| Notaka

18:13 Από τον Στ. Νιάρχο στην αβεβαιότητα”.

Σκαραμαγκάς: Να μη γίνουν τα ΕΝΑΕ ανάμνηση

 Του  Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr

Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι τα μεγαλύτερα της ανατολικής Μεσογείου. Τα ίδρυσε το 1958 ο Σταύρος Νιάρχος, ενώ λίγα χρόνια αργότερα κατασκεύασε εκεί και την τεράστια μόνιμη δεξαμενή που μπορούσε (μπορεί) να υποδεχθεί ένα σούπερ τάνκερ. Ένα τάνκερ δηλαδή που μπορεί να μεταφέρει περισσότερους από 300.000 τόνους πετρελαίου.

Τέτοια δεξαμενή δεν υπάρχει ακόμα και σήμερα στην περιοχή μας. Οι περιπέτειες άρχισαν μετά το 1985, όταν και κρατικοποιήθηκαν τα ναυπηγεία. Οι επαναλαμβανόμενες ιδιωτικοποιήσεις που ακολούθησαν δεν φαίνεται να βοήθησαν την κατάσταση, αφού βασίστηκαν, σχεδόν αποκλειστικά, σε δημόσια έργα. Το δυστύχημα είναι ότι την ίδια περίοδο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε να στρουθοκαμηλίσει. Απαγόρευσε σταδιακά τις ενισχύσεις προς τη ναυπηγική βιομηχανία στα κράτη-μέλη, με αποτέλεσμα η Νότια Κορέα αρχικά και η Κίνα στη συνέχεια, οι οποίες έριχναν δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση στα ναυπηγεία τους, να μαζέψουν όλες τις παραγγελίες.

Το μόνο που κράτησε η Ευρώπη ήταν τα κρουαζιερόπλοια. Ακόμα και σήμερα που η Κομισιόν θέλει να ενισχύσει με κάποιο τρόπο τον συγκεκριμένο κλάδο, το πλαίσιο που η ίδια δημιούργησε είναι τόσο περίπλοκο, που αδυνατεί να προσπελάσει με επιτυχία. Κάπως έτσι τιμωρήθηκε και το ναυπηγείο στον Σκαραμαγκά.

Στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας απειλήθηκε με κλείσιμο, αφού «οι παλιές αμαρτίες» της δεκαετίας του ‘90 έφεραν πρόστιμο στα ΕΝΑΕ ύψους 250 εκατ. ευρώ. Το πρόστιμο τελικά μετατράπηκε. Το ναυπηγείο χωρίστηκε σε στρατιωτικό και εμπορικό. Με συμφωνία Ελλάδας – Κομισιόν το 2010 το στρατιωτικό δεν θα μπορούσε να πάρει εμπορικές εργασίες μέχρι το 2025 και το εμπορικό, στο οποίο ανήκει η μεγάλη δεξαμενή, θα έπρεπε να βγει στον πλειστηριασμό. Αλλά και πάλι αδιέξοδο, διότι για το ναυπηγείο πλέον δεν ενδιαφέρεται κανείς.

Τελικά, με ένα -κατά γενική ομολογία- πολύ καλό deal το παίρνει η Privinvest του κ. Ισκαντάρ Σάφα. Στόχος του είναι να κατασκευάσει τα ελληνικά υποβρύχια, αλλά, όπως ισχυρίζεται, να πάρει παραγγελίες και για πολεμικά πλοία από το εξωτερικό. Και κάπου εκεί τελειώνει «ο μήνας του μέλιτος» για το ελληνικό Δημόσιο και τον νέο ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ.

Η Ελλάδα στέλνει ερώτημα στην Κομισιόν, για το αν είναι δυνατόν να κατασκευάσει το στρατιωτικό τμήμα πολεμικά πλοία τρίτων χωρών και η απάντηση από τον επίτροπο είναι αρνητική. Η πλευρά Σάφα θεωρεί ότι το ελληνικό Δημόσιο τον «εμπαίζει». Εν τω μεταξύ και η πορεία κατασκευής των υποβρυχίων δεν είναι σταθερή, αφού το πρώτο, σύμφωνα με τις τότε καταγγελίες, «γέρνει». Τελικά στην ουσία από το 2012 το ναυπηγείο παραμένει «κλειστό», με το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας να αναλαμβάνει την ευθύνη ολοκλήρωσης της κατασκευής των υποβρυχίων που είναι σε εξέλιξη. Κίνηση με την οποία συμφωνεί και η μεριά Σάφα, παρά το γεγονός ότι τις δύο πλευρές χωρίζουν απαιτήσεις αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Αλλά και σήμερα η κατάσταση δεν είναι καλύτερη.

Η ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί, κάνοντας το κόλπο γκρόσο, να πάρει τα ναυπηγεία από την Privinvest και να τα βγάλει σε διεθνή διαγωνισμό, ώστε να τελειώνει και με τα πρόστιμα της Ε.Ε. Ωστόσο το ρίσκο μάλλον είναι μεγάλο. Ήδη την πρώτη μάχη στη διεθνή διαιτησία την κέρδισε ο Λιβανέζος επιχειρηματίας και η συνέχεια (εκκρεμούν δύο που είναι σε εξέλιξη και άλλες τις οποίες ετοιμάζουν οι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων ίσως και η Ελλάδα) προβλέπεται δύσκολη. Την ίδια στιγμή όμως τα ίδια τα ναυπηγεία εκπέμπουν «SOS». Διαλύονται. Απόδειξη η πλωτή δεξαμενή των 75.000 τόνων που δεν άντεξε την ανεμοθύελλα της προηγούμενης εβδομάδας, κόπηκε, και η μισή βυθίστηκε. Το ναυπηγείο μόλις έχασε ένα πολύτιμο asset.

Επιπλέον οι εργασίες συντήρησης που χρειάζονται πλέον τα ΕΝΑΕ υπολογίζονται σε 20 με 30 εκατ. ευρώ. Και αν η αντιδικία συνεχιστεί για πολύ (όπως προδικάζουν οι κινήσεις των δύο πλευρών στη σκακιέρα), στο τέλος δεν θα μείνει τίποτα, παρά μόνο η ανάμνηση των μεγαλύτερων ναυπηγείων της ανατολικής Μεσογείου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas AVINOIL Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG LPC Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις Γιάννης Θεοτοκάς ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΛΣΤΑΤ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κονταξής Δημήτρης Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τζιόλας Χρήστος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!