

Διαλύτες και νοθεία καυσίμων: Από τα εικονικά φορτία μέχρι τις εταιρείες-φαντάσματα
Του Θανάση Μυλωνά | voria.gr
Το κουβάρι της λαθρεμπορίας καυσίμων στη χώρα μας: κοινό μυστικό η μεταφορά διαλυτών, τρύπα στους ελέγχους – Μετακινούν τα παράνομα φορτία με κάθε μέσο, ακόμα και μέσα σε φορτηγά-ψυγεία
Μορφή ντόμινο τείνουν να πάρουν οι αποκαλύψεις που έρχονται τις τελευταίες ημέρες στο φως της δημοσιότητας για το περιεχόμενο του φορτίου της εμπορικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά στην κοιλάδα των Τεμπών με την επιβατική αμαξοστοιχία IC62 με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο 57 άνθρωποι.
Η πυρόσφαιρα που προκλήθηκε από τη σύγκρουση των δύο τρένων και οι τεράστιες θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν από την πρώτη στιγμή γέννησαν υποψίες στους συγγενείς των θυμάτων και σε όλη την κοινωνία, οι οποίες από τα μέχρι τώρα πορίσματα Ελλήνων και ξένων εμπειρογνώμων τείνουν να γίνουν βεβαιότητα πως στη μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία είχαν φορτωθεί παράνομα δεξαμενές με διαλύτες (ξυλόλιο και τολουόλιο) που χρησιμοποιούνται για τη νόθευση βενζίνης.
Στο συμπέρασμα αυτό φαίνεται πως κατέληξαν οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, δηλαδή ότι το τρένο μετέφερε τουλάχιστον 3,5 τόνους εύφλεκτων υγρών.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις τους, πρόκειται για πτητικούς υδρογονάνθρακες, πιθανότατα ξυλόλιο και τολουόλιο, που χρησιμοποιούνται και στη νοθεία καυσίμων.
Άλλωστε όσοι γνωρίζουν από καύσιμα δηλώνουν κατηγορηματικά πως πρόκειται για ουσίες που έχουν εκρηκτική ισχύ παρόμοια ή και μεγαλύτερη της βενζίνης, για αυτό άλλωστε χρησιμοποιούνται για τη νοθεία της.
Τα ερωτήματα που γεννιούνται είναι πολλά και εξόχως κρίσιμα: Από πού έρχονται αυτοί οι διαλύτες, με ποιους τρόπους μεταφέρονται, πού καταλήγουν και πώς χρησιμοποιούνται; Άραγε αυτή ήταν η πρώτη φορά που τρένο φορτώθηκε με παράνομα προϊόντα που προορίζονται για τη νοθεία και στη συνέχεια για λαθρεμπορία καυσίμων; Τα βυτία με εξαγωγή καυσίμου φτάνουν στον προορισμό τους ή στην πορεία χάνονται στον δρόμο;
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Θέμης Κιουρτζής απαντά δια της ατόπου στη Voria.gr: «Ποιος άραγε θα μπορούσε να πει ότι ήταν η πρώτη και μοναδική φορά που ένα τρένο φορτώθηκε με τέτοια προϊόντα δημιουργώντας αυτό το καθεστώς της παραβατικότητας;».
Ο κ. Κιουρτζής, που στο παρελθόν έχει γίνει στόχος επιθέσεων για τη δράση του κατά της λαθρεμπορίας, αναφέρει: «Όπως προκύπτει από τα βυτία που έχουν πιαστεί κατά το παρελθόν, η χώρα προέλευσής τους κατά βάση είναι η Βουλγαρία. Μάλιστα επειδή τα βυτία γίνονται στόχοι πιο συχνών ελέγχων χρησιμοποιούνται άλλου τύπου φορτηγά, όπως για παράδειγμα ψυγεία ή καρότσες, τα οποία δηλώνουν ότι μεταφέρουν για παράδειγμα έπιπλα αλλά είναι φορτωμένα με δεξαμενές σε παλέτες, όπως ενδεχομένως αυτές του τρένου».
