνωστών συμφωνιών και τις πρόσφατες εξαγορές στον τομέα των φωτοβολταϊκών και των αιολικών, αυτή τη στιγμή ο όμιλος δεν έχει στα σκαριά κάποιο νέο σημαντικό deal για τον τομέα των ΑΠΕ.
Ο κ. Τζαννετάκης αναφερόμενος στην πορεία του ομίλου στο εξάμηνο του έτους στάθηκε στις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και το αρνητικό ρεκόρ στα περιθώρια διύλισης που επηρέασε αρνητικά τις επιδόσεις. Σημείωσε ωστόσο ότι ο όμιλος επέδειξε σημαντική ευελιξία απέναντι στις αρκετά δύσκολες συνθήκες και τις προκλήσεις του περιβάλλοντος της αγοράς. Ο ίδιος ανέφερε ότι καταγράφηκε σημαντική μείωση των πωλήσεων των καυσίμων κίνησης, η οποία εν μέρει αντισταθμίστηκε από την αύξηση των πωλήσεων του πετρελαίου θέρμανσης, εξαιτίας της παράτασης της σεζόν διανομής. Τέλος σε ό,τι αφορά στο τρίτο τρίμηνο ο αναπληρωτής CEO του ομίλου ανέφερε ότι αυτό είναι πιο ασθενές από το δεύτερο, ενώ παρατηρούνται διακυμάνσεις στα περιθώρια διύλισης. ΠΗΓΗ: capital.gr

Η υποδομή πλήρωσης υδρογόνου επεκτείνεται στις Κάτω Χώρες

Η AECOM, η Nel Hydrogen και η Antea Group συνεργάζονται για την ανάπτυξη δημόσιων σταθμών πλήρωσης υδρογόνου σε τοποθεσίες της Shell. Η Shell συνεργάζεται με την AECOM, τη Nel Hydrogen και την Antea Group για την επέκταση του δικτύου σταθμών πλήρωσης υδρογόνου στις Κάτω Χώρες, αναφέρει το ttm.nl. Η συμφωνία συνεργασίας καθιερώνει την κατασκευή δημόσιων σταθμών πλήρωσης υδρογόνου σε τοποθεσίες της Shell. Ο πρώτος σταθμός πλήρωσης υδρογόνου είναι ήδη υπό κατασκευή στο σταθμό Shell Den Ruygenhoek, δίπλα στον αυτοκινητόδρομο Α4 κοντά στο αεροδρόμιο Schiphol. Η δεύτερη τοποθεσία βρίσκεται στην κατάσταση προγραμματισμού και θα ανοίξει τις πόρτες της σύντομα στο σταθμό Shell Westpoort, κοντά στην ομώνυμη έξοδο του αυτοκινητόδρομου Α4. ΠΟΠΕΚ / Popek.gr

Χαμηλό” 25 ημερών για το πετρέλαιο, στα “απόνερα” του τυφώνα Laura

Πτωτικά κινήθηκαν την Τετάρτη οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, με εκείνη του αργού στις ΗΠΑ να πλησιάζει σε χαμηλό ενός μήνα, κυρίως λόγω μιας πρόσκαιρης πτώσης στα αποθέματα και στην παραγωγή, ενώ η δραστηριότητα στον Κόλπο του Μεξικού, ο οποίος επλήγη από τον τυφώνα Laura, ανακάμπτει δυναμικά.
Τα στοιχεία για την πτώση των αποθεμάτων που έδωσε η Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών του υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ “δεν προκαλούν έκπληξη”, καθώς οι επιπτώσεις του τυφώνα ήταν βαρύτερες για το αργό και για την βενζίνη σε σχέση με εκείνες που αναμένονταν αρχικά, τονίζει ο Tariq Zahir, στέλεχος στην Tyche Capital Advisors, μιλώντας στον ιστότοπο MarketWatch.
Η EIA ανακοίνωσε νωρίτερα σήμερα πτώση των αποθεμάτων αργού των ΗΠΑ κατά 9,4 εκατ. βαρέλια την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 28 Αυγούστου. Σε έρευνα της S&P Global Platts, αναλυτές ανέμεναν πτώση μόλις 1,2 εκατ. δολ. Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Πετρελαίου κατέγραψε την Τρίτη πτώση 6,4 εκατ. βαρελιών. Η συνολική παραγωγή αργού στις ΗΠΑ εμφανίστηκε μειωμένη κατά 1,1 εκατ. βαρέλια την περασμένη εβδομάδα, συγκεκριμένα στα 9,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Η πτώση συμπίπτει με την διακοπή της παραγωγής λόγω του τυφώνα, νωρίς το πρωί της 27ης Αυγούστου. Το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, πετρέλαιο τύπου Brent παράδοσης Νοεμβρίου, έχασε 1,15 δολάρια ή 2,5%, στα 44,43 δολάρια το βαρέλι ενώ, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, το αμερικανικό αργό τύπου WTI παράδοσης Οκτωβρίου, απώλεσε 1,25 δολ. ή 2,9%, κλείνοντας στα 41,51 δολάρια το βαρέλι. Πρόκειται για το χαμηλότερο κλείσιμό του από τις 7 Αυγούστου, σύμφωνα με στοιχεία της FactSet. ΠΗΓΗ: capital.gr

