Accessibility Tools

Skip to main content

Πώς μπορούν να φορολογηθούν τα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας στην Ευρώπη – Άρθρο των Gabriel Zucman και Παναγιώτη Νικολαΐδη

Άρθρο των GABRIEL ZUCMAN (UC Berkeley and Paris School of Economics) και ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ (EU Tax Observatory and Hertie School, Berlin) – δημοσιεύθηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών»

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 και ο πόλεμος που επακολούθησε προκάλεσαν δυσχέρειες στην παγκόσμια οικονομία και ειδικότερα σε αυτήν της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η άνοδος των τιμών της ενέργειας -με τις τιμές του πετρελαίου να εκτοξεύονται από περίπου 70 δολάρια το 2021, στα 120 δολάρια τον Ιούνιο του 2022- αύξησε κατακόρυφα το κόστος εισροών των επιχειρήσεων και τις ενεργειακές δαπάνες των νοικοκυριών.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat για τις τιμές της ενέργειας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, η Ελλάδα κατέγραψε τις υψηλότερες τιμές ρεύματος μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., τόσο για τους οικιακούς όσο και για τους μη οικιακούς καταναλωτές, με 0,332 €/kWh και 0,353 €/kWh, αντίστοιχα. Οι επιπτώσεις των υψηλότερων τιμών είναι ακόμη σοβαρότερες αν λάβουμε υπόψη την αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα, η οποία παραμένει κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. Οι υψηλότερες τιμές αυξάνουν τις ανισότητες, υποβαθμίζουν το βιοτικό επίπεδο των καταναλωτών και επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων. Για ορισμένες εταιρείες, ωστόσο, η πολεμική αυτή σύρραξη αποτέλεσε ευκαιρία. Ενώ η παραγωγικότητα παρέμεινε η ίδια, πολλές εταιρείες ενέργειας είδαν τα κέρδη τους και τις τιμές των μετοχών τους να αυξάνονται, αποκομίζοντας κέρδη από την αύξηση των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Το αποτέλεσμα είναι μια αναδιανομή του πλούτου από τον γενικό πληθυσμό σε λίγους τυχερούς επενδυτές και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων.

Προκειμένου να μετριαστεί το ενεργειακό σοκ, προτείνουμε να φορολογηθεί η αύξηση της χρηματιστηριακής κεφαλαιοποίησης των εταιρειών ενέργειας. Αυτός ο σύγχρονος φόρος υπερκερδών θα αναδιανέμει αποτελεσματικά τα έκτακτα κέρδη από τον πόλεμο με απλό τρόπο. Με βάση τους υπολογισμούς μας, ένας φόρος 33% επί της αύξησης της χρηματιστηριακής κεφαλαιοποίησης των ενεργειακών εταιρειών με έδρα (ή με πωλήσεις) στην Ευρωπαϊκή Ενωση το 2022 θα απέφερε έσοδα ύψους περίπου 80 δισεκατομμυρίων ευρώ για την Ευρωπαϊκή Ενωση, που αντιστοιχούν στο 0,4% του ΑΕΠ της Ε.Ε. Εάν μοιραζόταν πλήρως και ισόποσα σε όλα τα νοικοκυριά της Ε.Ε., αυτός ο εφάπαξ φόρος θα μπορούσε να ισοδυναμεί με 180 ευρώ ανά άτομο, δηλαδή πάνω από 700 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια. Με φορολογικό συντελεστή 50%, το ποσό αυτό θα ξεπερνούσε τα 1.000 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια.

Η πρότασή μας επιχειρεί να εκσυγχρονίσει τους καθιερωμένους/παραδοσιακούς φόρους υπερκερδών και να τους προσαρμόσει στις οικονομικές συνθήκες του 21ου αιώνα. Οι φόροι υπερκερδών εφαρμόστηκαν με επιτυχία στο παρελθόν, ιδίως σε καιρό πολέμου. Για παράδειγμα, οι Ηνωμένες Πολιτείες εισήγαγαν έναν φόρο υπερκερδών το 1940, ο οποίος ίσχυσε μέχρι το 1950, που φορολογούνταν με συντελεστή 95%.

Ωστόσο, η οργάνωση της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας έχει αλλάξει σημαντικά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στις μέρες μας, ένα μεγάλο μερίδιο του παραγόμενου προϊόντος παράγεται από πολυεθνικές εταιρείες που μπορούν να μεταφέρουν τα κέρδη τους σε θυγατρικές τους, σε χώρες με χαμηλή φορολόγηση. Μια πρόσφατη μελέτη κατέδειξε ότι το 36% των κερδών των επιχειρήσεων από δραστηριότητες σε χώρες εκτός της έδρας τους μεταφέρεται σε φορολογικούς παραδείσους. Η συγκεκριμένη πρακτική έχει αυξηθεί δραματικά από τη δεκαετία του 1970 και καθιστά τη φορολόγηση των κερδών πιο περίπλοκη.

Το πρόβλημα του καθορισμού των κερδών που θα πρέπει να φορολογηθούν καθώς και ο συντελεστής φορολόγησής τους αφορούν και τις μικρότερες χώρες που βασίζονται λιγότερο στις πολυεθνικές και περισσότερο στις εγχώριες εταιρείες ενέργειας. Στην Ελλάδα, συγκεκριμένα, τα διυλιστήρια πετρελαίου και οι εταιρείες ενέργειας έχουν επωφεληθεί σημαντικά από τις υψηλότερες τιμές της ενέργειας. Ως απάντηση, η κυβέρνηση εισήγαγε φόρο 90% επί των υπερκερδών τους. Ωστόσο, η εκτίμηση της φορολογικής βάσης επί της οποίας θα πρέπει να εφαρμοστεί αυτός ο φόρος παραμένει ένα φλέγον θέμα: περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ αναμένεται να καταλήξουν στα δημόσια ταμεία, ενώ τα πραγματικά κέρδη θα μπορούσαν να φτάσουν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Εν τω μεταξύ, οι χρηματοπιστωτικές αγορές έχουν αναπτυχθεί. Ο λόγος της κεφαλαιοποίησης του χρηματιστηρίου προς το ΑΕΠ υπερβαίνει το 100% σε πολλές χώρες. Παρ’ όλο που ορισμένες εξακολουθούν να βρίσκονται σε στενή ιδιοκτησία (δηλαδή να έχουν έναν μικρό/κλειστό αριθμό μετόχων), η συντριπτική πλειονότητα των μεγάλων εταιρειών ενέργειας είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο. Αυτό καθιστά την πρότασή μας για στόχευση στη χρηματιστηριακή κεφαλαιοποίηση ελκυστική.

