| Notaka

“Ποιος θα βγει κερδισμένος από τον επαπειλούμενο πόλεμο Σαουδικής Αραβίας-Ιράν”.

Η Σαουδική Αραβία και το Ιράν κινούνται πιο κοντά προς μια άμεση στρατιωτική σύγκρουση που θα είχε τη δυνατότητα να διαταράξει την προμήθεια πετρελαίου στη Μέση Ανατολή και να ωθήσει τις τιμές του αργού πίσω στο επίπεδο των 60 δολαρίων ή ακόμη και των 100 δολαρίων.

 

Η Σαουδική Αραβία και το Ιράν κινούνται πιο κοντά προς μια άμεση στρατιωτική σύγκρουση που θα είχε τη δυνατότητα να διαταράξει την προμήθεια πετρελαίου στη Μέση Ανατολή και να ωθήσει τις τιμές του αργού πίσω στο επίπεδο των 60 δολαρίων ή ακόμη και των 100 δολαρίων.

Αυτό είναι ένα ονειρικό σενάριο για τους Αμερικανούς παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου (frackers), οι οποίοι θα χρειαστεί να αντλούν πετρέλαιο όσο πιο γρήγορα μπορούν, για να καλύψουν τυχόν έλλειμμα στον εφοδιασμό των συμμάχων της Αμερικής.

Για πολλά χρόνια, η Σαουδική Αραβία και το Ιράν προσπαθούσαν να επιλύσουν τις θρησκευτικές και πολιτικές διαφορές τους, κάνοντας πολέμους δια αντιπροσώπων που δεν είχαν μεγάλη επίπτωση στις τιμές του πετρελαίου. Ο λόγος ήταν απλός: δεν ήθελαν να προκαλέσουν διαταραχές στη ροή του πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο. Εκτός αυτού, η Ουάσιγκτον ήταν ο de facto εγγυητής της ελεύθερης ροής πετρελαίου από τον Κόλπο στους ασιάτες και ευρωπαίους συμμάχους της.

Πρόσφατα, υπήρξαν ενδείξεις ότι οι δυο αντίπαλοι πλησιάζουν πιο κοντά σε άμεσο πόλεμο, αυξάνοντας την πιθανότητα ενός “στρατιωτικού ατυχήματος” στον Περσικό Κόλπο. Αυτό θα μπορούσε να διαταράξει την προσφορά πετρελαίου στη Μέση Ανατολή, οδηγώντας το πετρέλαιο πίσω στα 60 ή ακόμη και στα 100 δολάρια, σε διάστημα μηνών, αν όχι εβδομάδων.

“Σε περίπτωση που υπάρξει ‘στρατιωτικό ατύχημα’ στον Αραβικό Κόλπο, η διαδρομή εφοδιασμού του πετρελαίου θα μπορούσε να διαταραχθεί σοβαρά”, λέει ο εμπειρογνώμονας σε θέματα μεταφοράς Theo Matsopoulos. “Όταν οι αγορές βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο, είναι πιο ευαίσθητες και μεταφράζουν τα γεγονότα πιο βίαια από ό,τι σε περιόδους σταθερότητας. Δεν είναι απαραίτητο ότι θα κλείσει εντελώς το Στενό του Ορμούζ, όπως συνέβη με τη διώρυγα του Σουέζ το 1956. Η προσδοκία ενός αποκλεισμού και η πιθανότητα διαταραχής θα μπορούσε να προκαλέσει αναστάτωση και να διαμορφώσει μια bullish αγορά αργού πετρελαίου. Όλα τα συνδεδεμένα μέρη θα χρειαστεί να κάνουν hedging και θα αρχίσουν να αγοράζουν θέσεις long, ανεβάζοντας την τιμή σε επίπεδα πάνω από 60 δολάρια το βαρέλι”.


Αυτό είναι αναμφισβήτητα ένα ονειρικό σενάριο για τους Αμερικανούς παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου (frackers), καθώς θα παράγουν πετρέλαιο το ταχύτερο δυνατό προκειμένου για να καλύψουν τυχόν έλλειμμα στον εφοδιασμό των συμμάχων της Αμερικής.

“Οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι θα είναι οι Αμερικανοί frackers”, λέει ο Matsopoulos. “Με ένα εξαιρετικά μεγάλο εύρος τιμών να τους φέρνει σε νεκρό σημείο, $32 έως $55 ανά βαρέλι, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου σε επίπεδα υψηλότερα των $50 θα φέρει χαμόγελα στη συντριπτική πλειοψηφία. Οι ΗΠΑ θα μπορέσουν σύντομα να χρηματοδοτήσουν το εμπορικό τους έλλειμμα και να εδραιώσουν ακόμη περισσότερο τη θέση τους ως σημαντικός εξαγωγέας πετρελαίου. Όσο μεγαλύτερη είναι η κρίση στη Μέση Ανατολή, τόσο περισσότερο θα αυξηθεί το μερίδιο αγοράς των αμερικανικών εταιρειών -επειδή εκτός από τις τιμές και τα εμπορεύματα η πολιτική σταθερότητα των ΗΠΑ μπορεί να λειτουργήσει ως εγγύηση για μια ομαλή προσφορά πετρελαίου στα μάτια πολλών καταναλωτών”.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ουάσιγκτον μπορεί να μην κάνει πολλά για να εμποδίσει τον επικείμενο πόλεμο μεταξύ των δύο παλαιών αντιπάλων. Αλλά και η Ρωσία από την πλευρά της μπορεί να ακολουθήσει αυτό το σενάριο, καθώς οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου θα ωφελήσουν τους δικούς της παραγωγούς πετρελαίου.

Παραδόξως, ένας άμεσος πόλεμος θα ωφελήσει και την ίδια τη Σαουδική Αραβία. Οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου θα προετοιμάσουν το έδαφος για την αρχική δημόσια εγγραφή της Aramco. Και θα προσφέρουν το πολύ αναγκαίο διάλειμμα στα υπερ-αξιοποιημένα κοιτάσματα πετρελαίου.

Παρολ’αυτά, ένας άμεσος πόλεμος συνεπάγεται υψηλό κίνδυνο για τα καθεστώτα της Σαουδικής Αραβίας και του Ιράν Ιράν, ειδικά αν περιλαμβάνει πολλά θύματα. Αυτό καθιστά προσώρας το σενάριο πιθανό, αλλά όχι πολύ πιθανό.

Το άρθρο είναι από συνεργάτη του Forbes και οι απόψεις που εκφράζονται είναι προσωπικές.

(Forbes/capital.gr)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!