Accessibility Tools

Skip to main content

Ορυκτά καύσιμα και πάλι, αλλά με πράσινο περιτύλιγμα

Από την εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» (14.11.2021), της Ευριδίκης Μπερσή:

Την Παρασκευή (12.11.2021) το μεσημέρι, ενώ συνεχίζονταν οι διαπραγματεύσεις για το τελικό ανακοινωθέν της συνόδου της Γλασκώβης για το κλίμα, ένα πολύχρωμο ποτάμι ανθρώπων αποχώρησε επιδεικτικά από τον χώρο. Η πολυήμερη συνύπαρξη συνέδρων από την κοινωνία των πολιτών, που ζητούσαν δράση για την αποτροπή της κλιματικής κρίσης, και εκπροσώπων των κυβερνήσεων που συνέτασσαν τα επίσημα κείμενα –συνύπαρξη εξαρχής προβληματική– είχε φθάσει στο τέλος της.

Οι επίσημοι έμειναν μόνοι τους να τσακώνονται για το αν θα πρέπει το τελικό κείμενο να μιλάει για εγκατάλειψη του ορυκτού άνθρακα ή εγκατάλειψη «του ορυκτού άνθρακα στις περιπτώσεις στις οποίες δεν λαμβάνονται μέτρα αποτροπής της ρύπανσης από την καύση του» και αν θα πρέπει να ζητηθεί η κατάργηση των επιδοτήσεων των ορυκτών καυσίμων γενικώς ή μόνο των «αναποτελεσματικών» επιδοτήσεων.

Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για πρόοδο, γιατί όποια από τις δύο διατυπώσεις και αν επιλεγεί, είναι η πρώτη φορά, έπειτα από 25 συνόδους, που το τελικό ανακοινωθέν θίγει το σημαντικότερο ζήτημα στη μάχη κατά της κλιματικής κρίσης, την ανάγκη να σταματήσουν η καύση άνθρακα και η παχυλή επιδότησή της. Ταυτόχρονα όμως, και αυτό προξένησε την οργή των επιστημόνων, των πολιτών και των περιβαλλοντικών οργανώσεων, οι διατυπώσεις έχουν τα «δακτυλικά αποτυπώματα» της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων, αφού, παραδόξως, οι αναφορές περιορίζονται στον ορυκτό άνθρακα και δεν θίγουν το πετρέλαιο και το αέριο.

orykta-kaysima-kai-pali-alla-me-prasino-perityligma0

Ανεξαρτήτως τελικών λεπτομερειών, στη Γλασκώβη ο πλανήτης παρακολούθησε μια τεράστια επίδειξη ισχύος των συμφερόντων, κρατικών και εταιρικών, που ποντάρουν στα ορυκτά καύσιμα και επιδιώκουν να συνεχίσουν στην ίδια κατεύθυνση, είτε ευθέως είτε χρησιμοποιώντας διαφόρων αποχρώσεων πράσινα περιτυλίγματα. Το γεγονός ότι η σύνοδος συνέπεσε με την εκβιαστική άνοδο των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου και του αερίου βοήθησε να γίνει κατανοητή η σχέση ομηρίας ακόμη και από τους πιο αδιάφορους. Βρισκόμαστε λοιπόν, την επαύριο της συνόδου της Γλασκώβης, αντιμέτωποι και πάλι με την προοπτική καταστροφικής ανόδου της θερμοκρασίας, η οποία κινδυνεύει να μετατρέψει σημαντικά τμήματα του πλανήτη σε ζώνες ακατάλληλες για ανθρώπινη κατοίκηση. Η σύμπραξη επιστημόνων που καταρτίζει τον δείκτη CAT (Climate Action Tracker) απεφάνθη ότι οι δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν στη Γλασκώβη οδηγούν σε άνοδο της θερμοκρασίας κατά 2,4 βαθμούς Κελσίου, απορρίπτοντας ως πολύ αισιόδοξες τις προηγούμενες εκτιμήσεις για (πάλι καταστροφική) άνοδο 1,8 βαθμών Κελσίου.

Η συμφωνία ΗΠΑ – Κίνας

Την Τετάρτη, ΗΠΑ και Κίνα επεδίωξαν να βελτιώσουν την εικόνα αυτή ανακοινώνοντας συμφωνία για κοινή δράση, ωστόσο ο κατάλογος των κοινών ενεργειών δεν μπορεί να χαρακτηριστεί φιλόδοξος και το βασικό θετικό στοιχείο του είναι απλώς ότι υπήρξε, ότι δηλαδή εν μέσω οξυνόμενων γεωπολιτικών ανταγωνισμών η χώρα που ρυπαίνει περισσότερο σήμερα και η χώρα που ευθύνεται ιστορικά για τους περισσότερους ρύπους μπόρεσαν να έρθουν σε κάποια συνεννόηση. Καθώς όμως οι προβολείς της Γλασκώβης σβήνουν, όλοι μετρήθηκαν και βρέθηκαν λίγοι. Ακόμη και η Ε.Ε., η οποία πίεσε για φιλόδοξους στόχους και ταυτόχρονα ανακοίνωσε, στη μέση της συνόδου, ότι στα διασυνοριακά έργα που θα χρηματοδοτήσει κατά προτεραιότητα (PCI) περιλαμβάνονται 30 έργα φυσικού αερίου.

