“Σχετικά με δημοσιεύματα για την μείωση κατανάλωσης καυσίμων τον Απρίλιο”.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα βλέπουν το φως της δημοσιότητας αναλύσεις από τους συνήθεις παράγοντες της αγοράς για την πορεία της κατανάλωσης καυσίμων με τελευταία αναφορά δημοσίευμα της Καθημερινής με τίτλο «Αιφνιδιαστικά μεγάλη μείωση στη ζήτηση για καύσιμα τον Απρίλιο»
Το τελευταίο χρονικό διάστημα βλέπουν το φως της δημοσιότητας αναλύσεις από τους συνήθεις παράγοντες της αγοράς για την πορεία της κατανάλωσης καυσίμων με τελευταία αναφορά δημοσίευμα της Καθημερινής με τίτλο «Αιφνιδιαστικά μεγάλη μείωση στη ζήτηση για καύσιμα τον Απρίλιο»
Η άποψη μας είναι ότι η αποσπασματική εκμετάλλευση αριθμών οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα όπως άλλωστε έχουμε δει να συμβαίνει και για τη πορεία των τιμών. Στο μέρος που αφορά τη πορεία των καταναλώσεων με τη δική μας γνώση έπρεπε να ληφθούν σημαντικά στοιχεία ώστε να εξαχθούνε συμπεράσματα περισσότερο στην πραγματικότητα της αγοράς παρά από εικασίες. Μία σοβαρή παράμετρος είναι το γεγονός ότι υπάρχουν περίοδοι κατά τις οποίες υπάρχει μεγάλη αποθεματοποίηση με κατά κύρια αιτία την αυξητική πορεία των τιμών πράγμα που έγινε κατά τις τελευταίες ημέρες του Δεκεμβρίου 2016.
Το ίδιο συνέβη και τις τελευταίες ημέρες του Απριλίου 2016 όταν οι διυλιστηριακές τιμές είχαν αυξητικές τάσεις σε αντίθεση με το ίδιο διάστημα του Απριλίου 2017 οι οποίες τιμές είχαν πτωτική πορεία και άρα υπήρξε η όσο δυνατόν μικρότερη αποθεματοποίηση. Το τελευταίο γεγονός είναι η βασικότερη αιτία της εμφανιζόμενης μεγάλης πτώσης η οποία όμως είναι σε επίπεδο χονδρικής και όχι της λιανικής.
Στο επίπεδο της λιανικής έχουμε το φαινόμενο της μη απορρόφησης της αύξησης του κόστους του ΕΦΚ από τους καταναλωτές, δηλαδή οι καταναλωτές βάζουν σχεδόν το ίδιο χρηματικό ποσό καυσίμων (κατά τι αυξημένο) που σημαίνει λιγότερα λίτρα με τα δικά μας στοιχεία να λένε ότι η μείωση των λίτρων ανά παράδοση είναι 13-15% λιγότερο σε βενζίνη και υγραέριο και 8-10% λιγότερο σε πετρέλαιο κίνησης.
Αυτό σημαίνει ότι εμφανίζεται το φαινόμενο σε ορισμένες των περιπτώσεων να περνούν περισσότερα οχήματα από το πρατήριο και να αγοράζουν τελικά λιγότερα λίτρα έστω και εάν πληρώνουν περισσότερα χρήματα. Η εικασία ότι μπορεί να υπάρχει αποθεματοποίηση πετρελαίου θέρμανσης σε βάρος της κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης για παράνομη χρήση (λαθρεμπόριο) και μάλιστα συγκριτικά με πέρυσι είναι επιεικώς ανεδαφική, διότι η ίδια ανάγκη από τους εικαζόμενους παραβάτες υπήρχε και την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο και μάλιστα σε υπερθετικό βαθμό δεδομένου ότι αφενός το πετρέλαιο θέρμανσης ήταν πάρα πολύ φθηνό και αφετέρου υπήρχε η έντονη φημολογία ότι θα αυξηθεί ο ΕΦΚ κάτι που τελικά έγινε επιβαρύνοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό το προϊόν.
Όμως πρέπει να τονίσουμε το γεγονός ότι σε περιπτώσεις ύποπτων αγορών μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου θέρμανσης τις τελευταίες ημέρες του Απριλίου επειδή είναι σε γνώση των εταιριών εμπορίας, αυτές πρέπει να ενημερώσουν τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές. Τον Ιανουάριο 2017 είχαμε τη πρωτοφανή κακοκαιρία ψύχους η οποία κράτησε τα αυτοκίνητα παρκαρισμένα με αποτέλεσμα τις ημέρες του χιονιά να έχουμε πτώση στη κατανάλωση καυσίμων 60-70%, αιτία που οδήγησε σε πτώση των μεγεθών.
Η κατανάλωση της βενζίνης είναι ένα γεγονός το οποίο όπως φαίνετε θα συνεχιστεί αφού τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μετατρέπονται σε υγραεριοκίνητα έστω και με μικρότερο ρυθμό, αντικαθιστώνται με πετρελαιοκίνητα αλλά και τα καινούργια βενζινοκίνητα έχουν σαφέστατα μικρότερη κατανάλωση όπως γενικότερα και όλα τα καινούργια αυτοκίνητα.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να ζητηθούν τα στοιχεία των συνολικών πωλήσεων του υγραερίου κίνησης οχημάτων (autogas) το οποίο έχει αντικαταστήσει τη βενζίνη. Η συνεχής μείωση των διαθέσιμων εισοδημάτων των Ελλήνων πολιτών από όλες τις γνωστές αιτίες οι οποίες δυστυχώς τείνουν να γίνουν συνήθεια επηρέασαν και θα επηρεάζουν τις καταναλώσεις των καυσίμων κάνοντας ορατό το πρόβλημα βιωσιμότητας ιδιαίτερα των οικογενειαρχών πρατηριούχων- μαζί με το προσωπικό των πρατηρίων αυτών- οι οποίοι μέσα στην απελπισία τους όταν βλέπουν να μειώνονται οι καταναλώσεις μειώνουν και τα περιθώρια κέρδους τους νομίζοντας ότι έτσι θα προσελκύσουν καταναλωτές κάνοντας το τέλος τους κοντινότερο προς τέρψη της καθετοποιημένης αγοράς.
ΠΗΓΗ: ΕΝΒΕΘ