Ενας νυν και ένας πρώην αστυνομικός συνομιλούσαν και με τα δύο μέλη της Greek Mafia, τα οποία δολοφονήθηκαν. Τον «Θείο Τζο»-Γιάννη Σκαφτούρο και τον ιδιοκτήτη πρατηρίων υγρών καυσίμων Γεώργιο Μήτσου
Η δολοφονία του ιδιοκτήτη πρατηρίων υγρών καυσίμων Γεώργιου Μήτσου, τον Ιούνιο του 2022 στον Γέρακα, φαίνεται πως ήταν “κομβικής σημασίας” για την αναμόρφωση και ανάδειξη των διασυνδέσεων των μελών της Greek Mafia και ενός νέου πλέγματος διαφθοράς στην αστυνομία, που οικοδομήθηκε μέσα από ένα “κύμα” αλλεπάλληλων δολοφονιών της “παλιάς γενιάς” κακοποιών, σε συνδυασμό με “αποστρατείες” και “τοποθετήσεις” πρόθυμων ένστολων αστυνομικών να… συμμετέχουν ή να κάνουν τα “στραβά μάτια” στα εγκληματικά δρώμενα γύρω από το λαθρεμπόριο καυσίμων και τη Μύκονο.
Μικρό δείγμα, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, πως ένας νυν και ένας πρώην αστυνομικός, φαίνεται να συνομιλούν και να “συνεργάζονται” και με τα δύο μέλη της Greek Mafia, τα οποία δολοφονήθηκαν με διαφορά ενός μήνα το 2022. Τον “Θείο Τζο”-Γιάννη Σκαφτούρο και τον 38χρονο ιδιοκτήτη πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Πριν από ένα μήνα είχαν φθάσει στον διοικητή της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων οι αποκαλυπτικοί διάλογοι ανάμεσα σε διοικητή Αστυνομικού Τμήματος και τον 38χρονο ιδιοκτήτη πρατηρίου υγρών καυσίμων που δολοφονήθηκε τον Ιούνιο του 2022 στον Γέρακα. Σε αυτούς υπάρχουν ενδείξεις ενδεχόμενων συναλλαγών κακοποιών με αστυνομικούς.
Ο νέος διοικητής της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων Παναγιώτης Πούπουζας, η πρώτη υπόθεση για την οποία αναμένεται να ενημερωθεί και να ξεκινήσει έρευνα, είναι η συγκεκριμένη, όπως επίσης οι ιδιοκτησίες βενζινάδικων από συγγενικά πρόσωπα αξιωματικού που μετά από… δύο χρόνια, κατήγγειλε παρεμβάσεις του υπουργού Προστασίας Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκου σε προσαγωγή του γιου του.
Θα ερευνήσει επίσης την κατασκευή σπιτιού από αξιωματικό που αποστρατεύτηκε πρόσφατα.
Δολοφονίες και ένστολες “συνεργασίες”
Ο Γιάννης Σκαφτούρος δολοφονήθηκε τον Μάιο του 2022, ο Γιώργος Μήτσου τον Ιούνιο του ίδιου χρόνου. Η δεύτερη δολοφονία ήταν αντίποινα της πρώτης ή και οι δύο εκπορεύονταν από το ίδιο “κέντρο” δολοφονικών εκκαθαρίσεων; Όπως και να έχει ο Σκαφτούρος είχε “υπεύθυνο ασφαλείας” πρώην αξιωματικό της ΕΛ.ΑΣ. και ο Μήτσου, νυν διοικητή αστυνομικού τμήματος.
Ο Γιώργος Μήτσου, που δολοφονήθηκε τον Ιούνιο του 2022, φαίνεται να συνομιλεί με νυν διοικητή αστυνομικού τμήματος, ο οποίος μάλιστα φέρεται να είναι και “υπεύθυνος ασφαλείας” του. Το παράξενο, όπως υποστηρίζουν αστυνομικές πηγές, είναι πως φέρεται να συνομιλεί και με πρώην ανώτερο αξιωματικό της ΕΛ.ΑΣ., που και αυτός ήταν “υπεύθυνος ασφαλείας” του “Θείου Τζο”-Γιάννη Σκαφτούρου. Αυτές οι συνομιλίες εντοπίστηκαν από την Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών στο κινητό του θύματος και διαβιβάστηκαν πριν από περίπου 20 ημέρες προς το Τμήμα Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής, που έχει αναλάβει την υπόθεση της δολοφονίας.
Ο “βενζινάς” του “Σαμπρέλα”
Ο 38χρονος Γιώργος Μήτσου το 2014 είχε κατηγορηθεί ως μέλος της ομάδας εκβιαστών του Μανώλη Καραγιάννη, γνωστού με τα προσωνύμια “Σαμπρέλας”, “Καράφλας” ή “Νταίζη”, που δολοφονήθηκε επίσης με παρόμοιο τρόπο, το 2018 στο Παλαιό Φάληρο. Το 2015 σε πάρκινγκ που διατηρούσε συγγενικό πρόσωπο του θύματος, στον Κορυδαλλό, είχαν εντοπιστεί χειροβομβίδες, ένα υποπολυβόλο, πιστόλια και σφαίρες.
Το βενζινάδικο του 38χρονου θύματος είχε γίνει στόχος αγνώστων και στο παρελθόν όταν είχαν εκτοξεύσει χειροβομβίδα. Πριν από δύο χρόνια σε έλεγχο, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, σε άλλο πρατήριο ιδιοκτησίας του, είχαν διαπιστωθεί οικονομικές απάτες που σχετίζονταν με την χρήση τηλεκοντρόλ σε αντλίες και επιλογή κρυφών δεξαμενών νοθευμένων καυσίμων.
Ο δολοφονηθέντας Γιώργος Μήτσου, τον Μάϊο και τον Ιούνιο του 2022, έως και λίγες ημέρες πριν την δολοφονία του συνομιλεί με τον διοικητή Α.Τ. και “υπεύθυνο ασφαλείας” του, προβαίνοντας σε συνεννοήσεις για ελέγχους που θα γίνονταν σε πρατήρια υγρών καυσίμων ιδιοκτησίας του, για μεταθέσεις αξιωματικών σε κρίσιμες αστυνομικές υπηρεσίες στους οποίους θα είχαν πρόσβαση.
Ο “Θείος Τζο” και οι χημικοί διαλύτες
Ο 38χρονος Γιώργος Μήτσου είχε στο παρελθόν επαφές με τον Μανώλη Καραγιάννη γνωστό με τα προσωνύμια “Σαμπρέλας”, “Καράφλας” ή “Νταίζη”. Το 2019, “ανταγωνιστής” του Γιάννη Σκαφτούρου, που είχε κατηγορηθεί για συμμετοχή στην ομάδα εκβιαστών του Μανώλη Καραγιάννη, είχε δώσει πληροφορίες για κύκλωμα διακίνησης λαθραίων και νοθευμένων καυσίμων.
Μέλη της GREEK MAFIA, όπως ο “θείος Τζο”, Γιάννης Σκαφτούρος, που δολοφονήθηκε πρόσφατα στα Σκούρτα Βοιωτίας, οι επίσης δολοφονημένοι Βασίλης Στεφανάκος, Μανώλης Καραγιάννης και αρκετά ακόμη πρωταγωνιστικά μέλη της ελληνικής μαφίας, ενέταξαν στο “ρεπερτόριό” τους το λαθρεμπόριο και την νόθευση καυσίμων, δραστηριότητα που φαίνεται να αποτέλεσε και αφορμή για τις υπογραφές και εκτελέσεις “συμβολαίων θανάτου”.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα τα βυτιοφόρα με χημικούς διαλύτες από Βουλγαρία, έχουν αυξήσει τα… δρομολόγιά τους, ενώ μεγαλώνει και ο αριθμός των πληροφοριών για κυκλώματα λαθρεμπορίας τα οποία εμφανίζονται σαν “λερναία ύδρα”. Ενδεικτικά, ένα λίτρο χημικού διαλύτη, κοστίζει για τον λαθρέμπορο περίπου… 10 λεπτά, και πωλούνται ως νοθευμένη βενζίνη για περισσότερα από 2 ευρώ!
Τον προηγούμενο Φεβρουάριο, στελέχη της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας, αξιοποιώντας πληροφορία, εντόπισαν βυτιοφόρο που πέρασε τα σύνορα με 40 τόνους χημικών διαλυτών, δήθεν για λογαριασμό εταιρείας… βερνικιών, αυτό όμως κατευθύνθηκε απευθείας σε πρατήριο υγρών καυσίμων της Δυτικής Αττικής.
Ο 38χρονος Γιώργος Μήτσου ασχολείτο με εμπορία καυσίμων και αερίου, διατηρώντας αρκετά πρατήρια καυσίμων στην Αττική. Σημειώνεται ότι ο 38χρονος κυκλοφορούσε με συνοδεία προστασίας, την οποία δεν είχε την ημέρα της δολοφονίας του, και χρησιμοποιούσε θωρακισμένο αυτοκίνητο.
Ο “μπράβος” από την Κύπρο
Η διασύνδεση λαθρεμπόρων καυσίμων και ελληνικής μαφίας αναδείχθηκε σε υπόθεση που χειρίστηκαν στελέχη της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας το 2019.
