Πρόγραμμα μυστικών ελέγχων σε πρατήρια καυσίμων για να εντοπίζονται οι επιτήδειοι που «πειράζουν» τις αντλίες για να κλέβουν τους καταναλωτές, ενεργοποιεί το υπουργείο Ανάπτυξης, έχοντας διαπιστώσει ότι το φαινόμενο των ελλειμματικών παραδόσεων καυσίμων έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις.
Με διάταξη που εγκρίθηκε από τη Βουλή (περιλήφθηκε στο τελευταίο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, μαζί και με την τροπολογία για την πρώτη κατοικία) παρέχεται θεσμική κάλυψη στους ελεγκτικούς μηχανισμούς για να προχωρούν σε ελέγχους σε πρατήρια καυσίμων, χωρίς να ενημερώνουν τον υπεύθυνο του πρατηρίου ότι διενεργείται έλεγχος. Σχετική δυνατότητα είχε δοθεί στις ελεγκτικές υπηρεσίες από το 2013, αλλά η ρύθμιση αυτή ήταν γενικόλογη και έμεινε ανεφάρμοστη.
Αυτοί οι μυστικοί έλεγχοι θα γίνονται ως εξής: ειδικά μετασκευασμένο αυτοκίνητο του υπουργείου Ανάπτυξης (ήδη έχει στη διάθεσή του τέτοιο όχημα το υπουργείο), που θα φαίνεται σαν ένα κοινό Ι.Χ., αλλά θα είναι εφοδιασμένο με ειδική δεξαμενή καυσίμου και σύστημα GPS για να παρακολουθείται κεντρικά η θέση του, θα γεμίζει βενζίνη όπως θα το έκανε οποιοσδήποτε καταναλωτής.
Το σύστημα GPS θα πιστοποιεί από τη γεωγραφική θέση του οχήματος σε ποιο πρατήριο έγινε ο έλεγχος, χωρίς αυτό να μπορεί να αμφισβητηθεί από τον πρατηριούχο, όπως ορίζει η σχετική διάταξη. Έχοντας γεμίσει το ντεπόζιτο, οι ελεγκτές θα μπορούν να διαπιστώνουν αν υπήρξε απόκλιση πέραν του νόμιμα επιτρεπτού ορίου στην ποσότητα καυσίμου που παραδόθηκε, ώστε να επιβάλλονται οι πολύ αυστηρές ποινές που προβλέπονται από το νόμο για παραβάσεις καταδολίευσης αντλιών (έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας).
Ο πρατηριούχος δεν θα έχει πρόσβαση στα στοιχεία του ελέγχου, τα οποία θα διαβιβάζονται στον εισαγγελέα, ούτε θα μπορεί να τον προσβάλλει, παρά μόνο εάν μπορεί να αποδείξει ότι τα στοιχεία είναι πλαστά. «Τα αποτελέσματα των ελέγχων και ο προσδιορισμός της ταυτότητας του ελεγχόμενου πρατηρίου καυσίμων, μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης (GPS), δεν αμφισβητούνται για οποιοδήποτε λόγο και προσβάλλονται μόνο για λόγους πλαστότητας», αναφέρει χαρακτηριστικά η ψηφισμένη διάταξη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, το «μυστικό» όχημα για τους ελέγχους έχει χρησιμοποιηθεί ήδη στο παρελθόν, αλλά χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να επιβάλλονται κυρώσεις με βάση τα ευρήματα αυτών των ελέγχων.
Διαπιστώθηκε, όμως, ότι συχνότατα, σε πρατήρια που εντοπίζονταν ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων από το «μυστικό» όχημα, όταν γινόταν κανονικός έλεγχος δεν εντοπίζονταν παραβάσεις, ενώ οι επιτήδειοι χρησιμοποιούσαν προχωρημένα τεχνικά μέσα (ακόμη και τηλεχειρισμό για να ρυθμίζουν τις αντλίες να λειτουργούν νόμιμα ή να «κλέβουν»), που δεν επέτρεπαν στους ελεγκτές να διαπιστώσουν τις παραβάσεις, ακόμη και όταν οι μυστικοί έλεγχοι είχαν δείξει μεγάλες διαφορές στις ποσότητες που παραδίδονταν στους καταναλωτές.