Η πρότασή μας έχει δύο βασικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τους παραδοσιακούς φόρους υπερκερδών. Πρώτον, δεδομένου ότι η χρηματιστηριακή κεφαλαιοποίηση είναι μετρήσιμη και δύσκολα παραποιείται, ο φόρος που προτείνουμε θα είναι εύκολο να επιβληθεί. Οι εταιρείες δεν θα μπορούσαν να τον αποφύγουν μεταφέροντας τα κέρδη τους σε φορολογικούς παραδείσους ή παραποιώντας στοιχεία σχετικά με τυχόν ζημίες.

Δεύτερον, ο φόρος αυτός θα συλλάμβανε όλα τα κέρδη των εταιρειών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των κερδών από την εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου (upstream δραστηριότητες), αντί μόνο των κερδών από τη διύλιση και άλλες downstream δραστηριότητες. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τους φόρους υπερκερδών που συζητούνται στην παρούσα φάση στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όπως η προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης που συμφωνήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022, οι οποίες εστιάζουν αποκλειστικά σε downstream δραστηριότητες.

Ο φόρος που προτείνουμε είναι πολύ πιο περιεκτικός ως προς το εύρος του και ως εκ τούτου θα απέφερε περίπου τα τριπλάσια έσοδα σε σχέση με την προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης: 80 δισ. αντί για 25 δισ. ευρώ με φορολογικό συντελεστή 33%.

Ας δούμε πώς θα λειτουργούσε ο φόρος στην πράξη: Για τις εταιρείες ενέργειας που έχουν την έδρα τους στην Ε.Ε., προτείνουμε η Ευρωπαϊκή Ενωση να φορολογήσει το 100% της αύξησης της χρηματιστηριακής τους κεφαλαιοποίησης από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως την 31η Δεκεμβρίου 2022.

Για εταιρείες ενέργειας με έδρα εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η αύξηση της χρηματιστηριακής τους κεφαλαιοποίησης θα επιμερίζεται στην Ε.Ε. αναλογικά με το ποσοστό των παγκόσμιων πωλήσεων που πραγματοποιούνται σ’ αυτήν. Για παράδειγμα, εάν η χρηματιστηριακή αποτίμηση ενός παραγωγού φυσικού αερίου εκτός Ε.Ε. αυξηθεί κατά 100 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022 και η εταιρεία πραγματοποιεί το 20% των πωλήσεών της στην Ευρωπαϊκή Ενωση, τότε 20 δισεκατομμύρια ευρώ θα φορολογηθούν στην Ε.Ε.

Ετσι, ο φόρος δεν θα εφαρμοζόταν μόνο σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, αλλά και σε εταιρείες που εξορύσσουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης και πωλούν σε καταναλωτές εντός Ε.Ε. Αυτό είναι καθοριστικής σημασίας για την αποτελεσματική αναδιανομή των έκτακτων κερδών και την αντιμετώπιση των δυσχερειών που προκαλούνται λόγω της εκτίναξης των τιμών της ενέργειας.

Ελλείψει πανευρωπαϊκής πρωτοβουλίας, οι χώρες μπορούν επίσης να επιβάλουν μονομερώς τον φόρο στις τοπικές αγορές ενέργειας.

Ο φόρος που προτείνουμε είναι απλός στη διαχείρισή του. Θα μπορούσε να εισπράττεται από τις Επιτροπές Κεφαλαιαγοράς της κάθε χώρας, οι οποίες ήδη εισπράττουν τέλη από τις εισηγμένες εταιρείες. Είναι δύσκολο να αποφευχθεί, επειδή η χρηματιστηριακή κεφαλαιοποίηση είναι εύκολα παρατηρήσιμη και δεν μπορεί να παραποιηθεί. Συχνά σε καιρό πολέμου αναπτύσσονται καινοτόμα φορολογικά εργαλεία. Ο φόρος που προτείνουμε ανταποκρίνεται στις ειδικές συνθήκες της τρέχουσας κρίσης και στις πρακτικές προκλήσεις της φορολόγησης των εταιρειών σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο.

Αρνείται ειδικό καθεστώς για τα καύσιμα στη Ροδόπη ο Απ. Βεσυρόπουλος – έξαλλος ο τοπικός βουλευτής Ιλχάν Αχμέτ (ΚΙΝ.ΑΛΛ.)

Ο υφυπουργός Οικονομικών εκθέτει ακόμη και τον πρωθυπουργό που είχε εξαγγείλει πρόσφατα μεταφορικό ισοδύναμο για τη Θράκη

από την τοπική ιστοσελίδα xronos.gr

Δεν είναι στα σκαριά του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης η εφαρμογή ειδικού καθεστώτος καυσίμων στη Ροδόπη ή η προώθηση μίας κάρτας πολίτη, σύμφωνα τουλάχιστον με τα λεγόμενα του υφυπουργού Οικονομικών Απόστολου Βεσυρόπουλου, ο οποίος απάντησε από τη Βουλή σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Ροδόπης Ιλχάν Αχμέτ. Πλέον, μόνο ο ίδιος ο πρωθυπουργός μπορεί με προσωπική του απόφαση, αφού το οικονομικό επιτελείο βάζει «ταφόπλακα» στη διεκδίκηση, να καταστρώσει διαφορετική πολιτική για τη Θράκη.

Δεινοπαθεί η τοπική οικονομία
Αναλυτικά, ετέθησαν από τον βουλευτή ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ τα ζήτημα της τεράστιας εκροής συναλλάγματος, της απώλειας φόρων για το κράτος, της γενικότερης επίπτωσης σε πολλά επαγγέλματα και στην τοπική οικονομία. «Είναι ένα θέμα το οποίο απασχολεί πάρα πολύ τις περιφέρειες, τους νομούς και είναι οι τιμές καυσίμων στη γειτονική, σε μια άλλη χώρα, πολύ χαμηλότερες» είπε και περιέγραψε με αριθμούς πόσο πλήττεται η τοπική οικονομία της Ροδόπης, όπου από τα 110 περίπου πρατήρια υγρών καυσίμων που είχαμε από το 2010 μέχρι σήμερα, δηλαδή αυτή τη δεκαετία που άνοιξε ο κάθετος άξονας, να έχουν μειωθεί στα 65. Παράλληλα «η μείωση εσόδων στα κρατικά έσοδα, όπως αναφέρει και στην επιστολή του ο σύνδεσμος των καταστηματαρχών είναι περίπου ετησίως 700 χιλιάδες ευρώ».