Motor Oil: Συναλλαγές της Οptima Βank

Η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ, σύμφωνα με τους Ν. 3556/2007 και 3606/2007, ανακοινώνει ότι η Τράπεζα OPTIMA BANK A.E. την ενημέρωσε ότι πραγματοποίησε τις εξής συναλλαγές:

Ημερομηνία
Συναλλαγή Ποσότητα Χρηματοπιστωτικό Μέσο Αξία (σε ΕΥΡΩ)
01/09/2020 Πώληση 3.894 Μετοχές ΜΟΗ (ΚΟ)  46.212,94
01/09/2020 Αγορά 1.269 Μετοχές ΜΟΗ (ΚΟ)  15.061,33
01/09/2020 Αγορά 29 ΣΜΕ ΜΟΗ ΣΕΠ 2020 34.401,00
01/09/2020 Πώληση 1 ΣΜΕ ΜΟΗ ΣΕΠ 2020 1.185,00

Η Τράπεζα OPTIMA BANK A.E. πραγματοποίησε τις ανωτέρω συναλλαγές λόγω της Ειδικής Διαπραγμάτευσης που έχει αναλάβει στην αγορά παραγώγων σε Συμβόλαια Μελλοντικής Εκπλήρωσης (ΣΜΕ) με υποκείμενο τίτλο την μετοχή της  ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε.

Η γνωστοποίηση εκ μέρους της Τράπεζας OPTIMA BANK A.E. προς την Εταιρία και ακολούθως η ανακοίνωση της Εταιρίας προς τις αρχές της Κεφαλαιαγοράς, γίνεται επειδή ο κ. Πέτρος Τζαννετάκης  είναι μη εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. της Τράπεζας OPTIMA BANK A.E., ενώ κατέχει τη θέση του εκτελεστικού μέλους του Δ.Σ. της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε.      

Ο κ. Πέτρος Τζαννετάκης είναι πρόσωπο υπόχρεο να γνωστοποιεί τις χρηματιστηριακές συναλλαγές του με αντικείμενο μετοχές εκδόσεως ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε. (άρθρο 19 του Κανονισμού ΕΕ 596/2014).