Υδρογόνο: Είναι το καύσιμο του μέλλοντος;

Το υδρογόνο φιγουράριζε πριν από μερικά χρόνια ως η τελική λύση για τις μετακινήσεις μηδενικών ρύπων, καθώς τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, με την εμβέλεια που εξασφάλιζαν τότε και τις περιορισμένες υποδομές φόρτισης, προσφέρονταν μόνο για διαδρομές μέσα στα όρια της πόλης.

Όμως οι εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση είναι πλέον ραγδαίες. Το θέμα της αυτονομίας αντιμετωπίζεται με μπαταρίες που πολλές φορές υπόσχονται εμβέλεια κοντά στα 600 χλμ., οι σταθμοί φόρτισης πολλαπλασιάζονται με γεωμετρική πρόοδο και -το πιο σημαντικό- οι τιμές των ηλεκτρικών γίνονται ολοένα και πιο προσιτές. Αντίθετα, τα υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα παραμένουν ακριβότερα, ενώ υστερούν στο χιλιομετρικό κόστος αλλά και σε επιδόσεις.

Από την άλλη, τα υδρογονοκίνητα διαθέτουν έναν αυξημένο βαθμό αυτονομίας, καθώς το καύσιμο μπορεί να μεταφερθεί σε περιοχές όπου δεν υπάρχει ηλεκτρικό δίκτυο. Ο ανεφοδιασμός τους εξακολουθεί να γίνεται πολύ ταχύτερα απ’ ό,τι ενός ηλεκτρικού, όμως τα πρατήρια υδρογόνου παραμένουν ελάχιστα. Παρ’ όλα αυτά, στο τελευταίο διάστημα υπάρχει μια κινητικότητα που φανερώνει πως το υδρογόνο διεκδικεί το μερίδιό του στις αυριανές μετακινήσεις

Διαβάστε περισσότερα στο περιοδικό «4 ΤΡΟΧΟΙ» (τ. Νοεμβρίου 2021, κείμενο του Μιχάλη Σταυρόπουλου):

Μείωση του ΕΦΚ καυσίμων στα επαγγελματικά αυτοκίνητα και ειδική χρηματοδοτική μέριμνα για τους εξαγωγείς ζητά το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης

διαβάσαμε στο metaforespress.gr:

Δέσμη μέτρων προς ανακούφιση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τις ανατιμήσεις των α’ υλών και το ράλι στις τιμές της ενέργειας προτείνει το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), με επιστολή του, προς του υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, Ανάπτυξης & Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη και Περιβάλλοντος & Ενέργειας Κώστα Σκρέκα.

Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του Επιμελητηρίου, «το ΒΕΘ γίνεται καθημερινά αποδέκτης της ανησυχίας των μελών του, τα οποία βλέπουν την άνοδο των τιμών ενέργειας, πρώτων υλών και μεταφορικών να τορπιλίζουν τους προϋπολογισμούς τους με αποτέλεσμα να αγωνιούν για το αν θα καταφέρουν να επιβιώσουν επιχειρηματικά.

Μάλιστα στο πρόσφατο διοικητικό συμβούλιο του Επιμελητηρίου επί τάπητος τέθηκε το θέμα της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης, οι ανατιμήσεις αγαθών και α΄ υλών, η άνοδος του πληθωρισμού καθώς και τα πρώτα κυβερνητικά μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και νοικοκυριών».

Το ΒΕΘ προτείνει:

1. Μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων των επιχειρήσεων σε συνδυασμό με τη διαγραφή χρεών που δημιουργήθηκαν κατά την πανδημία.

2. Επιδότηση του κόστους κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος από τις επιχειρήσεις διότι σε πάρα πολλές από αυτές αποτελεί βασικότατο συντελεστή του κόστους των παραγόμενων προϊόντων τους.

3. Μείωση του ΦΠΑ σε όλα τα βασικά αγαθά και μεταφορά τους από το 13% στο 6%.

4. Επιδότηση των ΜμΕ για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, ώστε να παράγουν μέρος του συνόλου της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούν.

5. Ειδική χρηματοδοτική μέριμνα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις για προμήθεια α΄ υλών και προετοιμασία παραγγελιών προς εξαγωγή.

6. Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα των επαγγελματικών αυτοκινήτων.