Ένας 53χρονος Κύπριος “μπράβος”, ο οποίος απασχολούσε τις κυπριακές Αρχές για απόπειρες ανθρωποκτονιών, βομβιστικές επιθέσεις, ξέπλυμα μαύρου χρήματος κ.ά., ήταν ο “κυρίαρχος” δικτύου λαθρεμπορίας καυσίμων με τέσσερις ομάδες στην Ελλάδα, τις οποίες διαχειρίζονταν ηγετικά μέλη της GREEK MAFIA.
Ο Κύπριος διατηρούσε δύο μεταφορικές εταιρείες με έδρα την πόλη Πάζαρτζικ, σε κοντινή απόσταση από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Συνελήφθη τα τέλη του περασμένου Απριλίου, στη Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας δυνάμει του εντάλματος των κυπριακών αρχών.
Σε αυτή την υπόθεση κατηγορήθηκαν 70 άτομα, μέλη των τεσσάρων ομάδων, που δραστηριοποιούνταν σε Ασπρόπυργο, Μενίδι και Κορωπί, ενώ 25 ήταν τα πρατήρια υγρών καυσίμων, που φαίνεται να ανήκαν ή να ελέγχονταν από τα μέλη της ελληνικής μαφίας. Η αρχή της έρευνας έγινε όταν βυτιοφόρο του Κύπριου μετέφερε χημικούς διαλύτες προς εταιρεία, στο ΑΦΜ της οποίας φαινόταν ότι δεν υποβάλλονταν φορολογικές δηλώσεις.
Ο “τομέας” του Ασπροπύργου, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, ήταν υπό τον έλεγχο του “θείου Τζο” – Γιάννη Σκαφτούρου, ενώ στην συγκεκριμένη υπόθεση εμπλεκόταν στενό συγγενικό του πρόσωπο, και αρκετά ακόμη, που εμπλέκονταν ή είχαν κατηγορηθεί για δραστηριότητες εγκληματικών ομάδων. Βυτιοφόρα καταχωρισμένα σε εταιρεία του στενού συγγενικού προσώπου του “θείου Τζο”, βρέθηκαν να φορτώνουν διαλύτες από κρυφές αποθήκες του Ασπροπύργου προκειμένου να τους μεταφέρουν σε πρατήρια ιδιοκτησίας τους.
Ο “τομέας” του Μενιδίου, φαίνεται να ήταν υπό τον έλεγχο του επίσης δολοφονημένου Βασίλη Στεφανάκου, που φαίνεται πως πέρα από την τροφοδοσία “μιλημένων” βενζινάδικων, είχε επεκταθεί στην απευθείας μεταφορά χημικών διαλυτών, με βυτιοφόρα ιδιοκτησίας του.
Στη δικογραφία περιλαμβάνονται ακόμα τα ονόματα συγγενών του δολοφονηθέντος το 2018 στο Χαϊδάρι Βασίλη Στεφανάκου, καθώς και ακόμα ενός ιδιοκτήτη πρατηρίων που κατηγορήθηκε για λαθρεμπόριο καυσίμου στην αρχή της περασμένης δεκαετίας.
Η ExxonMobil, ο κολοσσός στα πετρελαιοειδή και στο φυσικό αέριο, όχι μόνο κατόρθωσε να κερδίσει το 2022 το εντυπωσιακό ποσό των 6,3 εκατ. δολαρίων την ώρα, αλλά και να συγκεντρώσει για το σύνολο του έτους κέρδη-ρεκόρ 56 δισ. δολαρίων
Σύμφωνα με το Ρόιτερς, οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες αναμένεται να υπερβούν τα δικά τους ετήσια ρεκόρ κερδών, κάτι το οποίο οφείλουν στις υψηλές τιμές του εμπορεύματος και στην εκτίναξη της ζήτησης. Τα αθροιστικά τους κέρδη για το 2022 εκτιμάται πως θα προσεγγίσουν τα 200 δισ. δολάρια.
Η κερδοφορία της Exxon ξεπέρασε κατά πολύ τα καθαρά κέρδη των 45,2 δισ. δολαρίων, τα οποία είχε εμφανίσει το έτος 2008, τότε που η τιμή του «μαύρου χρυσού» είχε φθάσει στα 142 δολάρια το βαρέλι, 30% πάνω από τη μέση τιμή του 2022. Οι βαθιές περικοπές κόστους, άλλωστε, οι οποίες εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, βοήθησαν να αυξηθούν τα κέρδη του ενεργειακού κολοσσού. «Τα συνολικά κέρδη και οι ταμειακές ροές αυξήθηκαν αρκετά σημαντικά από έτος σε έτος», δήλωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Ρόιτερς η γενική οικονομική διευθύντρια της Exxon, Κάθριν Μίκελς. «Ετσι, αυτά τα αποτελέσματα προήλθαν πραγματικά από ένα συνδυασμό ισχυρών αγορών, ισχυρής απόδοσης, ισχυρής παραγωγής και πολύ καλού ελέγχου του κόστους».
Παρά ταύτα, ο όμιλος πετρελαιοειδών είπε ότι υπέστη πλήγμα 1,3 δισ. δολαρίων στα κέρδη του το τέταρτο τρίμηνο από έναν απροσδόκητο φόρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που ξεκίνησε το τελευταίο τρίμηνο, και από απομειώσεις περιουσιακών στοιχείων. Η εταιρεία μηνύει την Ε.Ε., υποστηρίζοντας ότι η επιβολή φόρου υπερβαίνει κατά πολύ τις κατά νόμο αρμοδιότητές της. Εξαιρουμένων των επιβαρύνσεων, τα κέρδη για ολόκληρο το έτος ήταν 59,1 δισ. δολάρια. Η παραγωγή αυξήθηκε κατά περίπου 100.000 βαρέλια πετρελαίου και φυσικού αερίου την ημέρα σε σχέση με ένα χρόνο πριν, στα 3,8 εκατομμύρια βαρέλια σε ημερήσια βάση. Το προσαρμοσμένο κέρδος ανά μετοχή των 3,40 δολαρίων ξεπέρασε την κατά συναίνεση πρόβλεψη των αναλυτών για 3,29 δολάρια ανά μετοχή, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της ΕxxonMobil ενδέχεται να δημιουργήσουν μια άλλη αντιπαράθεση, με τον Λευκό Οίκο. Η κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν άσκησε κριτική την περασμένη Παρασκευή στις εταιρείες πετρελαίου, επειδή διοχέτευσαν μετρητά στα μερίσματα των μετόχων και όχι στην παραγωγή. Η Exxon υπερηφανεύθηκε ότι οι ταμειακές ροές από τις δραστηριότητές της εκτινάχθηκαν στα 76,8 δισ. δολάρια πέρυσι, από 48,1 δισ. δολάρια το 2021. Οι απροσδόκητοι φόροι επί των κερδών είναι «παράνομη και κακή πολιτική», αντέτεινε, τέλος, η οικονομική διευθύντρια Κάθριν Μίκελς. Η επιβολή νέων φόρων στα κέρδη από το πετρέλαιο «έχει το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που προσπαθεί κάποιος να επιτύχει», προσθέτοντας ότι θα αποθάρρυνε τη νέα παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Συνδυαστικά, σε καθένα ευρώ φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων αντιστοιχούν πάνω από 2,5 ευρώ φόρων κατανάλωσης, και αυτή η αναλογία σπάνια γίνεται ευθέως αντιληπτή από τους φορολογούμενους πολίτες
Ιδιαίτερα αυξημένοι είναι οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης στα καύσιμα, κάτι που επιβαρύνει την τιμής τους, αναφέρει μελέτη από το Ινστιτούτο Ερευνών της ΓΣΕΕ με τίτλο “Η άνιση κατανομή του φορολογικού βάρους στα νοικοκυριά στην Ελλάδα”.
Συγκεκριμένα, που εκπονήθηκε από την Καθηγήτρια του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ κ. Γεωργία Καπλάνογλου και εξετάζει τη μεταβολή του φορολογικού βάρους των νοικοκυριών από το 2008 μέχρι το 2019, εστιάζοντας στον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και στους έμμεσους φόρους.
Όπως σημειώνει η μελέτη, “ξεκινώντας από τις μεταβολές των συντελεστών των έμμεσων φόρων, οι φόροι ως ποσοστό της λιανικής τιμής των αγαθών μεταξύ του 2008 και του 2014 αυξήθηκαν σε όλες τις κατηγορίες (πλην των ξενοδοχείων), οι αυξήσεις όμως δεν ήταν ενιαίες. Ορισμένες κατηγορίες αγαθών, όπως η ένδυση και η υπόδηση, τα αγαθά οικιακής χρήσης (διαρκή και μη) και η αναψυχή επηρεάστηκαν μόνο από την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από 19% σε 23%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρατηρούνται στα οινοπνευματώδη ποτά, στον καπνό και στην ενέργεια (ηλεκτρισμό και καύσιμα κίνησης και θέρμανσης), καθώς σχεδόν διπλασιάστηκαν οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης στα αγαθά αυτά.
Ακραίο παράδειγμα αποτελεί το πετρέλαιο θέρμανσης, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο οποίο αυξήθηκε από 21 ευρώ σε 330 ευρώ το χιλιόλιτρο. Την ίδια περίοδο, η εστίαση μετακινήθηκε από τον μειωμένο στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, γεγονός που εξηγεί τη μεγάλη αύξηση στον σχετικό φορολογικό συντελεστή” σημειώνει η μελέτη.