Στο σημείο αυτό ο ίδιος επισημαίνει ότι η προσέγγιση από πλευράς του κράτους είναι επιφανειακή καθώς ναι μεν εντοπίζεται ένα φορτίο με διαλύτες είτε έρχεται από τη Βουλγαρία είτε με πλοίο και αποβιβάζεται στην Ηγουμενίτσα αλλά δεν γίνεται, όπως ο ίδιος υποστηρίζει, ενδελεχής έλεγχος έτσι ώστε να εντοπιστεί ο παραλήπτης του παράνομου φορτίου και να ξετυλιχθεί το κουβάρι της λαθρεμπορίας.
Η όλη διαδικασία είναι μελετημένη από την αρχή μέχρι το τέλος της και κρίσιμο ρόλο στην αλυσίδα αποτελούν οι λεγόμενες εταιρείες «φαντάσματα», δηλαδή αυτές που έχουν δηλωθεί ως παραλήπτριες των φορτίων.
Το φορτηγό φαινομενικά όταν ξεκινά από τον προορισμό του είναι καθ’ όλα νόμιμο έχοντας όλα τα απαραίτητα παραστατικά με το προϊόν που μεταφέρει και τον παραλήπτη, ωστόσο καταλήγει να ξεφορτώνει τους διαλύτες σε κάποια παράνομη αποθήκη (εταιρεία φάντασμα) όπου αρχικά γίνεται η νόθευση της βενζίνης και στη συνέχεια με μικρότερα βυτία πραγματοποιείται η διανομή.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων επισημαίνει ότι τα διαφυγόντα κέρδη από τη λαθρεμπορία στα καύσιμα ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια. «Σύμφωνα λοιπόν με εκθέσεις του Μετσοβείου Πολυτεχνείου, τα διαφυγόντα κέρδη στην αγορά των καυσίμων για το κράτος ανέρχονται στα 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο ενώ καταγράφεται αύξηση στην παραβατικότητα κατά 30%. Το 2023 στην Αττική σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ το κλεμμένο καύσιμο από τις αντλίες επιβάρυνε τους καταναλωτές κατά 120 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογιστούν οι υπόλοιπες μορφές παραβατικότητας όπως η λαθρεμπορία και η νοθεία».
Ο κ. Κιουρτζής εξηγεί πως η μεγαλύτερη νοθεία γίνεται στη βενζίνη καθώς έχει τον μεγαλύτερο ειδικό φόρο κατανάλωσης σε σχέση με το πετρέλαιο (μια διαφορά 360 ευρώ το κυβικό – 0,36 ευρώ το λίτρο) και οι διαλύτες που χρησιμοποιούνται για να τη νοθεύσουν είναι πολλοί φθηνοί με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερο κέρδος από τους λαθρέμπορους.
Ο έμπειρος βενζινοπώλης εξηγεί πως εκτός από τη λαθρεμπορία στη βενζίνη ή στο πετρέλαιο υπάρχει και αυτή του αερίου: «Μια εταιρεία κόβει ένα εικονικό τιμολόγιο παράδοσης σε μια βιομηχανία ή ένα εργοστάσιο αλλά το φορτίο καταλήγει σε ένα πρατήριο. Αυτό συμβαίνει γιατί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του υγραερίου θέρμανσης και του βιομηχανικού είναι πολύ χαμηλότερος από το κίνησης και αυτό γίνεται πεδίο εκμετάλλευσης για παράνομο κέρδος».
Κατά τον κ. Κιουρτζή, η πολυνομία, οι συνεχές αλλαγές στη νομοθεσία και οι πολλές εμπλεκόμενες υπηρεσίες είναι παράγοντες που αντί να αποτρέπουν ευνοούν την παραβατικότητα στα καύσιμα, συν το γεγονός ότι ο πειρασμός για τους δημοσίους υπαλλήλους είναι μεγάλος καθώς τα χρήματα που διακινούνται είναι πάρα πολλά.
«Δυστυχώς, στις αποφάσεις που διαχρονικά λαμβάνονται, οι κυβερνήσεις δεν ρωτούν τη γνώμη μας και μάλιστα όχι μόνο αυτό αλλά μας αντιμετωπίζουν και με αλαζονεία» σημειώνει.
Για το ποιοι μπορεί να κρύβονται πίσω από το λαθρεμπόριο, σε πρόσφατη συνέντευξή του ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχϊδης ανέφερε: «Το ζήτημα του λαθρεμπορίου είναι μεγάλο θέμα που απασχολεί δεκαετίες και γίνεται από διάφορους που ασχολούνται με το οργανωμένο έγκλημα».