Skip to main content
| Notaka

«Το σοκ στην JetΟil με την αυτοκτονία Μαμιδάκη και η επόμενη μέρα στην αγορά».

Όταν στη διάρκεια της κρίσης, η αγορά καυσίμων αποδείχθηκε διαχρονικά ο βολικός εύκολος στόχος για την είσπραξη φόρων προκειμένου να καλυφθούν κάθε είδους δημοσιονομικές τρύπες, οι παράγοντες του κλάδου τόνιζαν διαρκώς ότι οι αντοχές είναι περιορισμένες.

 

Όταν στη διάρκεια της κρίσης, η αγορά καυσίμων αποδείχθηκε διαχρονικά ο βολικός εύκολος στόχος για την είσπραξη φόρων προκειμένου να καλυφθούν κάθε είδους δημοσιονομικές τρύπες, οι παράγοντες του κλάδου τόνιζαν διαρκώς ότι οι αντοχές είναι περιορισμένες. Οι τραγικές εξελίξεις γύρω από τη Jetoil Mamidoil, ο επίλογος των οποίων γράφτηκε με την αυτοκτονία του ισχυρού άνδρα της εταιρείας Κυριάκου Μαμιδάκη, ήρθε ως επιβεβαίωση. Ο κλυδωνισμός για την αγορά είναι σοβαρός, αν και σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία έχει σταματήσει ουσιαστικά να λειτουργεί τροφοδοτώντας το “εξαερωμένο” δίκτυό της εδώ και αρκετές εβδομάδες. Οι πληροφορίες αυτές επιβεβαιώνονται από το γεγονός ότι ενώ η αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 έγινε στις αρχές Ιουνίου, γνωστοποιήθηκε μόλις την περασμένη Παρασκευή. Εκτιμάται δε ότι το διάστημα που μεσολάβησε αξιοποιήθηκε ώστε να γίνουν κινήσεις ελέγχου των επιπτώσεων από τις εξελίξεις. 

Άλλωστε μπορεί οι υποχρεώσεις και ο δανεισμός της εταιρείας να εμφανίζεται στις οικονομικές καταστάσεις υψηλός, η Mamidoil – Jetoil ωστόσο δεν παύει να διαθέτει σημαντικά περιουσιακά στοιχεία. Το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου πρατηρίων που ήλεγχε έχει ήδη περάσει σε σημαντικό ποσοστό σε άλλες εταιρείες, οι οποίες και καλύπτουν τις ανάγκες τροφοδοσίας σε καύσιμα. Σε ορισμένες μεμονωμένες περιπτώσεις υπάρχουν πρατήρια της Jet τα οποία συνεχίζουν να κρατούν το σήμα και συνεχίζουν να τροφοδοτούνται απευθείας από τα διυλιστήρια. Για το δίκτυο της λιανικής, η εικόνα που υπήρχε σε κύκλους της αγοράς ήταν ότι ο μεγαλύτερος όγκος των πρατηρίων θα συνεχίσει τη λειτουργία του κάτω από άλλα σήματα (Coral, Aegean, Elinoil, ΕΚΟ). Πάντως για την ίδια την εταιρεία, τα δεδομένα εμφανίζονται αρκετά δύσκολα,  παρότι διαθέτει σημαντικής αξίας πάγια, όπως οι αποθηκευτικοί χώροι στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, που αποτελούν και τη βάση για τις διεθνείς δραστηριότητες της πετρελαϊκής εταιρείας. Θυμίζουμε η Jetoil Mamidoil έχει δραστηριότητα σε Αλβανία, Βουλγαρία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Κόσοβο. 

Είδηση σοκ
Χθες το απόγευμα πάντως, κανείς από όσους γνώριζαν τον Κυριάκο Μαμιδάκη, δεν ήθελε να πιστέψει την τραγική είδηση της αυτοκτονίας του. Ο 84χρονος Κρητικός επικεφαλής της Jetoil θεωρείτο από πολλούς ως ο Νέστορας της αγοράς πετρελαιοειδών στην Ελλάδα και ο ίδιος μαζί με τον αδελφό του Νίκο, ήταν επί χρόνια η ψυχή και ο νους της εταιρείας. Τα προβλήματα που επιδεινώθηκαν από την οικονομική κρίση, το δραστικό περιορισμό των πιστώσεων αλλά και την υπερφορολόγηση, είχαν καταβάλει τον επιχειρηματία, αν και ο ίδιος είχε περιορίσει την ενασχόλησή του με την εταιρεία παραχωρώντας μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης στα παιδιά και τα ανίψια του. Θυμίζουμε ότι στον ισολογισμό του 2014 η εταιρεία εμφάνιζε επισφάλειες 82,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες μακροπρόθεσμες οφειλές προς τράπεζες έφταναν τα 107 εκατ. ευρώ για τις οποίες η εταιρεία δεν είχε προβεί σε ρύθμιση. Αντίστοιχα οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις υπερέβαιναν κατά 143 εκατ. ευρώ το ενεργητικό.  Με βάση την αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 η Jetoil εμφανίζει καλυμμένο με εγγυήσεις τραπεζικό δανεισμό ύψους 206.39 εκατ.

Εντείνονται οι φόβοι στην αγορά
Η νέα αύξηση των ειδικών φόρων, οι αυξήσεις στη φορολογία των επιχειρήσεων και στις ασφαλιστικές εισφορές, συνθέτουν μία ακόμη στενωπό την οποία καλείται να ξεπεράσει η αγορά καυσίμων το επόμενο διάστημα. Εάν στην εξίσωση μπουν η νέα πτώση της κατανάλωσης αλλά και η κατάργηση των επιδομάτων για το πετρέλαιο θέρμανσης (από το οποίο εξαρτάται μεγάλος αριθμός εταιρειών και επαγγελματιών) τότε εκφράζονται φόβοι ότι η περίπτωση της Jetoil απλά άνοιξε το χορό για ένα νέο κύκλο κλυδωνισμών στην αγορά. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που έγιναν γνωστά για τις πωλήσεις καυσίμων τον Ιούνιο, έναν μήνα που λόγω έναρξης της τουριστικής σεζόν παραδοσιακά “ζεσταίνει” τον κλάδο. Όχι όμως και φέτος, αφού η πτώση στις πωλήσεις βενζίνης φτάνει το ιστορικό υψηλό του 14% ενώ αντίστοιχα το diesel υποχώρησε κατά 7%.

πηγή : capital.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!