Παράλληλα αναφέρει ότι “ο πρακτικός λόγος για τον οποίο τέτοιοι φόροι είναι δημοφιλείς στις κυβερνήσεις είναι η σχετική διοικητική ευχέρεια εφαρμογής τους, καθώς οι φορολογικές αρχές είναι εύκολο να εντοπίσουν τα συγκεκριμένα προϊόντα, τα οποία συνήθως παράγονται από έναν μικρό αριθμό παραγωγών”.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, “οι περισσότεροι από τους ΕΦΚ στα καύσιμα και στην ενέργεια είναι σημαντικά υψηλότεροι από τα ελάχιστα όρια που έχει θέσει η ΕΕ. Συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ, o ΕΦΚ στην αμόλυβδη βενζίνη είναι στην Ελλάδα ο 4ος υψηλότερος μετά την Ολλανδία, τη Φινλανδία και την Ιταλία (στοιχεία 1.7.22). Αντίστοιχα, η Ελλάδα ανήκει στη δεκάδα των χωρών της ΕΕ με την υψηλότερη φορολόγηση του πετρελαίου θέρμανσης. Δεν συμβαίνει το ίδιο με το πετρέλαιο κίνησης, την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο, στα οποία ο ΕΦΚ κινείται σε σχετικά χαμηλότερα όρια συγκριτικά με πολλές άλλες χώρες της ΕΕ.
Βέβαια, ειδικά στην περίπτωση των ενεργειακών προϊόντων οι συγκρίσεις των φορολογικών συντελεστών δίνουν μερική μόνο εικόνα της σχετικής επιβάρυνσης των νοικοκυριών, καθώς οι προ φόρων τιμές των προϊόντων αυτών δεν είναι ενιαίες σε όλες τις χώρες και, επιπλέον, τα προϊόντα αυτά επιβαρύνονται και με ΦΠΑ, ο οποίος επίσης διαφοροποιείται μεταξύ των χωρών” σημειώνει η μελέτη.
“Συμπερασματικά, με ελάχιστες εξαιρέσεις οι συντελεστές όλων των έμμεσων φόρων, είτε πρόκειται για τον ΦΠΑ είτε για Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης, αυξήθηκαν σημαντικά κατά τη δεκαετία των μνημονίων. Αυτό εξηγεί και την κατακόρυφη αύξηση του μεριδίου του ΑΕΠ που καταλαμβάνουν τα έσοδα από την έμμεση φορολογία στο ίδιο χρονικό διάστημα”.
“Συνδυαστικά, σε καθένα ευρώ φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων αντιστοιχούν πάνω από 2,5 ευρώ φόρων κατανάλωσης, και αυτή η αναλογία σπάνια γίνεται ευθέως αντιληπτή από τους φορολογούμενους πολίτες. Ο φορολογούμενος από το εκκαθαριστικό της φορολογικής του δήλωσης αποκτά άμεση γνώση του συνόλου του φόρου εισοδήματος που έχει καταβάλει στο κράτος, ενώ το ίδιο δεν συμβαίνει στην περίπτωση των φόρων κατανάλωσης, οι οποίοι ενσωματώνονται στις τιμές των προϊόντων και είναι πρακτικά αδύνατο να υπολογιστούν από τον φορολογούμενο σε ετήσια μάλιστα βάση.
Οι αναδιανεμητικές συνέπειες, επομένως, των φόρων κατανάλωσης είναι πολύ δύσκολο να ανατραπούν από άλλα φορολογικά εργαλεία” υπογραμμίζει η έκθεση.
Οι υπόγειες διαδρομές μεταξύ νονών της νύχτας και ανώτατων αξιωματικών – Τι εντοπίστηκε σε κινητά και υπολογιστές θυμάτων «συμβολαίων θανάτου» – Οι πλημμελείς έλεγχοι για να συνεχιστεί απρόσκοπτα η παράνομη δραστηριότητα στα καύσιμα… και όχι μόνο
«Φίλε μου ό,τι θέλεις για τα βενζινάδικα, εγώ και άμεσα…». Αυτή η διαβεβαίωση, την οποία έδωσε ανώτατος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. σε μέλος παράνομου κυκλώματος, είναι μόνο ένα τμήμα από τους εκατοντάδες «διαλόγους της ντροπής» μεταξύ στελεχών των αστυνομικών αρχών και νονών της νύχτας, λαθρεμπόρων καυσίμων ή άλλων μελών του οργανωμένου εγκλήματος, τους οποίους αποκαλύπτει «Το Βήμα της Κυριακής».
Όλες οι συνομιλίες της ντροπής όπου καταγράφονται αστυνομικοί και ιθύνοντες του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη να συνδιαλέγονται με μαφιόζους και νονούς της νύχτας θα πάνε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών και στην Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων Σωμάτων Ασφαλείας. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ελληνικής αστυνομίας αυτό γίνεται κατόπιν εντολής του υπουργού Προστασίας του Πολίτη προκειμένου να υπάρξει ουσιαστικός έλεγχος.
Οι συνομιλίες αυτές βρέθηκαν σε εφαρμογές, όπως Viber και WhatsApp, κινητών τηλεφώνων δολοφονηθέντων σε συμβόλαια θανάτου και επί σειρά μηνών αποτελούσαν επτασφράγιστο μυστικό στο εσωτερικό της ελληνικής αστυνομίας.
Στις συνομιλίες, όπως ανέφερε ο αστυνομικός συντάκτης του Βήματος Βασίλης Λαμπρόπουλος, ακούγονται ανώτατοι νυν παράγοντες της Κατεχάκη να λένε ότι θα υποβοηθήσουν κυκλώματα λαθρεμπορίου καυσίμων και άλλους ποινικούς.
Την άμεση παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισιδώρου Ντογιάκου προκάλεσε η πρωτοσέλιδη αποκάλυψη της εφημερίδας «Το Βήμα της Κυριακής» με τίτλο «Διάλογοι της Ντροπής» και ακούγονται αστυνομικοί και ιθύνοντες του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη να συνδιαλέγονται με μαφιόζους και νονούς της νύχτας.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας οι συνομιλίες αυτές βρέθηκαν σε εφαρμογές, όπως Viber και WhatsApp, κινητών τηλεφώνων δολοφονηθέντων σε συμβόλαια θανάτου και επί σειρά μηνών αποτελούσαν επτασφράγιστο μυστικό στο εσωτερικό της ελληνικής αστυνομίας.
Στις συνομιλίες,ακούγονται ανώτατοι νυν παράγοντες της Κατεχάκη να λένε ότι θα υποβοηθήσουν κυκλώματα λαθρεμπορίου καυσίμων και άλλους ποινικούς.
Όπως αποκαλύπτεται μέσα από το δημοσίευμα οι διάλογοι μεταξύ νονών της νύχτας και στελεχών της ΕΛ.ΑΣ., στόχος ήταν οι αστυνομικοί να προχωρούν σε πλημμελείς ελέγχους και να επιτρέπουν στα κυκλώματα να συνεχίσουν ανενόχλητα τη δράση τους.
Ακόμη, αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. επικαλούνται πρόσβαση σε πολιτικούς παράγοντες του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ώστε να προωθήσουν σε κρίσιμες θέσεις δικούς τους αστυνομικούς, οι οποίοι θα τους εξυπηρετούσαν σε καθημερινή βάση.
Τα πρώτα φαίνεται να αποκαλύφθηκαν μετά την εν ψυχρώ δολοφονία ενός ιδιοκτήτη πρατηρίων καυσίμων.
Σχέσεις διαπλοκής
Το εντυπωσιακό υλικό που βρίσκεται στη διάθεση της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ», αναδεικνύει ίσως για πρώτη φορά με τόσο ανάγλυφο τρόπο τις σχέσεις και τα συστήματα διαπλοκής, εξάρτησης, το πλέγμα συμφερόντων αλλά και τις υπόγειες διαδρομές μεταξύ νονών της νύχτας και στελεχών της ΕΛ.ΑΣ., ακόμα και σε ανώτατο επίπεδο. Οι αποκαλύψεις αυτές καταδεικνύουν την ανάγκη άμεσης κάθαρσης στον χώρο των αστυνομικών αρχών της χώρας.
Όπως αποκαλύπτουν οι διάλογοι μεταξύ νονών της νύχτας και στελεχών της ΕΛ.ΑΣ., στόχος ήταν οι αστυνομικοί να προχωρούν σε πλημμελείς ελέγχους και να επιτρέπουν στα κυκλώματα να συνεχίσουν ανενόχλητα τη δράση τους. Πρόκειται για SMS, ηχογραφημένες συζητήσεις και άλλες ηλεκτρονικές καταγραφές που έχουν εντοπιστεί, χωρίς να έχουν δημοσιοποιηθεί ποτέ, σε κινητά τηλέφωνα ή υπολογιστές υπόπτων για συμμετοχή σε εγκληματικές ενέργειες που έπεσαν θύματα «συμβολαίων θανάτου». Και ανάμεσα σε αυτά, η δολοφονία επιχειρηματία-ιδιοκτήτη πρατηρίου ή η εγκληματική ενέργεια με θύμα δραστήριο πρώην αστυνομικό.