Ωστόσο, υπάρχει νομοθετική ρύθμιση Ενωσιακού Δικαίου, με την οποία δίνεται η δυνατότητα ώστε το Υπουργείο Οικονομικών, έστω πιλοτικά σε πρώτη φάση, να προχωρήσει σε μία μείωση κατανάλωσης του φόρου, ούτως ώστε να μειωθεί στους μόνιμους κατοίκους της Κομοτηνής Νομού Ροδόπης και στην Ορεστιάδα. Αυτό, όπως πρότεινε ο Ιλχάν Αχμέτ, μπορεί να γίνει σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, να πιστοποιηθεί δηλαδή ότι είναι μόνιμος κάτοικος και η μείωση στον ειδικό φόρο να του επιστραφεί ανά τρίμηνο ή στο τέλος της χρονιάς και να συμψηφιστεί και με τη φορολογική του δήλωση. Ο Ιλχάν Αχμέτ ζήτησε παράλληλα με την επίκαιρη ερώτησή του, τη δημιουργία μιας εφαρμογής στα πρότυπα της κάρτας πολίτη, ειδικά για μόνιμους κατοίκους της Ροδόπης, ενώ κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής τα στοιχεία από τις πωλήσεις καυσίμων στην διάρκεια της 20ετίας 2000-2021, που δείχνουν την μεγάλη καθίζηση που αυτές έχουν υποστεί, καθώς και τα υπομνήματα της ΠΟΠΕΚ και του συλλόγου Βενζινοπωλών Ροδόπης προς τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα.

Δεν πείθεται η κυβέρνηση
Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης φάνηκε ότι δεν θέλει να ακούσει το αίτημα της Ροδόπης, αψηφώντας το προηγούμενο με την ευρωπαϊκή οδηγία για την Ιταλία. Υποστήριξε μάλιστα, ότι όπως κι εάν εφαρμόσει κανείς το Νόμο, δεν μπορεί να γίνει κάτι αντίστοιχο στην περιοχή μας.

«Υπάρχουν ορισμένοι που επικαλούνται το άρθρο 5 της εν λόγω Ευρωπαϊκής Οδηγίας, με το οποίο δίνεται η δυνατότητα στα κράτη μέλη να επιβάλουν διαφοροποιημένους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα ελάχιστα επίπεδα φορολογίας που ορίζει η Οδηγία. Η δυνατότητα αυτή, όμως δίνεται για συγκεκριμένες περιπτώσεις στις οποίες δεν περιλαμβάνει τη δυνατότητα επιβολής διαφοροποιημένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο εσωτερικό ενός κράτους μέλους με γεωγραφικά κριτήρια. Αυτό σημαίνει ότι δεν επιτρέπει τη θέσπιση διαφοροποιημένης φορολόγησης των ενεργειακών προϊόντων σε οποιαδήποτε περιφερειακή ενότητα» υποστήριξε αναλυτικά.

Ο υφυπουργός Οικονομικών υπογράμμισε την πάγια πρακτική της κυβέρνησης, να λαμβάνει μέτρα που αφορούν όλη την Ελλάδα κι όχι μεμονωμένες περιοχές.

Ας γίνει, έστω, μία προσπάθεια
Στη δευτερολογία του ο Ιλχάν Αχμέτ υπερτόνισε ότι μπορεί να βρεθεί νομικά λύση, βάσει της ισχύουσας ευρωπαϊκής νομοθεσίας, που έχει εφαρμοστεί ξανά στην Ιταλία. Όπως κι εάν έχει όμως, κατηγόρησε την κυβέρνηση για έλλειψη θέλησης… έστω να προσπαθήσει να στηρίξει την τοπική οικονομία της Κομοτηνής.

«Σε κάθε περίπτωση, μπορούσε το Υπουργείο Οικονομικών να αρχίσει μια εργασία και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην αρμόδια επιτροπή, προκειμένου, λόγω των ειδικών συνθηκών και στην Ελλάδα όπου λόγω της γειτνίασης Ροδόπης με Βουλγαρία, να δοθεί με μια νέα οδηγία αυτή η δυνατότητα, ούτως ώστε να υπάρξει νομοθετικό πλαίσιο» πρότεινε ο βουλευτής Ροδόπης.

Για ακόμη μία φορά ο Απόστολος Βεσυρόπουλος στάθηκε στη γενικότερη κυβερνητική πολιτική, με fuel pass, επίδομα θέρμανσης κι ελέγχους στην αγορά, ενώ σιωπηρά αρνήθηκε να δεχθεί ως χρήσιμες τοπικές λύσεις.

Εκθέτει τον πρωθυπουργό
Ο υφυπουργός Οικονομικών άδειασε ακόμη… και τον ίδιο τον πρωθυπουργό αναφορικά με το μεταφορικό ισοδύναμο. Θυμίζουμε ότι πρόσφατα ο πρωθυπουργός εξήγγειλε καθιέρωση μεταφορικού ισοδύναμου στη Θράκη, ενώ από τη θέση του ο κος Βεσυρόπουλος παρουσίασε μία εντελώς διαφορετική εικόνα, λέγοντας χαρακτηριστικά τα εξής: «Οφείλω να σημειώσω ότι το μεταφορικό ισοδύναμο καθαυτό δεν είναι εφαρμοστέο σε άλλες περιοχές, πλην νησιών, όπως προβλέπει και το άρθρο 1 του ν.4551/2018. Σημειώστε δε ότι εξ ορισμού το μεταφορικό ισοδύναμο και κατ’ επέκταση το ισοδύναμο κόστος καυσίμων δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε ηπειρωτικούς νομούς δεδομένου ότι με το μέτρο αυτό επιδιώκεται να εξισωθεί το κόστος μεταφοράς με μέσα μαζικής μεταφοράς προς και από μεταξύ των νησιών».

Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε «νέο» χερσαίο ισοδύναμο, αφήνοντας λοιπόν να εννοηθεί ότι θα υπάρξει σχετική νομοθετική ρύθμιση, με τον κο Βεσυρόπουλο να παρουσιάζεται αδιάβαστος.

Κατάσχεση τάνκερ με ρωσικό πλήρωμα στην Αλβανία – Έρευνα για παραβίαση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας – Είχε φορτώσει 22.500 τόνους πετρελαίου από το τουρκικό τάνκερ «Fidan» στον Λακωνικό Κόλπο, χωρίς πιστοποιητικό προέλευσης

Τάνκερ με σημαία Λιβερίας, ύποπτο για παραβίαση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, εντοπίστηκε στα αλβανικά χωρικά ύδατα τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου και σε μια επιχείρηση με την κωδική ονομασία Embargo, το Grace Felix (IMO: 9391402) και το 22μελές πλήρωμά του (κυρίως ρωσικής υπηκοότητας), ακινητοποιήθηκαν μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος. Το πλοίο βρισκόταν όλο το Σαββατοκύριακο έξω από το “Porto Romano” στο Δυρράχιο.

Σύμφωνα με τις αλβανικές αρχές, το φορτίο 22.500 τόνων συνολικής χρηματιστηριακής αξίας άνω των 18 εκατ. δολαρίων φέρεται να είχε παραγγείλει μεγάλη εταιρεία πετρελαιοειδών («AV International Group» με ιδιοκτήτη τον Piro Bare, μεταξύ άλλων, διαχειριστή του «Porto Romano»).

Το «Grace Felix» (τον περασμένο Αύγουστο πέρασε έλεγχο ως «Cape Guinea») ναυπηγήθηκε το 2008, έχει χωρητικότητα 23.400 τόνους και μήκος 185 μέτρα. Φέρεται να είχε γερμανική ιδιοκτησία με διαχειριστή μια νορβηγική εταιρεία, αλλά στις βάσεις δεδομένων ναυτιλίας καταγράφεται φέτος τον Ιανουάριο αλλαγή ονόματος και ιδιοκτησίας, στην GRACE FELIX SHIPPING LTD (ΙΜΟ 6380531) με γραφεία στην Κύπρο, όπως και νέα διαχειρίστρια/operator η CYMARE SHIPMANAGEMENT LTD στην ίδια διεύθυνση (Care of Cymare Shipmanagement Ltd , Office 301, 3rd Floor, 5A, Georgiou Neofytou Avenue, Mesa Geitonia, 4006 Limassol, Cyprus).

Grace Felix

«Το Grace Felix είχε αναχωρήσει από το Αζερμπαϊτζάν και φέρεται ότι στη συνέχεια φορτώθηκε με πετρέλαιο από άλλο πλοίο κοντά στο λιμάνι της Καλαμάτας, στην Ελλάδα, με ποσότητα 22.500 τόνων πετρελαίου ντίζελ», εξηγεί η αστυνομία στην ανακοίνωσή της (από τον Λακωνικό Κόλπο, όπως αναγράφεται στο AIS).

Προς το παρόν έχει συλληφθεί ο πλοίαρχος, Aleksei Smaznov.

Οι αλβανικές αρχές υποψιάζονται ότι το πετρέλαιο που φορτώθηκε καθ’ οδόν από το τουρκικό δεξαμενόπλοιο «Fidan» (μέσω της τουρκικής εταιρείας Ses Dmç Group) προήλθε από τη Ρωσία, η οποία βρίσκεται σήμερα υπό εμπάργκο, και τα καύσιμα έχουν διακινηθεί λαθραία, καθώς δεν παρουσιάστηκαν πιστοποιητικά προέλευσης. Το «Fidan» (IMO: 9423736) χωρητικότητας 49.999 τόνων έχοντας ολοκληρώσει τις μεταγγίσεις πετρελαίου έφυγε το μεσημέρι της 12ης Φεβρουαρίου από τον Λακωνικό Κόλπο και ήδη έχει επιστρέψει στο Novorossiysk.

Η υπόθεση αποκαλύφθηκε όταν η διαδικασία εισαγωγής του καυσίμου (πριν το πλοίο περάσει σε αλβανικά χωρικά ύδατα) «κόλλησε» στο Τελωνείο ελλείψει εγγράφων πιστοποιητικών προέλευσης και ο ιδιοκτήτης της AV International, Piro Bare, αποφάσισε… να παραιτηθεί του φορτίου.

ΣΧΕΤΙΚΟ VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=afH18WvzUzk

Αυτή είναι η τελευταία από μια σειρά παρόμοιων επιχειρήσεων όπου λαθραία καύσιμα έχουν κατασχεθεί στα αλβανικά χωρικά ύδατα. Εκτιμάται ότι σε τέσσερις πρόσφατες επιχειρήσεις κατασχέθηκαν σχεδόν 200.000 τόνοι ύποπτου λαθραίου πετρελαίου από τη Ρωσία και τη Λιβύη, αξίας περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ.

Τον Ιανουάριο, η αστυνομία είχε συλλάβει 13 άτομα, μεταξύ των οποίων δέκα αλλοδαπούς και τρεις Αλβανούς, για προσπάθεια λαθρεμπορίας 62.000 τόνων πετρελαίου από τη Λιβύη. Τον Ιούλιο του 2022, είχε κατασχεθεί ένα μηχανοκίνητο αλιευτικό σκάφος με περίπου 80.000 τόνους πετρελαίου πάνω του. Περίπου 25.000 τόνοι βρέθηκαν τον Σεπτέμβριο, ενώ άλλοι 2.275 τόνοι βρέθηκαν ένα μήνα αργότερα.

817 εκατ. ευρώ από υπερκέρδη ενεργειακών εταιρειών έχει ήδη ανακτήσει η Ισπανία, έχοντας προϋπολογίσει τουλάχιστον 1,7 δισ. από τον ενεργειακό φόρο

Διαβάσαμε στο energypress.gr

Η ισπανική εφορία έχει ήδη εισπράξει περισσότερα από 1,4 δισ. ευρώ από την έκτακτη φορολόγηση στα έσοδα των τραπεζών και εταιριών ενέργειας, όπως ανακοίνωσε μετά το πέρας του υπουργικού συμβουλίου η αρμόδια υπουργός Μαρία Χεσούς Μοντέρο.