7. Κυβερνητική μέριμνα για “άνοιγμα” της στρόφιγγας του τραπεζικού συστήματος για στήριξη της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Απόσχιση κλάδου διύλισης, εφοδιασμού και πωλήσεων της ΕΛΠΕ και σύσταση νέας εταιρείας

Η «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε.» ανακοίνωσε ότι το διοικητικό της συμβούλιο ενέκρινε το σχέδιο διάσπασης της εταιρείας δι’ απόσχισης κλάδου με σύσταση νέας εταιρείας (η «Επωφελούμενη»), σύμφωνα με τα άρθρα 57 παρ. 3 και 59 έως και 74 του ν. 4601/2019 και του άρθρου 52 του ν. 4172/2013, όπως ισχύουν.

Ειδικότερα, η διάσπαση θα αφορά στην απόσχιση του κλάδου διύλισης, εφοδιασμού και πωλήσεων πετρελαιοειδών και πετροχημικών της Εταιρείας, τα στοιχεία ενεργητικού και παθητικού του οποίου περιλαμβάνονται στη λογιστική κατάσταση του αποσχιζόμενου κλάδου της 30.06.2021. Όλες οι πράξεις, που διενεργούνται από τη Διασπώμενη μετά την ημερομηνία της λογιστικής κατάστασης (30.06.2021) και αφορούν στον αποσχιζόμενο κλάδο, θα θεωρούνται ως διενεργηθείσες για λογαριασμό της Διασπώμενης.

Με την ολοκλήρωση της διάσπασης (την ημέρα καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο της σχετικής εγκριτικής απόφασης της αρμόδιας Αρχής) επέρχονται τα ακόλουθα αποτελέσματα:

(α) ιδρύεται η Επωφελούμενη με το καταστατικό που θα εγκριθεί από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων της Διασπώμενης και θα περιληφθεί στην οριστική πράξη διάσπασης η οποία θα υποβληθεί στον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου,

(β) η Διασπώμενη καθίσταται μέτοχος της Επωφελούμενης λαμβάνοντας το σύνολο των μετοχών εκδόσεως της Επωφελούμενης και ειδικότερα 130.100.000 κοινές ονομαστικές μετοχές, ονομαστικής αξίας €10,00 εκάστη και,

(γ) η Επωφελούμενη υποκαθίσταται ως καθολική διάδοχος στο σύνολο της μεταβιβαζόμενης σ’ αυτήν περιουσίας (ενεργητικό και παθητικό), όπως αυτή αποτυπώνεται στη λογιστική κατάσταση του αποσχιζόμενου κλάδου και διαμορφώνεται μέχρι την ημέρα ολοκλήρωσης της διάσπασης.

Η Διασπώμενη μετά την ολοκλήρωση της διάσπασης, θα παραμείνει εισηγμένη στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών και θα συνεχίσει τη λειτουργία της με τα περιουσιακά στοιχεία και τις δραστηριότητες που θα παραμείνουν σ’ αυτήν.

Η ολοκλήρωση της διάσπασης τελεί υπό την αίρεση της κατά νόμο απαιτούμενης έγκρισης της Γενική Συνέλευση των μετόχων της Εταιρείας καθώς και της λήψης όλων των λοιπών αναγκαίων εγκρίσεων.

Η Εταιρεία θα ενημερώνει, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, το επενδυτικό κοινό για την εξέλιξη της διαδικασίας απόσχισης.

Αύξηση του πετρελαίου στα 90 δολάρια προβλέπει η Goldman Sachs

Αύξηση της τιμής του πετρελαίου στα 90 δολάρια προβλέπει η Goldman Sachs, επικαλούμενη τον επικείμενο αντίκτυπο παραγωγής λόγω του τυφώνα Ida (ακυρώνοντας την αύξηση της παραγωγής του OPEC+), την ώρα που η ζήτηση «ανεβάζει ταχύτητα», ιδιαίτερα στην ανθεκτική στην Covid, Ασία.

Οι αναλυτές, με επικεφαλής τον Damien Courvalin, αναβάθμισαν την πρόβλεψή τους για το brent στα τέλη του έτους, στα 90 δολάρια από 80 δολάρια προηγουμένως.

Την ίδια στιγμή, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου επιστρέφει σε προ κορονοϊού επίπεδα. Οι μεταφορές στην Κίνα ανέκαμψαν γρήγορα μετά τη βουτιά του καλοκαιριού. Ο περιορισμός στις πτήσεις παγκοσμίως εξαιτίας της μετάλλαξης Δέλτα ήταν μικρότερος από ό,τι φοβούνταν αρχικά οι αναλυτές.

Το μεσημέρι της Δευτέρας 27/9 η τιμή του brent ενισχύεται σε ποσοστό 1,35% στα 78,27 δολάρια, ενώ η τιμή του συμβολαίου του WTI αυξήθηκε +1,2% στα 74,87 δολάρια.