Η «γιάφκα» της Πολυτεχνειούπολης
Επιπλέον είναι εντυπωσιακό πως έχουν εντοπιστεί ύποπτες συνεννοήσεις αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. με τους αλβανούς ποινικούς η δράση των οποίων είχε αποκαλυφθεί πρόσφατα μετά την επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ. στην Πολυτεχνειούπολη, όπου και εντοπίστηκε «γιάφκα» διακίνησης ναρκωτικών και όπλων. Το ηλεκτρονικό υλικό που εντοπίστηκε σε δεύτερη φάση από τα Εγκληματολογικά Εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ. το επεξεργάστηκαν οι εσωτερικές υπηρεσίες και ήδη έχει τεθεί υπόψη επιτελών της Κατεχάκη.
Μάλιστα φαίνεται να έχει υπάρξει «χαρτογράφηση» 25 αξιωματικών που πρωτοστατούν, σχετίζονται ή επωφελούνται από το κύκλωμα διαφθοράς. Ακόμα, φαίνεται να έχουν βρεθεί και SMS που στέλνονταν σε επιχειρηματίες για επικείμενους ελέγχους από κρατικές υπηρεσίες. Χωρίς ωστόσο να υπάρχουν σαφείς κινήσεις για να σταματήσουν αυτές οι παράνομες συνεννοήσεις και συναλλαγές.
Με τα μέλη των κυκλωμάτων μάλιστα, όπως αποτυπώνεται με απόλυτη σαφήνεια στις εν λόγω καταγραφές, να έχουν αποκτήσει προσβάσεις σε ανώτατους υπηρεσιακούς, και όχι μόνο, παράγοντες, προκειμένου να επηρεάσουν τις κρίσεις στην ΕΛ.ΑΣ. ή και ενδιάμεσες διαδικασίες μετακινήσεων αξιωματικών. Στόχος τους ήταν να τοποθετηθούν στα κρίσιμα για αυτούς ελεγκτικά «πόστα» ύποπτοι αστυνομικοί, οι οποίοι θα τους… εξυπηρετούν σε καθημερινή βάση.
Συνεννοήσεις με «συνεργάτες υπουργών»
Πρόσθετο ανησυχητικό στοιχείο στα παραπάνω αποτελεί το γεγονός ότι σε πολλούς από τους διαλόγους που αποκαλύπτει «Το Βήμα» υπάρχει αναφορά σε συνεννοήσεις με «συνεργάτες υπουργών» και πρόσωπα σε αντίστοιχες θέσεις. Eξίσου προβληματικό και ενδεικτικό των διαστάσεων της διαφθοράς είναι ότι οι αναφερόμενες στους διαλόγους μετακινήσεις αστυνομικών φαίνεται ότι επιβεβαιώνονται και από τα εσωτερικά δεδομένα των υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. Ετσι, λίγες ώρες μετά τις καταγεγραμμένες στιχομυθίες, πράγματι υπάρχουν… περίεργες άνωθεν παρεμβάσεις, οι οποίες αφορούσαν ακριβώς αυτές τις προσυνεννοημένες τοποθετήσεις αστυνομικών. Αυτές δε εμφανίζονταν ότι έγιναν με «αυστηρά υπηρεσιακά κριτήρια».
Τα πρώτα στοιχεία για το παράνομο δίκτυο ΕΛ.ΑΣ. και προσώπων με ύποπτες δραστηριότητες, κυρίως στο λαθρεμπόριο καυσίμων, φαίνεται να αποκαλύφθηκαν μετά την εν ψυχρώ δολοφονία ενός ιδιοκτήτη πρατηρίων καυσίμων (η περίπτωση και τα στοιχεία του είναι στη διάθεση της εφημερίδας μας). Η υπόθεση αυτή παραμένει ως σήμερα ανεξιχνίαστη. Σύμφωνα με εσωτερικές αναφορές που συντάχθηκαν μετά τη δολοφονία αυτή, «ορισμένοι συνεργάτες του δολοφονηθέντα εισήγαν διαλύτες από τη Βουλγαρία και λαθραίο γκάζι, το οποίο μεταφερόταν με φορτηγά και με βυτία. Τα ανωτέρω φορτηγά γκαζιού φόρτωναν βιομηχανικό γκάζι από εγκαταστάσεις νόμιμων εταιρειών και το μετέφεραν σε πρατήρια όπου γινόταν η νόθευση. Βοηθός στο κύκλωμα ήταν γνωστός ποινικός με τα αρχικά Π.Κ. καταδικασμένος αμετάκλητα για απάτες, πλαστογραφίες, παραχάραξη και λαθρεμπόριο διαλυτών από τη Βουλγαρία. Το κύκλωμα φέρεται να δωροδοκούσε, ανά περιόδους, πλήθος αξιωματικών της Οικονομικής Αστυνομίας, της Δίωξης του Οργανωμένου Εγκλήματος και άλλων υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. αλλά και της ΕΥΠ προκειμένου να χαίρει προστασίας. Απώτερος σκοπός τους φαίνεται είναι να λαμβάνουν εγκαίρως γνώση αστυνομικών επιχειρήσεων σε πρατήρια καυσίμων, τομέας όπου δραστηριοποιούνταν επιχειρηματικά μέλη του εν λόγω κυκλώματος. Για να συμβεί αυτό, προσπαθούν να επιτύχουν τη μετάθεση αστυνομικών στις παραπάνω υπηρεσίες».
Και διοικητής Τμήματος της Αττικής
Από το κινητό τηλέφωνο του θύματος της εγκληματικής ενέργειας ανασύρθηκαν πλήθος μηνυμάτων σε βάρος εν ενεργεία αξιωματικών-συνεργατών του που αποτελούν πλέον προϊόν δικογραφίας. Ανάμεσα σε αυτούς περιλαμβάνεται και διοικητής αστυνομικού τμήματος της Αττικής για τον οποίο καταγράφεται ότι «είναι έμπιστος υπηρεσιακού στελέχους (σ.σ.: μνημονεύεται το όνομά του) και αμείβεται για προστασία από μπαρ στα νότια προάστια». Επιπλέον φαίνεται να υπάρχουν επαφές και με άλλους ύποπτους αξιωματικούς, όπως και με ενστόλους που βρίσκονται κοντά σε πολιτικούς.
Ετσι, στα κινητά τηλέφωνα που εντοπίστηκαν στο πλαίσιο της έρευνας για τη δολοφονία υπήρχαν συνομιλίες μέσω της εφαρμογής «Threema», ενώ ανακαλύφθηκαν και συνομιλίες στις οποίες ο διοικητής του αστυνομικού τμήματος αναλύει σε εμπλεκόμενο επιχειρηματία τις κινήσεις του, για να τοποθετηθούν δικοί τους ένστολοι στις κατάλληλες θέσεις. Σημειώνεται μάλιστα χαρακτηριστικά: «Καλημέρα. Θέλω δύο ημέρες για το άτομο για να κάνει ένας δικός μου ραντεβού, να στείλουμε (σ.σ.: σε υπηρεσία ελέγχου του λαθρεμπορίου καυσίμων) υπαστυνόμο μικρό να μην το καταλάβουν. Επίσης για τον άλλο, για την Οικονομική Αστυνομία, μου είπε ότι σύντομα θα το περάσει από την Οικονομική μόνος του. Τις επόμενες ημέρες. Οπότε με δύο άτομα εκεί, θα δώσετε και ένα που θα πάει μόνος του ό,τι και να αλλάξει, θα είστε πολύ καλά».
Αναφορές για πολύ υψηλές διασυνδέσεις
Όπως είναι εμφανές, οι συνομιλίες αυτές παρουσίαζαν τις μετακινήσεις εντός της ΕΛ.ΑΣ. βέβαιες και… τακτοποιημένες! Στη συνέχεια όμως ο ιδιώτης συνομιλητής του αστυνομικού μιλάει κι αυτός για συνεργασία με «ανθρώπους του υπουργού». Οπως σημειώνει στις 25 Μαΐου 2022 απευθυνόμενος στον διοικητή του αστυνομικού τμήματος, «είχα δώσει και έναν ακόμα άνθρωπο (σ.σ.: αστυνομικό για να προωθηθεί σε ελεγκτική θέση) και πέρασε! Μπήκε! Τώρα με πήρε του υπουργού αυτός και μου είπε «κομπλέ»».
Σε άλλη στιχομυθία την 1η Ιουνίου 2022 ο εν λόγω αξιωματικός λέει στον επιχειρηματία «πάει κι ένας μικρός αξιωματικός, που μιλάω μαζί του, στον άνθρωπο. Ελπίζω να του βγει, το ζήτησε από τον επικεφαλής της συνοδείας τού … (σ.σ.: αναφέρει όνομα)».
