Skip to main content
| I | , ,

Σε Βουλγαρία, Τουρκία και Βόρεια Μακεδονία για καύσιμα οι Βορειοελλαδίτες

διαβάσαμε στον ιστότοπο xronos.gr

Σε Βουλγαρία, Τουρκία και Βόρεια Μακεδονία σπεύδουν για καύσιμα ολοένα και περισσότεροι Βορειοελλαδίτες, έχοντας παγιώσει τον «τουρισμό ανεφοδιασμού», όπως επίσημα έχει ονομαστεί το φαινόμενο μετακίνησης σε γειτονικές χώρες προς αναζήτηση φθηνότερου γεμίσματος του ντεπόζιτου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, συγκεντρωτικά για τον μήνα Φεβρουάριο, η Ελλάδα βρίσκεται στην 4η ακριβότερη θέση τιμής πώλησης απλής βενζίνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τη Βουλγαρία να βρίσκεται στην τελευταία.

Για τη Ροδόπη, τώρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών υγρών καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης τη Δευτέρα 1 Απριλίου στα πρατήρια του Νομού η απλή βενζίνη πωλήθηκε κατά μέσο όσο 1,946€/λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης 1,700€/λίτρο. Αντίστοιχα, η τιμή της απλής βενζίνης στη Βουλγαρία, είναι κατά προσέγγιση 0,5-600€/λίτρο φθηνότερη από τη Βουλγαρία, ενώ το πρώτο πρατήριο μετά το συνοριακό σημείο διέλευσης Μακάζα-Νυμφαία είναι περί των 20’ μακριά από την Κομοτηνή. «Στρογγυλά», όταν στην Κομοτηνή βάζεις βενζίνη σχεδόν με 2€/λίτρο, (τιμή στην οποία δεν μπορεί να ανταποκριθεί το βαλάντιο του μέσου κατοίκου), στη Βουλγαρία βάζεις… στη χειρότερη με 1,50€/λίτρο. Αντίστοιχα, περί των 0,600€/λίτρο είναι φθηνότερη η τιμή στα πρατήρια της Βόρειας Μακεδονίας, ενώ στην Τουρκία, στην αγορά της οποίας σπεύδουν όλο και περισσότεροι Βορειοεβρίτες, η βενζίνη είναι σχεδόν μισή τιμή. Μάλιστα, συνήθης είναι πλέον η πρακτική, όχι μόνο κάποιος να φουλάρει το όχημά του, αλλά να παίρνει σε μπιτόνι και το υψηλότερο επιτρεπτό όριο μαζί του πίσω στην Ελλάδα.

Παράλληλα με την αναπτυσσόμενη αγορά καυσίμου των Βαλκανίων, αναπτύσσεται η αγορά μάρκετ, εστίασης, τυχερών παιχνιδιών κι αναψυχής.

«Eκδρομή» φουλαρίσματος

Στην Ελλάδα, η βενζίνη επιβαρύνεται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) 0,70 ευρώ ανά λίτρο (από το 2017), όταν ο ελάχιστος συντελεστής ΕΦΚ που ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 0,36 ευρώ. Δηλαδή το ύψος του ΕΦΚ της βενζίνης στην Ελλάδα είναι διπλάσιο του ελάχιστου ορίου που προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία. Η Βουλγαρία είναι μεταξύ των ελάχιστων χωρών που με κυβερνητική απόφαση έχει διατηρηθεί ο χαμηλότερος δυνατός συντελεστής, γεγονός που αποτυπώνεται στην τελική τιμή. Παράλληλα, σε όλες τις χώρες, έτσι και στην Ελλάδα το καύσιμο επιβαρύνεται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, που σε εμάς είναι 24%, ενώ υπάρχουν κι άλλοι, αρκετά μικρότεροι φόροι που συνηγορούν στη διαμόρφωση της τελικής τιμής.

Θυμίζουμε, πάντως, ότι υπάρχει πρόταση εφαρμογής χαμηλότερων φορολογικών συντελεστών σε Νομούς που συνορεύουν με άλλες χώρες με πολύ χαμηλότερες τιμές καυσίμων (πχ Ροδόπη προς Βουλγαρία), με διασταλτική ερμηνεία σύμφωνη με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Ωστόσο, η πολιτεία κωφεύει να θίξει το ζήτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Κι όλα τα παραπάνω καταγράφονται τη στιγμή που η λαθραία αγορά καυσίμου στη χώρα μας παραμένει μείζον πρόβλημα, με τόνους λαθραίων καυσίμων και διαλυτικών νόθευσης καυσίμων να εισάγονται παράνομα στη χώρα μας καθημερινά από τις πύλες εισόδου, παρά τις επιτυχίες που έχουν καταγραφεί το τελευταίο διάστημα από ελεγκτικούς μηχανισμούς της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, σε κατασχέσεις χιλιάδων τόνων.

Συνεπώς, από τη μία στη Βόρεια Ελλάδα το εγχώριο χρήμα «εκρέει» στο εξωτερικό (και φορολογείται εκεί), από την άλλη οι προσπάθειες εισχώρησης στην Ελλάδα λαθραίου καυσίμου καλά κρατούν, προκαλώντας το πολυσύνθετο αυτό πρόβλημα, που απειλεί ακόμη και την επιβίωση τοπικών οικονομιών.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!