Skip to main content
| Notaka

“Είναι τα Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα το Μέλλον;”.

 

Ας χαρούμε τη βενζίνη όσο προλαβαίνουμε…

 

Η ιδέα της αυτοκίνησης, να μπορείς ανά πάσα στιγμή να φύγεις από την περιοχή σου, να γνωρίσεις νέους τόπους και να απολαύσεις τη χαρά της οδήγησης είναι ίσως το σπουδαιότερο αίσθημα για εμάς.

Οι μυρωδιές του αυτοκινήτου, ο γουργουριστός ήχος του κινητήρα, η μουσική που ακούς στο δρόμο, η παρέα και τα γέλια της βόλτας είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της όλης οδηγικής απόλαυσης.

Είτε ο κινητήρας μας καίει βενζίνη είτε είναι απόγονος του Rudolf Diesel το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, ευτυχία και γαλήνη όταν βρισκόμαστε πίσω από το βολάν.

Η μηχανή εσωτερικής καύσης είναι εδώ και περίπου 140 χρόνια αυτή που κινεί τα μηχανοκίνητα όνειρα μας είτε πρόκειται για τετράχρονα παλινδρομικά πιστόνια και κυλίνδρους είτε για περιστροφικούς ρότορες.

Θα πει κάποιος ότι 140 χρόνια χωρίς κάποια μηχανολογική εξέλιξη είναι πολλά και ότι πρέπει να παρουσιαστεί μια νέα τεχνολογία στα κινητήρια σύνολα των αγαπημένων μας αυτοκινήτων. Όντως είναι πολλά χρόνια ειδικά για τα δεδομένα της κινούμενης με ιλιγγιώδεις ταχύτητες κοινωνίας μας.

Μόνο που ο ηλεκτρισμός στα αυτοκίνητα δεν είναι νέα τεχνολογία καθώς είχε πρωτοπαρουσιαστεί επίσης τον 19ο αιώνα ως εναλλακτική μορφή κίνησης.

Βέβαια εκείνα τα χρόνια – ευτυχώς- ξεπεράστηκε γρήγορα από την άφθονη και οικονομική παραγωγή του diesel και της βενζίνης.

Για αρκετές δεκαετίες οι φίλοι της αυτοκίνησης ήταν ήσυχοι ότι τίποτα δεν θα αλλάξει με τους αγαπημένους τους ΜΕΚ και ότι θα συνέχιζαν να λερώνουν τα χέρια τους με λάδια και γράσα σε κάθε σέρβις. Τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα όμως, όλο και συχνότερα ακούγαμε και διαβάζαμε για τις προσπάθειες των αυτοκινητοβιομηχανιών να στραφούν στους ηλεκτροκινητήρες αλλά δε δίναμε και τόση σημασία. Υποθέταμε ότι όλα αυτά ήταν εργαστηριακά πειράματα των εταιριών και ότι απλώς σκορπούσαν τα χρήματά τους σε αδιέξοδες έρευνες και προσπάθειες εντυπωσιασμού.

Άλλωστε η τεχνολογία των μπαταριών και όλων των συστημάτων που χρειάζεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν ακόμη πανάκριβα, αποτρέποντας έτσι το λανσάρισμα τους στην αγορά σε μαζική κλίμακα.

Ώσπου ήρθε η Tesla και ο «περίεργος» Elon Musk. Διαβάζοντας για τις εταιρίες του, όπως για τη διαστημική SpaceX, σκεφτήκαμε ότι εντάξει, ο τύπος είναι εκκεντρικός αλλά με ενδιαφέρουσες ιδέες. Όταν ίδρυσε όμως την Tesla δηλώνοντας ότι σκοπός του είναι να εξηλεκτρίσει τα αυτοκίνητα, εκεί ομολογώ ότι με έπιασαν τα γέλια. Που να ήξερα…

Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε και δυστυχώς ο Musk έχει καταφέρει ένα σοβαρό πλήγμα στην ιδέα της αυτοκίνησης όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ.