Επίσης υπάρχουν επισημάνσεις για άλλους αστυνομικούς και ιδιώτες με τους οποίους δεν έχουν καλές σχέσεις ο επιχειρηματίας και ο συγκεκριμένος αστυνομικός. Xαρακτηριστικά αναφέρουν στη συνομιλία τους: «Αυτοί ψάχνουν μεροκάματο, από παντού μπορεί να τα πάρουν, αλλά έχουν άλλους μπαμπάδες. Από εδώ βρίζουν, από εκεί βρίζουν και με όλους μιλάνε, αλλά έχουν συγκεκριμένους μπαμπάδες. Ανήκουν εκεί αυτοί. Επίσης το όνομα αυτό μιλάει πολύ καλά με Γ. (σ.σ.: πρώην φρουρός σημαντικού πολιτικού προσώπου). Να το ξέρετε. Ο Σ. εννοώ (σ.σ.: πρόκειται για τον διευθυντή πολιτικού γραφείου»).
Η ενημέρωση για ελέγχους
Για να ακολουθήσει αμέσως στην ίδια συνομιλία μια απογραφή στα πόστα της ΕΛ.ΑΣ., όπου το εν λόγω δίκτυο έχει «ημετέρους» αστυνομικούς. Με εμφανή πρόθεση να επεκταθεί και προς τις μυστικές υπηρεσίες. Πάντως, όπως καταγράφεται στις συνομιλίες αυτές: «Αφού έχουμε έτσι όπως είναι τώρα τα πράγματα στην Οικονομική, στο Ανθρωποκτονιών, στο Οργανωμένο, στο Εκβιαστών (σ.σ.: έχουν βάλει δικούς τους), να τα φτιάξω για σένα για την ΕΥΠ; Στείλε μου πάλι τα δικά σου στοιχεία». Πολλές φορές δε οι προϊστάμενοι των εν λόγω υπηρεσιών δεν γνώριζαν την παρείσφρηση, μέσα από τις παρασκηνιακές μεθοδεύσεις, των επίορκων αστυνομικών. Και είναι ενδεικτικό ότι στις 18 Μαΐου 2022 μέλος του κυκλώματος δέχθηκε προειδοποιητικό μήνυμα στο κινητό του: «Αύριο η Οικονομική Αστυνομία στις 8.30 το πρωί στο πρατήριο στην Καβάλας».
Ακόμα, σε άλλο ηλεκτρονικό αρχείο ο εν λόγω αξιωματικός δίνει τα διαπιστευτήριά του, συνδυάζοντάς τα με κολακείες προς τον επιχειρηματία: «Γενικά να ξέρετε μαζί σας εκατό τοις εκατό είναι αυτός, περιμένει να τα αναλάβετε όλα εσείς τα δικά του κομμάτια, μου το ‘χει πει 500 φορές. Μου έχει πει εδώ και πάνω από 10 μήνες ότι εσείς είστε η δύναμη γενικά σε όλα»…
Και είναι ίσως ιδιότυπα «προφητικό» και μαζί δραματικό το ότι ο ίδιος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. σε άλλη στιχομυθία με τον επιχειρηματία που δολοφονήθηκε του ανέφερε, μόλις δύο εβδομάδες πριν από την εγκληματική ενέργεια σε βάρος του, ότι: «Αυτοί δεν θα γίνουνε φίλοι ποτέ, γιατί αυτό το κα…κι, θα κάνει τα πάντα για να πάθετε εσείς κακό χωρίς να το καταλάβετε ποτέ, γιατί ξέρει ότι έχετε στοιχεία για αυτόν. Αυτοί δεν θέλουν να υπάρχουνε άνθρωποι που δεν μπορούν να τους ελέγξουν στο μυαλό και τις πράξεις. Και αυτή τη στιγμή ο φόβος και ο τρόμος είστε εσείς». Οπως προκύπτει από την παραπάνω στιχομυθία, ο εν λόγω διοικητής αστυνομικής υπηρεσίας φαίνεται να ήξερε το σχέδιο εξόντωσης του συνομιλητή του, το οποίο όμως δεν απέτρεψε.
Τα «χαμένα» κινητά, το λαθρεμπόριο καυσίμων και οι ταμίες
Το πιο σημαντικό τμήμα των ερευνών αφορά τη δραστηριότητα ανωτάτων αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. και αναδείχθηκε μέσα από φάκελο που στάλθηκε στα τέλη του 2021 στην Εισαγγελία Αθηνών, στον οποίο περιλαμβάνονταν όλα τα δεδομένα που προέκυψαν από ανευρεθέντα κινητά μετά τη δολοφονία – την 1η Μαΐου 2018 – 58χρονου πρώην αστυνομικού. Τα κινητά αυτά, κατά έναν περίεργο τρόπο, είχαν «εξαφανιστεί» και συνεπώς δεν είχαν ελεγχθεί μετά την εγκληματική ενέργεια.
Ωστόσο βρέθηκαν στη συνέχεια στο συρτάρι αστυνομικού σε υπηρεσία ασφαλείας. Στη λίστα συνομιλιών με τα εν λόγω άτομα, βρέθηκαν σε διαδικτυακή εφαρμογή 75 ονόματα κυρίως πρώην και νυν στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. Σημειώνεται εδώ ότι στον δολοφονηθέντα πρώην αστυνομικό όπως και σε άλλους περίπου 20 αστυνομικούς, δικηγόρους και ιδιώτες είχε αποδοθεί από έρευνα της ΕΥΠ –την περίοδο 2016-2018 – η συμμετοχή σε κύκλωμα διαφθοράς για τον έλεγχο περίπου 1.000 λεσχών, οίκων ανοχής, νυχτερινών κέντρων κ.λπ.
Με τα νεότερα στοιχεία που αναδεικνύονται να αποκαλύπτουν ότι το «σύστημα» αυτό επιχειρεί να αναδιοργανωθεί, έχει ανθρώπους σε εξαιρετικά σημαντικές θέσεις και επεκτείνεται πλέον στην υποβοήθηση του λαθρεμπορίου καυσίμων. Επιπλέον υπάρχει στα εσωτερικά έγγραφα της ΕΛ.ΑΣ. και αναφορά για προσπάθεια ελέγχου των προστασιών, των ναρκωτικών και της πορνείας από τα ίδια πρόσωπα και στη Μύκονο.
Ετσι λοιπόν στο ηλεκτρονικό αρχείο των «χαμένων» – επί σχεδόν τέσσερα χρόνια – κινητών φαίνεται να έχουν βρεθεί διαβεβαιώσεις ανώτατου υπηρεσιακού παράγοντα της Κατεχάκη, με κύριο ρόλο στις κρίσεις της ΕΛ.ΑΣ., προς τα μέλη του κυκλώματος για τα παρακάτω: «Εγώ κι άμεσα θα βοηθήσω τρία βενζινάδικα», «Φίλε εγώ ό,τι γουστάρεις άμεσα», «Κανονίστε πότε θα πιούμε τα κρασάκια μας». Με τους συγκεκριμένους ιδιώτες να ζητούν από τον ανώτατο παράγοντα της Κατεχάκη «αρχιφύλακας Μ.Κ. να τοποθετηθεί σε Τμήμα Προστασίας Προσώπων» και «αστυνομικός Μ.Ε. από ειδικές αστυνομικές δυνάμεις σε Αστυνομικό Τμήμα Μυκόνου με καλοκαιρινές αποσπάσεις».
Τέλος, στα έγγραφα της ΕΛ.ΑΣ. όπου επιχειρείται ανάδειξη των ύποπτων συμφερόντων, γίνεται λόγος για δύο αστυνομικούς ταμίες του εν λόγω κυκλώματος που συνεργάζονται με τον προαναφερόμενο… παραχωρητικό αξιωματούχο.
Οι συνομιλίες της ντροπής
2/3/2018
ΜΕΛΟΣ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ: «Φίλε μου, σε ευχαριστώ για την αγάπη σου. Κανόνισε πότε θα πιούμε τα κρασάκια μας».
ΠΡΩΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ – «ΜΕΣΑΖΩΝ»: «Πάμε στη γνωστή ταβέρνα. Σε περιμένουμε να σου δώσουμε τα κρασιά σου…». Ακολουθούν υποδείξεις του πρώην αστυνομικού στον στρατηγό της ΕΛ.ΑΣ. για μεταθέσεις ημετέρων αστυνομικών σε αστυνομικές υπηρεσίες και ανάμεσα σε αυτές στη Μύκονο
28/3/2018
ΜΕΛΟΣ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ: «Στρατηγέ μου, με πήρε τώρα ο Πάνος Καμμένος. Στο ΑΤ Αμαρουσίου μεταβαίνει τώρα ο δικηγόρος Σ. να εφαρμόσει δικαστική απόφαση».
ΑΝΩΤΑΤΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΣ ΕΛ.ΑΣ.: «Πήραμε πριν 15 λεπτά τον αρμόδιο ανώτερο αξιωματικό εκεί και τακτοποιήθηκε το θέμα. Καλημέρα».
ΜΕΛΟΣ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ: «Στρατηγέ μου, καλημέρα. Να βοηθήσουμε τρία βενζινάδικα ή να απευθυνθώ στους πολιτικούς στο υπουργείο;».
ΑΝΩΤΑΤΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΣ ΕΛ.ΑΣ.: «Όχι φίλε μου, εγώ και άμεσα».
24/5/2022
ΝΟΝΟΣ – ΕΜΠΟΡΟΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ: «Καλημέρα».
ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ: «Κύριε Γ. καλημέρα. Θέλω δύο ημέρες για το άτομο για να κάνει ένας δικός μου ραντεβού, να στείλουμε (σ.σ.: σε υπηρεσία ελέγχου του λαθρεμπορίου καυσίμων) υπαστυνόμο μικρό να μην το καταλάβουν. Επίσης για τον άλλο, για Οικονομική Αστυνομία μου είπε ότι σύντομα θα το περάσει από Οικονομική μόνος του τις επόμενες ημέρες. Οπότε με δύο άτομα εκεί και ένα θα δώσετε και ένα που θα πάει μόνος του, ό,τι και να αλλάξει, θα είστε πολύ καλά».
ΝΟΝΟΣ – ΕΜΠΟΡΟΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ: «Είχα δώσει και έναν ακόμα άνθρωπο (σ.σ.: αστυνομικό για να προωθηθεί σε ελεγκτική θέση) και πέρασε! Μπήκε! Τώρα με πήρε του υπουργού αυτός και μου είπε κομπλέ. Εκεί τέλος οπότε έχουμε και εκεί δικό μας. Σκέψου μήπως για το Οργανωμένο (σ.σ.: Υποδιεύθυνση Δίωξης Οργανωμένου Εγκλήματος που ασχολείται επίσης με υποθέσεις λαθρεμπορίας καυσίμων) δώσουμε κάποιον και πας κι εσύ στη Δίωξη Εκβιαστών (σ.σ.: ασχολείται με τους νονούς της νύχτας) να είμαστε κομπλέ».
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το διάστημα των συνομιλιών φέρεται να τηλεφωνούν αξιωματικοί που υπηρετούν κοντά σε πολιτικά πρόσωπα και να ζητούν μεταθέσεις που μνημονεύονται στις συνομιλίες.
3/6/2022
ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ:«Καλημέρα».
ΝΟΝΟΣ – ΕΜΠΟΡΟΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ: «Αφού έχουμε έτσι όπως είναι τώρα τα πράγματα στην Οικονομική, στο Ανθρωποκτονιών, στο Οργανωμένο, στο Εκβιαστών (σ.σ.: έχουν βάλει δικούς τους) να τα φτιάξω για σένα για την ΕΥΠ; Στείλε μου πάλι τα δικά σου στοιχεία».
ΝΟΝΟΣ – ΕΜΠΟΡΟΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ: «Ο μεγάλος με τον Οικονόμου (σ.σ.: εννοεί τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου) δεν είναι ευχαριστημένος. Να το ξέρετε αυτό. Μου το είπε ο φίλος σήμερα. Σίγουρα τον πήρε ο Θεοδωρ τηλέφωνο και έδωσε εντολή να περάσουν όλα! Για αυτό είπε ο άλλος είμαστε πολύ καλά!».
Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοίνωσε τα προσωρινά στοιχεία Κατανάλωσης Πετρελαιοειδών στη Χώρα για το έτος 2021 και τα οριστικά στοιχεία για το έτος 2020.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, δεν παρατηρείται σημαντική μεταβολή της συνολικής κατανάλωσης πετρελαιοειδών για το έτος 2021 σε σχέση με το έτος 2020, με τις αντίστοιχες ποσότητες να ανέρχονται σε 6.687.434 μετρικούς τόνους για το έτος 2021 και 6.690.694 μετρικούς τόνους για το έτος 2020 (Πίνακας 1, Γράφημα 1).
Συγκεκριμένα, παρατηρείται αύξηση στην ετήσια κατανάλωση της αμόλυβδης βενζίνης κατά 5,1%, της βενζίνης σούπερ αμόλυβδης 98/100 κατά 13,6%, του πετρελαίου κίνησης κατά 4,1%, καθώς και του υγραερίου κατά 6,6%.
Αντίθετα, μείωση της ετήσιας κατανάλωσης παρατηρείται στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 16,7% και στις κατηγορίες μαζούτ χαμηλού και υψηλού θείου με ποσοστά 9,8% και 13,6%, αντίστοιχα (Πίνακας 1, Γράφημα 2).
*Τα στοιχεία για το έτος 2021 είναι προσωρινά. ** Η σύγκριση δεν είναι δυνατή καθόλη τη διάρκεια της χρονοσειράς, δεδομένου ότι στα στοιχεία των ετών 2016-2021 περιλαμβάνονται επιπρόσθετα και οι παραδόσεις σε καύσιμα ναυσιπλοΐας εσωτερικού που δεν μπορούν να διαχωριστούν και δεν περιλαμβάνονταν στα στοιχεία των προηγούμενων ετών. *** Η σύγκριση δεν είναι δυνατή γιατί από το έτος 2019, οι κατηγορίες βενζίνης: Σούπερ, Αμόλυβδη και Σούπερ Αμόλυβδη 98/100 περιλαμβάνουν και την αντίστοιχη κατανάλωση σε μίγμα με βιοκαύσιμο.
Στον Πίνακα 2 παρουσιάζεται το ποσοστό κατανάλωσης πετρελαιοειδών στις περιφέρειες της Χώρας για τα έτη 2015-2021.
Κατά το έτος 2021, οι περιφέρειες που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση είναι η Αττική και η Κεντρική Μακεδονία και ακολουθούν οι περιφέρειες Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κρήτης, Ηπείρου, Νοτίου Αιγαίου και Δυτικής Μακεδονίας. Η χαμηλότερη κατανάλωση παρατηρείται στις περιφέρειες των Ιονίων Νήσων και του Βορείου Αιγαίου.
Στον Χάρτη 1 απεικονίζεται η περιφερειακή κατανομή της κατανάλωσης πετρελαιοειδών στη Χώρα, με βάση τα στοιχεία του έτους 2021.
Οι βενζινοπώλες της Ιταλίας απεργούν διότι το περιθώριο κέρδους τους πάνω στα καύσιμα έχει πλέον εξανεμιστεί ● Η ακροδεξιά πρωθυπουργός δεν έχει βρει ακόμα τη λύση σε αυτήν την πρόκληση, ενώ έπονται κι άλλες, ίσως δυσκολότερες
Ανταπόκριση του Θεόδωρου Ανδρεάδη – Συγγελλάκη, δημοσιεύθηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών»
Είναι η πρώτη μαζική απεργιακή κινητοποίηση από τότε που η Τζόρτζια Μελόνι ανέλαβε πρωθυπουργός της Ιταλίας. Τα πρατήρια βενζίνης «κατέβασαν ρολά» σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη στάση της υπερσυντηρητικής κυβερνητικής συμμαχίας της Ρώμης και, ειδικότερα, για το πώς χειρίστηκε το θέμα της αύξησης της τιμής των καυσίμων και τη σχετική απόδοση ευθυνών.
Οι βενζινοπώλες επιμένουν ότι το ποσοστό κέρδους τους για κάθε λίτρο βενζίνης είναι ελάχιστο, ενώ εκείνο των φόρων που καταλήγουν στα ταμεία του υπουργείου Οικονομικών ξεπερνά το 50%. Την ίδια ώρα, είναι αντίθετοι στο πλαφόν στην τιμή πώλησης βενζίνης και ντίζελ στους αυτοκινητόδρομους, αλλά και στην υποχρεωτική ανάρτηση της μέσης τιμής των καυσίμων σε καθημερινή βάση σε όλα τα πρατήρια της χώρας. Ενα μέτρο που, στη λογική της κυβέρνησης Μελόνι, θα πρέπει να προστατέψει τους καταναλωτές και να ενισχύσει τον ανταγωνισμό.
Το κύριο πρόβλημα όμως, σύμφωνα με τους πρατηριούχους, είναι ότι οι βασικές αναφορές των αρμόδιων υπουργείων επικεντρώνονται στη δική τους κατηγορία. Και ότι «ξεχνούν» πως οι ιταλικές εταιρείες καυσίμων κατέβαλαν ελάχιστα από τα υπερκέρδη τους στο Δημόσιο, έστω κι αν το σχετικό μέτρο είχε ψηφιστεί και προωθηθεί με έμφαση ήδη από την κυβέρνηση του Μάριο Ντράγκι.
Η επικεφαλής της ιταλικής κυβέρνησης επιμένει πως έκανε ό,τι ήταν δυνατόν για να αποφευχθεί η συγκεκριμένη κινητοποίηση και ότι οργανώθηκαν με τους βενζινάδες τρεις αλλεπάλληλες συναντήσεις μέσα σε μία εβδομάδα. Το όλο κλίμα όμως άρχισε να γίνεται εμφανώς τεταμένο από τα τέλη Δεκεμβρίου, όταν ανακοινώθηκε ότι η νέα αυτή κυβέρνηση της Λέγκας, της Φόρτσα Ιτάλια και των Αδελφών της Ιταλίας δεν εννοούσε να παρατείνει τη μείωση των φόρων στα καύσιμα που είχε εγκρίνει ο Ντράγκι.
«Είναι απόφαση πολιτική, θελήσαμε να δώσουμε έμφαση, για παράδειγμα, στη στήριξη των φτωχότερων νοικοκυριών και να τα βοηθήσουμε να πληρώσουν τους λογαριασμούς του ρεύματος και του φυσικού αερίου», επέμεινε η Ιταλίδα πρωθυπουργός. Ως πολιτική απόφαση, όμως, προκαλεί και σειρά αντιδράσεων. Ιδίως σε μια φάση κατά την οποία, από την αρχή του χρόνου, η τιμή του ντίζελ και της βενζίνης ξεπέρασε αρκετές φορές τα δύο ευρώ το λίτρο. Χθες, η συμμετοχή στην απεργία ξεπέρασε το 80%.