Μαρούσι, 02 Σεπτεμβρίου 2020

Το Διοικητικό Συμβούλιο

Δύο νέοι σταθμοί υδρογόνου στις Κάτω Χώρες

Η Holthausen και η Resato International συνεργάζονται για να ανοίξουν δύο νέους σταθμούς πλήρωσης υδρογόνου στο Γκρόνινγκεν και το Άμστερνταμ. Οι εταιρείες Βόρειας Ολλανδίας Holthausen και Resato International έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους για την περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας υδρογόνου στις Κάτω Χώρες με το άνοιγμα δύο νέων σταθμών πλήρωσης υδρογόνου στις βόρειες περιοχές. Ελαφριά και βαρέα επαγγελματικά οχήματα υδρογόνου θα μπορούν να ανεφοδιάζουν σε καύσιμα στους δημόσιους σταθμούς ανεφοδιασμού που βρίσκονται στο Γκρόνινγκεν στα μέσα του 2021 και στο Άμστερνταμ στα τέλη του 2021. Με την υλοποίηση αυτών των δύο πρατηρίων καυσίμων στις Κάτω Χώρες, οι εταιρείες σκοπεύουν να δημιουργήσουν το έδαφος για την ανάπτυξη ενός ολλανδικού εθνικού δικτύου σταθμών πλήρωσης υδρογόνου. «Ξεκινήσαμε στο Βορρά και αναζητούμε συνεργασίες σε όλη την Ολλανδία. Η Resato ήταν συνεργάτης από την αρχή και εκφράζουμε την εκτίμησή μας για αυτήν τη βόρεια συνεργασία, έχοντας επίσης αυτούς τους σταθμούς ανεφοδιασμού που έχουν κατασκευαστεί από αυτούς προκειμένου να συμβάλουν στην πλήρωση υδρογόνου. Ολλανδία, “λέει ο Max Holthausen, COO της Holthausen Clean Technology. “Εκτός από τη συνεργασία και τη θετική συμβολή για την BV Nederland, θέτουμε επίσης” μελλοντικά αποδεικτικά στοιχεία “σταθμούς πλήρωσης υδρογόνου υψηλής χωρητικότητας όπου απαιτούνται οι πλέον αναδυόμενες (βαρύτερες μεταφορές) αγορές. Με τους δημόσιους σταθμούς ανεφοδιασμού στο Βέλγιο και τη Γερμανία να είναι ήδη σε σύμβαση, Αυτό είναι μια επιπλέον ώθηση για εμάς “, σχολιάζει ο Gerard Schuiringa, Διευθυντής Πωλήσεων Περιοχής Hydrogen στο Resato. Ο ηγέτης της αγοράς Resato λειτουργεί ένα δίκτυο εννέα σταθμών πλήρωσης υδρογόνου στις Κάτω Χώρες. ΠΟΠΕΚ / Popek.gr

Εβδομαδιαία κέρδη της τάξης του 1,5% για το αργό (29/8/2020)

Πτωτικά έκλεισε την Παρασκευή το πετρέλαιο, καταγράφοντας ωστόσο κέρδη σε διάστημα εβδομάδας, μία ημέρα αφότου ο τυφώνας Λάουρα χτύπησε τον Κόλπο του Μεξικού, ως καταιγίδα κατηγορίας 4, χωρίς ωστόσο να προκαλέσει εκτεταμένες ζημιές στην “καρδιά” της βιομηχανίας διύλισης των ΗΠΑ.

Σημειώνεται ότι τα πέντε διυλιστήρια πετρελαίου του Τέξας που έκλεισαν πριν την έλευση του τυφώνα, σχεδιάζουν να επαναλειτουργήσουν σύντομα, ωστόσο δύο μεγάλα διυλιστήρια κοντά στη Λίμνη Τσαρλς μπορεί να χρειαστούν περισσότερο χρόνο έως ότου ξεκινήσουν εκ νέου εξαιτίας των διακοπών ρεύματος και ενδεχόμενων σημαντικών ζημιών από την καταιγίδα, σύμφωνα με άρθρο της S&P Global Platts

“Η έλλειψη αναφορών για σημαντικές ζημιές σε διυλιστήρια θα επιτρέψει στη βιομηχανία πετρελαίου να ανακάμψει σύντομα”, ανέφερε ο Phil Flynn, ανώτερος αναλυτής της αγοράς αργού της The Price Futures Group, σε έκθεσή του την Παρασκευή. 

Πρόσθεσε δε ότι “παρότι τα διυλιστήρια ενδέχεται να παραμείνουν κλειστά για εβδομάδες, θα αξιοποιήσουν αυτήν την ευκαιρία για εργασίες συντήρησης, και έτσι μετά μια εποχιακή αδυναμία των τιμών, το πετρέλαιο θα πρέπει να συνεχίσει τη μακροπρόθεσμη ανοδική του τάση”.

Έτσι, την Παρασκευή το αργό τύπου West Texas Intermediate “έχασε” 7 σεντς ή 0,2% και έκλεισε στα 42,97 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, σε εβδομαδιαία βάση το αμερικανικό αργό κατέγραψε κέρδη 1,5%, σημειώνοντας την τέταρτη διαδοχική εβδομάδα ανόδου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Dow Jones Market Data.