Εναρµόνιση της ελληνικής νοµοθεσίας µε την Οδηγία (ΕΕ) 2016/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου της 8ης Ιουνίου 2016 σχετικά µε την προστασία της τεχνογνωσίας και των επιχειρηµατικών πληροφοριών που δεν έχουν αποκαλυφθεί (εµπορικό απόρρητο) από την παράνοµη απόκτηση, χρήση και αποκάλυψή τους (EEL 157 της 15.6.2016) – Μέτρα για την επιτάχυνση του έργου του Υπουργείου Οικονοµίας και Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις
Άρθρο 21
Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4177/2013 (Α΄ 173) για τη διακίνηση και αγορά προϊόντων
Στο ν. 4177/2013 επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:
1. H παράγραφος 4 του άρθρου 20, όπως έχει αντικατασταθεί µε την παρ. 2 του άρθρου 83 του ν. 4413/2016 (Α΄ 148), αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Για τη διαπίστωση των παραβάσεων της παραγράφου 3 ο έλεγχος διενεργείται και µε ειδικά µετασκευα17 σµένο για το σκοπό αυτόν αυτοκινούµενο όχηµα µε συµβατικές πινακίδες κυκλοφορίας, χωρίς προηγούµενη γνωστοποίηση στον ελεγχόµενο.
Κατά την αναζήτηση στοιχείων από τον ενδιαφερόµενο για το διενεργηθέντα έλεγχο, δεν παρέχονται ο αριθµός κυκλοφορίας και τα λοιπά στοιχεία ταυτοποίησης του οχήµατος, τα στοιχεία ταυτότητας των ελεγκτών, η ηµεροµηνία και η ώρα ελέγχου που αποτυπώνονται στην εκτύπωση των αποτελεσµάτων της µέτρησης, καθώς και ο αριθµός και η ηµεροµηνία της σχετικής απόδειξης εσόδου, στοιχεία τα οποία διατίθενται µόνο στις εισαγγελικές και δικαστικές αρχές, κατά την εξέταση των υποθέσεων, για τη διασφάλιση της εµπιστευτικότητας των στοιχείων του εν λόγω ελέγχου.
Τα αποτελέσµατα των ελέγχων και ο προσδιορισµός της ταυτότητας του ελεγχόµενου πρατηρίου υγρών καυσίµων, µέσω του ηλεκτρονικού συστήµατος εντοπισµού θέσης (GPS), δεν αµφισβητούνται για οποιονδήποτε λόγο και προσβάλλονται µόνο για λόγους πλαστότητας.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονοµίας και Ανάπτυξης, Εσωτερικών και Οικονοµικών καθορίζονται οι προδιαγραφές του ειδικού οχήµατος, του συστήµατος µέτρησης του όγκου του παραλαµβανόµενου καυσίµου και του ηλεκτρονικού συστήµατος εντοπισµού θέσης (GPS) για την απόδειξη της ακριβούς θέσης και την ταυτοποίηση του ελεγχόµενου πρατηρίου, καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου, τα είδη και ο τρόπος παραγωγής και αξιολόγησης των επίσηµων έντυπων στοιχείων που δηµιουργούνται κατά τον έλεγχο, το µέγιστο ανεκτό σφάλµα του µετρητικού συστήµατος που χρησιµοποιείται, τα προγράµµατα εκπαίδευσης των ελεγκτών, η έγκριση της τεχνικής τους επάρκειας, η αποζηµίωσή τους και κάθε άλλο σχετικό θέµα.»
2. Η παράγραφος 2 του άρθρου 26 αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η ενδικοφανής προσφυγή ασκείται ενώπιον του Υπουργού Οικονοµίας και Ανάπτυξης, εφόσον οι διοικητικές κυρώσεις έχουν επιβληθεί από τις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου, ενώπιον του Υπουργού Οικονοµικών, εφόσον οι διοικητικές κυρώσεις έχουν επιβληθεί από το ΣΔΟΕ, και ενώπιον του Γενικού Γραµµατέα Αποκεντρωµένης Διοίκησης, στην περιφέρεια του οποίου διαπιστώθηκε η παράβαση, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται µέσα σε προθεσµία τριάντα (30) ηµερών από την κατάθεση της προσφυγής.»
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ © All rights reserved - Powered by Avatar