Δεν πρόκειται, πάντως, για το μόνο κρίσιμο πεδίο αναμέτρησης. Η Τζόρτζια Μελόνι έχει αρχίσει να δέχεται επικρίσεις και για τη βούληση της κυβέρνησής της να περιορίσει τη δυνατότητα των εισαγγελέων να χρησιμοποιούν τηλεφωνικές παρακολουθήσεις για τις έρευνές τους. Μετά τη σύλληψη του αρχιμαφιόζου Ματέο Μεσίνα Ντενάρο (χάρη και σε ατέλειωτες ώρες παρακολουθήσεων και τηλεφωνικών ηχογραφήσεων), είναι δύσκολο να συνεχίσει να υποστηρίζει κανείς ότι πρόκειται για μέτρο που «υπερεκμεταλλεύονται» οι εισαγγελείς.
Την ίδια ώρα, τέλος, υπάρχουν και ενδοκυβερνητικές τριβές: τόσο ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι, όσο και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και γραμματέας της Λέγκας, Ματέο Σαλβίνι, δυσανασχετούν με το συγκεντρωτικό μοντέλο διακυβέρνησης της Μελόνι, με το ότι σχεδόν πάντα υπερισχύει η άποψή της. Όσο όμως το κόμμα της πρωθυπουργού, τα Αδέλφια της Ιταλίας, στα γκάλοπ έχει περίπου τετραπλάσιο ποσοστό από εκείνο της Λέγκας και πενταπλάσιο από της Φόρτσα Ιτάλια, κάθε αλλαγή πορείας είναι μάλλον ανέφικτη.
Στις αρχαιρεσίες που διενεργήθηκαν στις 25/01/2023, κατά την ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), επανεξελέγη το υφιστάμενο Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο συγκροτήθηκε σε Σώμα – με θητεία από 01/02/2023 έως 31/01/2025 – με την κατωτέρω σύνθεση:
Σε άρθρο της η εφημερίδα Ναυτεμπορική (του Μιχάλη Ψύλου • psilos@naftemporiki.gr) σχολιάζει ότι οι ηγέτες της ΕΕ ελπίζουν ότι οι νέες κυρώσεις που θα ισχύσουν από τις 5 Φεβρουαρίου 2023 θα πλήξουν τα οικονομικά της Ρωσίας, χωρίς να προκαλέσουν σοκ στον ενεργειακό εφοδιασμό.
Από τις 5 Φεβρουαρίου, ξεκινά το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές μέσω θαλάσσης προϊόντων ρωσικού πετρελαίου: σε ντίζελ, νάφθα -η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή βενζίνης και πλαστικών- και μαζούτ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και στη ναυτιλία.
Η Ρωσία εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής ντίζελ της Ε.Ε.. Περίπου οι μισές εισαγωγές ντίζελ από την Ε.Ε. και το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν από τη Ρωσία το 2022. «Επομένως οι νέες αυτές κυρώσεις της Ε.Ε. είναι εξίσου σημαντικές» γράφει το Bloomberg.
Τα τελευταία χρόνια, η Ε.Ε. καλύπτει τις περισσότερες ανάγκες της από τα ρωσικά διυλιστήρια. Περίπου 220 εκατομμύρια βαρέλια έρεαν κάθε χρόνο, δηλαδή περίπου 600.000 βαρέλια την ημέρα. Αυτό αντιστοιχεί στο περίπου 80% της κατανάλωσης βενζίνης και ντίζελ μόνο στη Γερμανία. Αυτές οι ποσότητες καυσίμων πρέπει επομένως να καλυφθούν από άλλες πηγές από τον Φεβρουάριο. Ταυτόχρονα, βέβαια, η Ρωσία θα πρέπει από εκεί και πέρα να βρει άλλους αγοραστές για το πετρέλαιό της.
Ενεργειακό σοκ
Οι ηγέτες της ΕΕ ελπίζουν ότι οι νέες κυρώσεις θα πλήξουν τα οικονομικά της Ρωσίας, χωρίς να προκαλέσουν σοκ στον ενεργειακό εφοδιασμό. «Αλλά, αν οι Ευρωπαίοι δεν μπορέσουν να βρουν εναλλακτικές πηγές, οι κυρώσεις κινδυνεύουν να επιβαρύνουν τις βιομηχανίες που εξαρτώνται από το ντίζελ και να δυσκολέψουν τις κυβερνήσεις να περιορίσουν τον πληθωρισμό» προειδοποιεί το αμερικανικό πρακτορείο.
Ο Αλμπέρτο Κλο, από τους κορυφαίους ειδικούς σε θέματα ενέργειας και συγγραφέας του βιβλίου «Ο εκβιασμός του ρωσικού αερίου. Αιτίες και Ευθύνες», εκτιμά ότι η τιμή της βενζίνης θα αυξηθεί στις χώρες της Ε.Ε..
«Το νέο εμπάργκο που επέβαλε η Ε.Ε. στη Ρωσία και θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Φεβρουαρίου θα προκαλέσει σοβαρές δυσκολίες στην προμήθεια ενέργειας, κάτι που θα έχει αρνητικό αντίκτυπο κυρίως στους πολίτες και στους τελικούς καταναλωτές, που σίγουρα θα δουν τις τιμές των καυσίμων να αυξάνονται» τονίζει ο Ιταλός οικονομολόγος και διευθυντής του περιοδικού «Energia».
Ποιες είναι οι λύσεις
Ποιες θα μπορούσαν να είναι οι λύσεις στο πρόβλημα της ακριβής βενζίνης; Ο Αλμπέρτο Κλο λέει ότι στο εγγύς μέλλον η Ε.Ε. θα πρέπει να λάβει υπόψη τις σχέσεις με τις χώρες της Μέσης Ανατολής, με την Τουρκία και την Κίνα. Αυτοί θα είναι στην πραγματικότητα οι μεσάζοντες για τον ενεργειακό εφοδιασμό που θα εκτρέψουν το ρωσικό πετρέλαιο προς την Ευρώπη».
Πολλά θα εξαρτηθούν και από τα προϊόντα πετρελαίου που θα χρειαστεί η Κίνα, καθώς θα κρίνει τις ποσότητες που θα απελευθερωθούν στην παγκόσμια αγορά και στην Ε.Ε.. Υπάρχει επίσης το ερώτημα εάν η Ρωσία θα συνεχίσει να εξάγει ντίζελ. Εάν συμβεί αυτό, θα υπάρχει η ίδια ποσότητα ρωσικών καυσίμων στον κόσμο, μόνο που θα αποστέλλεται σε διαφορετικά μέρη. Ωστόσο, εάν η Ρωσία δεν μπορεί να βρει αρκετούς αγοραστές και τελικά αναγκαστεί να μειώσει την παραγωγή, αυτό θα μπορούσε να εξαντλήσει την παγκόσμια διαθεσιμότητα.
Ορισμένα κράτη μπορεί να αποπειραθούν να αποκομίσουν κέρδη , αν αγοράζουν oυσιαστικά ρωσικό ντίζελ για να καλύψουν τις εγχώριες ανάγκες τους και στη συνέχεια διαθέτουν στην ΕΕ καύσιμα από τα διυλιστήρια τους σε σε πολύ υψηλότερη τιμή.
«Οι έμποροι που είναι πρόθυμοι να παραβιάσουν εντελώς τους κανόνες θα μπορούσαν να στείλουν ρωσικά καύσιμα σε μια χώρα, να το αναμείξουν με άλλο καύσιμο (ή απλώς να αλλάξουν ετικέτα) και να το στείλουν στην ΕΕ. Μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να αποδειχθεί η πραγματική προέλευση τέτοιων φορτίων» προειδοποιεί το Bloomberg.
Ρωσικό πετρέλαιο από την Ινδία
Δεν υπάρχει άλλωστε κάτι που να εμποδίζει πελάτες εκτός Ε.Ε., όπως η Ινδία, να αγοράζουν ρωσικό αργό, να το επεξεργάζονται στα δικά τους διυλιστήρια για να παράγουν καύσιμα και στη συνέχεια να πουλούν νόμιμα αυτά τα βαρέλια σε ευρωπαίους αγοραστές. Ακούγεται περίεργο, αλλά στο τέλος, το ρωσικό πετρέλαιο πιθανότατα θα καταλήξει ξανά στις αντλίες της Ε.Ε. μέσω …Ινδίας. Το Νέο Δελχί έχει ωφεληθεί ιδιαίτερα από τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας.
Η Ινδία έχει γίνει ένας από τους μεγαλύτερους αγοραστές ρωσικού αργού πετρελαίου. Πέρυσι, οι εισαγωγές αυξήθηκαν από αμελητέες ποσότητες, σε περίπου 900.000 βαρέλια την ημέρα. Η Ινδία επωφελείται από το γεγονός ότι η Ρωσία δίνει μεγάλες εκπτώσεις. Έτσι, όχι μόνο παίρνει περισσότερο πετρέλαιο, αλλά και φθηνότερα από ό,τι στην παγκόσμια αγορά.