Από το energypress.gr

«Άδειασε» τα πρατήρια καυσίμων στη Βρετανία η έλλειψη οδηγών βυτιοφόρων

Σχέδιο προσωρινής χαλάρωσης των κανονισμών σε ό,τι αφορά τις θεωρήσεις εισόδου επεξεργάζεται η βρεατανική κυβέρνηση προκειμένου να προσελκύσει περισσότερους ξένους οδηγούς φορτηγών, την ώρα που η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με ελλείψεις, μεταξύ άλλων στην προμήθεια καύσιμων.

Όπως μεταδίδουν βρετανικά ΜΜΕ, η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον εκδίδει βραχυπρόθεσμα έως και 5.000 προσωρινές θεωρήσεις εισόδου (visa), μπροστά στην έλλειψη περίπου 100.000 ξένων οδηγών βαρέων οχημάτων, η οποία προκλήθηκε από την πανδημία και το Brexit.

Όπως μεταδίδουν διεθνή μέσα ενημέρωσης, τις τελευταίες ημέρες στο Ηνωμένο Βασίλειο, πολλά βενζινάδικα έχουν κλείσει προσωρινά, καθώς ενώ υπάρχει απόθεμα καυσίμων, δεν υπάρχουν οδηγοί να το μεταφέρουν από τις κεντρικές δεξαμενές. Στα υπόλοιπα πρατήρια που λειτουργούν δημιουργούνται ουρές από κόσμο. Αυτή η χαοτική κατάσταση, εκτός από την αναστάτωση που έχει επιφέρει στον κλάδο, έχει προκαλέσει φόβο στους καταναλωτές με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί ραγδαία η ζήτηση υγρών καυσίμων.

Η BP έκλεισε προσωρινά κάποια από τα 1.200 πρατήριά της στο Ηνωμένο Βασίλειο λόγω έλλειψης αμόλυβδης βενζίνης και πετρελαίου κίνησης, την οποία απέδωσε στις ελλείψεις οδηγών φορτηγών, ενώ η Esso της ExxonMobil είπε ότι επηρεάστηκε μικρός αριθμός από τα 200 σημεία λιανικής της Tesco Alliance

Έτσι, η απόφαση του Μπόρις Τζόνσον έρχεται να ξεμπλοκάρει τις δυσκολίες όμως έρχεται κόντρα με τις πεποιθήσεις του και τις αποφάσεις για αυστηροποίηση των μεταναστευτικών νόμων (μετά το Brexit) που επιδίωκαν να μπει τέλος στην εξάρτηση της Βρετανίας από το εργατικό δυναμικό ξένων χωρών.

Το σημαντικό είναι να γνωρίζουμε ότι μέσα στην χώρα, στα έξι διυλιστήρια και στις 47 αποθήκες, υπάρχουν πολλά καύσιμα. Αν ο κόσμος κινείται όπως συνήθως και γεμίζουν τα ρεζερβουάρ όπως συνήθως, τότε δε θα υπάρχουν ουρές και ελλείψεις στα πρατήρια.

https://gr.euronews.com/2021/09/27/bretania-oures-sta-pratiria-kausimon

Γκραντ Σαπς υπ. Μεταφορών Μ. Βρετανίας

Ο κλάδος των μεταφορέων προειδοποιεί ότι δεν υπάρχουν γρήγορες λύσεις, καθώς είναι παράλληλα σε εξέλιξη η κρίση στην τιμή των καυσίμων ενώ εδώ και μήνες σουπερμάρκετ και αγρότες προειδοποιούσαν ότι η έλλειψη οδηγών φορτηγών οδηγεί τις εφοδιαστικές αλυσίδες σε οριακό σημείο, δυσχεραίνοντας τη διανομή προϊόντων στην αγορά.

Η βρετανική Ένωση Πρατηριούχων ανακοίνωσε, την Κυριακή, ότι στα δύο τρία των μελών της έχουν εξαντληθεί τα καύσιμα, ενώ στα υπόλοιπα οι ποσότητες μειώνονται δραματικά.

Ο βρετανικός κλάδος μεταφορών λέει ότι αυτή τη στιγμή χρειάζονται περίπου 100.000 περισσότεροι οδηγοί καθώς περίπου 25.000 επέστρεψαν στην Ευρώπη πριν από το Brexit και η πανδημία έπαυσε προσωρινά τη διαδικασία πιστοποίησης για νέους εργαζομένους.

Από την πλευρά του, ο φορέας που εκπροσωπεί το λιανεμπόριο στη Βρετανία επισήμανε ότι, αν δεν βρεθούν περισσότεροι οδηγοί μέσα σε 10 ημέρες, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η οξεία έλλειψή τους, τότε είναι αναπόφευκτο ότι θα υπάρξει σημαντική διατάραξη ενόψει των Χριστουγέννων.

