
Σημεία συζήτησης και συμπεράσματα από την τηλεδιάσκεψη της ΠΟΠΕΚ και της ΟΒΕ με την ΑΑΔΕ και το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών
Στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε μεταξύ της ΠΟΠΕΚ, της ΟΒΕ, της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Μεταφορών, συζητήθηκαν κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τον κλάδο των καυσίμων και τις σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Τα κύρια θέματα που τέθηκαν προς συζήτηση είναι τα εξής:
1. Ογκομετρήσεις και περιοδική πιστοποίηση των δεξαμενών
Ένα από τα βασικά ζητήματα που εξετάστηκαν αφορά την υποχρέωση περιοδικής πιστοποίησης των ογκομετρήσεων. Συμφωνήθηκε ότι πρέπει να αποσταλεί μια τεκμηριωμένη μελέτη, στην οποία να διερευνηθεί εάν υπάρχει δέσμευση από ευρωπαϊκό κανονισμό που να επιτρέπει την εφάπαξ ογκομέτρηση, χωρίς την ανάγκη για περιοδική επαναπιστοποίηση.
2. Ιδιωτικά πρατήρια καυσίμων
Το θέμα των ιδιωτικών πρατηρίων τέθηκε ως αρμοδιότητα του Υπουργείου Μεταφορών, το οποίο θα πρέπει να διασφαλίσει ότι τα εν λόγω πρατήρια εξυπηρετούν αποκλειστικά τα οχήματα της ιδιοκτήτριας επιχείρησης και όχι οχήματα υπαλλήλων ή συνεργαζόμενων εταιρειών. Παράλληλα, εξετάστηκε η πιθανότητα νομοθετικής ρύθμισης που θα απαιτεί όλα τα ιδιωτικά πρατήρια να διαθέτουν τουλάχιστον 20 οχήματα για να λειτουργούν νόμιμα, καθώς και να τηρούν τις ίδιες προδιαγραφές με τα πρατήρια δημόσιας χρήσης.
3. Τοποθέτηση GPS στα βυτιοφόρα των πρατηρίων
Συζητήθηκε το ζήτημα της μη υποχρέωσης εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα που εξυπηρετούν πρατήρια υγρών καυσίμων. Υποστηρίχθηκε ότι λόγω του ειδικού χαρακτήρα αυτών των οχημάτων και του γεγονότος ότι μεταφέρουν τελωνισμένα προϊόντα, δεν τίθεται θέμα λαθρεμπορίας. Επιπλέον, επισημάνθηκε ότι το μέτρο αυτό δεν συμβάλλει στην αντιμετώπιση των ελλειμματικών παραδόσεων, οι οποίες δεν μπορούν να καταπολεμηθούν μέσω GPS, αλλά αντιθέτως είναι απλώς ένα μέτρο που επιβαρύνει οικονομικά τους πρατηριούχους και δυσχεραίνει τη λειτουργία τους, καθώς ο προκαθορισμός των δρομολογίων τον οχημάτων αυτών είναι αδύνατος στην πράξη.
4. Αποκλίσεις στα ισοζύγια εισροών-εκροών
Από την πλευρά των πρατηριούχων τονίστηκε η ανάγκη να καθοριστεί συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για τον έλεγχο των αποκλίσεων, καθώς και ότι το όριο του 0,75% ή 0,5% σε καταναλώσεις άνω των 20.000 και άνω των 40.000 λίτρων αντίστοιχα, είναι σχεδόν αδύνατο να επιτευχθεί. Επισημάνθηκε ότι η καταπολέμηση της λαθρεμπορίας δεν επιτυγχάνεται με τόσο αυστηρές αποκλίσεις, δεδομένου ότι οι παραβατικοί μπορούν να χειραγωγούν τα συστήματα εισροών-εκροών και να εμφανίζουν μηδενικές διαφορές. Ως εκ τούτου, προτάθηκε η διατήρηση του ισοζυγίου στο ±1,5%, ώστε να μην στοχοποιούνται αδίκως οι νόμιμοι πρατηριούχοι. Προφανώς οι παραβατικοί δεν στοχεύουν στην αποκόμιση παράνομου κέρδους με αποκλίσεις έως 1,5% αλλά προφανώς όπως έχει ήδη αποδειχθεί από σχετική μελέτη σε ποσοστά άνω του 20% .
5. Μέτρα δέουσας επιμέλειας στα ιδιωτικά πρατήρια
Η ΑΑΔΕ ανέφερε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ελέγχου των πρατηρίων ιδιωτικής χρήσης για την εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας. Τονίστηκε ότι, λόγω του μεγάλου αριθμού πρατηρίων, οι έλεγχοι δεν μπορούν να γίνουν άμεσα σε όλους, καθώς κάτι τέτοιο θα προκαλούσε αναταραχή στην αγορά. Αντιθέτως, ακολουθείται μια μεθοδική διαδικασία, προκειμένου να εντοπιστούν σταδιακά τα μη συμμορφούμενα πρατήρια και να διακοπεί η τροφοδοσία τους.
Η ΠΟΠΕΚ δύναται να αποστείλει σχετική επιστολή προς την ΑΑΔΕ, ζητώντας πληροφορίες για την πορεία των ελέγχων. Παράλληλα, σε περιπτώσεις όπου διαπιστώνεται τροφοδοσία πρατηρίων που δεν πληρούν τα μέτρα δέουσας επιμέλειας ή δεν διαθέτουν άδεια λειτουργίας, προτάθηκε να ενημερώνονται (από την ΠΟΠΕΚ) όλες οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών ή/και να κοινοποιείται η σχετική καταγγελία στην ΑΑΔΕ.
Συμπεράσματα
Η τηλεδιάσκεψη ανέδειξε σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο των καυσίμων, με έμφαση στις νομοθετικές ρυθμίσεις και τις διαδικασίες ελέγχου. Προτάθηκαν συγκεκριμένες δράσεις προς το Υπουργείο Μεταφορών και την ΑΑΔΕ, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των πρατηρίων και η συμμόρφωση με την κείμενη νομοθεσία.
Όπως πλέον αποδείχθηκε, επιβεβαιώθηκε η άποψή της Ομοσπονδίας μας (ΠΟΠΕΚ) ότι δεν έχει καμία σχέση και ουσία η απόκλιση από το 1,5 στο 0,5% (!!) αλλά σαφώς η καταδολίευση του ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών εκροών, που ισοπεδώνει τον κλάδο μας και εξαπατά τον καταναλωτή.
Τα ερωτήματα που πρέπει να απαντήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) είναι εάν οι επιτήδειοι ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων που έκλεβαν οι αντλίες τους, είχαν σωστές ογκομετρήσεις; εάν είχαν σφραγισμένες τις αντλίες τους ; και ποια η δέουσα επιμέλεια των εταιρειών που τροφοδοτούσαν αυτά τα πρατήρια;
Ο κλάδος μας πρέπει να δικαιωθεί. Οι οικογενειάρχες πρατηριούχοι δεν επιτρέπεται να επωμίζονται τις ανομίες της αγοράς.