Όχι μόνο τα μοντέλα του πηγαίνουν πολύ καλά σε πωλήσεις συμβάλλοντας στη μείωση των τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων γενικότερα, αλλά κυρίως έχει μεταδώσει το «μικρόβιο» και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Βλέπεις εταιρίες κολοσσούς όπως τη Mercedes Benz και την Audi να κυκλοφορούν πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα όπως την EQC και τη σειρά E-tron. Και αν από αυτές ίσως το περίμενες, σίγουρα βλέποντας την Taycan της Porsche, σφίγγεται το στομάχι σου αντιλαμβανόμενος ότι το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά πλέον όλες οι εταιρίες έχουν μπει σε μια μανία ανάπτυξης ηλεκτρικών μοντέλων που έχουν αρχίσει ήδη να βγαίνουν στην αγορά και αναμένεται να την κατακλύσουν τα επόμενα 5-6 χρόνια!

Κύριο πλεονέκτημα της ηλεκτροκίνησης, τουλάχιστον όπως λένε οι εταιρίες, είναι η οικονομία και ο περιορισμός της μόλυνσης από τα καυσαέρια της ΜΕΚ. Το ηλεκτρικό ρεύμα που απαιτείται για να φορτίσεις την μπαταρία του αυτοκινήτου σου είναι φθηνότερο κατά 2/3 σε σχέση με το diesel, τουλάχιστον με τις τρέχουσες τιμές. Επίσης καθώς δεν υπάρχουν εκπομπές καυσαερίων έχουμε μηδενική μόλυνση του αέρα.

Ο αντίλογος λέει πως δεν μας εγγυάται κανείς ότι οι τιμές του ρεύματος για φόρτιση αυτοκινήτων θα παραμείνουν ίδιες με τις τιμές του οικιακού ενώ κανείς δεν γνωρίζει ακόμη επίσημα το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου όσον αφορά μπαταρία και σέρβις.

Οι εταιρίες αισιοδοξούν ότι με την πάροδο των χρόνων τα ανταλλακτικά θα είναι φθηνότερα. Ποιος όμως θα κάνει τον «γενναίο» αγοράζοντας πρώτος ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς να γνωρίζει τι θα αντιμετωπίσει στο μέλλον;

Στην Ελλάδα σίγουρα όχι πολλοί αφού δεν υπάρχουν προς το παρόν και οι απαραίτητες υποδομές από πλευράς κράτους και προμηθευτών ρεύματος.
Συνεχίζοντας, αύξηση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος για φόρτιση αυτοκινήτων οδηγεί και στην αύξηση παραγωγής άρα και της μόλυνσης του περιβάλλοντος αν το ρεύμα δεν παράγεται από ανανεώσιμες πηγές όπως ανεμογεννήτριες και ηλιακά πάνελ. Άρα προς το παρόν το επιχείρημα περί οικολογίας καταρρίπτεται.

Παρ’ όλα αυτά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται ότι επιμένουν στην ηλεκτροκίνηση και ότι δεν πρόκειται για απλώς μόδα που θα περάσει (όπως ελπίζω για τα SUV).

Όταν ακούς εταιρίες όπως τη Citroen να δηλώνει ότι αν δεν γίνουν αλλαγές άμεσα στο ΠΠΡ που να προωθούν τα ηλεκτρικά μοτέρ αυτή θα αποχωρήσει από τους αγώνες, δεν έχεις να ελπίζεις και πολλά. Το ίδιο αναμένεται να γίνει και στη Formula 1 σε κάποια χρόνια συνεχίζοντας τον κατήφορο που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια με τους κινητήρες τύπου «ηλεκτρικές σκούπες». Ας μη μιλήσω για Formula E…

Το θέμα είναι ότι όλα αυτά δεν πρόκειται να υλοποιηθούν κάποια αόριστη στιγμή στο μέλλον αλλά έχουν αρχίσει ήδη να συμβαίνουν. Για αυτό πάρτε το αυτοκίνητο σας, είτε είναι ένα ταπεινό Citroen C3 είτε μια σούπερ ντούπερ BMW M2, και κάντε μια βόλτα απολαμβάνοντας τον γλυκό ήχο του κινητήρα και της εξάτμισης γιατί φοβάμαι ότι σε λίγα χρόνια θα ξεχάσουμε ακόμη και την μυρωδιά του καταλύτη.

Του Γιώργου Ζιώγα

epitrohon.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!