| Notaka

“Νάρκη πετρελαίου απειλεί να βυθίσει το ΑΕΠ του 2018”.

Αποτέλεσμα εικόνας για ΑΡΓΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ

Μπροστά σε έναν απροσδόκητο εχθρό βρίσκεται η ελληνική οικονομία και ο κυβερνητικός σχεδιασμός για την επόμενη χρονιά κινδυνεύει να πάει περίπατο, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό, εν όψει των πραγματικά δύσκολων διαβουλεύσεων για τους δημοσιονομικούς στόχους των χρόνων που έρχονται και τη μορφή επιτηρήσης υπό την οποία θα τεθεί η Ελλάδα μόλις εκπνεύσει το τρίτο Μνημόνιο.

 

Μετά από μια απίστευτα ευνοϊκή συγκυρία για την ελληνική οικονομία, αναφορικά με τις χαμηλές διεθνείς τιμές του πετρελαίου την τελευταία διετία, πυκνώνουν οι εκτιμήσεις π.χ. της UBS και τα “στοιχήματα” των πιο επιθετικών επενδυτών, που βλέπουν την τιμή του μαύρου χρυσού να σκαρφαλώνει στα τουλάχιστον 65 δολάρια το βαρέλι την επόμενη χρονιά. Τα σενάρια για αύξηση της ζήτησης σε συνδυασμό με τη διατήρηση του “κόφτη” στην παραγωγή του ΟΠΕΚ, έχουν ήδη δημιουργήσει συνθήκες ράλι στην αγορά του Brent, το οποίο τις τελευταίες ημέρες διαπραγματεύεται στη ζώνη των 63 δολαρίων και παρά τις επίσημες εκτιμήσεις των αρμόδιων αμερικανικών υπηρεσιών ότι η τιμή του μαύρου χρυσού θα παραμείνει στα επίπεδα των 54 δολαρίων και το 2018, υπήρξαν πονταρίσματα για τα συμβόλαια του Δεκεμβρίου που “σημάδευαν” στην τιμή των 100 δολαρίων το βαρέλι!

Ας δούμε, όμως, τι συνεπάγεται για την ελληνική οικονομία μια τέτοια αύξηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Σύμφωνα με μελέτες του ΔΝΤ, κάθε αύξηση 5 δολαρίων πάνω από το βασικό σενάριο τιμής, προκαλεί μείωση του ΑΕΠ κατά 0,4%. Άλλες διεθνείς μελέτες υπολογίζουν ότι κάθε αύξηση κατά 10% της τιμής του πετρελαίου πάνω από το σενάριο βάσης, προκαλεί ζημιά από 0,7% ως 2,5%. Οι παραδοχές που χρησιμοποιούν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, με βάση τη δομή της ελληνικής οικονομίας, είναι ότι κάθε αύξηση 10 δολαρίων, “ψαλιδίζει” το ΑΕΠ κατά περίπου 0,3%. Πώς μεταφράζεται αυτό για τον Προϋπολογισμό του 2018;

Ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών αλλά και των Ευρωπαίων, έχει βασιστεί σε σενάριο τιμής του πετρελαίου στα 52 δολάρια το βαρέλι. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι αν επαληθευτούν οι προβλέψεις για μέση τιμή 65 δολαρίων, το ΑΕΠ του 2018, μόνο εξ αυτού του λόγου, θα χάσει περίπου 0,4%, άρα στην καλλίτερη περίπτωση δεν θα ξεπεράσει το 2%, χωρίς να συνυπολογιστούν οι όποιες άλλες επιπτώσεις από αστοχίες στις εκτιμήσεις για αύξηση των επενδύσεων, των εξαγωγών και της κατανάλωσης.

Το τι σημαίνει μικρότερο ΑΕΠ μπορεί να το “διαβάσει” κανείς ανατρέχοντας στους πίνακες του Μεσοπρόθεσμου και του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού, όπου επί της ουσίας η αύξηση των άμεσων και έμμεσων φόρων βασίζεται στο ότι η ελληνική οικονομία το 2018 θα “τρέξει” με τουλάχιστον 2,4%. Στην πραγματικότητα, το οικονομικό επιτελείο υπολογίζει ότι σχεδόν τα ίδια φορολογικά μέτρα, που εμφανίζουν φέτος υστέρηση περίπου 770 εκατ. Ευρώ έναντι του στόχου, θα αποδώσουν την επόμενη χρονιά 955 εκατ. Ευρώ παραπάνω, λόγω της αύξησης του ΑΕΠ κατά 2,4%.

Ακόμα κι αν οι επιπτώσεις στο εισόδημα, άρα και στα έσοδα από άμεσους φόρους, θα είναι δευτερογενείς, οι αυξημένες διεθνείς τιμές του πετρελαίου θα έχουν άμεση επίπτωση στην έμμεση φορολογία, που σχετίζεται με τα καύσιμα ήτοι στα έσοδα από Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης και ΦΠΑ, καθώς όπως μαρτυρούν και τα φετινά στοιχεία, η πτώση της ζήτησης και της κατανάλωσης οδήγησε σε αναθεώρηση επί τα χείρω των αρχικών εκτιμήσεων εσόδων κατά περίπου 100 εκατ. Ευρώ. Σημειωτέον ότι το υπουργείο Οικονομικών περιμένει για το 2018 περίπου 550 εκατ. Ευρώ επιπλέον έσοδα, μόνο από τους έμμεσους φόρους.

Όπως αναφέρουν πηγές, με άμεση γνώση των όσων εκτυλίχθηκαν στη χώρα μας τη μνημονιακή επταετία, η Ελλάδα έχασε την ανεπανάληπτη τετραπλή συγκυρία της τελευταίας διετίας, για να ξεφύγει από τα δεσμά της ύφεσης και της δημοσιονομικής μιζέριας:

  • οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, που το 2014 ξεπερνούσαν ακόμα και τα 110 δολάρια του βαρέλι, έφτασαν τους περασμένους μήνες στα 26- 28 δολάρια
  • τα επιτόκια παραμένουν σε μηδενικά επίπεδα
  • το ευρώ βρίσκεται στα χαμηλά
  • οι εμπορικοί εταίροι της χώρας κινούνται σταθερά σε αναπτυξιακή πορεία.

Παρά ταύτα, η ελληνική οικονομία παρέμεινε στο βάλτο της ύφεσης και το 2015 και το 2016, ενώ για το 2017 η αρχική εκτίμηση για αύξηση του ΑΕΠ κατά 3,1%, «ψαλιδίστηκε» στο μισό με αλλεπάλληλες αναθεωρήσεις.

ΠΗΓΗ: http://www.fpress.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!