Τα €637 εκατ. κατατέθηκαν από τις τράπεζες και τα €817 εκατ. από τις εταιρίες ενέργειας οι οποίες είδαν τα έσοδά τους να εκτοξεύονται από την ενεργειακή κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Στο τέλος του έτους τα έσοδα θα ξεπεράσουν ακόμα και τις προβλέψεις που είχε κάνει η κυβέρνηση, όπως διευκρίνισε η υπουργός Οικονομικών:

«Τα αναμενόμενα έσοδα είναι 1,7 δισ. από τον ενεργειακό φόρο και 1,3 δισ. από τον τραπεζικό φόρο (το 2023), 3 δισ. ευρώ ετησίως συνολικά» είπε. Υπενθυμίζεται ότι η έκτακτη φορολόγηση θα ισχύσει και το 2024.

Η υπουργός του Πέδρο Σάντσεθ εξήγησε ότι «οι κύριες ενεργειακές εταιρείες είχαν αύξηση 43% στα κέρδη τους, σχεδόν 12 δισ. ευρώ κέρδη και σε κάποιες περιπτώσεις τα στοιχεία αυτά είναι μόνο μέχρι τον Σεπτέμβριο». Γι’ αυτό και υποστηρίζει ότι με το κλείσιμο του 2022 το ποσοστό αυτό θα είναι ακόμα μεγαλύτερο.

Όσον αφορά τις μεγάλες τράπεζες, η υπουργός δήλωσε ότι απέκτησαν «περισσότερα από 20,5 δισεκατομμύρια κέρδη το 2022», δείχνοντας απευθείας τους δύο μεγαλύτερους τραπεζικούς ομίλους την Banco Santander και την BBVA. Παρότι δεν έκανε ρητή αναφορά στα ονόματα των δύο ομίλων εντούτοις ανέφερε «ο τζίρος τους έχει αυξηθεί κατά 25%», μεταδίδει η ΕΡΤ.

Η Μοντέρο υπενθύμισε επίσης ότι «οι πολίτες επιφορτίστηκαν με τη διάσωση εκατομμυρίων» στις τράπεζες και τώρα «εναπόκειται» σε αυτές να βοηθήσουν την κοινωνία. Επιπλέον δεν θέλησε να χάσει την ευκαιρία ώστε να επικρίνει τις επαρχίες που επιδοτούν τον φόρο κληρονομιάς και έχουν καταργήσει φορολογία των πλουσίων, δηλαδή στη Μαδρίτη και την Ανδαλουσία όπου κυβερνά το Λαϊκό Κόμμα.

«Όταν κάποιες Αυτόνομες Κοινότητες καταργούν φόρους στους πλούσιους, υπερασπίζονται μόνο το 0,1% των πολιτών τους», επεσήμανε η υπουργός.

Τόσο οι ισπανικές τράπεζες όσο και εταιρίες ενέργειας έχουν ήδη προσφύγει στη Δικαιοσύνη αντιδρώντας σ αυτήν την έκτακτη διετή εισφορά που τους επέβαλε η κυβέρνηση.

10ετές δάνειο στην Motor Oil από την ΕΤΕπ για την ανάπτυξη 3.000 σταθμών φόρτισης οχημάτων και ανεφοδιασμού υδρογόνου σε πρατήρια στην Ελλάδα

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) θα χορηγήσει στη Motor Oil 10ετές δάνειο ύψους 40 εκατ. ευρώ, συγχρηματοδοτώντας το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας για την ανάπτυξη εκτεταμένου δικτύου σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και σταθμών υδρογόνου σε όλη την Ελλάδα.

Η επένδυση αυτή, η πρώτη τέτοιας κλίμακας στην Ελλάδα, προβλέπει την εγκατάσταση περίπου 3.000 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών μέσων μεταφοράς. Οι υποδομές για τα μέσα μεταφοράς που κινούνται με υδρογόνο θα περιλαμβάνουν μία ηλεκτρολυτική κυψέλη για την παραγωγή υδρογόνου, σταθμό τροφοδοσίας για τη φόρτωση υδρογόνου στα ρυμουλκούμενα βυτία, ρυμουλκούμενα βυτία υδρογόνου και σταθμούς ανεφοδιασμού με υδρογόνο.

Προβλέποντας τη σταδιακή εγκατάσταση υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού για οχήματα μηδενικών εκπομπών, το έργο θα προσφέρει οφέλη σε επίπεδο περιβαλλοντικής εξοικονόμησης, όπως μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (οξείδια του αζώτου, αιωρούμενα σωματίδια), μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου και μείωση του θορύβου.

Το έργο θα συμβάλει επίσης στην ανάπτυξη της βιομηχανίας υδρογόνου και ηλεκτροκίνησης, επιταχύνοντας την εγκατάσταση υποδομών για οχήματα μηδενικών ρύπων, και επομένως έμμεσα και στην ανάπτυξη των αντίστοιχων τομέων της αγοράς.

Η συνεργασία μεταξύ της ΕΤΕπ και της Motor Oil Hellas ανακοινώθηκε στα κεντρικά γραφεία της ΕΤΕπ, στο Λουξεμβούργο, στις 17 Φεβρουαρίου, κατά τη διάρκεια της τελετής υπογραφής της δανειακής συμφωνίας από τους Ιωάννη Καλτσά, επικεφαλής της επενδυτικής ομάδας της ΕΤΕπ για Ελλάδα και Κύπρο, και Πέτρο Τζαννετάκη, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου Motor Oil.

Οι κ.κ. Πέτρος Τζαννετάκης, αναπληρωτής Δ/νων Σύμβουλος Motοr Oil και Ιωάννης Καλτσάς, επικεφαλής της Επενδυτικής Ομάδας της ΕΤΕπ για Ελλάδα και Κύπρο

«Εκφράζουμε σήμερα την ιδιαίτερη ικανοποίησή μας για τη σύναψη αυτής της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Πρόκειται για ένα ακόμα σημαντικό βήμα του ομίλου Motor Oil προς την κατεύθυνση της ενεργειακής μετάβασης στο σύγχρονο, απαιτητικό ενεργειακό περιβάλλον.

Έχουμε αναλάβει τη δέσμευση να επιτύχουμε εξαιρετικά αποτελέσματα και να προσφέρουμε προστιθέμενη αξία μέσω στρατηγικών συμμαχιών. Τα τελευταία 50 έτη η Motor Oil είναι ταυτισμένη με την ενέργεια.

