Επιμένουν τα διυλιστήρια σε ουρανοκατέβατα κέρδη
Διαβάζουμε στην «Εφημερίδα των Συντακτών» / σχόλιο του Γιάννη Μπαζαίου
Οι εταιρείες διύλισης δοκιμάζουν πάλι τις αντοχές της ελληνικής αγοράς σε υψηλότερα περιθώρια κέρδους για τα υγρά καύσιμα
«Τσίμπησε» πάλι ανοδικά το γενικό περιθώριο διύλισης στη ΝΑ Μεσόγειο (crack spread αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων), σημαντικό μερίδιο της οποίας διαμορφώνεται από τα διυλιστήρια που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Από τα υψηλά των 30+ δολαρίων ανά βαρέλι (bbl) που είχε διαμορφωθεί στα τέλη Ιουλίου, έπεσε άμεσα στα 18 δολάρια σε μόλις μία ημέρα στις αρχές Αυγούστου, όταν έγινε εμφανές ότι αυτά τα κέρδη δεν μπορούν να κρυφτούν και συνέχισε πτωτικά λίγο κάτω από τα 14 δολάρια – ποσοστό διπλάσιο από τα επίπεδα των 7-8 δολαρίων τα οποία εξασφαλίζουν ικανοποιητική κερδοφορία, μερίσματα, συντήρηση και αποθεματικό για νέες επενδύσεις.
Από την περασμένη Τρίτη, όμως, χωρίς εμφανή αλλαγή στις προοπτικές ή άλλες γεωπολιτικές εξελίξεις, καταγράφεται ανοδική τάση, από τα 13,968 δολάρια, αρχικά στα 15,457 και στη συνέχεια την περασμένη Τετάρτη στα 16,272 δολάρια ανά βαρέλι, δημιουργώντας βάση για νέα βάση ουρανοκατέβατα κέρδη εφόσον συνεχιστεί αυτή η τάση.
Το περιθώριο κέρδους κάθε διυλιστηρίου εξαρτάται από τη δική του αποδοτικότητα και σχετίζεται με την τεχνολογία στην οποία έχει επενδύσει, αλλά σε γενικές γραμμές κάθε ένα δολάριο μεταβολής στο «crack spread» μεταφράζεται σε πρόσθετα ετήσια λειτουργικά κέρδη ύψους 200 εκατ. ευρώ για το σύνολο της ελληνικής αγοράς (υπολογίζοντας ότι και οι εξαγωγές γίνονται σε παραπλήσιες τιμές).
Είναι προφανές ότι εν όψει ανακοίνωσης οικονομικών αποτελεσμάτων δεύτερου τριμήνου επιχειρείται πάλι να δημιουργηθεί θετική εικόνα από τους οίκους αξιολόγησης, αλλά πλέον το ζήτημα των ανεξέλεγκτων ουρανοκατέβατων κερδών, εκτός από οικονομική, έχει και κοινωνική διάσταση. Στα επίπεδα αυτά των 16 δολαρίων ανά βαρέλι τα εκτιμώμενα λειτουργικά ουρανοκατέβατα κέρδη ξεπερνούν τα 1,6 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση και… λείπουν από την τσέπη όσων γεμίζουν με καύσιμα το αυτοκίνητό τους (σημειώστε ότι στις αρχές Ιουλίου το περιθώριο είχε αυξηθεί έως και τα… 54 δολάρια ανά βαρέλι).
Κι ενώ η λιανική τιμή της βενζίνης είχε πάρει την κατηφόρα (παρότι δεν υπήρξαν θεμελιώδεις μεταβολές στην τιμή του brent), ήδη από χθες είδαμε τις πρώτες αυξήσεις στα πρατήρια, καθώς ανηφόρισαν πάλι και οι χονδρικές τιμές.
Είναι προφανές ότι σημαντικό μέρος από τέτοια επίπεδα κερδών πρέπει να επιστρέψει στην κοινωνία. Κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με τη μορφή έκτακτης εισφοράς επί του περιθωρίου διύλισης.
Στη διεύθυνση https://www.tradingview.com/symbols/NYMEX-GKS1! μπορείτε καθημερινά να βλέπετε τα εκατομμύρια… να τρέχουν.