Πτωτικά κινήθηκε και το πετρέλαιο τύπου brent, που αποτελεί και παγκόσμιο σημείο αναφοράς, με το συμβόλαιο Οκτωβρίου να υποχωρεί κατά 4 σεντς ή 0,09% και να κλείνει στα 45,05 δολάρια το βαρέλι, εν όψει τη λήξης του συμβολαίου την προσεχή Δευτέρα. Σε διάστημα εβδομάδας το brent επίσης σημείωσε κέρδη, της τάξης του 1,6%.

ΠΗΓΗ: capital.gr

ΕΛΠΕ: Μεγάλη πτώση κερδών και πωλήσεων λόγω μειωμένης ζήτησης και κατάρρευσης των διεθνών τιμών

Με σημαντικές απώλειες έκλεισε το δεύτερο τρίμηνο του έτους για τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων, καταδεικνύοντας ότι οι σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας στη διεθνή βιομηχανία πετρελαίου είχαν αντίστοιχη επίδραση και στην εγχώρια αγορά, με βασικά χαρακτηριστικά την πτώση της ζήτησης και ιστορικά χαμηλά επίπεδα στα περιθώρια διύλισης. Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσαν τα ΕΛΠΕ για το πρώτο εξάμηνο/δεύτερο τρίμηνο 2020, τα συγκρίσιμα κέρδη ΕΒΙΤDA (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) μειώθηκαν κατά 52% το β΄τρίμηνο, έναντι του αντίστοιχου περσινού, και κατά 24% σε επίπεδο α΄ εξαμήνου (2020 έναντι 2019). Αντίστοιχα μεγάλη πτώση εμφανίζεται και στα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη, της τάξεως του 70% το α΄εξάμηνο του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο 2019, ενώ αρνητικά διαμορφώθηκε το σχετικό μέγεθος το β΄τρίμηνο (-22 εκατ) έναντι 33 εκατ το β΄ τρίμηνο 2019. Τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν κατά 93% το β΄τρίμηνο, ενώ σε επίπεδο εξαμήνου εμφανίζονται ζημιές (-336 εκατ) έναντι κερδών (121 εκατ) το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Επιπλέον ο καθαρός δανεισμός αυξήθηκε το α΄ εξάμηνο του έτους κατά 25%. Η σταδιακή ανάκαμψη των τιμών αργού και προϊόντων από τα χαμηλά επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί στις αρχές του β΄τριμήνου, οδήγησε σε κέρδη από αποτίμηση αποθεμάτων ύψους 26 εκατ ευρώ, μειώνοντας μερικώς τη σημαντική απώλεια που κατέγραψε το α΄τρίμηνο και συγκρατώντας τα κέρδη EBITDA του β΄τριμήνου στα 76 εκατ, έναντι 187 εκατ το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο (-60%).