Προτεραιότητά μας είναι να διασφαλίσουμε την ενεργειακή επάρκεια της Ελλάδας, καλύπτοντας παράλληλα τις ανάγκες για εναλλακτικές πηγές ενέργειας και πράσινα καύσιμα που έχουν μεγάλη σημασία για την ενεργειακή αυτονομία της χώρας», δήλωσε ο Πέτρος Τζαννετάκης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Motor Oil.

«Η αγορά οχημάτων μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών οχημάτων και οχημάτων υδρογόνου, βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο ανάπτυξης στην Ελλάδα. Mέσω της χρηματοδότησης αυτού του καινοτόμου έργου, το οποίο διαθέτει βιώσιμα και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά, η ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τον μετασχηματισμό των οδικών μεταφορών προς την κατεύθυνση του υδρογόνου και της ηλεκτρικής κίνησης και την αυξημένη βιωσιμότητα, παρέχοντας παράλληλα ένα μήνυμα για την τόνωση της περαιτέρω χρηματοδότησης από τις εμπορικές τράπεζες σε παρόμοια έργα», δήλωσε ο Ιωάννης Καλτσάς, επικεφαλής της Επενδυτικής Ομάδας της ΕΤΕπ για Ελλάδα και Κύπρο.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «Η σημερινή συμφωνία είναι το αποτέλεσμα πολύμηνης εργασίας μεταξύ της ΕΤΕπ και της Motor Oil Hellas, καθώς η εταιρεία εργάζεται για τη δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος μέσω των προϊόντων και των λειτουργιών της».

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 49% των έργων που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της επένδυσης θα βρίσκονται εντός του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Επιπλέον, εκτιμάται ότι το 100% του δικτύου θα εγκατασταθεί σε λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες και σε περιφέρειες μετάβασης και συνοχής. Οι σταθμοί φόρτισης θα είναι δημόσιοι και η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη.

Την τελευταία δεκαετία, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει χορηγήσει πάνω από 8 δισ. ευρώ για επιχειρηματικές επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα σε όλη την Ελλάδα.

Σχόλιο ΣΥΡΙΖΑ για τα υπερκέρδη της ενέργειας

«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη κάνει τα πάντα για να μη φορολογηθούν τα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιρειών», αναφέρουν σε κοινή δήλωσή τους Σωκράτης Φάμελλος και Πέτη Πέρκα, τομεάρχης και αναπληρώτρια τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. αντίστοιχα, σχολιάζοντας τις πληροφορίες ότι μεθοδεύεται μετάθεση μετά τις εκλογές της νομοθετημένης φορολόγησης των προμηθευτών ρεύματος.

«Στρατηγική της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι να μη φορολογούνται αλλά, αντίθετα, να πολλαπλασιάζονται τα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιρειών, μια πραγματική κλοπή εις βάρος των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας», αναφέρουν οι δύο βουλευτές και υπενθυμίζουν:

● Το μαγείρεμα των υπερκερδών των ηλεκτροπαραγωγών όπου τα 2,2 δισ. ευρώ (Ιούλιος 2021 με Ιούνιο 2022) με εντολή Μαξίμου έγιναν μόλις 415 εκατ. ευρώ, ενώ ο κ. Σκρέκας αρνήθηκε να καταθέσει τη σχετική έκθεση-υπολογισμό της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) στη Βουλή που έχει λάβει από τον Νοέμβριο, για να κρύψει την αλήθεια!

● Τη μη φορολόγηση των προκλητικών κερδών της δημόσιας κατά πλειοψηφία ΔΕΠΑ Εμπορίας που δεκαπλασίασε τα κέρδη της από το 2020 στο 2021, παρά τη δέσμευση Σκρέκα στις 21.6.2022 ότι θα φορολογηθούν και αυτά.

● Τη νομοθετική ρύθμιση «χάδι» στα δύο διυλιστήρια της χώρας, όπου αναμένεται να εισπραχθούν μόλις 600-650 εκατ. ευρώ για υπερκέρδη 2,6 δισ. ευρώ για το 2022, και αυτά υπό αίρεση και μετά τις εκλογές.

● Την αποφυγή φορολόγησης των υπερκερδών στη λιανική ρεύματος όπου, μόνο τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο 2022, υπήρξαν υπερκέρδη της τάξης του 1 δισ. ευρώ, παρότι υπάρχει νομοθετική ρύθμιση από τις 18.11.2022 που προέβλεπε να φορολογηθεί το τρίμηνο Αύγουστος-Οκτώβριος 2022 μέχρι 23.12.2022 και η ΡΑΕ όφειλε να έχει καταθέσει τον υπολογισμό τους.

Χαρίτσης: Ανάγκη η άμεση μείωση ΦΠΑ στα τρόφιμα και ΕΦΚ στα καύσιμα

«Το κυβερνητικό επιτελείο επιμένει σε μέτρα-παρωδία που εξοργίζουν την κοινωνία», ανέφερε ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξης Χαρίτσης, σε δήλωσή του, τονίζοντας την ανάγκη για «μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα και αποφασιστική ρύθμιση της αγοράς ενέργειας και της αγοράς τροφίμων».

Ολόκληρη η δήλωση:

«Την ώρα που η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνει ότι υπάρχουν νέες εκρηκτικές αυξήσεις σε βασικά είδη διατροφής, το κυβερνητικό επιτελείο επιμένει σε μέτρα-παρωδία που εξοργίζουν την κοινωνία. Σε μια ακόμη φιέστα, ο υπουργός Ανάπτυξης ανακοίνωσε πανηγυρικά το σαρακοστιανό «καλάθι του νοικοκυριού» και εξήγγειλε για πολλοστή φορά το αυτονόητο: τη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή προστίμων σε μια αγορά όπου εδώ και μήνες βασιλεύει η αισχροκέρδεια.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει προτείνει από την πρώτη στιγμή ένα σχέδιο αντιμετώπισης του πυρήνα της ακρίβειας: μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, αποφασιστική ρύθμιση της αγοράς ενέργειας και της αγοράς τροφίμων, στήριξη του εισοδήματος των πολιτών και βιώσιμη διευθέτηση του ιδιωτικού χρέους.

