Skip to main content
| I

Αίτημα συνάντησης με τον υπουργό Οικονομικών για ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο των πρατηριούχων υγρών καυσίμων

Την ανάγκη αναθεώρησης του πλαισίου λειτουργίας και ελέγχου προβάλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ζητώντας τον προγραμματισμό συνάντησης με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη.

Στην επιστολή της η ΠΟΠΕΚ, εκπροσωπώντας χιλιάδες επιχειρήσεις του κλάδου σε όλη τη χώρα, τονίζει ότι επιθυμεί να εκθέσει μια σειρά σοβαρών θεμάτων που τα οποία επηρεάζουν καθοριστικά τη βιωσιμότητα των πρατηρίων, την ομαλή λειτουργία της αγοράς και, εν τέλει, τον ίδιο τον καταναλωτή.

«Η παραβατικότητα στη διακίνηση υγρών και αερίων καυσίμων είναι αποδεδειγμένο ότι έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις στη χώρα μας.

Αφέθηκε χώρος να εισέλθουν στο επάγγελμά μας έντονα δολοφονικά παραβατικά στοιχεία.

Επίσης, διαχρονικά οι Κυβερνήσεις λαμβάνουν συνεχώς νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες, απόδειξη ότι οι προηγούμενες δικές τους και μη , ήταν λάθος με όλες να έχουν ένα κοινό σημείο αναφοράς, αυτό της απαξίωσης της γνώμης των πρατηριούχων, οι οποίοι μάλιστα είναι οι άμεσοι εμπλεκόμενοι – γνωρίζοντες αυτά που συμβαίνουν στην διακίνηση καυσίμων.

Πέραν όμως της μη αποτελεσματικότητας των μέτρων, αυτά είχαν και εξακολουθούν να έχουν κοστολογική επιβάρυνση στη λειτουργία των πρατηρίων μας , με ορατό πλέον το αποτέλεσμα της μετακύλισης αυτού του νέου υπέρογκου του κόστους στις τιμές των καυσίμων.

Επειδή λαμβάνονται νομοθετικές πρωτοβουλίες που ουσιαστικά θα προσπαθήσουν να καλύψουν τα ελεγκτικά κενά της Πολιτείας, ζητάμε την χρηματοδότηση του κόστους των νομοθετικών επιταγών, τα οποία ξεπερνούν τις 7.000 ευρώ ανά εγκατάσταση. Το κόστος αυτό έρχεται να προστεθεί στα επί πλέον μέτρα που ελήφθησαν πέρυσι, όπως επίσης τα τελευταία θα προσθέσουν επί πλέον κόστος στις ετήσιες συνδρομές συντήρησης. Εμείς δεν είμαστε αισιόδοξοι ότι το αποτέλεσμα θα είναι το επιθυμητό, δεδομένου ότι θεωρούμε πως άλλο πρέπει να είναι το επιχειρησιακό μοντέλο.

1. Απόφαση Α.1176/ 5.12. 2024, όπου τροποποιήθηκε με την Α. 1093/11.7.2025) ( – Υπερβολικό κόστος και δυσλειτουργίες

Η πρόσφατη Απόφαση Α.1176 περιλαμβάνει ρυθμίσεις οι οποίες, πέραν του ότι είναι εξαιρετικά κοστοβόρες, αποδεικνύονται ανεφάρμοστες ή χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα στην καταπολέμηση της παραβατικότητας. Οι συνεχείς αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο δημιουργούν ανασφάλεια δικαίου, αυξάνουν τα λειτουργικά κόστη και καθιστούν δύσκολη την προσαρμογή των επιχειρήσεων.

Ζητούμε την επανεξέταση της συγκεκριμένης απόφασης και την απλοποίηση των διαδικασιών, με γνώμονα την πραγματικότητα της αγοράς και όχι θεωρητικές προσεγγίσεις.

2. Ανάγκη εκσυγχρονισμού και αυτοματοποίησης του κλάδου

Ο κλάδος μας χρειάζεται ουσιαστικό εκσυγχρονισμό, με τη στήριξη της Πολιτείας σε έργα ψηφιοποίησης και αυτοματοποίησης, όπως συμβαίνει ήδη σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επειδή υπάρχει έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και οι νέες απαιτήσεις απαιτούν σημαντικές επενδύσεις, προτείνουμε να εξεταστεί πρόγραμμα επιδότησης για τα πρατήρια, ώστε να μπορέσουν να υλοποιηθούν οι αναγκαίες αναβαθμίσεις χωρίς να επιβαρυνθούν δυσανάλογα τα κόστη λειτουργίας και οι τελικές τιμές καυσίμων για τον καταναλωτή. Πρέπει να επιδοτηθούν τα πρατήρια για τις αλλαγές που έχουν κόστος και μάλιστα σημαντικό.

3. Επανεξέταση του επιχειρησιακού μοντέλου ελέγχων

Το υφιστάμενο επιχειρησιακό μοντέλο ελέγχων είναι αναχρονιστικό και αναποτελεσματικό. Χρειάζεται ριζική αναδιοργάνωση, με στοχευμένους ελέγχους που βασίζονται σε πραγματικά δεδομένα και ανάλυση κινδύνου με πρώτο στόχο τη χαμηλή τιμή διότι όπως απεδείχθη όλα τα πρατήρια που συνελήφθησαν να παρανομούν είχαν προκλητικά χαμηλές τιμές.
Η επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ υπηρεσιών και η ανακολουθία στα πρόστιμα οδηγούν σε αδικίες και επιβαρύνσεις για επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα. Πρέπει να σας προβληματίσει το γεγονός ότι παραβάτες αθωώνονται εξαιτίας βασικών κενών στις δικογραφίες.