Κατάρρευση τιμών και ζήτησης λόγω πανδημίας

Χαρακτηριστική της εικόνας που διαμορφώθηκε είναι η μεγάλη μείωση τόσο των πωλήσεων (-57 στο β΄τρίμηνο, -33 στο α΄εξάμηνο 2020) όσο και των όγκων πωλήσεων διύλισης (-12% και -2%, σε επίπεδο β΄τριμήνου και α΄εξαμήνου, αντίστοιχα). Όπως είναι γνωστό οι διεθνείς τιμές του αργού κατέρρευσαν το προηγούμενο διάστημα φτάνοντας στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2003, με το πετρέλαιο brent να βρίσκεται κατά μέσο όρο στα 30 δολάρια/βαρέλι, ενώ τον περασμένο Απρίλιο υποχώρησε και κάτω από τα 20 δολάρια/βαρέλι, έχοντας σημειώσει πτώση 45 δολαριών από τις αρχές του έτους. Πάντως, από τον Μάιο παρατηρείται σταδιακή ανάκαμψη των διεθνών τιμών, σε συνέχεια της συμφωνίας των κύριων χωρών παραγωγών πετρελαίου παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ, τα περιθώρια του ντίζελ και της βενζίνης, που αποτελούν τα βασικά προϊόντα των διυλιστηρίων του ομίλου, υποχώρησαν σε πολυετή χαμηλά, λόγω κατάρρευσης της ζήτησης ιδιαίτερα στο πρώτο μισό του β΄ τριμήνου, αλλά και των υψηλών αποθεμάτων παγκοσμίως. Τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης οδηγήθηκαν στα χαμηλότερα επίπεδα ιστορικά, φτάνοντας στα 0,5 δολάρια/βαρέλι (περιθώρια για διυλιστήρια τύπου FCC) και στα 0,1 δολάρια/βαρέλι (περιθώρια Hydrocracking). Παράλληλα, η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, στους 1,6 εκατ. ΜΤ, καθώς ο πενταπλασιασμός των συνολικών όγκων πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης, λόγω περιορισμών στις μετακινήσεις και χαμηλών τιμών, αντιστάθμισε τη μεγάλη μείωση ύψους 24% της κατανάλωσης καυσίμων κίνησης. Η κρίση επηρέασε ιδιαίτερα το κλάδο αερομεταφορών, με τη μείωση της αεροπορικής δραστηριότητας στο β΄τρίμηνο να φτάνει το 81%, ενώ στην Ελλάδα, οι τουριστικές αφίξεις για το α΄εξάμηνο ήταν μειωμένες κατά 77%. Η αδασμολόγητη αγορά κατέγραψε ακόμη μεγαλύτερη μείωση (-58%), λόγω κατάρρευσης της ζήτησης αεροπορικών καυσίμων (-94%) και μείωσης στα ναυτιλιακά καύσιμα άνω του 40%. Κατά τα ΕΛΠΕ, παρά τις δυσμενείς συνθήκες ο όμιλος διατήρησε υψηλά επίπεδα λειτουργίας, με την παραγωγή των διυλιστηρίων να ανέρχεται σε 3,7 εκατ. τόνους (αντίστοιχα με το 2019), αξιοποιώντας τους μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους στα διυλιστήρια του, ενώ ταυτόχρονα, προβαίνοντας σε εμπορικές συναλλαγές και χρηματοοικονομικά παράγωγα, απέφυγε υπερβολική έκθεση σε κίνδυνο απώλειας λόγω τιμών και αξιοποίησε τη δομή της αγοράς (contango market structure) για να διασφαλίσει βελτίωση των αποτελεσμάτων από διεθνείς συναλλαγές. Στις σημαντικότερες εξελίξεις για τον όμιλο περιλαμβάνεται η έναρξη στις 28 Αυγούστου του εκτεταμένου προγράμματος συντήρησης στο Διυλιστήριο Ασπροπύργου, με τη σταδιακή προσωρινή παύση λειτουργίας των βασικών μονάδων. Το πρόγραμμα θα διαρκέσει 9 βδομάδες, δυο επιπλέον από το προβλεπόμενο, ώστε να περιλάβει επιπλέον μέτρα ασφάλειας για αποφυγή κρουσμάτων covid-19. Με συνολικό κόστος 130 εκατ. χαρακτηρίζεται ως το μεγαλύτερο αντίστοιχο έργο στην ιστορία του ομίλου, ενώ εκτός των εργασιών συντήρησης σε όλες τις μονάδες, περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 60 εκατ., με έργα που θα ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος και αφορούν, κυρίως, στον τομέα ασφάλειας και περιβάλλοντος, με αναμενόμενη περαιτέρω μείωση εκπομπών μικροσωματιδίων (PMs) του διυλιστηρίου κατά 50%. Α.Ζ. ΠΗΓΗ: avgi.gr

Motor Oil: Συναλλαγές της Optima bank

Η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ, σύμφωνα με τους Ν. 3556/2007 και 3606/2007, ανακοινώνει ότι η Τράπεζα OPTIMA BANK A.E. την ενημέρωσε ότι πραγματοποίησε τις εξής συναλλαγές:

Ημερομηνία
Συναλλαγή Ποσότητα Χρηματοπιστωτικό Μέσο Αξία (σε ΕΥΡΩ)
26/08/2020 Πώληση 2.314 Μετοχές ΜΟΗ (ΚΟ)  26.733,38
26/08/2020 Αγορά 3.531 Μετοχές ΜΟΗ (ΚΟ)  40.944,96
26/08/2020 Πώληση 5 ΣΜΕ ΜΟΗ ΣΕΠ 2020 5.765,00

Η Τράπεζα OPTIMA BANK A.E. πραγματοποίησε τις ανωτέρω συναλλαγές λόγω της Ειδικής Διαπραγμάτευσης που έχει αναλάβει στην αγορά παραγώγων σε Συμβόλαια Μελλοντικής Εκπλήρωσης (ΣΜΕ) με υποκείμενο τίτλο την μετοχή της  ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε.