Από την «Εφημερίδα των Συντακτών», Euronews, ΑΠΕ

«Φωτιά» οι τιμές σε βενζίνη και πετρέλαιο

Τι λέει στο enikos.gr ο πρόεδρος των πρατηριούχων

«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές στα καύσιμα. Βενζίνη και πετρέλαιο έχουν γίνει «είδη πολυτελείας» καθώς κοστίζουν ακριβά στην τσέπη των καταναλωτών, επιβαρύνοντας περαιτέρω τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, αν συνυπολογίσει κανείς και την ανηφορική τάση των τιμών σε πολλά βασικά είδη ανάγκης, σε τρόφιμα, ενέργεια κ.α.

Της Εύης Κατσώλη

Από τις αρχές του χρόνου παρατηρείται μια αύξηση της τάξεως του 20% στην τιμή της βενζίνης, με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργο Ασμάτογλου να εκτιμά ότι η αύξηση ίσως φτάνει και το 25%.

Όπως επισημαίνει, μιλώντας στο enikos.gr, η μέση τιμή της αμόλυβδης πανελλαδικά είναι στα 1,70 ευρώ. Στην Αθήνα, η χαμηλότερη τιμή είναι λίγο κάτω από τα 1,60 ευρώ ενώ στη νησιωτική Ελλάδα ξεπερνά τα 2 ευρώ. Και όλα αυτά όταν στην αρχή του έτους ήταν στα 1,38-1,40 ευρώ.

Στα ύψη και οι τιμές του πετρελαίου

Το πετρέλαιο κίνησης αντίστοιχα παρουσιάζει μια αύξηση της τάξεως του 22%, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης που την 1η Ιανουαρίου 2021 είχε τιμή στα 0,88 με 0,90 λεπτά το λίτρο, αν άρχιζε η διάθεσή του σήμερα, θα είχε τιμή 1,060 ευρώ στα μεγάλα αστικά κέντρα, σύμφωνα με τον κ. Ασμάτογλου.

Στη νησιωτική Ελλάδα δε, με τις θαλάσσιες μεταφορές, θα διατίθετο πάνω από 1,25 ευρώ/lt.

Στην Περιφέρεια γενικότερα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης διαφοροποιείται. Όπως διαφοροποιείται και ανάλογα με την ποσότητα που βάζει κάποιος ή και ανάλογα με την απόσταση που έχει το σημείο παράδοσης από το πρατήριο.

Όπως εξηγεί ο κ. Ασμάτογλου, «από την αρχή του χρόνου είχαμε μικρές αλλά σταθερές αυξήσεις, ωστόσο τον τελευταίο μήνα έχουμε πολύ μεγάλες αποκλίσεις. Έχουμε μια πολύ μικρή μείωση της τάξεως του 1 ευρώ στα 1.000 λίτρα στη βενζίνη, έχουμε όμως, μεγάλη αύξηση στο πετρέλαιο».

Το… διαχρονικό αίτημα για τον ΕΦΚ

Όπως τόνισε ο κ. Ασμάτογλου στο enikos.gr, «πάγια θέση μας είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ). Αν δεν μειώσουν τον ΕΦΚ ας μειωθεί ο ΦΠΑ στα καύσιμα.

Μόνο έτσι θα σωθεί η κατάσταση.  Ο Έλληνας πρατηριούχος είναι… στο κόκκινο. Αν δεν υπάρξει εξυγίανση στον κλάδο από παράνομες πρακτικές κινδυνεύουν να κλείσουν πολλά πρατήρια».

Μέχρι το 2027 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνουν φθηνότερα από τα συμβατικά

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά θα καταστούν φτηνότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά το αργότερο μέχρι το 2027, σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη του Bloomberg NEF που εκπονήθηκε με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E).

Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πιθανό να φτάσουν ακόμα και το ποσοστό του 100% σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι το 2035, εάν η νομοθεσία επιβάλλει αυστηρότερα όρια στις τιμές των εκπομπών CO2 και παράλληλα παράσχει ικανοποιητική στήριξη στη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών επαναφόρτισης των συσσωρευτών.

H Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E) εισηγήθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση την αυστηροποίηση των στόχων περιορισμού των εκπομπών, που ισχύουν από το 2020 και τον καθορισμό ως ορίου τερματισμού των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα το έτος 2035.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τύπου sedan (κατηγορίες C και D) και SUV το έτος 2026, θα ανταγωνίζονται σε τιμές πώλησης τα αντίστοιχα συμβατικά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Το 2027 το ίδιο θα συμβεί και με τα μικρά επιβατικά της κατηγορίας B όπως προέκυψε από την έρευνα.