Τα ινδικά διυλιστήρια το εκμεταλλεύονται ανελέητα. Τώρα παράγουν τόσα πολλά, που μπορούν να εξάγουν 2,64 εκατομμύρια τόνους ραφιναρισμένου πετρελαίου τον μήνα. Αυτό είναι περίπου πενταπλάσιο σε σχέση με πριν τη ρωσική εισβολή. Το 21% όλων των εξαγωγών πετρελαίου της Ινδίας, περίπου 730.000 τόνοι τον μήνα, πηγαίνουν στην Ευρώπη.
Τα ινδικά διυλιστήρια δεν λειτουργούν μάλιστα καν, με πλήρη ταχύτητα. Η μέση πληρότητα είναι επί του παρόντος 94%. Αυτό δείχνει ότι τα ινδικά διυλιστήρια έχουν ακόμη περιθώριο να εισάγουν και να επεξεργάζονται περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο.
ΗΠΑ και Κίνα
Όμως η Ινδία δεν είναι η μόνη χώρα της οποίας η πετρελαϊκή βιομηχανία επωφελείται από το εμπάργκο της ΕΕ στη Ρωσία. Ανθίζουν επίσης οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ, που έχουν αποδεσμεύσει ακόμη και τμήματα των εθνικών τους αποθεμάτων για τον σκοπό αυτόν.
Αλλά και η Κίνα μπορεί να μην εξάγει πετρέλαιο απευθείας στην ΕΕ, αλλά στέλνει τα πετρελαϊκά προϊόντα στις γειτονικές της χώρες, στην Ασία. Από τον Φεβρουάριο και μετά, το ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα διύλισης θα παραδίδονται πρώτα στην Ασία και από εκεί θα μεταφέρονται στην Ευρώπη με πλοία. Αυτό θα είναι φυσικά πιο περίπλοκο, θα διαρκεί περισσότερο και επομένως θα κοστίζει περισσότερα χρήματα. Και το κόστος θα επιβαρύνει τις ευρωπαϊκές οικονομίες, νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Οι Ευρωπαίοι κατανοούν βέβαια ότι βρισκόμαστε σε μια ιστορική συγκυρία πολεμικής οικονομίας που δεν είχε εκδηλωθεί πριν με τόσο δραματικές επιπτώσεις. Όσο για τον Πούτιν; Ποιος νοιάζεται για τον ρωσικό λαό;
BP, Chevron, Exxon Mobil, Shell και Total Energies αναμένεται να ανακοινώσουν μέσα στις επόμενες 3 εβδομάδες συνολικά ετήσια κέρδη 199 δισ. δολαρίων για το 2022 και μερίσματα σχεδόν 29 δισ. δολάρια
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία εκτόξευσε τις τιμές ενέργειας και έφερε στα ταμεία τους κέρδη-ρεκόρ πέρυσι. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις των αναλυτών, οι πέντε μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες της Δύσης –BP (BP.L), Chevron (CVX.N), Exxon Mobil(XOM.N), Shell (SHEL.L) και TotalEnergies(TTEF.PA)– θα ανακοινώσουν συνολικά ετήσια κέρδη 199 δισ. δολαρίων αργότερα αυτόν τον μήνα και στις αρχές Φεβρουαρίου, όταν θα παρουσιάσουν τα οικονομικά αποτελέσματα του τελευταίου τρίμηνου του 2022. Στο επίπεδο αυτό τα κέρδη των 5 εταιρειών είναι δύο και πλέον φορές υψηλότερα από αυτά που κατέγραψαν το 2021 και τα υψηλότερα στην ιστορία τους.
Οι αναλυτές εκτιμούν μάλιστα ότι η κερδοφορία των πετρελαϊκών κολοσσών θα συνεχίσει να είναι ισχυρή και το 2023 και τα συνολικά ετήσια κέρδη τους θα ανέλθουν το 2023 τουλάχιστον στα 158 δισ. δολάρια.
Τα τεράστια κέρδη των εταιρειών ζέσταναν, όπως ήταν φυσικό, τις τσέπες των μετόχων οι οποίοι εισέπραξαν συνολικά μέσω μερισμάτων και επαναγοράς ιδίων μετοχών από τις 5 πετρελαϊκές σχεδόν 29 δισ. δολάρια. Η ισχυρή κερδοφορία του 2022 βοήθησε επίσης αυτές τις εταιρείες να μειώσουν το χρέος τους στα 100 δισ. δολάρια (από συνολικά 270 δισ. δολάρια το 2020).
Ουρανοκατέβατα κέρδη
Μοναδική ανησυχία των επικεφαλής των εταιρειών για την ώρα είναι μη φορολογηθούν περισσότερο τα «ουρανοκατέβατα κέρδη» τους από τις κυβερνήσεις. Οι τελευταίες, παρά τις αλλεπάλληλες εκκλήσεις των καταναλωτών που υποφέρουν από τις υψηλές τιμές ενέργειας και των οργανώσεων που μάχονται κατά της φτώχειας, στην πλειονότητά τους κάνουν την πάπια. Τα ποσά που χρεώνουν με τα επιπλέον μέτρα φορολόγησης των «ουρανοκατέβατων» είναι ψίχουλα σε σχέση με το σύνολο των κερδών των πετρελαϊκών και της ζημιάς που υφίσταται το σύνολο της κοινωνίας από τις υψηλές τιμές.
Η Shell διέθεσε 2,4 δισ δολάρια σε πρόσθετο φόρο το 2022 από ουρανοκατέβατα κέρδη στην Ευρώπη και τη Βρετανία, ενώ η Exxon είπε ότι οι απροσδόκητοι φόροι σε όλο τον κόσμο θα κοστίσουν στην εταιρεία τουλάχιστον 2 δισ. δολάρια το 2023. Η TotalEnergies δήλωσε την περασμένη Τρίτη ότι θα χρεωθεί απροσδόκητο φόρο 2 δισ. δολαρίων το τέταρτο τρίμηνο (από τα… απροσδόκητα υπερκέρδη που κατέγραψε το 2022).
Πάντως, Exxon και Chevron κέρδισαν σχεδόν 100 δισ. δολάρια το 2022 και σχεδιάζουν αύξηση των επενδύσεών τους κατά 10% φέτος από το 2022, σε περίπου 41 δισ. δολάρια. Μεγάλες επενδύσεις σχεδιάζει και η BP, η οποία αν και στοχεύει να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου της κατά 40% μέχρι το τέλος της δεκαετίας, αύξησε απότομα τις δαπάνες στην εξόρυξη σχιστολιθικών υδρογονανθράκων στο έδαφος των ΗΠΑ και στον Κόλπο του Μεξικού.
Shell, BP και TotalEnergies στοχεύουν να επεκταθούν γρήγορα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τα επόμενα χρόνια και αύξησαν τον ρυθμό εξαγορών επιχειρήσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα πέρυσι, συμπεριλαμβανομένων των ηλιακών, αιολικών και βιοαερίου, ενώ δεν έχουν ακόμη αποκαλύψει τα σχέδιά τους για το 2023.
Τράπεζες, όπως η HSBC και η J.P. Morgan, προβλέπουν περισσότερες ανοδικές δυνατότητες για τις ευρωπαϊκές μετοχές φέτος, αφού οι αμερικανικές πετρελαϊκές μεγάλες εταιρίες προηγήθηκαν στην απόδοση και τα κέρδη των μετοχών το 2022, κενό που όπως φαίνεται σκοπεύουν να… καλύψουν φέτος οι ευρωπαϊκές εταιρίες στον τομέα των καυσίμων
Η Chevron ανακοινώνει αποτελέσματα έτους στις 27 Ιανουαρίου, η Exxon στις 31 Ιανουαρίου, η Shell στις 2 Φεβρουαρίου, η BP στις 7 Φεβρουαρίου και η TotalEnergies στις 8 Φεβρουαρίου.
Διήμερη απεργία για την Τετάρτη και Πέμπτη 25 και 26 Ιανουαρίου προκήρυξαν οι ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων στην Ιταλία, υπογραμμίζοντας ότι «πρέπει να τελειώσει η επίθεση λάσπης κατά μιας κατηγορίας έντιμων εργαζομένων και να αποκατασταθεί η αλήθεια» για τις αυξημένες τιμές καυσίμων το 2023.
Οι Ιταλοί βενζινοπώλες αντιδρούν και με την απόφαση της κυβέρνησης Μελόνι που τους υποχρεώνει σε υποχρεωτική ανάρτηση της μέσης τιμής των καυσίμων, σε καθημερινή βάση, σε όλα τα πρατήρια της χώρας, όπως και με την επιβολή «πλαφόν» στα πρατήρια που βρίσκονται στους αυτοκινητόδρομους.
«Πρόκειται για μέτρα που δεν στοχεύουν στο να πλήξουν τους ιδιοκτήτες των πρατηρίων βενζίνης, αλλά μόνον να μπορέσουν να εντοπιστούν οι ολίγοι που δρουν με πονηρό τρόπο», δήλωσε ο Ιταλίδα πρωθυπουργός. Οι Ιταλοί ιδιοκτήτες πρατηρίων βενζίνης, όμως, απαντούν ότι στην φάση αυτή, »ενώ ευνοούνται οι φοροφυγάδες, η κυβέρνηση προκαλεί αύξηση της τιμής των καυσίμων και ρίχνει την ευθύνη στους πρατηριούχους», σύμφωνα με όσα καταγράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.