“Σαρωτικές αλλαγές και νέοι παίκτες στην αγορά φυσικού αερίου”.
Στην αγορά του φυσικού αερίου, πέρα από τις ρυθμιστικές και νομοθετικές αλλαγές που επιβλήθηκαν ελέω μνημονίου – με τελευταία την αναγκαστική αύξηση των δημοπρατούμενων από τη ΔΕΠΑ ποσοτήτων στο 20% μέχρι το 2020 – μπορεί να διαπιστώσει κανείς 3 βασικά ορόσημα στην πορεία προς την απελευθέρωση και τον ανταγωνισμό.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Στην αγορά του φυσικού αερίου, πέρα από τις ρυθμιστικές και νομοθετικές αλλαγές που επιβλήθηκαν ελέω μνημονίου – με τελευταία την αναγκαστική αύξηση των δημοπρατούμενων από τη ΔΕΠΑ ποσοτήτων στο 20% μέχρι το 2020 – μπορεί να διαπιστώσει κανείς 3 βασικά ορόσημα στην πορεία προς την απελευθέρωση και τον ανταγωνισμό. Το πρώτο ήταν το Δεκέμβριο του 2009 όταν τα γεγονότα της Ρεβυθούσας και η αρχικά αποτυχημένη προσπάθεια εισαγωγής του πρώτου ιδιωτικού φορτίου LNG από τους ομίλους Μυτιληναίου και Motor Oil Hellas, ουσιαστικά ξεκλείδωσαν την αγορά και έσπασαν το μέχρι τότε μονοψώνιο που υπήρχε στη χώρα μας.
Επτά χρόνια αργότερα τον περασμένο Ιούνιο του 2016 και αφού προηγουμένως οριστικοποιήθηκε μεταξύ των διαχειριστών των συστημάτων φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βουλγαρίας το λεγόμενο interconnection agreement δηλαδή το πλαίσιο για να ανοίξουν οι συναλλαγές αερίου μεταξύ των δύο αγορών, είχαμε και την πρώτη – μικρή – ιδιωτική εισαγωγή φορτίου φυσικού αερίου αλλά αυτή τη φορά μέσω αγωγού (Σιδηρόκαστρο). Πάλι η Μ&Μ Gas των ομίλων Μυτιληναίου και Motor Oil ξεκίνησε από την 1η Ιουνίου να εισάγει ιδιωτικά φορτία μέσω αγωγού δίνοντας πρόσβαση στους Έλληνες καταναλωτές σεφυσικό αέριο με ανταγωνιστικούς όρους προμήθειας και δημιουργεί συνθήκες για καλύτερα κόστη.
Περίπου ένα μήνα αργότερα έγιναν και οι πρώτες ιδιωτικές εξαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγού, από τη χώρα μας προς ξένη αγορά. Συγκεκριμένα στις 5 Ιουλίου εστάλησαν μέσω του αγωγού του Σιδηροκάστρου, οι πρώτες ποσότητες και πάλι από την M&M Gas των ομίλων Μυτιληναίου Motor Oil Hellas, που διέθεσαν το φυσικό αέριο σε θυγατρική μεγάλης ενεργειακής εταιρείας, η οποία παρέμεινε ανώνυμη για λόγους εμπορικής εμπιστευτικότητας.
Νέο τοπίο
Σημειώνεται ότι το τοπίο της αγοράς αερίου έχει διαφοροποιηθεί καθώς έχουν ήδη ανοίξει στον ανταγωνισμό ορισμένες κατηγορίες πελατών (μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές) οι οποίοι μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον ήδη απολαμβάνουν τα οφέλη που συνεπάγεται το άνοιγμα της αγοράς και ο ανταγωνισμός.
Μάλιστα εκτός από τις βιομηχανίες, τα οφέλη του ανταγωνισμού αναμένεται να φτάσουν και στους απλούς καταναλωτές μέσω των ΕΠΑ καθώς ήδη κάποιες εταιρείες παροχής έχουν ξεκινήσει να καλύπτουν μέρος των αναγκών τους από εναλλακτικούς προμηθευτές, από τον περασμένο Ιανουάριο.
Οι σημαντικοί παίκτες της νέας αγοράς, αυτή τη στιγμή είναι 3: η M&M Gas των ομίλων Μυτιληναίου και Motor Oil Hellas, που έχει αυτή τη στιγμή ένα σημαντικό μερίδιο έχοντας ήδη κερδίσει περίπου το 70-75% των πελατών που έφυγαν από τους κυρίαρχους προμηθευτές, ο Ήρωνας που έχει επίσης ένα σημαντικό κομμάτι (20-25%) των πελατών που αποχώρησαν ενώ και η εταιρεία Cedalion (όμιλος Μάνεση) έχει επίσης παρουσία στη βαριά ενεργοβόρο χαλυβουργία.
Η νέα αγορά δηλαδή που αυτή τη στιγμή κάνει τα πρώτα της βήματα, κινείται δυναμικά και δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε να φτάσουν στους τελικούς καταναλωτές περισσότερα οφέλη από τον ανταγωνισμό και την ανοιχτή λειτουργία της αγοράς. Παράλληλα δημιουργεί τις συνθήκες ώστε νέοι παίκτες να μπουν στο παιχνίδι του διεθνούς εμπορίου και προμήθειας, ενισχύοντας τη ρευστότητα της εγχώριας αγοράς και δημιουργώντας συνολικά καλύτερους όρους για όλους τους παίκτες. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση που είχε κάνει παλαιότερα στο Capital.gr το υψηλόβαθμο στέλεχος της Gazprom Γιούρι Βιρομπιάν, ότι ο ρωσικός γίγαντας του φυσικού αερίου τιμολογεί τους πελάτες του ανάλογα με τις συνθήκες και τον ανταγωνισμό που υπάρχει σε μία αγορά.