Ο κύριος λόγος της μείωσης της τιμής είναι το χαμηλό κόστος της τιμής των συσσωρευτών, οι καινούργιες αρχιτεκτονικές πλατφόρμες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η δημιουργία νέων σειρών βιομηχανικής παραγωγής αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τα ελαφρά φορτηγά, τύπου Van, επίσης θα γίνουν φτηνότερα από τα πετρελαιοκίνητα μέχρι το 2025. Σήμερα αυτή η κατηγορία αγγίζει ποσοστό 2% λόγω των μη αυστηρών κανονισμών που διέπουν τις εκπομπές CO2, οι οποίες επιτρέπουν στους κατασκευαστές να μην στρέφονται εντατικά στην παραγωγή ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών μπορούν να αποτελέσουν το σύνολο των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μέχρι το 2035 τόσο στην νότιο όσο και στην ανατολική Ευρώπη εάν ληφθούν και εφαρμοστούν οι σωστές αποφάσεις για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 και συνοδευτούν από κίνητρα και ενισχύσεις για τη δημιουργία υποδομών υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης. Εάν αυτό δεν συμβεί και δεν υπάρξει παρέμβαση στην αγορά, τότε η επιδιωκόμενη ποσόστωση επί των νέων πωλήσεων δεν θα επιτευχθεί και η Ευρώπη θα πετύχει τον στόχο της για απαλλαγή από τον άνθρακα μέχρι το 2050.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει επίσης, σύμφωνα με δημοσίευμα του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, εντός του Ιουνίου 2021 να θέσει τελική ημερομηνία πέραν της οποίας δεν θα επιτρέπονται πλέον πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που να κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Τον τελευταίο μήνα 27 μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες ζήτησαν η καθοριστική χρονιά να είναι το 2035. Όμως μια πρόσφατη δημοσκόπηση έδειξε ότι το 63% των κατοίκων των αστικών ευρωπαϊκών κέντρων θα επιθυμούσαν αυτό να συμβεί μέσα στο 2030.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τουλάχιστον επτά αυτοκινητοβιομηχανίες και δέκα ευρωπαϊκά κράτη έχουν ήδη αναγγείλει ότι μελετούν τον χρόνο εφαρμογής μέτρων απαγόρευσης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ, Καθημερινή, 4Τροχοί

Και για τα πρατήρια καυσίμων τα υποχρεωτικά self-test

Από τη Δευτέρα 19 Απριλίου ξεκινά η εφαρμογή των υποχρεωτικών self-test για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, προκειμένου να παρέχουν την εργασία τους με φυσική παρουσία σε εργοδότες με επιχειρηματικές δραστηριότητες στους κλάδους μεταφορών (περιλαμβάνεται και ο βασικός ΚΑΔ 4730 των πρατηρίων καυσίμων), υπηρεσίες καθαρισμού, λιανεμπόριο (συμπεριλαμβάνονται σουπερμάρκετ και καταστήματα τροφίμων και ποτών), χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες, υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων, κομμωτήρια, κουρεία κ.λπ.

Για την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής, οι εργαζόμενοι μπορούν να προμηθεύονται τα self-test και να δηλώνουν το αποτέλεσμα εντός του χρονικού διαστήματος 19-25 Απριλίου. Αυτό σημαίνει ότι από τη Δευτέρα 26 Απριλίου, όλοι οι εργαζόμενοι με φυσική παρουσία θα πρέπει να έχουν ήδη ενημερώσει τη σχετική πλατφόρμα για αρνητικό αποτέλεσμα σε self-test –και να επαναλαμβάνουν την ίδια διαδικασία κάθε εβδομάδα ώστε να έχουν φυσική παρουσία.

Πρακτικά, το self-test διενεργείται μια φορά την εβδομάδα, πριν την προσέλευση του εργαζομένου στον χώρο εργασίας του και έχει ισχύ για μια εβδομάδα από την ημέρα διενέργειάς του.

Ο πρώτος έλεγχος συνιστάται να γίνεται έως και 24 ώρες πριν την πρώτη ημέρα της εβδομάδας που παρέχει την εργασία του ο εργαζόμενος με φυσική παρουσία (ώστε να υπάρχει χρόνος επιβεβαίωσης τυχόν θετικού αποτελέσματος) –και να επαναλαμβάνεται κάθε εβδομάδα.

Ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να απασχολήσει εργαζόμενο με φυσική παρουσία αν αυτός είτε δεν έχει δηλώσει αποτέλεσμα του self-test, είτε έχει δηλώσει θετικό self-test. Στις περιπτώσεις αυτές ο εργοδότης υποχρεούται να μη αποδεχθεί την παροχή της εργασίας και απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών, έως ότου ο εργαζόμενος συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του.