Η ευημερία των πολλών δεν μπορεί να αφήνεται στα χέρια μιας κυβέρνησης που μοναδικό της μέλημα έχει την κερδοφορία των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων και των «δικών της παιδιών».
Μόνη λύση η πολιτική αλλαγή, με μια προοδευτική κυβέρνηση που θα εφαρμόσει ένα σχέδιο οικονομικής ανάταξης, με όρους προστασίας της κοινωνίας».

Χωρίς αποτέλεσμα μέχρι σήμερα, οι στοχευμένοι έλεγχοι της Οικονομικής Αστυνομίας σε έξι πρατήρια καυσίμων στην Αττική για νοθεία και λαθρεμπορία καυσίμων

Με στοχευμένους ελέγχους επιχείρησε τις τελευταίες ημέρες η Διεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας να ελέγξει τη νοθεία και τη λαθρεμπορία καυσίμων. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, στο χρονικό διάστημα από 12/01/2023 έως 03/02/2023 (δηλαδή σε 23 ημέρες) πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε έξι πρατήρια υγρών καυσίμων σε διάφορες περιοχές της Αττικής.

Οι έλεγχοι διενεργήθηκαν υπό τον συντονισμό του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου (Σ.Ε.Κ.), σε συνεργασία με υπαλλήλους της Υπηρεσίας Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων Αττικής (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Τελωνείων Αττικής (ΕΛ.Υ.Τ.).

Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε:

  • έλεγχος της νομιμότητας λειτουργίας των πρατηρίων,
  • ποιοτικός έλεγχος της καθαρότητας και καταλληλότητας των καυσίμων,
  • ποσοτική καταμέτρηση των καυσίμων στις δεξαμενές των πρατηρίων,
  • λήψη στοιχείων από το σύστημα εισροών – εκροών και
  • έλεγχος τήρησης της φορολογικής νομοθεσίας.

Στο πλαίσιο των επιτόπιων ελέγχων δεν διαπιστώθηκαν παραβάσεις, ωστόσο η έρευνα συνεχίζεται καθώς αναμένονται τα αποτελέσματα από τα στοιχεία που συλλέχθηκαν (φορολογικός έλεγχος, ανάλυση χημικής σύστασης καυσίμων, ισοζύγιο εισροών – εκροών).

Οι συνέπειες του μποϊκοτάζ στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου

Ανάλυση του δρ. Θεόδωρου Τσακίρη, αναπληρωτή καθηγητή Γεωπολιτικής & Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας – δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή της Κυριακής»

Η ενεργοποίηση στις 5 Φεβρουαρίου 2023 της δεύτερης φάσης του ευρωπαϊκού μποϊκοτάζ στις εξαγωγές ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων ολοκληρώνει τον «βομβαρδισμό» της ρωσικής ενεργειακής βιομηχανίας που ξεκίνησε σχεδόν από την επόμενη ημέρα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και κορυφώθηκε με την επιβολή μέτρων που στην ουσία έχουν καταστρέψει τη βασική –έως τον Φεβρουάριο του 2022– αγορά απορρόφησης του ρωσικού πετρελαίου.

Σε αντίθεση μάλιστα με το μποϊκοτάζ στις εξαγωγές ρωσικού αργού που τέθηκε σε εφαρμογή στις 5 Δεκεμβρίου 2022, τώρα δεν θα υπάρξει καμία εξαίρεση για καμία ευρωπαϊκή χώρα πλην της Κροατίας, όπου η εξαίρεση είναι μερική και ισχύει για περίπου ένα έτος. Παράλληλα, στις 4 Φεβρουαρίου η Ε.Ε., η Αυστραλία και οι χώρες του G7 επέβαλαν πλαφόν στις εξαγωγές ρωσικών πετρελαιοειδών που θα εκτελούνται για λογαριασμό χωρών που δεν συμμετέχουν στο αντιρωσικό μποϊκοτάζ, μέσω μη ρωσικών δεξαμενοπλοίων τα οποία θα κάνουν χρήση υπηρεσιών εκτελωνισμού και κυρίως αντασφάλισης φορτίου (P&I Insurance) από δυτικές εταιρείες.

Ως πλαφόν για τα προϊόντα χαμηλής διυλιστικής αξίας έχουν τεθεί τα 45 δολ./βαρέλι, ενώ για τα προϊόντα υψηλότερης ποιότητας, όπως οι βενζίνες υψηλών οκτανίων και το ντίζελ, το πλαφόν φτάνει ακόμη και στα 100 δολ./βαρέλι. Η στρατηγική λογική όλων αυτών των μποϊκοτάζ και των πλαφόν, με τα δεύτερα ειδικότερα να έχουν εξαγριώσει τον ΟΠΕΚ και τη Σαουδική Αραβία, είναι ότι η επιβολή των πλαφόν θα μειώσει τα ρωσικά έσοδα, ενώ οι απώλειες των ευρωπαϊκών αγορών θα μειώσουν τους ρωσικούς όγκους των εξαγωγών.

Οι δύο στόχοι υποτίθεται ότι είναι αλληλοσυμπληρωματικοί, αλλά στην πραγματικότητα ισχύει το ακριβώς αντίθετο, εκτός φυσικά και εάν βρεθεί κάποιος που θα υποκαταστήσει τις αποκλειόμενες ρωσικές εξαγωγές με την αύξηση της δικής του παραγωγής. Το πρόβλημα βεβαίως είναι ότι η Σαουδική Αραβία, και δευτερευόντως οι άλλες χώρες του ΟΠΕΚ, που έχουν την πλεονασματική παραγωγική δυνατότητα να υποκαταστήσουν το ρωσικό αργό, κάνουν το ακριβώς αντίθετο. Αφαιρούν πετρέλαιο από τις αγορές σε μια σαφή έκφραση αλληλεγγύης προς τη Ρωσία.

Μέχρι στιγμής οι ρωσικές εξαγωγές έχουν επιδείξει μια αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα. Πέρυσι, παρά τα προαναγγελθέντα από τον Μάιο του 2022 ευρωπαϊκά μποϊκοτάζ, οι Ρώσοι πέτυχαν να αναπληρώσουν πρωτίστως στην Ασία και δευτερευόντως στην Αφρική το μεγαλύτερο μέρος των μεριδίων αγοράς που έχασαν στην Ευρώπη, αυξάνοντας τα καθαρά κέρδη τους κατά 20% σε σχέση με το 2021.