Ζητούμε τη δημιουργία ενιαίου και ξεκάθαρου πλαισίου νομοθετικών και ελεγκτικών διαδικασιών, με σαφή κατανομή αρμοδιοτήτων και κοινά κριτήρια επιβολής κυρώσεων.

4. Ιδιωτικά (Ι.Χ.) Πρατήρια – Εστία παραβατικότητας

Είναι αναγκαίο να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη λειτουργία των Ι.Χ. πρατηρίων καυσίμων, τα οποία αποτελούν πηγή αθέμιτου ανταγωνισμού και παραβατικότητας.
Η έλλειψη πλήρης νομοθετική εφαρμογής, η απουσία επαρκών ελέγχων σε αυτά τα σημεία δημιουργεί στρέβλωση στην αγορά και ζημιώνει τόσο το Δημόσιο όσο και τα νόμιμα λειτουργούνται πρατήρια.

5. Αποκλίσεις και τεχνικές μελέτες

Οι αποκλίσεις του ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών εκροών στις μετρήσεις και στις διαδικασίες ελέγχου δεν έχουν μελετηθεί επιστημονικά, ούτε έχουν ληφθεί υπόψη οι πραγματικές συνθήκες λειτουργίας των πρατηρίων μάλιστα διαφέρουν από τη πρακτική σε άλλες χώρες Ερωτήματα προκαλεί η εμμονή ορισμένων υπηρεσιακών παραγόντων να παραβιάζουν βασικούς κανόνες της φυσικής. Απαιτείται η εκπόνηση τεχνικοοικονομικής μελέτης, με συμμετοχή εκπροσώπων του κλάδου, ώστε να καθοριστούν ρεαλιστικά όρια και διαδικασίες.

Η διάρκεια ογκομετρήσεων πρέπει να οριοθετηθεί κατόπιν μελέτης και να μην είναι λιγότερη από τα είκοσι έτη για τον αυτονόητο λόγο ότι αν μία δεξαμενή υποστεί για την οποιαδήποτε απίθανη περίπτωση παραμόρφωση αυτή θα εμφανιστεί στα ισοζύγια του πρατηρίου.

6. Πρόταση επιβίωσης του κλάδου στις παραμεθόριες περιοχές

Οικονομικό πλήγμα και αιμορραγία επικρατεί στις επιχειρήσεις παραμεθόριων περιοχών και δη στα πρατήρια καυσίμων, η οποία οφείλεται στο αγεφύρωτο χάσμα απόκλισης των τιμών καυσίμων στις γειτονικές χώρες και δη στην Βουλγαρία, ιδίως τώρα που η διέλευση είναι πλήρως ελεύθερη και ανεξέλεγκτη.

Ο κλάδος μας έχει ζητήσει, είτε την άμεση Εφαρμογή της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ/27.10.2003 με την οποία επιτρέπεται σε κράτος μέλος να εφαρμόζει διαφοροποιημένα επίπεδα φορολογίας στα καύσιμα κίνησης σε ορισμένες γεωγραφικές περιοχές (Σχετ: ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ του ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ υπό στοιχεία COM(2015) 4 final 2015/0004 (NLE)/15.1.2015).         
 είτε την επιδότηση μέρους του ΕΦΚ καυσίμων κίνησης στις παραμεθόριες περιοχές, το ύψος της οποίας θα καθιστά ανώφελη την έξοδο σε γειτονικές χώρες, προς αναζήτηση φθηνών καυσίμων, με πρώτο δοκιμαστικό στάδιο εφαρμογής στο Νομό Ροδόπης.        
Η εφαρμογή και χρήση κάρτας κατοίκου των εν λόγω περιοχών, εμβέλειας 20 χιλιομέτρων από τους συνοριακούς σταθμούς, με ειδική τιμή για συγκεκριμένη ποσότητα καυσίμων κίνησης, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, όμοιας με την επιδότηση καυσίμων fuel pass, θα χρησιμεύσει στην ασφαλή εξαγωγή οικονομικών αποτελεσμάτων του εγχειρήματος, για την επέκταση του μέτρου και στις υπόλοιπες συνοριακές περιοχές.    

Ζητάμε έστω και δοκιμαστικά, να λειτουργήσει πιλοτικά για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα η μέθοδος επιστροφής του ΕΦΚ στους κατοίκους παραμεθόριων περιοχών. Θα μπορούσατε να εφαρμόστε την δοκιμαστική εφαρμογή επί παραδείγματι στο νομό Ροδόπης.

Σταθερό και προβλέψιμο πλαίσιο λειτουργίας

Οι συνεχείς και αποσπασματικές νομοθετικές παρεμβάσεις έχουν οδηγήσει σε αδυναμία προγραμματισμού και έλλειψη εμπιστοσύνης.
Ζητούμε τη διαμόρφωση ενός σταθερού, μακροπρόθεσμου πλαισίου λειτουργίας, που θα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και τη διαφάνεια της αγοράς. Οι σύμβουλοι δεν γνωρίζουν το αντικείμενο και δεν λαμβάνουν υπόψη τις γνώσεις και προτάσεις του κλάδου μας.

Απευθυνόμενη στον Υπουργό, η ΠΟΠΕΚ τονίζει ότι πρέπει «να διαμορφώσουμε ξεκάθαρο πλαίσιο νομοθετικών ρυθμίσεων και ελεγκτικής διαδικασίας, να εκλείψει η επικάλυψη αρμοδιοτήτων και η ανακολουθία προστίμων», σημειώνοντας ότι η Ομοσπονδία μας είναι στη διάθεσή του Υπουργού για οποιαδήποτε συνεργασία και τεκμηριωμένη πρόταση, με στόχο τη διαμόρφωση ενός δίκαιου, αποτελεσματικού και σύγχρονου πλαισίου λειτουργίας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