Οσον αφορά στη διαδικασία ταυτοποίησης των στοιχείων των εργαζομένων, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα στείλει στην ΗΔΙΚΑ τα στοιχεία των εργαζομένων που απασχολούνται σε επιχειρήσεις-εργοδότες στους προαναφερθέντες κλάδους (ΑΜΚΑ) όπως αυτά είναι καταχωρημένα στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Στην αρχή κάθε εβδομάδας το Υπουργείο θα επικαιροποιεί τα στοιχεία των εργαζομένων στέλνοντας στην ΗΔΙΚΑ τις όποιες μεταβολές, δηλαδή νέες προσλήψεις, λύσεις ή λήξεις συμβάσεων εργασίας κλπ.

Εργαζόμενοι που προσελήφθησαν μετά την αποστολή στην ΗΔΙΚΑ των στοιχείων των ομάδων εργαζομένων που υποβάλλονται υποχρεωτικά σε self-test πριν προσέλθουν στον χώρο εργασίας τους πρέπει να υποβληθούν σε rapid ή μοριακό τεστ είτε σε δημόσια δομή, είτε σε ιδιωτική δομή (με επιβάρυνση του εργοδότη τους), μόνο την για την πρώτη φορά εφαρμογής του μέτρου.

Η ίδια διαδικασία ισχύει και για εργαζομένους που δεν έχουν συμπεριληφθεί στο αρχείο που αποστέλλεται από το Υπουργείο Εργασίας προς την ΗΔΙΚΑ, διότι ανήκουν σε ειδικές περιπτώσεις (εργαζόμενοι μέσω Εταιρειών Προσωρινής Απασχόλησης, προσλήψεις εκτός του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ με χειρόγραφη διαδικασία, προωθητές πωλήσεων κλπ.) Στη συνέχεια τα στοιχεία και αυτών των εργαζομένων θα συμπεριληφθούν στο αρχείο της ΗΔΙΚΑ.

Οι εργαζόμενοι που υπάγονται στο μέτρο των υποχρεωτικών self-test προμηθεύονται τα τεστ δωρεάν από το φαρμακείο, με επίδειξη του ΑΜΚΑ τους και της αστυνομικής τους ταυτότητας. Σημειώνεται ότι μέσω της πλατφόρμας της ΗΔΙΚΑ θα ενημερώνονται και οι φαρμακοποιοί για το ποιοι εργαζόμενοι είναι δικαιούχοι των self-test.

Αν κάποιος εργαζόμενος επιλέξει αντί για self-test να κάνει rapid ή μοριακό τεστ (με δαπάνη δική του ή του εργοδότη του) έχει αυτή τη δυνατότητα.

Δήλωση αποτελέσματος

Οι εργαζόμενοι δηλώνουν το αποτέλεσμα του τεστ στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, ως εξής:

Μπαίνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα self-testing.gov.gr , επιλέγουν «Δήλωση Αποτελέσματος self-test για εργαζόμενο» και μεταφέρονται αυτόματα στη διεύθυνση supportemployees.services.gov.gr.

Αφού ταυτοποιηθούν με την χρήση των κωδικών του taxisnet, εισέρχονται στην Πλατφόρμα Δήλωσης COVID-19 tests στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και υποβάλουν το αποτέλεσμα του τεστ συμπληρώνοντας το ειδικό έντυπο «Υπεύθυνη Δήλωση Εργαζομένων καταγραφής αποτελέσματος COVID-19 TEST (Self/Rapid/PCR)»

Αν το αποτέλεσμα του self-test είναι αρνητικό, μετά τη δήλωση του αποτελέσματος ο εργαζόμενος προσέρχεται κανονικά στην εργασία του. Αν το αποτέλεσμα του self-test είναι θετικό, μετά τη δήλωση του αποτελέσματος, εκδίδεται από τη πλατφόρμα σχετική δήλωση, την οποία ο εργαζόμενος εκτυπώνει ή φέρει σε ηλεκτρονική μορφή. Ο εν λόγω εργαζόμενος θα πρέπει εντός 24 ωρών να κάνει επαναληπτικό έλεγχο, είτε σε δωρεάν δημόσια δομή (μεταξύ αυτών που είναι αναρτημένες στην πλατφόρμα self-testing.gov.gr), είτε σε ιδιωτική δομή της επιλογής του (με επιβάρυνση δική του ή του εργοδότη του) – όμως μέχρι να βγει το αποτέλεσμα του δεύτερου ελέγχου, ο εργαζόμενος μένει στο σπίτι σε καραντίνα.

Αν το αποτέλεσμα του δεύτερου ελέγχου είναι θετικό, εκδίδεται βεβαίωση που αποτελεί δικαιολογητικό για να μπει ο εργαζόμενος σε καραντίνα σύμφωνα με το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ. Αν το αποτέλεσμα του δεύτερου ελέγχου είναι αρνητικό, πάλι εκδίδεται σχετική βεβαίωση με την οποία πιστοποιείται το αρνητικό αποτέλεσμα και ο εργαζόμενος πρέπει να προσέλθει στην εργασία του.