Η γνωστοποίηση εκ μέρους της Τράπεζας OPTIMA BANK A.E. προς την Εταιρία και ακολούθως η ανακοίνωση της Εταιρίας προς τις αρχές της Κεφαλαιαγοράς, γίνεται επειδή ο κ. Πέτρος Τζαννετάκης  είναι μη εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. της Τράπεζας OPTIMA BANK A.E., ενώ κατέχει τη θέση του εκτελεστικού μέλους του Δ.Σ. της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε.      

Ο κ. Πέτρος Τζαννετάκης είναι πρόσωπο υπόχρεο να γνωστοποιεί τις χρηματιστηριακές συναλλαγές του με αντικείμενο μετοχές εκδόσεως ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε. (άρθρο 19 του Κανονισμού ΕΕ 596/2014).

Μαρούσι, 27 Αυγούστου 2020

Το Διοικητικό Συμβούλιο

Ετοιμάζεται για εγκαίνια η Tesla στην Αθήνα: Στελεχώνει το service center και ετοιμάζει το pop-up κατάστημα στα Βόρεια Προάστια

Στη στελέχωση του Service Center της στην Αθήνα προχωράει η Tesla, αναζητώντας μέσω αγγελίας τεχνικό ηλεκτρικών οχημάτων υψηλής τάσης που θα έχει την επίβλεψη του Service Center της στην Ελλάδα.

Το Service Center της Τesla αναμένεται να λειτουργήσει προτού ξεκινήσουν οι παραδόσεις των οχημάτων που μπορούν να διαμορφώνουν και να παραγγέλνουν οι πελάτες της εταιρείας στην Ελλάδα, μέσα από το διαδικτυακό design studio της Tesla για την Ελλάδα που έχει ξεκινήσει να λειτουργεί εδώ και λίγες εβδομάδες.

Οι παραδόσεις των Model S, Model X και Model 3 αυτών αναμένεται να ξεκινήσουν προς τα τέλη του 2020.

Το αμέσως προσεχές διάστημα, άλλωστε, η Tesla πρόκειται να ανοίξει ένα pop-up κατάστημα στην Αθήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κατάστημα της Tesla θα λειτουργήσει σε εμπορικό κέντρο των Βορείων Προαστίων και εκεί οι πελάτες θα μπορούν να δουν και θα έχουν την ευκαιρία να οδηγήσουν δοκιμαστικά τα μοντέλα της Tesla που θα είναι διαθέσιμα και στην ελληνική αγορά, δηλ. τα Model S, Model X και Model 3.

Μέσω αγγελίας, εξάλλου, η Tesla αναζητούσε επίσης “Sales and Delivery Manager” και “Tesla Advisors” για το “sales and customer service”, που θα υποστηρίζει την ανάπτυξη και δικτύου εμπορίας των ηλεκτροκίνητων μοντέλων του τεχνολογικού κολοσσού στη χώρα μας.

Εξάλλου, όπως έχει επισήμως ανακοινωθεί από την εταιρεία, εδώ και λίγο διάστημα έχει ήδη ξεκινήσει να λειτουργεί το διαδικτυακό design studio της Tesla για την Ελλάδα, μέσω του οποίου οι ενδιαφερόμενο μπορούν να διαμορφώσουν και να τα παραγγείλουν. Τέλος, μέσα στο τρέχον έτος αναμένεται να λειτουργήσει και ο πρώτος σταθμός ταχυφορτιστών (superchargers) ισχύος 150kW, ενώ το 2021 το δίκτυο των σταθμών ταχυφορτιστών της Tesla θα επεκταθεί, καλύπτοντας τελικά τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ιωάννινα – Λαμία – Σπάρτη.

ΠΗΓΗ: energypress.gr