Το πρόβλημα είναι ότι η Σαουδική Αραβία, και δευτερευόντως οι άλλες χώρες του ΟΠΕΚ, που έχουν την παραγωγική δυνατότητα να υποκαταστήσουν το ρωσικό αργό, κάνουν το ακριβώς αντίθετο

Σύμφωνα με στοιχεία της ΙΕΑ που πρόσφατα δημοσιεύθηκαν από τους New York Times, το ρωσικό κράτος συγκέντρωσε πέρυσι 218 δισ. δολ. από τις εξαγωγές πετρελαίου και 138 δισ. δολ. από τις εξαγωγές φυσικού αερίου (μια αύξηση της τάξης του 80% συγκριτικά με το 2021). Το δε National Wealth Fund της Ρωσίας, που λειτουργεί ως αποταμιευτικός μηχανισμός για τα υπερκέρδη των εξαγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου, διαθέτει περί τα 150 δισ. δολ. στις αρχές του 2023, δηλαδή περίπου το 50% των περιουσιακών στοιχείων αξίας 300 δισ. δολ. της ρωσικής κεντρικής τράπεζας που είναι «παγωμένα» σε δυτικές χώρες.

Το 2023 οι ρωσικές εξαγωγές αργού είχαν απώλειες, αλλά όχι δραματικές, και ό,τι έχασαν σε όγκο το υπεραναπλήρωσαν σε κέρδη λόγω των πολύ υψηλών τιμών που σε μεγάλο βαθμό θα καθορίσουν και την επιτυχία του μηχανισμού του πλαφόν μέσα στο 2023. Είναι αξιοσημείωτο ότι την περασμένη εβδομάδα το ΔΝΤ εκτίμησε ότι ο μηχανισμός επιβολής του πλαφόν, που ενορχήστρωσε το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών, δεν πρόκειται να επηρεάσει αρνητικά τα ρωσικά πετρελαϊκά έσοδα, προβλέποντας μάλιστα αύξηση του ρωσικού ΑΕΠ κατά 0,3% το 2023.

Δεν μπορεί ωστόσο να ειπωθεί το ίδιο, και με την ίδια μάλιστα βεβαιότητα, για τις ρωσικές εξαγωγές προϊόντων που πέρυσι κάλυψαν σχεδόν το 40% των ευρωπαϊκών αναγκών σε ντίζελ, παρέχοντας συνολικά στην Ε.Ε. 700.000 βαρέλια/ημέρα. Οι εξαγωγές αυτές ισοδυναμούν με το περίπου 11% του συνόλου των ρωσικών πετρελαϊκών εξαγωγών για το 2022. Ο λόγος δεν σχετίζεται με την καλύτερη λειτουργία του μηχανισμού του πλαφόν. Ασιατικές διυλιστικές δυνάμεις, με σημαντικότερη την Ινδία, εισάγουν τεράστιες ποσότητες ρωσικού αργού και για την κάλυψη των αναγκών τους αλλά και για εξαγωγές και δεν θα δώσουν χώρο με ευκολία σε ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα.

Ενας βαθμός μετεξαγωγών ρωσικών προϊόντων προς την Ε.Ε. από τις χώρες της Βόρειας Αφρικής και του Κόλπου δεν μπορεί να αποκλείεται, αλλά δεν θα λύσει από μόνο του το πρόβλημα για τη Μόσχα, η οποία θα πρέπει να συγκρουστεί με τους μεγαλύτερους εισαγωγείς ρωσικού αργού πετρελαίου στην Ασία για μερίδιο των αγορών πετρελαιοειδών της Ασίας και της Αφρικής.

Η ίδια η Ε.Ε. δεν αναμένεται να αντιμετωπίσει άμεσο πρόβλημα έως τουλάχιστον τον Μάιο, όταν θα ξεκινήσει η υψηλή εποχική περίοδος ζήτησης. Το μποϊκοτάζ της 5ης Φεβρουαρίου έχει μια μεταβατική περίοδο έναρξης λειτουργίας έως την 1η Απριλίου για φορτία πετρελαιοειδών που είχαν φορτωθεί στα δεξαμενόπλοια πριν από την 5η Φεβρουαρίου, ενώ όλοι οι μεγάλοι Ευρωπαίοι καταναλωτές είχαν αυξήσει κατά πολύ τις εισαγωγές ντίζελ πριν από την έναρξη του μποϊκοτάζ. Συν τω χρόνω, ασιατικά και αμερικανικά διυλιστήρια θα καλύψουν το κενό του ρωσικού ντίζελ στην Ε.Ε., αλλά αυτό θα έρθει σε σαφώς αυξημένο κόστος της τάξης του 15%-25%, που ωστόσο θα παραμείνει διαχειρίσιμο όσο εξακολουθεί να παραμένει στη χειμερία νάρκη της COVID η κινεζική οικονομία.

Εγκύκλιος για τη διαδικασία χορήγησης νέας άδειας λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίμων (μικτού ή αμιγούς) στις περιπτώσεις αφαίρεσης της υφιστάμενης

Με αφορμή γραπτά και προφορικά ερωτήματα από Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών, o Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, διευκρινίζει με εγκύκλιό του (ΑΔΑ: Ψ8ΨΘ465ΧΘΞ-ΟΡΤ) ότι βάσει της με αρ. πρωτ. 109036/8-4-2022 εγκύκλιο (ΑΔΑ: ΨΚ6Ζ465ΧΘΞ-ΔΜΦ) «το εν λόγω πρατήριο πρέπει να ιδρυθεί εξαρχής με την έκδοση νέας άδειας ίδρυσης και νέας άδειας λειτουργίας, ενώ ο νέος εκμεταλλευτής δεν μπορεί να αιτηθεί τη χορήγηση νέας άδειας λειτουργίας αν δεν έχει τύχει της χορήγησης νέας άδειας ίδρυσης στο όνομά του».

Η συγκεκριμένη παράγραφος αφορά περιπτώσεις που ο δικαιούχος της άδειας ίδρυσης είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ίδιο με τον δικαιούχο της άδειας λειτουργίας. Στην αντίθετη περίπτωση, εφαρμογή έχει η παρ. 3 του αρ. 18 των π.δ. 1224/1981 (Α΄ 303) και β.δ. 465/1970 (Α΄ 150).