Το αποτέλεσμα του επαναληπτικού ελέγχου δηλώνεται υποχρεωτικά στην Πλατφόρμα Δήλωσης Αποτελεσμάτων COVID-19 tests του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ με τη συμπλήρωση του ειδικού εντύπου «Υπεύθυνη Δήλωση εργαζομένων καταγραφής αποτελέσματος COVID-19 έπειτα από θετικό αποτέλεσμα self-test»

Κατά τη δήλωση του αποτελέσματος του self-test, οι εργαζόμενοι δηλώνουν τη συγκατάθεσή τους για πρόσβαση του εργοδότη τους στο περιεχόμενο της δήλωσης.

Υποχρεώσεις εργοδότη

Ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει τους εργαζομένους του για την υποχρέωσή τους να υποβληθούν σε self-test και τις συνέπειες που θα επέλθουν αν δεν τηρηθεί η υποχρέωση. Αν ο εργοδότης δεν τηρήσει την υποχρέωση ενημέρωσης των εργαζομένων του με κάθε πρόσφορο μέσο (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ηλεκτρονικό μήνυμα, ανακοίνωση κλπ.) για τα υποχρεωτικά self-test, του επιβάλλεται πρόστιμο 300 ευρώ από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)

Εάν κατά τη διάρκεια ελέγχου του ΣΕΠΕ βρεθεί εργοδότης που απασχολεί εργαζόμενο ο οποίος δεν έχει δηλώσει αποτέλεσμα self test, του επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά εργαζόμενο. Αν βρεθεί εργοδότης που απασχολεί εργαζόμενο με θετικό self-test (είτε στον πρώτο, είτε στον επαναληπτικό έλεγχο), του επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ ανά εργαζόμενο.

Εφόσον οι εργοδότες προσφέρουν προσωπική εργασία στην επιχείρησή τους ή παρευρίσκονται στους χώρους εργασίας, με ατομική τους ευθύνη οφείλουν να κάνουν self-test και να λαμβάνουν όλα τα ατομικά μέτρα προστασίας για τον COVID-19 (Ειδικά για το θέμα αυτό θα εκδοθεί άμεσα διευκρινιστική εγκύκλιος).

H εφαρμογή των ρυθμίσεων θα αποτελέσει αντικείμενο ελέγχων από τον ΣΕΠΕ που στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του προγραμματίζει στοχευμένους ελέγχους στους κλάδους που εμπίπτουν στο πεδίο της ΚΥΑ (λιανεμπόριο, εστίαση, μεταφορές κλπ.).

  • Εν αναμονή του ΦΕΚ, επισυνάπτεται η ΚΥΑ που περιλαμβάνει τα πρότυπα των Υπεύθυνων Δηλώσεων Καταγραφής Αποτελέσματος Covid-19 και τους ΚΑΔ των δραστηριοτήτων

Ξεκίνησε η πλατφόρμα για τα e-shop

Σε λειτουργία τέθηκε η ειδική πλατφόρμα OPENSHOPS.GR, την οποία έχει δημιουργήσει το υπ.  Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ/ΙΠΤΗΛ), με σκοπό την δωρεάν παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών υποστήριξης προς τους δυνητικούς δικαιούχους της δράσης «e-λιανικό». 

Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο μέσω της πλατφόρμας παρέχονται πληροφορίες για: 

■ Την ενημέρωση των δυνητικών δικαιούχων σχετικά με τη δράση «e-λιανικό».
■ Την υποβοήθηση της υποβολής της αίτησης συμμετοχής των δυνητικών δικαιούχων της δράσης «e-λιανικό».
■ Την συμβουλευτική προς τους τελικούς δικαιούχους σε όλα τα διοικητικά / τυπικά ζητήματα που αφορούν στην υλοποίηση της δράσης «e-λιανικό», καθώς και σε τεχνικά ζητήματα, σχετικά με τον ορθό σχεδιασμό, υλοποίηση και αποτελεσματική λειτουργία του e-shop τους.
■ Οποιαδήποτε άλλη ενέργεια θα απαιτηθεί κατά τη φάση υλοποίησης της δράσης.

Το ΕΚΕΤΑ/ΙΠΤΗΛ, υπό την εποπτεία και την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αναλαμβάνει την υποστήριξη των δυνητικών δικαιούχων της δράσης «e-λιανικό», χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση γι’ αυτούς. 

Για περισσότερες πληροφορίες και εγγραφές, μπορείτε να επισκεφθείτε τον ιστότοπο https://www.openshops.gr/

Σκοπός της δράσης “e-λιανικό” είναι η επιδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων λιανικής πώλησης (ΚΑΔ 47), για την απόκτηση ηλεκτρονικού καταστήματος (eshop) ή την αναβάθμισή του, σε περίπτωση που ήδη διαθέτουν.